Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2007 (Anul 19, nr. 5362-5386)

2007-09-01 / nr. 5362

liste de acum cert faptul că batălia cu natura, care trebuie dusă pe tot mai multe fronturi, nu mai reprezintă doar o joacă pe computer, unde întotdeauna învinge cel aflat dincoace de monitor și tastatură. Dacă până acum zece-cincisprezece ani, omul reușea aproape cu orice prilej să domine, să subjuge și chiar să umilească forțele naturii, în prezent asistăm la o schimbare dramatică de situație. Gluma s-a îngroșat până dincolo de limitele capacităților de luptă ale omului, iar de tărâmul panicii generalizate ne mai desparte doar o adiere de vânt. Fronturile pe care Editorial La trântă cu natura tiare să acționăm sunt diverse, multiple și extrem de abrupte, iar bătăliile cu capriciile planetei devin din ce în ce mai inegale, cu constante acumulări în contul deznădejdei. Calotele arctice se topesc cu o repeziciune dezarmantă, temperaturile din miez de vară cresc amețitor, atât la propriu cât și la figurat, dând astfel frâu liber unei canicule sufocante. Peste care europeanul de rând trece din ce în ce mai greu, privind răcoarea târzie a toamnei ca pe o adevărată victorie. Iar ca o compensație a acestor fenomene, în alte părți de pe glob, uraganele, taifunurile, tornadele și, desigur, torentele aferente lovesc la fel de năprasnic, făcând mii de victime. Parcă și cutremurele încep să fie din ce în ce mai tăioase, alertele de tsunami bătând aproape săptămânal la ușa Thailandei sau a Indoneziei. Mai nou, stres mare induc și incendiile, recentele cazuri din Grecia, Italia, Spania, Serbia sau Algeria aducându-ne în case, prin intermediul micilor ecrane, imagini terifiante și de un dramatism extrem, pe care un stomac sănătos cu greu le poate digera. Este adevărat, trăim într-o lume din ce în ce mai nebună, care, inconștiența ei, nu numai că nu face ceva concret pentru a stăvili tăvălugul deja pornit al naturii, dar uneori ia și peste picior aceste fenomene. Poate că ne vom izbi, într-o bună zi, cu capul de pragul de sus. Dar când vom privi în pământ, vom constata cu surprindere că cel de jos ne-a fugit de mult timp de sub picioare... OCTAVIAN ROȘA Trenule, mașină... scumpă! CFR Călători va majora, începând de astăzi, cu 8,1 la sută prețul biletelor de transport pe calea ferată, pentru a doua oară în acest an, după scumpirea de 7 la sută din luna iunie. Astfel, un bilet la un tren personal pe ruta București-Predeal va costa 20,3 lei la clasa întâi și 12,8 lei la clasa a doua, față de 18,8 lei, respectiv 11,8 lei, înainte de majorare, a anunțat, ieri, Ministerul Transporturilor. O călătorie cu un tren rapid de la București la Constanța va costa 66 lei la clasa întâi, respectiv, 45,9 lei la a doua, față de 61 lei, respectiv, 42,5 lei .Pentru un tren Intercity pe relația București-Timișoara, tariful va fi de 124,7 lei, la clasa întâi, respectiv, 88,4 lei la clasa a doua, în prezent, biletele costă 115,4 lei, la clasa întâi și 81,7 lei la clasa a doua. Ultima majorare a tarifelor la biletele de călătorie pe calea ferată, de 7 procente, a fost operată la începutul lunii iunie. Guvernul a adoptat, în luna august a anului trecut, o ordonanță de urgență prin care a stabilit că tarifele maximale percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pot fi majorate trimestrial cu un procent de cel mult 7% peste nivelul inflației de la ultima rectificare a prețurilor biletelor. Majorarea tarifelor este aprobată prin ordin al ministrului transporturilor. Facilitățile de călătorie acordate de CFR Călători vor fi aplicate în continuare și după majorare, menținându-se principiile de protejare a călătorilor care utilizează frecvent trenurile de persoane, prin continuarea acordării de reduceri de 50% din tariful integral la abonamente pentru navetiști și de 75% la abonamente pentru elevi și studenți. (M.F.) Geoană nu se gândește decât la moțiune Președintele PSD, Mircea Geoană, a declarat, ieri, la Școala politică a TSD, că miza fundamentală a moțiunii de cenzură pe care o vor iniția socialdemocrații este reconfigurarea axelor de forță ale politicii românești. Geoană a afirmat că, dincolo de discuțiile legate de posibilitatea constituirii unei noi majorități parlamentare și a unei noi formule guvernamentale, după un eventual succes al moțiunii de cenzură anunțate de PSD, acest demers politic are o miză mai importantă. Liderul PSD a apreciat că eventuala adoptare de către Legislativ a moțiunii de cenzură ar permite "reconfigurarea axelor de forță ale politicii românești". El a adăugat că, timp de 19 ani, scena politică românească a fost constituită în jurul a "două forțe politice ireconciliabile", PSD și celelalte partide care i se opuneau. Geoană a spus că, după moțiunea de cenzură, partidele ar trebui să găsească "înțelepciunea" de a contura un proiect politic comun, prin care să fie asumate obiective ce depășesc specificul unui ciclu electoral, cum ar fi reformarea sistemului politic, prin introducerea votului uninominal, reformarea sistemului educațional și a celui din sănătate. El a invocat și exemplele guvernărilor din Germania, Ungaria și Bulgaria, unde partide cu ideologii diferite au realizat proiecte politice și de guvernare care înglobau obiective comune tuturor forțelor politice. (M.F.) Sumar Amurg de vacanță Pagina 2 Democrații îl vor pe Blaga premier Pagina 3 Alegeri pentru șefia PSD Pagina 4 Ganea va sta 22 de etape; la Poli a venit un nou sloven Pagina 5 Au trecut zece ani de la moartea prințesei Diana... Pagina 9 Salarizarea și promovarea pe pile sunt principalele cauze ale corupției Pagina 11 | www.renasterea.ro" Un anunț publicitar costă numai un ziar! Rușii vor să se mute pe Lună Pagina 16