Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2006 (Anul 18, nr. 5057-5081)

2006-09-01 / nr. 5057

Am asistat, miercuri, la ore de maximă audiență pe posturi TV de nișă, căutate de devoratorii de știri și dezbateri politice, la un "tir încrucișat" de replici între președinți, sau purtătorii lor de cuvânt, și foști președinți de țară. Tema, invariabil, acuze reciproce cu privire la combinația fiecăruia cu Securitatea și ceea ce a mai rămas din ea după 1989. Nu mă îndoiesc că toate aceste informații aruncate vrac spre opinia publică oferă și multe ocazii de pătrundere a dezinformării, cunoscută fiind uriașa curiozitate umană. Care, în acest caz, se manifestă preferențial pentru evenimente din lumea serviciilor secrete și a personalităților, și în mai mică măsură în ceea ce privește ideile. Se știe că dezinformarea este otrava care se răspândește în orice circuit informativ, că ea seamănă iditorial Câți zei se joacă cu dosarele? confuzie pentru a face cunoștințele inutilizabile. Nu putem uita însă că dezinformările, pe care le simțim dar nu le putem identifica cu certitudine, vin, cel puțin în România, după o mare lacună în informarea generală, iar primii care mușcă cu poftă din ea, lăsându-se pradă manipulării, nu sunt cei care formează masa de "stupid people" ci dimpotrivă. Cei care se cred la adăpost, care se știu bine informați, spun specialiștii, sunt cei mai vulnerabili și formează "un important segment de dopați, mult mai mare decât al celor care știu foarte puține datorită indiferenței". Un astfel de specialist, Henri-Pierre Cabala, în volumul "Timpul dezinformării" susține că "nu trebuie subestimat marele pericol care amenință societatea umană prejudiciată neîndelungat de dinamica funcțională proprie. Intenția de a dezinforma, atunci când ea este durabilă și vizează ansamblul unei populații, îmbracă aspectul unei crime, deoarece, în afara dorinței de a manipula, reprezintă o agresiune împotriva unei funcții fundamentale a sistemului social". Și mai spune ceva:" Dezinformarea în sine constituie un adevărat atentat la integritatea psihică a victimelor sale, când intenția dezinformatorului este clară: de ce să nu te substitui zeilor pentru a-l înnebuni pe cel pe care vrei să-l pierzi?" Suntem într-o astfel de etapă, dar nu știm câți zei se joacă acum cu selecția victimelor viitoare! ELEONORA V. POPA RATT-ul lucrează cu jumătate de normă... Dar cere bilete la preț întreg Sumar Zilele orașului Sânnicolau Mare Pagina 3 Ovidiu Petre va juca la Steaua Pagina 8 Dreptate trasă de păr Pagina 10 Creștere economică de 7 procente Președintele Traian Băsescu a apreciat că România ar putea înregistra, în anul 2006, o creștere economică de 7%,ceea ce va constitui "o bază excelentă" pentru "așezarea" fondurilor nerambursabile post-aderare. Șeful statului a spus că, pe primele luni ale anului, s-a întregistrat o creștere economică de 6,8 - 6,9%. "Cred că pe toate cele 12 luni ale anului vom avea o creștere de 7%, excelentă bază pentru așezarea fondurilor nerambursabile post-aderare", a spus președintele. El a menționat, pe de altă parte, că reconsolidarea relațiilor "tradiționale" cu statele din lumea arabă este esențială pentru România, "pentru că acolo există resurse materiale și financiare și există piață". Comisia Națională de Prognoză (CNP) estimează pentru acest an o creștere economică de 6,5-6,7%, peste nivelul de 6% anunțat în luna mai, potrivit variantei preliminare a prognozei de toamnă, a declarat președintele CNP, Ion Ghizdeanu: "Conform variantei preliminare a prognozei de toamnă a CNP, și în raport cu realizările din prima parte a anului, creșterea economică va fi cuprinsă între 6,5% și 6,7%", a spus Ghizdeanu. (M.F.)