Renaşterea Bănăţeană, martie 2003 (Anul 15, nr. 3979-4004)

2003-03-01 / nr. 3979

□ DAMATCAUA ( DIRECTOR ONORIFIC PROF. DR. IOSIF CONSTANTIN DRAGAN) D w mm E mmm nr.3979 [UNK] sâmbătă 1 martie 2003 [UNK] 20pagini [UNK] 5000 lei PREMIERA MEDICALA LA TIMIȘOARA • Intervenție microchirurgicală laparoscopică urmărită prin internet Un eveniment important, petrecut la Timișoara, a marcat, ieri, activitatea sistemului sanitar din România. Pentru prima oară, în cadrul unui curs de urologie, o intervenție m. chirurgicală laparoscopică, realizată la Clinica II Chirurgie a Spitalului Județean, a fost urmărită, prin intermediul internetului, la Centrul de microchirurgie laparoscopică. Aceasta s-a realizat cu ajutorul unei aparaturi performante, a cărei valoare depășește zece mii de euro, suma necesară pentru achiziționarea ei fiind asigurată de către Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș" din Timișoara. (G.T.) în Timiș. Fiecare asigurat "duce în cârca" alți doi... asigurați în Timiș, un asigurat care își plătește asigurările de sănătate duce în cârca sa alți doi semeni. Din populața județului, circa 680.000 de perso ., doar puțin peste 200.000 dintre ele dau bani pentru asigurările de sănătate, iar alte circa 300.000 sunt și ele asigurate, însă nu dau nici un ban. Dintre acestea, mai mult de 175.000 sunt pensionari, 95.000 - elevi, 50.000 - studenți, peste 6.000 - șomeri. Persoanele cu handicap sunt și ele în număr extrem de mare, 5.500 de adulți și 1.200 de copii, în categoria celor care beneficiază de îngrijiri medicale pe fond de asigurări, deși nu plătesc, se află și alte categorii, cum ar fi gravidele, militarii în termen etc. Conform unor socoteli făcute de funcționari din sistemul sanitar, doar un procent de 15 la sută din populația județului Timiș nu este asigurată. GH. TELBISZ De astăzi CFR Calatori majorează tarifele cu 9,3 la suta Pagina 4 De Mărțișor Privind în calendarul inimii! Ziua de astăzi parcă nu-i atât de trecătoare, precum celelalte. Ea e înscrisă în calendarul inimii. Aduce, an de an, un nou început prin simbolul Mărțișorului. Și mai este 1 Martie ceasul în care femeia își primește însemnul recunoștinței. Se spune, cu adevărat, că omului în viață nu-i trebuie mult. Cu o singură condiție: dacă puținul îi vine exact când trebuie, Mărțișorul vedeți bine, nu încape în obișnuință. El înnoadă firul existenței, lasă loc visului, mărinimiei, îngăduinței și speranței... ... Orice Mărțișor este însoțit de un gând! Totul stă sub semnul iubirii. Căci fără iubire, nimic nu durează. Cum ați împăcat ziua de astăzi? Răspundeți-vă fiecare, dar rețineți, răsfoind calendarul inimii, orice bucurie amânată aduce și puțină îndepărtare. Iar tu, femeie, pentru rod și sacrificiu, așază-ți lângă inimă un Mărțișor. Și lasă-1, la vedere, pururi, în inima ta să fie numai și numai primăvară. DUMITRU OPRIȘOR Foto I. SÎRBU Pensia agricultorului • Dublă, din 2004 Premierul Adrian Năstase a anunțat, ieri, în videoconferința cu prefecții, că Executivul intenționează ca în 2004 să dubleze pensiile pentru agricultori. Vorbind despre indexarea pensiilor cu 3,5% din luna martie 2003, Năstase a amintit situația dramatică a agricultorilor, al căror număr se ridică, în prezent, la 1.766.000 de persoane. Pensia medie în cazul pensionarilor proveniți din sistemul de asigurări sociale pentru agricultori va fi, începând de luna viitoare, de 372.750 lei, iar pensia pentru limita de vârstă cu vechime completă a pensionarilor din sistemul de stat va fi de aproape 2,5 milioane de lei. Dacă în 1989, raportul dintre numărul mediu de salariați și cel al pensionarilor din sistemul public de pensii era de 2,57 (8 milioane salariați și 3,1 milioane pensionari), în 2002 raportul este de 0,75 (4,6 milioane salariați și 6,2 milioane pensionari). (MP.) Constatări ale SRI Abuzuri și ilegalități în justiție și administrație | ____________________ I Pagina 10 "Medicul meu de familie nu este Ion Iliescu, ci Sorin Oprescu" . A ținut să precizeze Adrian Năstase Premierul Adrian Năstase a declarat, ieri, că medicul său de familie nu este Ion Iliescu, ci Sorin Oprescu, pe care de altfel l-a și consultat în cursul dimineții, în legătură cu starea sa de sănătate, în urma îngrijorărilor exprimate în presă legat de faptul că ar fi "obosit"; în legătură cu aceste comentarii, Năstase a precizat că, din punctul de vedere al colegilor săi, este "mai curând neobosit". El a arătat că de doi ani lucrează câte două ture pe zi, începând de dimineață, de la 8,30, până seara, la 23, oră la care s-a terminat și ședința de Guvern de joi. Năstase a amintit că, săptămâna trecută, a terminat programul la ora 1,30, noaptea și că a fost și la Tirana, unde a plecat dimineața și s-a întors seara. Președintele Iliescu a afirmat, miercuri seara, într-o emisiune televizată, că premierul "manifestă și semne de oboseală, poate prea devreme", dar că este normal, deoarece șeful Executivului este un om "tracasat", confruntându-se cu multe probleme. (MP.)