Renaşterea Bănăţeană, august 2009 (Anul 21, nr. 5949-5973)

2009-08-01 / nr. 5949

□BĂNĂȚEANĂ Director onorific prof. dr. Iosif Constantin Dragan Nr. 5949 - sâmbătă, 1 august 2009 -16 pagini -1 leu Trecerea frontierei, ca investiție strategică în pofida unei abilități aproape naturale de cooperare transfrontalieră pe care le are ținutul bănățean,în ultimele două decenii, ca urmare mai ales a problemelor apărute în fosta Iugoslavie, granița de sud-vest a României a fost cel mai puțin tranzitat sector al frontierei de stat. Obstacolul sa resimțit aproape nemijlocit atât la nivelul simplului cetățean, cât și la nivelul economiei regionale, care se baza, chiar și înainte de 1989, pe diferite forme de coloare, mai mult sau mai puțin oficializate, cu vecinii de peste graniță. Din acest motiv, deschiderea, în 2003/2004, a Punctului de trecere a frontierei de la Cenad - Kiszombor, printr-un program PHARE căruia Uniunea Europeană i-a alocat aproape două milioane de euro, a fost perceput în județul Timiș, de la început, ca o oportunitate majoră de a ieși din izolarea de facto în care se afla regiunea. La un cincinal distanță la inaugurarea oficială, ne-am propus vedem în ce măsură s-a resimțit acest gest în principalele două comunități locale aflate în contact cu noul punct de frontieră - localitatea rurală Cenad și orașul Sânnicolau Mare. Continuare în pagina 7 ! wwwjenasterea.ro j Spații școlare scoase la mezat Soluție de avarie pentru evitarea disponibilizării în învățământul timișean Primăria Municipiului Timișoara încearcă să găsească soluții pentru evitarea disponibilizării a peste 300 de cadre didactice de la școlile din municipiu, așa cum se prognozează, în această idee, viceprimarul Sorin Grindeanu a avut, ieri, o întâlnire cu reprezentați ai inspectoratului școlar și ai sindicatelor. Grindeanu a venit cu propunerea ca dascălii timișoreni să renunțe la sumele alocate de primărie pentru tichete de masă, în acest fel existând posibilitatea de a nu se mai produce disponibilizări. Se pare însă că varianta nu a fost agreată de cadrele didactice, fapt pentru care s-a căutat o altă soluție. Aceasta ar consta în valorificarea, prin închiriere sau vânzare, a unor spații școlare aflate în patrimoniul municipalității, pentru a se realiza astfel veniturile necesare. Urmează ca reprezentanții dascălilor să evalueze acele spații și să aibă loc o nouă discuție. SILVIU FLORESCU A început sărbătoarea Timișoarei Distracția de Ziua Timișoarei a început încă de aseară, înainte ca pe scena din Piața Unirii să răsune melodiile unor cunoscuți interpreți (invitați au fost Horia Crișovan, Baniciu Kappl și A.G. Weinberger), angajați ai primăriei au împărțit buletine de Timișoara. Aceasta este o acțiune pe care municipalitatea o realizează în premieră. Teoretic, toți participații la sărbătoare primesc buletine cu valabilitate nelimitată în schimbul adoptării libertății, adaptării la nou și civismului, tipice pentru Orașul Florilor. Aseară, printre timișoreni s-au strecurat și zeci de asiatici. Pentru prima dată în istoria municipiului, asiaticii au primit drept de reședință, fără să mai treacă pe la Biroul de imigrări. Tot aseară, spectatorii s-au putut bucura de începerea concertelor cu Horia Crișovan și trupa sa, care au deschis manifestările dedicate împlinirii a 90 de ani de la instaurarea administrației românești în Banat. Distracția de Ziua Timișoarei continuă până luni. Continuare în pagina 4 Brandul Adrian Mutu a intrat în faliment