România Liberă, ianuarie 1969 (Anul 27, nr. 7528-7552)

1969-01-03 / nr. 7528

CUNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostia la posturile de radio şi televizune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăşi şi prieteni,tre muncitori, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România Vom încheia, peste cîteva minute, încă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărîrea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s amplificat şi s-a perfecţionat activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, moderniagriculturii, dezvoltarea ii, artei şi culturii, asperţia naţională a poporul. Ca rezultat al creşnitului naţional, s-auţit nivelul de trai spiritual al popul- orsfft şi sate stapt a investit noi şi fonduri pentru ribonomico-socială a judeţţa ■,oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile socialculturale ale oamenilor muncii. In anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, în ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adincirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvîrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dinţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul soromân şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al Progresului şi Civilizaţiei. Dragi tovarăşi, In faţa tuturor stă sarcina ndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte ■ patriotism, de hotărîrea fermă piaţă politicii de a spori şi puterea economică a patriei organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiţi-mi, dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului Nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forţei marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanităţii atît prin noi succese ale forţelor păcii, cît şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă şi neîncredere în rîndul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez; trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru "Soluţiomi-irea conflictepentru evitarea reeditării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, respectul principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, ale egalităţii în drepturi între toate statele. Militînd activ în rîndul forţelor înaintate ale contemporaneităţii . România îşi va consacra şi în viitor eforturile întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere şi înţelegere între popoare, dezvoltării colaborării între naţiuni pe terenul construcţiei paşnice, excluderii definitive a războiului din viaţa planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forţele progresului vor reuşi să zădărnicească planurile agresive ale reacţiunii, ale imperialismului, îşi vor afirma superioritatea, vor impune voinţa de pace a întregii omeniri. Fie ca anul nou să aducă poporului român satisfacţii tot mai mari în împlinirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace şi progres, înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului Nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioţi, tradiţionala urare, strămoşească : „La mulţi ani“. Doresc fiecăruia ani mulţi şi fericiţi, împlinirea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine ! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre; pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste; pentru Partidul Comunist Romert.Pritwtdreectorul încercat al naţiunii noastre ; pentru propăşirea materială şi spirituală a României; pentru socialism, pentru pace și colaborare între popoare de a da partidului, mai mult lor. Excelenţei sale Domnul AHMADOD AHIDJO Preşedintele Republicii Federale Camerun YAOUNDE Cu prilejul zilei naţionale a Republicii Federale Camerun, adresez Excelenţei Voastre, în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, calde felicitări împreună cu cele mai bune urări de sănătate şi fericire personală, de prosperitate şi progres poporului camerunez prieten. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL COILIULUI NATIONAL AL FRONTULUI UNITATII SOCIALISTE . 1 HAVANA TELEGRAME Tovarăşului FIDE CASTRO RUZ Prim secretar al C. prim-ministru al Guvernului R. Tovarăşului OSVALDOU Preşedintele R NICOLAE CEAUŞESCU Secretar General al Comitetului Central al Partidului Comunist Român Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România P.C. din Cubaoluţionar al Republicii Cuba ORTICOS TORRADO ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România al epiblicii Cuba Cu prilejul celei de-a X-a aniverări a „Zilei Eliberării“ — Ziua Naţională a Republicii Cuba, — în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consilului de Stat şi al Consiliului de Miniştri, al poporului român şi al nostru personal, vă adresăm dumneavoastră. Comitetului Centra al Partidului Comunist din Cuba, guvernului revoluţionar şi poporului frate cubanez cele mai cordiale felicitări şi un cald salut tovarăşesc. Poporul român îşi exprimă solidaritatea sa internaţionalistă cu lupta plină de abnegaţie a poporului cubanez împotriva imperialismului, pentru apărarea.' cuceririlor revoluţionare şi se bucură din toată inima de succesele de seamă obţinute, sub conducerea Partidului Comunist din Cuba, în opera de construire a socialismului. Sîntem încredinţaţi că relaţiile de prietenie şi colaborare tovărăşească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cuba, dintre Republica Socialistă România şi Republica Cuba se vor dezvolta continuu, spre binele topoarelor român şi cubanez, în interesul unităţii sistemului mondial socialist şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionle, al cauzei socialismului şi păcii. Cu ocazia acestei aniversări jubiliare, vă urăm, dragi tovarăşi, dumneavoastră și întregului popor cubanez, noi şi importante succese în edificarea societăţii socialiste în Republica Cuba. Comitetului Central al Partidului Comunist din Austria Comitetul Central al Partidului Comunist Român vă transmite dumneavoastră, delegaţi la cel de-al XX-lea Congres al Partidului Comunist din Austria, întregului partid, clasei muncitoare şi poporului austriac un cald salut tovărăşesc. Comuniştii români dau o înaltă preţuire activităţii Partidului Comunist din Austria consacrată împlinirii aspiraţiilor vitale ale oamenilor muncii, înfăptuirii unităţii de acţiune a clasei muncitoare şi tuturor forţelor populare în lupta pentru apărarea intereselor fundamentale ale poporului, realizarea ţelurilor socialiste. Partidul dumneavoastră aduce o contribuţie de seamă la lupta pentru pace şi securitate în Europa şi în întreaga lume, împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, pentru independenţa şi libertatea popoarelor. Subliniem şi cu acest prilej relaţiile de prietenie statornicite între partidele noastre pe baza principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului socialist, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne ale altor partide. Neexprimăm convingerea că dezvoltarea în continuare a legăturilor de solidaritate internaţionalistă dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Austria serveşte întăririi prieteniei dintre cele două partide şi popoare ale noastre, cauzei unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Cu acest prilej vă urăm dumneavoastră şi tuturor comuniştilor austrieci noi succese în activitatea consacrată idealurilor democraţiei, păcii şi socialismului. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Tovarăşului OLDRICH CERNIK Preşedintele Guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace în numele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România, al poporului român şi al meu personal, vă adresez cele mai calde felicitări cu prilejul numirii dumneavoastră în funcţia de preşedinte al guvernului Republicii Socialiste Cehoslovace, îmi exprim convingerea că relaţiile tradiţionale de prietenie şi colaborare frăţească dintre România şi Cehoslovacia vor cunoaşte o dezvoltare continuă şi multilaterală, în interesul popoarelor noastre, al întăririi unităţii sistemului mondial socialist, al cauzei socialismului şi păcii în lume. Vă urez mult succes în activitatea dv. consacrată dezvoltării continue a R. S. Cehoslovace. ION GHEORGHE MAURER Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România Anul XXVII nr. 7528 Vineri 3 ianuarie 1969 e 6 pagini 30 bani Bun sosit 1969 Anul nou, 1969, şi-a făcut intrarea pe pămîntul românesc pe sub mari arcade de zăpadă. „Iarna grea, omătu’ mare / Semne bune anu’are" — spune vorba din bătrîni. „Semnele" desigur ni le făurim noi înşine, aşa că putem avea deplină încredere în înfăptuirea lor. Le făuresc pe vetrele de foc oţelarii de la Galaţi şi de la Hunedoara, le dau viaţă în adineuri minerii, le plămădesc în atmosfera calmă a laboratoarelor chimiştii şi în furtuna Dunării constructorii de la Porţile de Fier. „Semnele bune de belşug pentru brazda de sub plug" le făuresc cu îndoită putere fermierii şi cooperatorii, stăpîni azi pe ştiinţa obţinerii recoltelor bogate. Sentimentul dominant cu care poporul nostru a întîmpinat noul an, apărut în straiele lui argintate de zăpadă — a fost un sentiment tonic de încredere în propriile sale forţe,în capacitatea lui de a urca o nouă treaptă pe drumul de progres şi de bunăstare, pe care merge neabătut sub conducerea Partidului Comunist Român. Tre clipa solemnă a despărţirii de 1968, la intrarea în 1969, în atmosfera intimă a căminelor, în jurul meselor încărcate, printre cei apropiaţi şi dragi, toţi locuitorii acestei ţări au ascultat cu vie emoţie, cu simţămîntul unei profunde mîndrii patriotice cuvîntul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, cuvîntul partidului care, odată cu caldele felicitări pentru minunatele succese dobîndite, ne îndeamnă la noi fapte demne de epoca noastră. Şi fiecare a făcut legămînt cu sine că în anul cel nou să cinstească prin izbînzi de seamă cea de a XXV-a aniversare a eliberării ţării, şi cel de-al X-lea Congres al P.C.R., să-şi folosească toată energia, toată inteligenţa şi priceperea pentru a contribui la prosperitatea generală, la înflorirea patriei. Ca de obicei, reporterii noştri au întovărăşit Anul cel nou în primele sale drumeţii în Capitală şi în ţară, culegînd impresii din această călătorie inedită.In paginile 2 şi 3 reportajul : BUN SOSIT 1969 După datina străbună, pe pîrtii de omăt, colindătorii au venit cu capra şi pluguşorul să ureze un an nou şi fericit, belşug, sănătate şi spor la muncă ! Primele file din carnetul unei pasionante întreceri Lîngă cuptoarele veşnic nestinse ale oţelăriilor, în camerele de comandă ale centralelor electrice, în preajma sclipitoarelor retorte uriaşe ale petrochimiei, în cabinele locomotivelor, mii şi mii de oameni ai muncii au vegheat pentru ca primele zile ale anului nou să însemne un pas „cu dreptul“ în munca pentru realizarea sarcinilor de seamă ale planului pe 1969. Reprezentînd, în aceste zile de meritată odihnă, întreaga masă de oameni ai muncii de pe meleagurile patriei, cei care, prin natura muncii lor, sînt indispensabili desfăşurării normale a proceselor de producţie, s-au achitat cu cinste de misiunea ce li s-a încredinţat, confirmînd pe deplin zicala că „ziua bună (în speţă anul bun) se cunoaşte de dimineaţă“. Corespondenţii noştri judeţeni ne relatează că în toate unităţile unde se lucrează cu flux continuu primele două zile din 1969 au consemnat realizări semnificative în producţie, confirmînd hotărîrea colectivelor de muncă de a răspunde cu entuziasm chemării la întrecere a comuniştilor bucureşteni. Siderurgiştii hunedoreni, bunăoară, au produs în prima zi de lucru 174 tone oţel şi 125 tone fontă peste plan. întreprinderea de foraj Ploieşti a înscris pe graficele întrecerii socialiste primii 1 600 m. foraţi peste plan, iar colectivul fabricii de ciment Temelia din Braşov a realizat, în primele două zile din ianuarie, o producţie suplimentară de 60 tone ciment. Corespondentul nostru judeţean din Piatra Neamţ ne informează, că în această localitate a intrat în exploatare centrul dispecer al hidrocentralelor de pe Bistriţa, care asigură conducerea prin telecomandă a tuturor celor 12 hidrocentrale construite în aval de Stejaru. Astfel de ştiri care informează despre primele file din carnetul unei pasionante întreceri au continuat să ne parvină, pînă la închiderea ediţiei, din numeroase alte centre industriale. Furnaliştii reşiţeni au întimpinat noul an cu căldura primelor şarje de fontă şi oţel Dezvoltarea reţelei comerciale din Capitală In anul 1969, reţeaua comercială, a Capitalei se va îmbogăţi cu noi unităţi, care vor însemna încă 7 600 m.p. spaţiu comercial. Vor fi date în folosinţă centrele comerciale : Foişor, Titan A 12 şi Titan 14 Drumul Taberei, şoseaua Berceni. Reţeaua alimentaţiei publice va beneficia de noi localuri prin terminarea şi punerea la dispoziţia consumatorilor a braseriei „Monte Carlo“, a cramei „Curtea Veche“, a Hanului Manuc, a barului Atlantic, a restaurantului din strada Poenaru Bordea şi altele. Tot anul Viitor va începe construcţia la o serie de obiective comerciale noi. Printre acestea se află : Centrul comercial Titan A 18, Titan A 16, Titan A 13, Giuleşti-Mehadia, Drumul Taberei (unde se va construi şi o piaţă), Colentina şi altele. Iarna grea, omătul mare. • Ninsori abundente in Bucureşti şi in ţară • Primul obiectiv: descongestionarea străzilor • 60 de centre volante pentru desfacerea buteliilor de aragaz • Circulaţia rutieră şi feroviară • Avioanele rămin la sol In pag. a 5-a