Progresul, iulie-decembrie 1870 (Anul 8, nr. 52-98)

1870-10-24 / nr. 83

PROGRESUL datorit a verifica acele planuri pe faţa pământului, spre a se încredinţa de evctitatea lor, şi pentru orice nepotrivire va reclama Comitetului, spre a se face cuvenitele îndreptări. După începerea executărei lucrărilor de cătră antreprenor©, nici o reclamaţie a sa pentru asemenea nepotriviri nu va putea fi primită. 10. ) în totu tiropulu esecutărel antreprenorul© va trebui A avea angajată la punctul lucrarel o persoana cu cunoştinţe speciale, dacă el nu posedă asemenea cunoştinţe, şi care nu va putea a se depărta de la acel punctă decât numit pentru treburi relative la acea lucrare, şi după ce i se va permite de Inginerul județului. 11. ) Dacă în urma adjudecărei sau în cursul executărei lucrărilor va fi necesitate a se face modificări proiectului sau în mai multu sau în mii puţinii, antreprenorul e datorit a se conforma acestora schimbări, însă numai după unii ordinii înscrişii a Comitetului şi după condiţiile de mai josu : a) Adaosele vor trebui a fi de natura lucrăriloru, a căroru specie au fost anume prevelute în seria preţurilor ce au serviţii de basă la adjudecaţie. b) Aceste adaose vor fi trebui a fi autorizate prin o anume decisiune a Comitetului, după proiect de presentatii de Inginerul judeţului, și c) Asemenea adaose se nu covârşască cuantitatea de 15% din valoarea contractului. Orice sporin care nu va fi justificaţii cu un asemenea ordini, sau care nu va fi făcutii conformii acestora condiţii, nu se va ţine în samă antreprenorului. în cssii de reducţie antreprenorulu n’are drept să reclame vre o despăgubire, pe cât.ti timpii modificările nu vor schimba dimensiunele şi cualitatea materialeloru arătate în elevi».u şi natura lucrarel. Scăzemântulu nu va trece 15% din valoarea totală a lucrărei, afară numai de va fi o stipulaţie contrarie în devisu. 12. ) în C870 prevăzuţii de rrt. precedenţii, se va aplica adaoselorii şi scăzătornteloru preţurile resultate la adjudecaţi©. 13. ) Antreprenorului va fi dator îi a ţine unu registru numerotaţii şi parafaţii de fară şi Inginerului judeţului, în care va înscrie toata ordinele de serviciu ce i se vor da în privinţa începerii, conducerea şi a modului executorii lucrărilor. Antreprenorul, şi persoana specială împuternicită de dânsul, va fi datorii a sub-scrie în acest registru la orice cerere a Inginerului, sau cel puţinii la finele fiecărei săptămâni, spre a se constata că au luat cunoştinţă de ordinele ce iuau daţii. Acest registru va sta totdeauna în pastrarea conductorului învercinat cu conducerea lucrărilor. 14. Antreprenorul va fi datoru a se conforma dispositauneloru şi modulul da construcţie ce i se vor prescri Înscriau de Inginerului judeţului sau conductorii sei, în cea ce priveşte focul şi distribuţia punteloru de lucrare, depositele de materiale şi în generalii tot ce priveşte esecutarea lucrarei, observânduse însă pentru sporturi sau scăderi disposiţiunele prescrise la art. 12. 15. Antreprenorul va ava totdeauna la lucru un numeru îndestulătoru de lucrători capabili. Inginerul judeţului are drept a cere schimbarea oricărui lucrătorii sau meşteră întrebuinţată de antreprenori, pentru cause de nesupunere, lipsă de capacitate sau de probitate. Antreprenorul revoâne însă responsabilă de orice fraude sau viciu de construcţiune se vor comite de agenţii sau lucrătorii săi, în aprovizionarea, cualitatea şi întrebuinţarea materialeloră. 16. ) Antreprenorele e obligată a procura cu a sa cheltueala magasiile necesarii pentru depositele și pregătirea materialelor, precum și orice alte unelte necesarii lucrarei, platindă orice despăgubire pentru terenurile ocupate de şanţuri și drumuri de serviciu. Vor fi asemenea în sarcina sa orice cheltueli de împrejmuiri, lumnatii şi ptzi materialelor şi uvrajelor până la recepţia lor definitivă. Asemenea suntă în sarcina sa toate cheltuelele mărunte pentru executarea lucrurilor, precum şi toate cheltuelele de vamă şi tacsa de intrare şi trecerea prin oraşe a materialelor necesarii. 17. Antreprenorele va putea lua peatra necesară la poduri din carierile deschise fără nici o plată, după dreptul acordată judeţului de art. 13 din legea drumurilor şi cu Îndatorire pentru D-lui da a ie conforma tuturor însercinareloru puse județului de acel articolă. 18. ) Antreprenorulu nu e liberă a vinde sau înstreîna la alţii materialele eatrace din carierile esploatate de el în virtutea dreptului ce i se acordă prin precedentulu articolă. 19. ) Materialele vor fi de cei mai bună cualitate, bine lucrate şi întrebuinţate conformă regulelor de artă şi întocm.I dupre desemnele lucrăriloru. Ele nu vor putea fi întrebuinţate de câtă după revizuirea şi primirea lor de câtră Inginerulu judeţului sau conductorulu rânduit din partea I. în crezu când s’ar surprinde antreprenorele întrebuînţindu materiale de proastă cualitate, sau construindu reu, asemenea materiale se vor scoate şi ramplasa în comptul antreprenorului. Lipsza de a se ivi contestaţii în această privinţă între Ingineră şi antreprenorii, se va refera la Comitetu în termin de 5 olile, spre a se r g eh stiunea. Acest termin se socoteşte din ziua în o., Inginerulu va fi declarat ÎDScrisu antreprenorului neacceptarea aceloru materiale, împreună cu motivele basate pe condiţiile devisului. După espirarea acestui termic orice reclamaţie a antreprenorului nu mai poate fi luată în consideraţie şi arătarea Inginerului va fi luată de bună. 20. Când se va dovedi în cursulu esecutărel sau înaintea recepţie! provisorie, că estată în lucrare viciur de esecutare, se va putea ordona de Ingineră reconstrucţia lucrăriloru vicioase sau remediarea lor în comptuțlu antreprenorului, în casă de contestație din partea antreprenorului se va urma întocmai după prescripționele art. 19 de mal sesu. 21. ) Antreprenorele nu va putea face da la sine nici o chimbare proiectului sau dimensiiloru prescrise în devisu, ne învoindu se a întrebuinţa materială de dimensii mai mari de câtă se arată în devisu şi caetulu de însercinare. 22. ) In casă când antreprenorele va trebui a dărâma vreo construcţie veche, elu e datoru a scoate materialele vechi cu îngrijire şi a le depune în regulă, trâdândule îa primirea Inginerului de judeţu. 23. ) Orice pagubă sau stricăciuni se vor ivi în cursulu construcţiune! lucrărei sau înaintea recepţiei provizorie din causa de neglijenţă, ne prevedere, lipsa de mijloace sau rea construcţie, vor privi nunul pe antreprenore şi garanţia depusă, în casă de stricăciuni provenite din forţe majore, precum potopu, cutremură, resbelă etc., antreprenorele nu va putea pretinde despăgubire de câtă când a’ar constata că asemenea paguba nu n’ar fi putută înlătura prin mai bune dsposiţii ană mal de aproape privighere a antreprenorului, în tot casul, asemenea despăgubiri nu se vor putea acorda decât numai pentru lucrări sau materiale aprovizionate la punctul lucrârel şi care vor fi fostă primite şi recunoscute, şi primite de dirigentul lucrâreî, şi chiar aceste numai când vor fi fost depuse în locuri sigure și nesupuse a fi luate tip ape mari sau degradate de intemperii ; orice reclamații pentru asemenea pagube, vor trebui a fi adresate Comitetului până în termen de 10 ole, după care ele nu vor mai putea fi luate în considerație. 24. Când va fi necesitate a se executa lucrărileprevăzute în deviză, saă *■ se întrebuinţa materiale de altă natură decâtă acea contractată, Comitetul îşi reservă dreptulă a le executa sau a le aproviziona prin mijloacele ce va găsi de cuviinţă, fără ca antreprenarele se poată pretinde vreo despăgubire pentru beneficiari ce ar fi putută trage de la asemenea lucrare. 25. ) Dacă în paraulă esecutâ-iel lucrarea va merge încetă din lipsa materialelor ș 9-a lucrătorilor, astfelă ca să se poată vedea că nu se va putea termina la epoca ticsită prin contractă pentru fiecare lucrare, Comitetulă îa urma unui raportă a inginerului va prescrie antreprenorului măsurile de luptă pentru activarea lucrărei, acordându-l un termin pentru aceasta. Dacă la espirarea acestui termin, antreprenorele nu se va fi conformată dispoziţiilor prescrise, Comitetul va înfiinţa regie pe comptula antreprenorului, țară vreo altă formalitate, sau va pronunţa resiliarea contractului şi darea în nouă antrepriză în comptul garanţielor sale. Escedentul costului ce va resulta din aplicarea regiei Saă a unii nouă adjudecații, se va acoperi din sumele ce se vor mai cuveni antreprenorului sau din gracţie, iare va resulta economie din suma contractată, antreprenorul sau garantul nu vor putea reclama nici o parte din acela beneficiu, care va rămânea în folosul judeţului. 26. Din cază când antreprenorele ar înceta din viaţă, contractul se consideră ca resiliatu, afară numai când moștenitorii vor declara că voescu a continua contractulu, urmându a declara aceasta într’unu termină de (0 ol’le. 27. ) în casă de falimentă al antreprenorului, contractulu va fi asemenea resiliatu, remâindu Comitetul liberă a primi saă nu propunerile creditorilor pentru continuarea antreprizei. 28. ) în toate cazurile prevăzute mai susu pentru resiliere, contractulu se va urma precum mai jos, se arată : a) in presența antreprenorului sau împuternicitului din partea 1, Inginerulu dirigent« va proceda la măsurătoare și estimație după basele contractului, n tuturor« lucrăriloru esecutate de antreprenorii. b) C.V . antreprenorele n’aru voi a se presenta la terminul ce i se va ficsa de Ingineră, acesta va suspenda hiier rea de constatare, raportând Comitetului, care va ficsa antreprenorului un al doilea termin spre a asista la acea operație. c) Dacă nici după acest din urmă termină antreprenorele nu va fi următora, constatarea lucrurilor și evaluarea lor se va face în lipsă de cătră Inginerulu dirigentu și va servi de basă la încheierea comptuluî antreprizei, fără ca antreprenorele ae poată respinge această evaluare sub nici unu cuventu. d) La căzu când antreprenorele asistându la măsurătoare şi evalunţia mencionată mai susu, ar avea a face contestaţii, el va trebui a Ie înscrie în acelaşi procesă verbală, în josulă constatărei Inginerului, şi la asemenea casă antreprenorele va cere o copie legalizată de Ingineru, după actul de evaluaţie şi contestările sale, cu care copie numai va putea a’şi urmări drepturile ce ar crede că are, altfel, ori ce contestaţii nu vor fi luate în nici o consideraţiune. III. Despre regularea plăţilor u. 29. ) Toate difansiile lucrăriloru şi materialeloră, toate preţurile, toate plăţile şi cheltuelele vor fi calculate după sistemaulă metrică al moneteloră, măsureloru şi greutăţilor«. 30. ) Plăţile pentru lucrările esecutate se vor calcula după adevăratele cuantităţi de lucru şi după preţurile adjudecaţiei, afară de caşul prevăzută la art. 23, al. 2. 31. ) Sub nici unu premesiv de eroare sau scăpare din vedere în caraposiţia preţurilor, urmi sub detsică, antreprenorul nu va putea reveni asupra preţurilor« unitare admise de dânsulă la adjudecație. Va putea însă reclama în casă de a se găsi earâsî in meiuratoare saă în diraensele avngelru. 32. ) După subscrierea contractului se va putea elibera antreprenorului unu avansă până la 10 la sută din suma devisului, fără cheltuelele nepreveelute. Acest avansu va trebii a fi asigurată prin osebită garanție, conformă disposiţiunelor art. 2, şi se va restitui treptată la fiecare situație. In nici un casă avansată menționată nu va trece peste 10%, ori care va fi giranţia depusă. 33. Potrivit cu înaintarea lucrărilor esecutate se va plăti antreprenorului acoeptuil pentru lucrări esecutate după situaţiile şi certificatele de plată ce Inginerul va face la finele fiecărei luni şi după chibzuirea Comitetului asupra acestor situaţii. Din valoarea lucrărilor, se va scădea 10% pentru garanţia executărei lucrarei, şi o altă parte în proporție pentru restituirea treptată a avansului ce antreprenorele va fi primită la încheierea contractului. 34. Acoepturile ce se dau antreprenorului la fiecare lună, se consideră numai ca o înlesnire pentru activarea lucrăM, ele nu constitue nici un drept pentru antreprenore, în cea ce priveşte cuantitatea şi ovalitatea materialelor sau lucrurilor. La orice epocă pănă la primirea provizorie, ele vor putea fi revizuite şi modificate, de nu se vor găsi în conformitate cu condiţiile contractului. Evaluaţia lucrărilor făcute la recepţia provizorie, va fi singura piesă care va servi de basă la liquidarea coruptului antreprizei, fara ca antreprenorele să se poată apara cu recepţiile parţiale făcute pentru darea de acompturi pănă la această epocă. JSubo va putea da acompturi pentru materiale, de câtă numai când acesto vor fi depuse la punctul Iu-