România Liberă, septembrie 1982 (Anul 40, nr. 11768-11793)

1982-09-01 / nr. 11768

•Pagina a 2-a — 1 septembrie 1982 România liberă' 99 VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU IN MUNICIPIUL BRAŞOV (Urmare din pag. 1) „Ceauşescu — România — pacea şi prietenia !“ „Ceauşescu — Pace „Vrem pace in război !“. Ultima zi a vizitei de lucru in judeţul Braşov a fost consacrată unei ample analize a felului in care acţionează înintreprinderile constructoare de maşini din municipiu pentru modernizarea şi diversificarea producţiei, introducerea unor tehnologii perfecţionate care să asigure produselor o înaltă calitate, precum şi competitivitate sporită pe pieţele externe, dar care să se realizeze cu un consum mai redus de metal, măsurile luate pentru perfecţionarea organizării şi conducerii muncii, pentru ridicarea gradului de calificare a muncitorilor, cum sunt folosite maşinile din dotare şi spaţiile de producţie, iar pe, un plan mai larg , cum se preocupă conducerea ministerului şi centra,lei de resort, a unităţilor vizitate, organele şi organizaţiile de partid pentru ridicarea la cote superioare a eficienţei întregii activităţi economice. Această aprofundată analiză a început la ÎNTREPRINDEREA DE AUTOCAMIOANE. Numeroşi oameni ai muncii de la această importantă unitate a industriei noastre constructoare de maşini au venit să salute cu bucurie şi respect pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe tovarăşa Elena Ceauşescu, pe ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului nostru. Este o atmosferă sărbătorească. Se scandează neîntrerupt „Ceauşescu — P.C.R. !", „Ceauşescu şi poporul „Ceauşescu — Pace!“. Tineri şi tinere oferă oaspeţilor dragi, în semn de aleasă dragoste şi profundă recunoştinţă, frumoase buchete de flori. Eipoartă cu mîndrie portretele secretarului general al partidului, lozinci pe care sunt înscrise urări de salut la adresa conducătorului iubit al partidului şi statului. în întâmpinarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu au venit Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ion Drâghici, prim secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., primarul oraşului, Ilarie Munteanu, adjunct al ministrului industriei construcţiilor de maşini, Manole Sechi, directorul general al centralei industriale de resort, Constantin Răţoi, preşedintele Consiliului oamenilor muncii de la întreprinderea de autocamioane Braşov. Noua vizită a secretarului general al partidului la întreprinderea de autocamioane din Braşov a prilejuit o aprofundată discuţie, la faţa locului, cu conducerea unităţii, a centralei industriale pentru autovehicule de transport şi a ministerului de resort, referitoare la preocupările acestui puternic colectiv muncitoresc pe linia ridicării pe o treaptă superioară a calităţii producţiei de autovehicule de transport. A fost analizat modul in care se înfăptuieşte programul de asimilare a motoarelor Diesel cu puteri sporite, cu care se vor echipa atît autovehicule de transport cit şi diverse maşini agricole, utilaje de construcţii sau navale. Conducătorul partidului şi statului este informat, de către directorul general al întreprinderii. Ion Stoica, despre felul in care a acţionat consiliul de conducere al uzinelor pentru transpunerea în practică a indicaţiilor date de secretarul general al partidului cu ocazia precedentei vizite de lucru pentru aplicarea unor tehnologii perfecţionate care să asigure sporirea în continuare a calităţii motoarelor. Dialogul de lucru începe in secţia de motoare Diesel, unde sunt prezentate liniile de prelucrarea bucşilor de cilindri şi a arborilor cotiţi pentru motoare de 215, 256 şi 280 CP, standurile de încercare şi rodaj, o expoziţie cuprinzind gama largă de motoare din producţia curentă, cit şi tipurile ce urmează să fie executate începind cu anul 1983. Reţine atenţia preocuparea specialiştilor de a obţine produse cu calităţi superioare, cu consumuri specifice reduse de combustibil şi metal. Sunt examinate cu atenţie piese reprezentative, cu un înalt grad de tehnicitate, ce intră în componenţa motoarelor, precum şi o serie de scule speciale, proiectate şi realizate în întreprindere. Reţin, totodată, atenţia, marele număr de maşini-unelte concepute de specialiştii de la întreprinderea de autocamioane din Braşov pentru propria utilare şi care au contribuit la realizarea unor importante economii valutare. Gazdele informează, in acest sens, că linia de prelucrare a bucşilor de cilindri, de exemplu, cu o capacitate de producţie de 360 000 bucăţi piese pe an, încorporează utilaje de mare precizie, cu comandă program, echipamentele utilizate fiind fabricate în exclusivitate în ţara noastră. în componenţa acestei linii intră peste 250 de scule, toate de producţie românească, în timpul vizitării principalelor sectoare de fabricaţie ale întreprinderii, secretarului general al partidului îi sînt prezentate şi alte realizări tehnice deosebite, aparţinînd specialiştilor întreprinderii, care pînă nu demult erau aduse din import. A fost exprimată hotărîrea specialiştilor, a muncitorilor de a continua acţiunea de autodotare tehnică, în spiritul indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceaşuescu. Cu ocazia vizitei, secretarului general al partidului i-au fost prezentate o gamă reprezentativă de autocamioane noi sau îmbunătăţite. Intre acestea se remarcă autotrenul de transport mărfuri generale, dotat cu motor de 280 CP, basculanta de 16 tone, destinată marilor şantiere ale economiei naţionale şi exportului. Au fost prezentate, de asemenea, alte autovehicule fabricate de întreprindere, dotate cu motoare de diferite puteri şi destinate unor necesităţi ale economiei naţionale, toate concepute la indicaţiile secretarului general al partidului, date cu prilejul vizitelor precedente in această importantă unitate constructoare de maşini din ţara noastră. Pe parcursul dialogului de lucru cu puternicul colectiv muncitoresc de la întreprinderea de autocamioane, ca şi in discuţia finală, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat gazdelor să realizeze in 1963 un număr de 4 000 de motoare de 368 CP, absolut necesare economiei naţionale, să continue preocupările pentru ridicarea pe o treaptă superioară a calităţii autocamioanelor şi motoarelor, acordind o deosebită atenţie transpunerii in viaţă a programului de asimilare a noilor tipuri de motoare Diesel cu puteri sporite, reducerii consumurilor specifice de metal şi carburanţi, creşterii şi diversificării producţiei de export. Apreciind realizările de pînă acum, tovarăşul Nicolae Ceauşescu i-a felicitat pe constructorii de autocamioane braşoveni, unindu-le noi succese in activitatea lor viitoare. Coloana oficială se îndreaptă spre ÎNTREPRINDEREA TRACTORUL, ale cărei produse fac faima constructorilor de maşini din România. Aici se fabrică, la ora actuală, peste 30 de tipuri de tractoare in 30 de variante constructive, pe roţi şi şenile, in 11 grupe de puteri cuprinse între 35 şi 360 CP. în această întreprindere gradul de integrare a producţiei a ajuns la peste 60 la sută, în turnătoriile de fontă şi oţel, în cea de neferoase, la forjă, pe liniile automate de uzinare, la presaj, se fabrică cea mai mare parte a componentelor de bază ale tractoarelor. întreaga activitate de concepţie se desfăşoară în 6 compartimente de profil, care asigură înnoirea permanentă a producţiei in pas cu cele mai noi succese ale tehnicii mondiale, cu cerinţele beneficiarilor externi. Calitatea deosebită a tractoarelor româneşti produse la Braşov este confirmată de certificatele acordate de institute de studii şi cercetări din străinătate, ale căror exigenţe nu sunt uşor de satisfăcut. Cea mai bună atestare a nivelului atins în producţia de tractoare, a durabilităţii şi calităţii acestora, o oferă contractele cu clienţii străini. Din cele peste 820 000 de tractoare produse de la începuturile fabricaţiei şi pînă în prezent, aproape 500 000 au fost exportate în 92 de ţări de pe toate continentele, printre care multe cu un nivel industrial ridicat şi bogate tradiţii în construcţia de maşini. Experienţă şi competenţă, sunt trăsături definitorii care au stat la baza încheierii contractelor de producere sub licenţă sau a înfiinţării de linii de montaj pentru tractoare în Iran, Egipt, S.U.A., Canada, Australia, Noua Zeelandă, Ghana, India,Franţa. Tractoarele braşovene au fost medaliate La diferite confruntări şi concursuri internaţionale de prestigiu. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întîmpinaţi cu urale şi ovaţii de muncitorii aflaţi în curtea întreprinderii pentru acest moment sărbătoresc. Se fac calde manifestări de simpatie şi dragoste pentru conducătorul partidului şi statului nostru, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“. In secţia turnătorie de fontă, secretarul general al partidului este informat de ing. Vasile Sechel, director general al Centralei industriale de tractoare că, in urma indicaţiilor sale date cu prilejul vizitei din ianuarie 1980, această secţie a fost reorganizată, extinsă şi modernizată, în vederea redistribuirii fluxurilor tehnologice, creşterii gradului de mecanizare şi automatizare a operaţiunilor cu consum mare de manoperă şi efort fizic. Turnătoria a fost mărită cu 1 500 mp., fiind dotată cu o instalaţie semiautomată de confecţionat miezuri, cu transportoare şi benzi pentru piesele şi materialele necesare amestecului de turnare, o instalaţie de fabricare a componentelor ansamblului de turnare, precum şi cu agregatele necesare purificării aerului. Toate aceste utilaje au fost concepute şi realizate in secţia de autoutilaji a întreprinderii, cu sprijinul centralei industriale de elemente pentru automatizări din Bucureşti. Se informează că acum turnătoria de la „Tractorul“ realizează circa 62 000 tone piese turnate pe an. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu apreciază calitatea pieselor şi recomandă ca, pentru completarea necesarului întreprinderii, o serie de repere să fie realizate prin cooperare interuzinală cu întreprinderea de autocamioane „Steagul Roşu“ şi cu cea de piese turnate de la Gheorghieni. Secretarul general al partidului vizitează apoi secţia unde se realizează prelucrările mecanice necesare producerii tractoarelor U 850 şi U 1010 de 85 şi 100 CP, introduse în fabricaţie în acest an. Noua secţie este echipată, conform orientărilor trasate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu in precedenta vizită, cu utilaje, maşini şi instalaţii de prelucrare automată, realizate in secţia deautodotări aîntreprinderii. Pe modernele Unii tehnologice ale secţiei la un capăt intră semifabricatele, pentru ca, prin prelucrări succesive, la celălalt să iasă produsele finite. Secretarul general al partidului a apreciat gradul înalt de tehnicitate al acestor utilaje, randamentul lor ridicat în condiţiile realizării unor piese complexe şi de calitate superioară şi a cerut să se impulsioneze acţiunea de dotare cu noi maşini şi agregate in vederea atingerii in timp optim a indicilor de productivitate planificaţi. ■ La secţia montaj general, unde se asamblează tractoare pe roţi cu puteri cuprinse între 26 şi 100 CP, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este informat că anul acesta, prin dublarea capacităţii secţiei, aici se produc 65 000 tractoare anual şi 11 000 de seturi pentru tractor necesare Întreprinderilor de profil din ţară. Secţia este astfel conceputăincit operaţiunile de montaj, finisaj şi rodaj să se efectueze pe bandă, la sfirşitul acesteia ieşind tractoarele gata de expediere. Secretarul general al partidului se întreţine cu un grup de muncitori, interesîndu-se de mersul producţiei, de condiţiile lor de muncă şi viaţă. Maistrul Blănaru Eugen arată că munca merge bine şi exprimă recunoştinţa sa şi a tovarăşilor săi pentru condiţiile bune create, pentru cîştigurile pe care le obţin. La ieşirea din hala de montaj, pe un platou din incinta întreprinderii, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului, le sunt prezentate cele mai noi modele de tractoare, pe pneuri şi şenile, de diferite puteri şi cu destinaţii diverse. Un interes deosebit au stîrnit tractorul A 5000 cu dotări multiple, capabil să execute un complex de lucrări industriale sau agricole, şi tractoarele din gama 850 şi 1010 echipate cu cabine moderne, spaţioase,, dotate cu aparatură de aer condiţionat, radio, cu o insonorizare specială, asigurînd condiţii de muncă şi confort dintre cele mai bune. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a felicitat, colectivul acestei cunoscute întreprinderi pentru realizările de pînă acum, exprimindu-şi convingerea că şi în viitor specialiştii, inginerii şi tehnicienii, toţi oamenii muncii de aici vor face totul ca marca „U.T.B.“ să se bucure în ţară şi străinătate de aceeaşi bună reputaţie. A fost vizitată, în continuare, ÎNTREPRINDEREA „HIDROMECANICA", una dintre cele mai vechi unităţi constructoare de maşini din ţara noastră, care, în septembrie 1980, a aniversat un secol de existenţă, fiindu-i conferit atunci „Ordinul Muncii“ clasa I pentru contribuţia adusă la progresul economiei naţionale. Dezvoltarea acestei întreprinderi — ca a autor alte obiective economice —, este strîns legată de numele tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Ea a cunoscut, în ultimii 17 ani, o asemenea extindere şi modernizară, Incit poate fi considerată, cu justificat temei, o unitate nouă, ce ilustrează cu pregnanţă nivelul înalt atins de industria noastră socialistă. Reprofilată, în 1957—1958, potrivit noilor cerinţe ale economiei naţionale, „Hidromecanica“ braşoveană şi-a cîştigat, în scurt timp, un bun renume — de furnizor important de subansamble pentru motoarele, instalaţiile şi utilajele grele realizate de unităţi constructoare de maşini din ţară. Mîndri de întreprinderea în care lucrează, de roadele muncii lor libere, muncitorii de aici l-au intîmpinat pe secretarul general al partidului cu cele mai calde sentimente de dragoste, stimă şi recunoştinţă. La sosire, înalţii oaspeţi au fost salutaţi de Ioan Avram, ministrul Industriei construcţiilor de maşini, precum şi directorul întreprinderii, Viorel Metea. în cadrul dialogului de lucru, gazdele au înfăţişat evoluţia tehnică a întreprinderii. Conform indicaţiilor date de secretarul general al partidului, unitatea a fost organizată pe principiul integrării maxime, construindu-se, în acest scop, turnătorii de fontă, oţel şi neferoase, ateliere pentru piese forjate şi matriţate, pentru tratamente termice primare şi secundare, de prelucrări mecanice şi montajAcest grad ridicat de integrare şi-a dovedit pe deplin eficienţa, asigurînd îndeplinirea ritmica a producţiei, eliminarea transporturilor, îmbunătăţiri tehnologice pe tot fluxul de fabricaţie. „Hidromecanica“ dă astăzi produse de înaltă valoare tehnică, ce pînă acum se importau. Ele sunt competitive cu cele realizate pe plan mondial. Printre creaţiile întreprinderii, apreciate pentru performanţele lor deosebite, se numără turbosuflantele pentru supraalimentarea motoarelor Diesel rapide, a căror utilizare conduce la creşterea puterii motoarelor respective ; convertizoarele hidraulice de cuplu, destinate instalaţiilor de foraj; transmisiile hidraulice pentrulocomotivele Diesel hidraulice de la 250 CP la 1 250 CP ; transmisiile hidromecanice pentru utilajele grele : autobasculante, autogredere şi autoscrepere, tractoare pe roţi şi şenile. Se subliniază că în realizarea acestor produse de mare complexitate tehnică s-au folosit tehnologii de vârf. Este prezentat, in acest sens, un procedeu ingenios, conceput de specialiştii Întreprinderii — turnarea de precizie a rotorilor — turbină pentru turbosuflante cu ajutorul unor modele de polistiren. Vizitînd mai multe secţii şi ateliere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au urmărit cu atenţie procesele moderne de fabricaţie, tehnologiile folosite, au cercetat îndeaproape produsele expuse în standuri şi expoziţii special amenajate. Pretutindeni, au fost primiţi cu imensă bucurie şi satisfacţie. Mai mulţi muncitori s-au apropiat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, urîndu-i, din inimă, ani mulţi în fruntea partidului şi statului, pentru a conduce cu aceeaşi înţelepciune şi strălucire destinele naţiunii noastre pe calea luminoasă a socialismului şi comunismului. Ei l-au asigurat pe secretarul general al partidului că vor face totul pentru a-şi îndeplini în mod exemplar sarcinile ce le revin în acest an, în actualul cincinal. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu prietenie aclamaţiilor, manifestărilor pline de simpatie ale muncitorilor. Secretarul general al partidului a felicitat colectivul întreprinderii „Hidromecanica“ pentru realizările obţinute şi i-a urat noi succese în activitatea viitoare. Ultimul obiectiv al vizitei de lucru a fost ÎNTREPRINDEREA „RULMENTUL", această unitate realizează o gamă largă de rulmenţi cu bile, ace şi role, precum şi cuzineţi necesari diferitelor ramuri ale economiei naţionale şi pentru export. Oamenii muncii de nici — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi —, realizatorii rulmenţilor bine cunoscuţi în ţară, cit şi în peste 70 de ţări de pe toate continentele, au făcut o primire entuziastă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, exprimindu-şi bucuria de a-i avea oaspeţi în întreprinderea lor. La sosire, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea de partid şi de stat au fost salutaţi de Ioan Avram, ministrul industriei construcţiei de maşini, Gheorghe Badea, directorul general al Centralei de rulmenţi şi organe de asamblare. Petre Racoviţă, directorul întreprinderii, de membri ai consiliului de conducere al unităţii, care le-au urat un călduros bun Venit. Tineri şi tinere au oferit oaspeţilor dragi buchete de flori. Prin intermediul unor ilustrative grafice, directorul general al centralei de profil înfăţişează dinamica producţiei de rulmenţi realizaţi de întreprinderea braşoveană, volumul exportului, evoluţia productivităţii muncii,, realizările obţinute pe linia reducerii consumurilor de metal, energie şi combustibili. Se menţionează că in ultimii ani unitatea a cunoscut un amplu proces de modernizare, diversificare, înnoire şi dezvoltare pentru a putea răspunde noilor cerinţe şi exigenţelor industriei noastre, cit şi partenerilor externi. Ca urmare a vastului proces de perfecţionare a producţiei şi muncii, producţia a marcat un evident salt, urmînd să ajungă în acest an la 42 milioane bucăţi rulmenţi. Tot în acest an, producţia marfă va creşte cu 10,2 la sută faţă de 1981, iar cea fizică cu 15,5 la sută, în primele 7 luni , din acest an au fost livraţi peste prevederile de plan mai mult de 300 000 rulmenţi de diferite tipuri. Se informează că 40 la sută din producţia de rulmenţi este asimilată în acest an. Oaspeţii sunt invitaţi să viziteze citeva secţii de producţie de bază, unde au avut prilejul să cunoască rezultatele introducerii unor procese moderne de fabricaţie precum şi eforturile depuse în direcţia autoutilării cu utilaje de înaltă productivitate. Dialogul de lucru al secretarului general al partidului cu gazdele s-a axat pe problema creşterii şi diversificării producţiei, sporirea competitivităţii rulmenţilor şi mai buna adaptabilitate a producţiei la cerinţele economiei naţionale şi ale beneficiarilor externi. Primul popas îl constituie Fabrica de bile. în cadrul acestei unităţi de bază a întreprinderii se realizează întreaga gamă de tipodimensiuni de bile necesare fabricării rulmenţilor în ţara noastră, iar anual se exportă alte 700 tone în numeroase ţări. De-a lungul întregului flux tehnologic, precum şi în cadrul unor microexpoziţii sunt prezentate multitudinea modelelor şi dimensiunilor de bile ce variază de la 2 la 180 de milimetri şi care intră în componenţa rulmenţilor pentru nevoile economiei naţionale, cit şi pentru export. Secretarul general al partidului este informat că tot in cadrul acestei fabrici se realizează la discurile din fontă specială folosite la fabricaţia bilelor, precum şi o serie de maşini-unelte specializate necesare procesului de producţie proiectate si realizate In cadrul întreprinderii. Secretarul general al partidului se interesează îndeaproape de modul de organizare a producţiei, de acţiunile întreprinse in direcţia asigurării necesarilolr de utilaje şi maşiniunelte procesului de producţie al întreprinderii. Gazdele informează că, pînă în prezent, au fost realizate, cu forţe proprii, aproape 900 de astfel de maşiniunelte, ajungîndu-se acum la a cincea generaţie, fapt ce asigură o productivitate a muncii de 4 ori mai mare decit generaţia iniţială. Se vizitează apoi secţia de rulmenţi speciali. Aici în cadrul unei expoziţii sunt prezentaţi peste 230 tipodimensiuni de rulmenţi, care pînă nu demult erau procuraţi din import. Reţin atenţia rulmenţii cu role şi ace folosiţi la fabricarea tractoarelor şi a maşinilor unelte, cei pentru broşe şi cei cardanici utilizaţi în industria uşoară. Gazdele informează că în această secţie se realizează, în premieră naţională, rulmenţii de înaltă precizie şi de mari turaţii pentru industriile siderurgică, de maşini-unelte şi uşoară, înlocuindu-se pe această cale importurile. Pe parcursul vizitării secţiei, secretarului general al partidului ii sunt prezentate o serie de utilaje de înaltă complexitate rezultat al efortului de autoutilaje. Gazdele raportează că, pînă în prezent, au fost realizate aproape 300 utilaje specifice fabricaţiei de rulmenţi şi cuzineţi in valoare de 400 milioane lei, iar ca urmare a introducerii în producţie a unor procedee tehnologice noi şi moderne se asigură, pe lingă creşterea productivităţii muncii şi însemnate economii de metal, energie şi combustibil. Semnificativă în acest sens este acţiunea de înlocuire a oţelului cu mase plastice şi răşini sintetice, precum şi cea de realizare a unor tipuri de rulmenţi din tablă tratată termic. Felicitind colectivul întreprinderii pentru rezultatele obţinute, secretarul general al partidului a cerut să se acţioneze in continuare pentru înfăptuirea in bune condiţii a prevederilor de plan pe anul in curs, creşterea şi diversificarea producţiei de rulmenţi speciali necesari economiei noastre naţionale. De asemenea, apreciind experienţa dobîndită de întreprindere pe linia producerii cu forţe proprii de maşini-unelte necesare fabricării rulmenţilor, s-a indicat să se extindă realizarea acestor utilaje aici, în velderea dotării altor unităţi din ţară care îşi vor extinde capacităţile de producţie. S-a cerut conducerilor Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini şi "Ministerului Metalurgiei să întocmească un program pentru asigurarea în întregime în ţară a oţelurilor speciale destinate fabricării rulmenţilor în vederea eliminării importurilor. Mulţumind pentru aprecierile făcute, gazdele l-au asigurat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că oamenii muncii de la Intreprinderea de rUbirtenti Braşov vor acţiona cu toată hotărîrea pentru transpunerea in viaţă a indicaţiilor primite cu prilejul vizitei pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan ce le revin pe acest an, pe întregul cincinal . ! (Continuare in pag. a 3-a) Vizita de lucru întreprinsă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu pe meleagurile braşovene s-a încheiat, marţi, printr-o impresionantă adunare populară, care a avut loc pe stadionul „Tractorul“ din Braşov. Zeci de mii de oameni ai muncii din oraşul de la poalele Timpei şi din localităţile învecinate — muncitori, tehnicieni şi ingineri, ţărani cooperatori, intelectuali, elevi, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au fost prezenţi la această mare adunare populară. Pe stadion domneşte o atmosferă sărbătorească, caracteristică întilnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu oamenii muncii. Mulţimea purta steguleţe tricolore şi roşii, portrete ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ale tovarăşei Elena Ceauşescu, pancarte cu urări de viaţă lungă adresate partidului, secretarului său general. Pe mari pancarte se putea citi : „Trăiască Partidul Comunist Român, in frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu!“, „Partidu-1 — „Ceauşescu — România !“, „Poporul — Ceauşescu — România !“, „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu — România !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Tră- iască . Partidul Comunist Român — conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre în revoluţia şi construcţia socialistă !“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie Republica Socialistă România !“, „Trăiască unitatea de nezdruncinat a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului nostru popor, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste !“, „Stima noastră şi minciuna Ceauşescu— România !“, „Vom înfăptui neabătut hotărîrile Congresului al XlX-lea al Partidului Comunist Român !“, „Ceauşescu — Pace !“, „Pacea lumii — viitorul !“, „Trăiască prietenia şi colaborarea dintre toate popoarele lumii !“. La sosirea pe stadion, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au fost întimpinaţi cu sentimente de adîncă bucurie de miile de oameni ai muncii braşoveni, care au ovaţionat îndelung pentru partid şi secretarul său general. S-a dat glas bucuriei tuturor locuitorilor acestor meleaguri de a-l avea în mijlocul lor pe secretarul general al partidului, dragostei şi preţuirii de care se bucură conducătorul partidului şi statului nostru în rîndul întregului popor, pentru tot ceea ce a făcut şi face pentru propăşirea, bunăstarea şi fericirea întregii noastre naţiuni. Tineri, îmbrăcaţi în minunate costume locale, au oferit, cu dragoste şi emoţie, frumoase buchete de flori tovarăşului Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, în timp ce formaţiuni corale, profesioniste şi de amatori intonau cunoscutele acorduri : „Partidul—Ceauşescu— România“. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au răspuns cu ‘căldură manifestărilor de dragoste şi recunoştinţă ale braşovenilor. Marea adunare populară a fost deschisă de tovarăşul Gheorghe Dumitrache, primsecretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., care a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi. In aceste momente emoţionante prilejuite de vizita dumneavoastră în judeţul Braşov, comuniştii, toţi locuitorii acestor străvechi meleaguri — români, maghiari, germani —, cu cele mai alesesentimente de stimă şi respect, vă adresează dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cel mai iubit fiu al poporului român, conducătorul înţelept al naţiunii noastre, proeminentă personalitate a vieţii politice contemporane, un omagiu fierbinte şi plin de recunoştinţă pentru prodigioasa dumneavoastră activitate desfăşurată cu neasemuita dăruire şi înaltă cutezanţă revoluţionară in fruntea partidului şi statului, spre binele şi fericirea tuturor celor ce muncesc şi înălţarea continuă a patriei pe noi trepte de progres şi civilizaţie, in deplină libertate şi dreaptă frăţie cu toate popoarele lumii. ■ Avem in acelaşi timp deosebita cinste şi marea bucurie de a exprima mult stimatei tovarăşe Elena Ceauşescu, militant de frunte al partidului şi statului nostru, remarcabil om de ştiinţă şi savant de renume mondial, sentimentele noastre de aleasă preţuire, şi înaltă consideraţie pentru remarcabila contribuţie adusă la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe, la dezvoltarea ştiinţei, învăţămintului şi culturii, la asigurarea progresului multilateral al României socialiste. Alăturîndu-ne urărilor sincere şi pline de afecţiune cu care aţi fost intîmpinaţi pretutindeni in timpul vizitei, vă adresăm din adincul inimii un călduros „Bun venit !“ in această străveche vatră de civilizaţie şi cultură, puternică citadelă a industriei româneşti, impunătoare Întruchipare a vitalităţii orinduirii noastre noi, mărturie de ne- contestat a uriaşei forţe transformatoare şi de progres generate de politica partidului de industrializare a ţării, de concepţia înnoitoare şi strategia revoluţionară a dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste, elaborată de dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, confirmată in chip strălucit de marile înfăptuiri dobindite în cei 17 ani de cind conduceţi cu înţelepciune şi clarviziune destinele naţiunii noastre. Această nouă vizită de lucru are loc intr-o perioadă în care oamenii muncii din judeţul Braşov acţionează cu toată hotărîrea pentru îndeplinirea inter grală a sarcinilor ce ne revin din planul naţional unic de dezvoltare economico-socială a ţării, pentru transpunerea in viaţă a orientărilor şi indicaţiilor date de dumneavoastră privind realizarea unei noi calităţi in toate domeniile de activitate. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că in industrie prevederile planului pe primul semestru au fost îndeplinite şi depăşite la producţia marfă vindută şi încasată cu peste 760 milioane şi la beneficii cu 378 milioane lei, iar pe 7 luni producţia netă planificată a fost realizată cu o depăşire de peste 75 milioane lei. Aşa cum ne-aţi cerut, acordăm o maximă atenţie recuperării in acest trimestru a restanţelor înregistrate in prima parte a anului la unii indicatori, îndeosebi la producţia fizică şi la export ; depunem eforturi stăruitoare pentru diversificarea şi modernizarea producţiei, pentru realizarea de produse cu parametri tehnico-funcţionali la nivelul celor mai bune performante mondiale. Milităm cu fermitate pentru întărirea autogestiunii şi autoconducerii muncitoreşti, pentru creşterea continuă a eficienţei economice, prin promovarea tehnicii înaintate şi ridicarea productivităţii muncii, reducerea mai accentuată a consumurilor de materii prime, materiale, energie şi combustibili, pentru întronarea unei ordini şi discipline exemplare în fiecare întreprindere, secţie şi loc de muncă. Trăgind maximum de învăţăminte din criticile aspre dar justificate pe care ni le-aţi adresat la recenta consfătuire de lucru de la Comitetul Central al partidului. Comitetul judeţean, organele şi organizaţiile de partid, consiliile populare desfăşoară o largă şi intensă muncă politică de mobilizare a tuturor forţelor la strîngerea la timp şi fără pierderi a recoltelor de cartofi, sfeclă de zahăr( legume, porumb, pentru mărirea producţiei de carne, lapte şi alte produse animaliere, in vederea creşterii contribuţiei judeţului Braşov la asigurarea fondului de stat, precum şi pentru înfăptuirea programului de autoaprovizionare. Acordăm toată atenţia executării in cele mai bune condiţii a arăturilor şi insamintărilor de toamnă şi vă încredinţăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că vom face totul ca in 1983 să obţinem o recoltă de cereale la nivelul şi chiar peste prevederile planului. In acelaşi timp, acţionăm cu fermitate pentru recuperarea raminerilor in urmă şi înfăptuirea programului de investiţii prin mai buna organizare a activităţii pe şantiere, concentrarea forţelor şi mijloacelor la obiectivele prevăzute a fi date in folosinţă în acest an, prin creşterea exigenţei şi răspunderii in executarea la timp şi de calitate a lucrărilor, însufleţiţi de ideile, tezele şi orientările programatice cuprinse în magistrala dumneavoastră expunere laPlenara Comitetului Central din iunie a.c., desfăşurăm o amplă activitate politico-ideologică şi cultural-educativă, în scopul formării omului nou, cu o înaltă conştiinţă politică, patriotică şi revoluţionară, participant activ la opera de înfăptuire a Programului partidului de edificare a societăţii socialiste, multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Urmînd neabătut luminosul dumneavoastră exemplu de muncă neobosită, de înaltă exigenţă comunistă şi spirit revoluţionar, ne vom mobiliza întreaga putere de muncă, vom face totul pentru traducerea in viata a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, care exprimă in cel mai înalt grad voinţa şi aspiraţiile întregului popor, hotărîrea sa neclintită de a-şi apăra cuceririle revoluţionare, independenţa şi suveranitatea patriei, de a milita pentru triumful cauzei păcii şi colaborării in întreaga lume. Puternic impresionaţi de extraordinara dumneavoastră capacitate de aprofundare a schimbărilor şi fenomenelor atit de complexe din viaţa internaţională actuală, de fermitatea şi curajul cu care susţineţi şi promovaţi interesele supreme ale naţiunii noastre, principiile independenţei şi deplinei egalităţi intre toate statele, indiferent de mărimea şi orînduirea lor socială, dorim să vă asigurăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, de hotărîrea tuturor locuitorilor acestui judeţ de a munci fără preget pentru a spori contribuţia noastră la dezvoltarea economică şi socială a ţării, de a susţine prin fapte de muncă eforturile şi iniţiativele dumneavoastră pe plan extern consacrate soluţionării marilor probleme ale lumii contemporane, creşterii continui a prestigiului României socialiste pe arena internaţională. Reinnoind angajamentul comuniştilor, al puternicului detaşament muncitoresc braşovean, al tuturor oamenilor muncii din acest judeţ — români, maghiari, germani — de a întări şi mai mult unitatea lor in ju-, rul Partidului Comunist Roman, al secretarului său general, vă rugăm mult iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, să primiţi expresia profundului respect şi nemărginitei noastre consideraţii, împreună cu cele mai calde urări, pornite din adincul inimii, de multă sănătate şi putere de muncă pentru înfăptuirea marilor idealuri ale socialismului şi comunismului ■ pe pămintul scumpei noastre patrii, spre binele şi fericirea întregului popor. A luat apoi cuvîntul tovarăşul Vasile Sechel, director general al Centralei industriale de tractoare Braşov, care a spus : Mult stimate şi iubite tovarăşe secretar general, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimaţi tovarăşi, Am mandatul consiliilor oamenilor muncii de la Centrala industrială şi marea întreprindere braşoveană de tractoare de a vă exprima, mult stimate tovarăşe secretar general, mult stimată tovarăşa Elena Ceauşescu, cele mai vii mulţumiri pentru vizita, de lucru efectuată astăzi în întreprinderea noastră, care se înscrie ca o nouă şi grăitoare dovadă a preocupării dumneavoastră permanente pentru angajarea acestei unităţi pe coordonatele progresului tehnic şi ale ridicării competitivităţii tractorului românesc pe pieţele internaţionale. Vă raportăm, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că acţionind în spiritul orientărilor şi indicaţiilor date de dumneavoastră cu prilejul analizei făcute în Comitetul Politic Executiv a! Comitetului Central al partidului, au fost luate o serie de măsuri politice şi tehnicoorganizatorice pentru înlăturarea lipsurilor semnalate, pentru întărirea ordinii şi disciplinei in toate secţiile şi locurile de muncă, pentru creşterea exigentei şi întărirea controlului de calitate in toate fazele procesului de producţie, pentru creşterea răspunderii cadrelor de conducere începînd cu maiştrii şi pină la directorul general. Experienţa ne-a dovedit intru totul justeţea orientărilor date de dumneavoastră în legătură cu diversificarea gamei de tractoare şi modernizarea celor din fabricaţia curentă, factor de care depinde în mare măsură menţinerea şi consolidarea poziţiilor dobindite de tractoarele noastre pe piaţa mondială, unde întreprinderea braşoveană se situează printre primele cinci firme de profil din lume. Tractoarele grele de 85 şi 100 CP, precum şi componentele pentru tractoarele industriale pe şenile de 62 şi 78 CP, asimilate şi introduse în fabricaţia de serie sunt livrate în prezent în exclusivitate la export. Aşa cum ne-aţi indicat, organizaţia de partid şi consiliul oamenilor muncii au acordat o atenţie sporită acţiunii de autoutilare, realizînd prin forţe proprii linii automate şi maşini agregate de înaltă tehnicitate, tehnologii de fabricaţie perfecţionate, cu consumuri reduse de metal, energie şi combustibil. Cu toate acestea, apreciem în mod autocritic că rezultatele obţinute nu sunt pe măsura bazei tehnico-materiale de care dispunem, a nivelului de calificare profesională şi potenţialului de creaţie tehnico-ştiinţifică ale colectivului nostru. Recomandările şi indicaţiile pe care ni le-aţi dat, mult stimate tovarăşe secretar general, cu prilejul vizitei de azi, vor călăuzi eforturile noastre pentru îmbunătăţirea activităţii, recuperarea restanţelor în realizarea indicatorilor de plan şi sporirea contribuţiei colectivului la dezvoltarea echilibrată a economiei naţionale, li creşterea mai accentuată a exportului. Pornind de la legătura indisolubilă existentă intre politica internă şi politica externă a partidului şi statului nostru, doresc să dau o Înaltă apreciere strălucitelor dumneavoastră iniţiative şi acţiuni pentru pace, pentru reglementarea pe cale paşnică a conflictelor, pentru respectarea principiilor dreptului internaţional in toate Împrejurările de către toate statele. Suntem alături de dumnevoastră şi susţinem cu toată tăria acţiunile pe care le iniţiaţi pentru oprirea cursei înarmărilor, Înfăptuirea dezarmării, pentru promovarea dreptului tuturor popoarelor la dezvoltarea in deplină libertate și neatirnare. Urmînd minunatul dumneavoastră exemplu de muncă eroică pusă în slujba intereselor fundamentale ale poporului nostru, fie angajăm să muncim cu toată abnegaţia pentru continua înflorire a scumpei noastre patrii. In continuare, a luat cuvîntul tovarăşul Ioan Ciocan, secretar al Comitetului de partid de la Combinatul chimic din oraşul Victoria, preşedintele Consiliului oamenilor muncii, care a spus : Mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu. Stimaţi tovarăşi, De la tribuna acestei adunări, exprim bucuria chimiştilor , din oraşul Victoria — primul oraş construit din temelie in anii luminoşi ai socialismului — de a-l avea în mijlocul nostru pe cel mai iubit fiu al clasei muncitoare, al poporului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, într-o asemenea zi de măreaţă sărbătoare pentru noi, vă raportăm, mult stimate tovarăşe secretar general, că în anul 1981 colectivul nostru a obţinut rezultate ce l-a situat printre colectivele fruntaşe ale industriei chimice româneşti. Pe cele 7 luni ale acestui an, toţi indicatorii de plan au fost realizaţi şi depăşiţi, am obţinut importante economii la consumurile specifice, reuşind să înregistrăm o reducere a cheltuielilor materiale cu 10,1 lei la 1 000 lei producţie marfă şi depăşirea indicatorului de producţie netă cu 27,1 miliarde lei. Cu acest prilej, vă rog să-mi permiteţi să exprim cele mai calde mulţumiri tovarăşei academician doctor inginer Flena Ceauşescu, care ne-a acordat un sprijin generos în asimilarea şi introducerea unor noi tehnologii, în desfăşurarea unei bogate activităţi de cercetare ştiinţifică in combinatul nostru. Preţioasele indicaţii de care am beneficiat cu prilejul vizitei de lucru efectuată la combinatul nostru de către dumneavoastră , mult stimate tovarăşe secretar general, constituie pentru noi un program mobilizator de a acţiona cu şi mai multă fermitate pentru valorificarea superioară a materiilor prime, creşterea randamentelor de transformare, înlocuirea tehnologiilor mari consumatoare de energie, folosirea integrală a capacităţilor de producţie, asigurarea unei bune întreţineri şi exploatări a instalaţiilor şi Utilajelor, perfecţionarea pregătirii profesionale, întregului personal, întărirea ordinii şi disciplinei în toate secţiile şi locurile de mutică. Totodată, organele şi organizaţiile de partid de masă şi obşteşti, consiliul oamenilor muncii vor intensifica eforturile pentru transpunerea in viaţă a hotăririlor Congresului al XlX-lea al partidului, ale Plenarei C.C. al P.C.R. din iunie a.c., a ideilor şi tezelor ce se desprind din cuvintările dumneavoastră cu privire la ridicarea nivelului ideologic, political cultural al tuturor oamenilor muncii, pentru educarea lor în spiritul înaltelor principii ale socialismului şi cotan-nismului. In numele muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor din Combinatul chimic Victoria, doresc să vă adresez din inimă, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, multă sănătate, putere de muncă şi de creaţie pentru prosperitatea poporului român, pentru înflorirea şi măreţia României socialiste şi ridicarea ei tot mai sus în constelaţia popoarelor lumii. Primul secretar al Comitetului judeţean de partid, exprimînd dorinţa participanţilor la adunare, a tuturor locuitorilor Braşovului, a adresat tovarăşului Nicolae Ceauşescu rugămintea de a lua cuvîntul. Primit cu vii şi îndelungi aplauze, cu puternice urale şi ovaţii, a luat cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Cuvîntarea secretarului general al partidului a fost urmărită cu deosebit interes, cu deplină aprobare de toţi participanţii la adunare, fiind subliniată în repetate rinduri de îndelungi aplauze, urale şi ovaţii , s-a scandat cu înflăcărare „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu — pace !“. Inîncheierea adunării, făcîndu-se ecoul sentimentelor şi gindurilor comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii din județul Braşov, primul secretar Marea adunare populară din municipiul Braşov