Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2006 (Anul 18, nr. 5083-5108)

2006-10-02 / nr. 5083

D BANAȚEANA Director onorific prof, dr. Josif Constantin Drágán Nr. 5083 - luni, 2 octombrie 2006 - 20 pagini - 70 bani (7000 lei) Fără îndoială, viața de astăzi nici nu se compară cu cea de dinainte de anul 1989. Cu toate păsurile tranziției, cu salariile încă departe de pragul decenței europene, în ciuda faptului că prețurile s-au aliniat de mult cu cele din Occident, cu pensiile practic inexistente, cu procentul îngrijorător al șomajului, cu accidente tragice, inundații, caniculă sau inflație, avem, totuși, enorm mai multă căldură și lumină în suflet. Avem electricitate non-stop, căldură în locuințe, mâncare pe toate gardurile și... tarabele instalate din 50 în 50 de metri, ne putem bucura sincer de sărbători, fără a trăi cu spaimă, că vreun vecin sau coleg parșiv ne va turna la mai-marii regimului și, nu în ultimul rând, putem lua de-acum Editorial Unica nostalgie cu asalt, fără nici o reținere: harta bătrânului nostru continent. Și totuși ceva parcă tot ne induce un gram sau chiar două de nostalgie. Este vorba despre anii studenției, trăiți atunci, milimetru cu milimetru, la o foarte mare intensitate. E drept, nu aveam calculatoare performante, deci nici Internet pe care să zăbovim ore în șir și nopți la rândul și care să ne dea totul mură-n gură, n-aveam haine la discreție, că erau mult prea scumpe și nici nu se găseau, rezumându-ne adesea să privim cu jind și invidie la studenții străini, îmbrăcați probabil după ultima modă de la acea vreme, modă din al cărei buzunar se întrezărea în mod inevitabil un pachet de țigări fine. Ca să nu mai vorbim de posibilitățile de distracție pe care le aveam, puține și limitate, discoteca și un meci bun, eventual un concert în aer liber, fiind veritabile vârfuri de lance ale acelor vinuri. Dar de toate acestea am uitat de mult, senția însemnând pentru mine, printr-o scurtă arcuire spre trecut, un tremur ușor la examene, o coajă de pâine împărțită cu roți, o bere sau o țigară "postite" umăr lângă umăr și un cort amplasat întrun camping la mare sau într-o poieniță de munte. Și, evident, un loc în cămin, sigur și călduț, pentru cei veniți din alte zone. în rest, un gând bun pentru cei care astăzi încep un nou an universitar. Vor înțelege ei, oare, ce vreau să le transmit? OCTAVIAN ROȘA Avertisment demografic Peste 50 de ani, populația țării noastre va fi mult îmbătrânită și se va reduce simțitor Sumar Liberalii și democrații au mimat armonia Pagina 3 Banii fierbinți schimbă monotonia... Pagina 5 Crai Nou, în alte acorduri Pagina 14 George Bush a fost luat la țintă Pagina 19 Frumusețe românească pe podium la Miss World 2006 Fără îndoială, Varșovia s-a transformat subit, sâmbătă, în cea mai frumoasă capitală de pe planetă. Orașul polonez a găzduit, în Holul mare al Palatului Congreselor, ediția din acest an a concursului Miss World, întrecere care aliniază la start cele mai frumoase și atrăgătoare reprezentante ale omenirii. Printre acestea s-a numărat și românca Ioana Valentina Boitor, din Satu Mare, care, în final, s-a clasat pe un onorabil loc secund, aflându-se la doar câțiva "centimetri" de marele trofeu și de mult râvnita coroniță cu nestemate. Laurii i-au revenit reprezentantei Cehiei, Tatana Kucharova, care a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului de premiere, devenind astfel Miss World 2006. Pe locul trei s-a clasat Sabrina Houssami, din Australia. (O.R.) Ioana Valentina Boitor, prima din stânga, a obținut coronița de argint Dezastru în aer, lacrimi la sol... Pagina 20