Revista Fundaţiilor Regale, iulie-septembrie 1937 (Anul 4, nr. 7-9)

1937-07-01 / nr. 7

ACTUALITĂȚI ITALIENE dată un scop în sine; exprima numai o idee (p. 51). Simbolul (pratîka) sau oricare alt motiv din iconografia canonică era o «urmă» (vestigium pedi) pe care putea fi urmată ideea. Coomaraswamy cercetează aceste valori care se acordau artei și în alte lucrări ale sale. De altfel, nu e singurul care urmăreşte semnificaţiile metafizice ale operei de artă. Ceea ce îl deosebeşte de ceilalţi este, însă, precizia erudiţiei sale şi admirabila sa metodă. Rolul lui Ananda Coomaraswamy în cultura occidentală este semnificativ, prin metodele şi spiritul critic al ştiinţei europene, el scoate la lumină adevăruri de mult uitate în Europa (funcţia simbolului, valoarea metafizică a artei, unitatea tradiţiilor metafizice, etc.). Pe de altă parte, asimilându-şi clasicii antici şi medievali occidentali el demonstrează încă odată că « prăpastia Orient- Occident » durează numai dela Renaştere şi dela revoluţia industrială europeană; şi că dacă între cultura modernă apuseană şi spiritualitatea asiatică nu există puncte de contact, Aristot, Sf. Thomas, Dante sau Meister Eckardt fac parte dintr’o tradiţie metafizică la care Orientul participă şi astăzi. MIRCEA ELIADE ACTUALITĂŢI ITALIENE In tumultuozitatea actualităţilor culturale italiene, atâtea sunt faptele care merită a fi relatate ! Toate, dovedind acea rară emulaţie între diferitele activităţi, mărturisind aceeaşi înfrigurare care stimulează, până la biciuire, ritmul vieţii naţionale. Iar dacă în Italia s’a putut vorbi oricând de regionalism cultural, dacă, pe de altă parte, lumea trăeşte astăzi momentul competiţiunilor internaţionale, atare fenomen se constată, în toate felurile, înlăuntrul Italiei, când este vorba de manifestările culturale, artistice, sportive. Fiecare loc se ia la întrecere acolo cu marile centre de viaţă naţională, spre a-şi asigura o manifestare unică, numai a sa, în conspectul atâta de variat al celorlalte. Iată câteva exemple, surprinse pe harta culturală a Italiei din ultima lună şi din aceasta. La Florenţa este în plină desfăşurare programul acelui Maggio Musicale Fiorentino (Maiul Muzical Florentin), care asigură acestui celebru oraş, întâietatea în manifestările muzicale internaţionale, spre a rivaliza cu Veneţia când este vorba de Artele Plastice. Nu de mult, a plecat trenul cu personalul Scalei din Milano, pentru reprezentaţiile florentine, în cadrul cărora se va cânta Verdi ca şi Stawinsky, Rossini ca şi Mozart (dar opere mult mai puţin auzite de obicei), adăugându-se organizaţii orchestrale care să execute Messa Solemnă a lui Beethoven sau Concertele de