Revista Economică, 1920 (Anul 22, nr. 8-52)

1920-08-07 / nr. 32

294 REVISTA ECONOMICA create în cursul răsboiului venitul normal va fi calculat pe baza de 5% a capitalului vărsat. Pentru intermediari fără capital, venitul normal se socoteşte venitul mediu al funcţionarilor comerciali, fără să treacă însă peste suma de 5000 Lei anual.Pentru Ardeal se socoteşte Leul cu 1—1 sau 1—4? Nota Red.) Art. 4. Venitul actual din anii 1915—1920 se socoteşte venitul realizat efectiv de fiecare cetăţean: el se declară de cetăţeni şi se controlează de organele administrative şi fiscale. Art. 5. Câştig de răsboiu impozabil se socoteşte surplusul de venit, care rezultă din comparaţia venitului normal cu venitul din anii 1915—1920. Art. 6—10 normează cotele impozabile şi scara impozitelor. Aceasta este la întreprinderile vechi dela 10—90% după mărimea surplusurilor, începând acestea cu 1000 şi până la 1 mil. Lei. (Dar coroane? Nota Red.) iar la întreprinderile create în cursul răsboiului mondial tot dela 10—90% după veniturile realizate începând acestea cu 8 și până peste 30% a capitalului investit. Art. 11 —15 se străduiesc să arete cum se face constatarea câștigurilor de răsboiu. Se vor numi organe de constatare, control şi urmărire a impozitelor prevăzute în lege, iar contribuabilii sunt obligaţi să declare veniturile conform prescripţiunilor legii acesteia şi a instrucţiunilor date de Ministerul finanţelor. Art. 16—20 le dăm în întregime precum urmează: Sancţiuni. Severe sancţiuni vor lovi pe cei ce vor încerca să inducă Statul în eroare. Art. 16 prevede, că contribuabilii cari vor denatura adevărul, în declaraţiile lor privitoare la veniturile din anii 1915—1920 se vor pedepsi cu o amendă egală cu de cinci ori valoarea impozitului pe venit pe baza venitului ce trebuia să declare. In caz de falsificări în scripte şi de denaturare a adevărului, cu vădită rea credinţă, vinovatul se va pedepsi cu de zece ori valoarea impozitului datorat şi cu închisoare dela 5 zile la trei luni. Art. 17. Funcţionarii publici, cari vor da informaţiuni false, sau vor ascunde adevărul cu bună ştiinţă, se pedepsesc cu o amendă dela 1000—50.000 Lei. Art. 18. Contravenţiunile la art. 15 se pedepsesc cu o amendă dela 1000’—100 000 L. şi în caz de vădită rea credinţă sau falsuri, cu închisoare dela cinci zile la un an. Nr. 32. — 7 August 1920 Dispoziţii tranzitorii. Art. 19. Legea de faţă întră în vigoare cu începere dela 1 Octomvrie 1920. Art. 20. Impozitele, plătite în ţinuturile Româneşti alipite, ca impozite asupra câştigurilor de război, se scad din impozitele ce urmează să plătească conform legei de față, în cazul când aceste din urmă impozite sunt mai mari decât cele plătite, rămânând să se plătească numai restul. Unificarea valutei. — Textul proiectului de lege. — Pe biroul Camerei s’a depus în şedinţa de Marţi noaptea, următorul proect de lege: Art. I. — Ministrul de finanţe este autorizat să retragă din circulaţie prin Banca Naţională a României la epoca ce va hotărâ, rublele şi coroanele, înlocuindu-le cu bilete ale Băncei Naţionale. Art. II. — Ministrul de finanţe este autorizat să fixeze pe cale de regulament sau instrucţiuni, felul monezilor admise la preschimbare în moneda efectuată sau în alte titluri, de asemenea să determine împreună cu Banca Naţională organele însărcinate cu executarea acestei operaţiuni. După expirarea termenului de retragere a rublelor şi coroanelor, acestea nu vor mai avea nici o putere liberatorie în tot cuprinsul României. Art. III — Cursul coroanelor şi rublelor se va stabili la timp prin un jurnal al consiliului de miniştri, după propunerea ministerului de finanţe. Art. IV. — Acei cari vor contraveni sau încerca a contraveni în orice mod la vreuna din dispoziţiunile ce se vor lua cu privire la preschimbarea acestor monezi se vor pedepsi cu amendă dela 5000—50.000 lei, iar moneda cari va face obiectul delictului se va confisca în folosul Statului. Amenda se pronunţă prin deciziuni de câtră ministerul de finanţe în urma constatării făcute de cătră organele oficiilor de preschimbare, precum şi de oricari alţi funcţionari desemnaţi de ministerul de finanţe. Deciziunea ministerului este opozabilă la tribunal în termen de 5 zile dela data comunicărei sau lăsării ei la domeniul contravenientului Tribunalul va judeca afacerea ca instanţă de apel şi urgenţă şi cu precădere, fără drept de opoziţie şi cu drept de recurs în casaţie în termen de 1 zi de la pronunţare. Complicii şi tăinuitorii se vor pedepsi cu aceeaş pedeapsă ca şi autorii principali. Amenzile pronunţate în conformitate cu dispoziţiunile acestui articol şi rămase definitive se transformă de tribunalul corecţional în scrisoare, după cererea ministerului de finanţe.