România - Capitala, august 1939 (Anul 2, nr. 421-435)

1939-08-12 / nr. 432

DÂMBOVIŢA VA FI ACOPERITA Curioşii privind la efectuarea lucrărilor de acoperire a Daraboviţei, cu un planşeu de beton armat, care au început de la podul Elefterie. 1 Congresul Federaţiei naţionale a presei din provincie se va ţine la Chişinău ori la orele 10 dimineaţa la sediul din str. Carol 10. Casa „Vremea” a avut loc întrunirea comitetului de direcţie şi ai Federaţiei naţionale al presei din provincie. Au participat reprezentanţii celor 14 organizaţiuni profesionale din ţară precum şi delegaţii breslei ziariştilor, reprezentând cele 9 ţinuturi constituite după legea d-lui prof. M. Ralea, ministrul Muncii. Şedinţa s-a deschis sub preşedinţia d-lui St. Vlădescu, asistat fiind de d. deputat Virgil Morin, preşedintele Uniunei Camerelor de Muncă din România. . ŞT. VLĂDESCU, a arătat că această şedinţă este consacrată chestiunii organizării presei în baza proiectului de lege al breslelor. D. VIRGIL MOLIN face o amplă expunere asupra principiilor cuprinse în noul roect de lege al breslelor, arătând poziţia ziariştilor în noua aşezare corporativă a ţării. D. VASILE BRAESCU-Basarabia, propune să se tipărească proiectul pentru cunoaşterea lui şi mulţumeşte d-lui Virgil Molin pentru expunerea ce a făcut-o. Propune să se ţină congresul la Chişinău. D. deputat VIRGIL MOLIN, secretarul general al F. N. P. P. mulţumeşte pentru invitaţiune şi spune că locul ales este foarte bun, întreaga adunare mițimte, repunerea aşa că se decide ţinerea celui de al 8-lea congres la Chişinău. Se hotărăşte apoi ca din Comitetul de organizare al Comitetului să facă parte toţi preşedinţii celor 14 organizaţiuni ale ziariştilor din ţară Farmaciile de serviciu IN NOAPTEA DE 11 AUGUST 1939 Elena Tigoianu, Calea Victoriei, 2; Eugen Marcovici, Calea Văcăreşti,7; Farm. „Academiei"* (Aurian), strada Academiei, 2; Farm. dr. Benţe (Glazstein), calea Griviţei, 80; Marius Ionescu, Calea Griviţei, 397; Farm. „Sf. Maria" (Gh. Drăguş), strada Viitorului, 114; Dr. A. Voitinovici, Calea Victoriei, 206; Lucia Constantinescu dr. Chijic, Sos. Mihai Bravu, 203; Farmacia Gresser (Dirig. Calcan), Calea Moşilor, 272; Gh. Paraschivescu, calea Dudesti 57; Mihail Rusu, Sos. Giurgiului, 9—11; Sterie Papinian, Strada Cuza Vodă, 63; Farm „Rahova" (Maria Spaty), Calea Rahovei, 120; Valeria Luca, Bucureştii Noi; Farmacia Moldoveanu, Herăstrău Ecaterina Theodorescu, Militari, Bd. I. Gh. Duca, 16; E. Vespremeanu, Sos. Giuleşti, 117; Gh. Popescu, Dudeşti Cioplea, Titi Constantinescu, Sos. Pantelimon, 269; Aurora Dragomir Constantinescu, Sos. Giurgiului, 93; Tita Săndulescu dr. Hamat, Prelungirea 13 Septembrie 2; Meyer Bernstein pre- Cruce", Elena Grossu, Băneasa; Teodosra Eugenia Zlti, Colentina, str. Reg. Maria, 13. sa O tânără bucureşteancă aruncat ori în lacul Herăstrău Tânăra Hilda Ionescu de 20 ani, din str. Şt. Niculescu 51 în urma unei violente discuţii avute cu prietenul ei, s-a aruncat în lacul Herăsstrău. Cadavrul a fost pescuit şi transportat la morgă. O nouă campanie de construcţii la aşezămintele din asigurările sociale Consiliul de administraţie a hotărît o extindere o campanie de construcţii noui şi de înzestrare a aşezămintelor existente. Astfel, s-a luat deriziunea să se construiască în localitatea balneo-clim. Brădet (Argeş) un cămin muncitoresc unde să poată fi trimişi pentru odihnă şi îngrijire asiguraţii. S’a hotărît mărirea localului Casei de asig. Iaşi, pentru a putea corespunde cerinţelor sale actuale. Deasemeni, s’a decis să se cumpere mobilierul necesar pentru casa de asig. Timişoara. Pentru dispensarul Bădălan din Galaţi, consiliul a aprobat să se ţină licitaţie pentru construcţia unui local care să fie afectat laboratorului central farmaceutic. Se va împlini astfel un vechiu deziderat putându-se face pe viitor in laboratorul propriu o mare parte din medicamentele care până acum se cumpărau din comerț. Acest laborator va fi construit în vecinătatea depozitului central de medicamente din șoseaua Bonaparte. Accident mortal de automobil pe calea Dudeşti Un accident mortal de circulaţie a fost înregistrat ori în Capitală. Copilul Simon Puiu Wagner de 14 ani, domiciliat la părinţi, în Calea Dudeşti 248, mergea pe bicicleta 631 pe Calea Dudeşti ţinându-se cu o mână de remorca tranvaiului. A fost surprins de vagonul S. T. B. No. 227 de pe linia 8-a ce venea din sens opus, şi omorât pe loc. Cadavrul a fost transportat la institutul medico-legal spre autopsiere. Cercetarea o face de chestor Botez, şeful Serviciului Circulaţiei. гсг^вааяяяяввяп JUSTIŢIA MANDATUL EMIS CONTRA ING. ANGHEL ENĂCEANU A FOST RECONFIRMAT ERI Tribunalul Ilfov, s. II comerţ in complectul d-lor O. Stănciulescu, G. Solomon, procuror M. Popovici Şi grefier Mircea Vasiliu, a reconfirmat eri, pe o nouă perioadă de 30 de zile, mandatul de arestare emis de cab. II instrucţie, împotriva Inginerului Anghel Enăceanu, directorul drumurilor din primăria municipiului București. In timpul unui incendiu din Capitală, un subofiţer de pompieri se prăbuşeşte de la 7 metri înălţime, rănindu-se grav In cursul dimineţii de ori, un puternic incendiu a isbucnit în str. aviator P. Creţu 54, la locuinţa d-nei Maria Ionescu. In timpul operaţiunilor de stingere subofiţerul de pompieri Stanislas Mihail care conducea operaţiile a căzut de pe o bârnă, de la o înălţime de 7 metri, prăbuşindu-se pe caldarâm. Imediat a fost transportat şi internat la Spitalul militar „Regina Elisabetaa”. A suferit o puternică hemoragie internă. Se crede totuşi că va scăpa cu viaţă. Accidentul subofiţerului a produs o profundă impresie, ilustrând spiritul de sacrificiu ce domneşte în corpul pompierilor din Capitală. Focul a fost stins după două ore şi jumătate. Au ars două magazine şi acoperişul casei. Cauzele nu s-au stabilit încă. Se fac cercetări. Pagubele sunt destul de însemnate. RSE Antreprenorul Cosma din Constanţa, în cercetarea poliţiei CONSTANŢA, 10 (Prin telefon:’ — La poliţia locală se află pentru cercetări antreprenorul Cosma, învinuit că din lipsă de prevedere a cauzat accidentul din str. D. A. Sturza în care şi-au găsit moartea doi muncitori. Cadavrul muncitorului Bazarghidiian nu a fost găsit până în prezent, cu toate săpăturile făcute. нишиигаияивииявг'гвиияяшйще De la Camera de muncă din Bucureşti Sub conducerea d-lor Al. Ardeleanu, consilier, Mişu Bărbulescu, funcţionar al Camerei de muncă şi Maria Gh. Ionescu, comandantă străjeră şi funcţionară a Camerei de muncă, au plecat eri, la Slănic-Prahova, 92 ucenice pentru a-şi reface in colonia de aci forţele de muncă. Cei trei sute de ucenici, trimişi în trei serii, în cursul lunilor Iunie, Iulie şi August, au câştigat în greutate câte 3,9 kilograme şi au căpătat o educaţie străjerească. Părinţii şi patronii ucenicilor s-au prezentat la Camera de muncă mulţumind d-lui preşedinte Stroja pentru grija părintească acordată ucenicilor în colonie. Tot eri s’a făcut controlul gestiunei şi administraţiei coloniei de către d. Mişu Ionescu, şeful contabilităţii din Camera de muncă. D-sa a felicitat pe d-nii C. Istrătescu şi Ioniţă Petrescu pentru modul cum sunt îngrijiţi ucenicii. Camera de muncă mai organizează trei colonii la mare şi la munte, înscrieri se mai primesc până la 23 August. Camera de muncă primind reclamaţiuni că unii patroni fac salariaţilor lor diferite reţineri pentru sport, educaţie, etc. a dat o circulară prin care aminteşte patronilor că nimeni nu are dreptul de a face alte reţineri decât cele prevăzute de legi. Duminecă 13 August are loc o nouă excursiune la Constanţa-Marmara, cu o mie de muncitori. Costul de participare este de Ш 160 de persoane. Muzica şi corul asociaţiei „Absolvenţii şcolilor industriale" vor cânta mâine Sâmbătă seara la Radio, în cadrul „Muncă şi Voe Bună". Astăseară va avea loc, la sediul asociaţiei din splaiul Independenţei nr. 5, repetiţia generală, sub conducerea maeştrilor Baumgard şi Rădulescu. D. Florea Marinescu, preşedintele asociaţiei a primit Însărcinarea de a înfiinţa filiale la Ploeşti, Piteşti, Giurgiu, etc. 12. vm. 1939 ItOMAlfla APITALA Probleme de gospodărie comunală: ieftenirea traiului şi combaterea speculei O importantă conferinţă a d-lui I. C. Brăescu C. Brăcscu a ţinut o interesantă conferinţă, despre: „Ieftinirea traiului şi combaterea speculei”, al cărui rezumat îl publicăm. Problema ieftinirii traiului şi a combaterii speculei, aşa de actuală şi de discutată în momentul de faţă, ocupă un loc de primă şi netăgăduită importanţă în cadrul mişcării de renaştere naţională. Două obiective bine definite şi curajos afirmate au stat ca pietre de hotare şi ca lozincă de viaţă nouă, la baza regimului de renaştere naţională, redresarea sufletească a acestei naţiuni în plină dezorientare şi în anarhică deficienţă morală, iar în al doilea loc, refacerea economică şi financiară a ţării, a cărei situaţie şi prosperitate stârneau la un moment dat cea mai vie îngrijorare. Refacerea sufletului era în funcţiune de refacerea organismului însuşi. Bolnave amândouă ele se cereau îngrijite şi refăcute. Sănătatea unui popor depinde in primul rând de posibilităţile de hrană ce i se pun la îndemână. Iată cum problema ce ne preocupă, aceea a ieftinirii traiului devine o problemă socială. In locul lipsurilor trecutului începe să se ridice azi opera prezentului, masivă şi impresionantă, reparatoare şi creiatoare. Gospodăriile comunale au fost redate rosturilor lor fireşti, problema alimentării şi a sănătăţii publice preocupă în deosebi autorităţile. Alimente de primă necesitate au fost scoase din mâinile speculanţilor, iar specula neomenoasă care se făcea odinioară cu ele a căzut efectiv sub atenţia viguroasă a controlului şi sub sancţiuni. Vigilenţa, controlul autorităţilor şi represiunea se vor simţi neîncetat. Dar concomitent cu desfăşurarea acestei opere de salubritate şi asistenţă publică, de ecarisaj social şi de ocrotire a populaţiei, se va păşi neîntârziat la opera de organizare serioasă şi metodică a sistemului de aprovizionare alimentară şi de luptă împotriva speculei. Chestiunea care se pune principial înainte de a formula câteva propuneri de ordin practic, este următoarea: care e regimul de preferat? Acel al liberei concurenţe, sau acel excepţional al preţurilor maximale, adoptat la noi. Ne declarăm adepţi ai celui din urmă. Vorbind despre sancţionarea speculei, d- C. Brăcscu a spus: Pedeapsa cu amendă trebue să fie pronunţată In primă şi ultimă instanţă cu executare imediată, iar aceea cu închisoare, cu drept de apel în termen de 24 ore şi numai când infractorul s’a prezentat în fata primei instanţe. Contravenienţii prinşi în flagrant delict, să fie judecaţi sub stare de arest până la terminarea procesului. Procesele verbale de constatare delictului de speculă, dresate de agenţii de control speciali, să servească de dovadă deplină până la înscrierea în fals, nu admiţându-se contra lor proba cu martori. Marfa negustorului prins în flagrant delict de speculă să fieconfiscată pe loc şi in caz de condamnare defintiva să fie luată pe seama primăriei şi distribuită gratuit populaţiei sărace, spitalelor, căminurilor şi ospătăriilor comunale. Numai cu asemenea măsuri riguroase se va putea înfrânge specula îndrăzneaţă ce se face cu alimentele de primă necesitate. Oricât de aspre ar fi pedepsele, ele vor fi pe deplin justificate. Avem convingerea că numai cu un asemenea regim de înăsprire a pedepselor, aplicat cu cea mai mare severitate, vom isbuti să înfrângem definitiv specula uşor şi mai repede decât ne închipuim. Cu privire la măsurile de ordin gospodăresc şi administrativ, iată propunerile ce avem de făcut: 1. Organizarea imediată a unui serviciu special de control pe lângă fiecare primărie. Aceşti controlori bine selecţionaţi, să facă zilnic controlul pieţelor, magazinelor şi restaurantelor 1пзоЩ de echipe de guarzi comunali. 2. Organizarea de brutării, măcelării şi grădinării comunale pentru consumul public. Până la organizarea definitivă şi complectă a serviciului de aprovizionare pe lângă fiecare primărie, să se rechiziţioneze un număr de brutării şi măcelării necesare pentru îndestularea nevoilor populaţiei, iar fabricile de pâine să fie obligate să procure zilnic brutăriilor comunale un număr de pâini fixat de organele serviciilor de aprovizionare, care vor funcţiona pe lângă fiecare primărie. 3. Organizarea târgurilor de vite în preajma abatoarelor comunale şi procurarea de către serviciile de aprovizionare, a vitelor necesare consumului public. 4. In ce priveşte leguma, aşa de necesară hranei populaţiei, soluţia e şi mai lesnicioasă. Toate primăriile din ţară să-şi organizeze pe terenurile ce le au, sau şi le pot lesne procura, grădini de zarzavat. Sistemul e de mult întrebuinţat in armată şi a dat rezultate admirabile, pe când populaţia civilă, lăsată pe mâinele speculanţilor, plăteşte zarzavaturile, acum, in toiul verei, cu preţuri exorbitante. Presa a dat alarma. In special ziarul „România",care într’un articol de reportaj apărut de curând, arată cum o salată de vinete se vinde prin restaurantele Capitalei cu 40 lei porţia, un castravete cu 12 lei şi aşa mai departe. Dacă s’ar închide câteva localuri de acestea, s’ar confisca mărfurile vândute pe preţuri de speculă la câţiva negustori şi s’ar mai trimite din când în când câte unul la arest, avem convingerea că lupta contra speculei ar fi ca şi câştigată. Dacă pe lângă înfiinţarea gradinelor de zarzavat care să pună vara la dispoziţia populaţiei alimentul acesta pe preţurimici, serviciile de aprovizionare ar lua măsuri să asigure populaţia şi pe timpul iernei, n’ar mai asista la jaful ce se face cu zarzavaturi iarna. Pentru ca aceste măsuri însă să dea roadele necesare, şi pentru ca problema ieftenirii traiului şi a reprimării speculei să fie cât mai repede rezolvată în toată ţara, se impune creiarea unui organ central, care să dea directivele, să elaboreze un plan sistematic de organizare, să ia toate măsurile de aprovizionare şi să reglementeze controlul cel mai desăvârşit pe întreaga ţară. BRAESCU Autorul furtului săvârşit asupra d-lui ing. Bujoreanu delà C. A. M. a fost arestat Agenţii din poliţia Capitalei, au arestat eri, la Piatra-Neamţ pe Jean Clodinsky, autorul furtului de 80.000 lei săvârşit în dauna d-lui inginer Bujoreanu de la C.A.M. Hoţul în momentul arestării era întovărășia câtorva femei de moravuri ușoare cu cari petrecea. El a fost adus în Capitală și depus la închisoarea văcărești. Г.. 43? Plata pensiilor militare în Bucureşti pe linna August Ministerul Apărării Naţionale, Casa de pensii a ofiţerilor, aduce la cunoştinţa ofiţerilor pensionari şi urmaşilor acestora, din Bucureşti, că plata pensiilor pe luna August 1939, se va face ca şi în luna Iulie 1939, în localul Cercului Subofiţerilor din strada Uranus No. 6, cu începere din ziua de 16 şi până la 22 August, după cum urmează: Dela orele 8,30-12,30, pentru literile A-L la 16 August 1939; C-D la 17 August 1939; E-H la 18 August 1939; I-M la 19 August 1939; N-P la 21 August 1939; R-Z la 22 August 1939. Domnilor pensionari şi urmaşilor lor, cari au cerut sau vor cere în scris ca plata să li se facă în altă parte decât în Capitală, pe timpul lunilor de vară, drepturile II se vor trimite acolo după cum au cerut. Plata la domiciliu prin delegaţi se va face ca şi în trecut. Domnii pensionari şi urmaşii acestora sunt rugaţi insistent a se prezenta în zilele fixate pentru încasarea pensiunii lor, fie personal, fie folosind unul din procedeele arătate mai sus, cunoscând că nu se pot plăti pensiile decât în ordinea fixată în programul de mai sus, fără nicio excepţie. Drepturile neridicate la timp se ţin la dispoziţia pensionarilor, la Formaţiunea plătitoare a Casei pensii ofiţeri din strada Uranus Nr. 6. isiunile pentru concursul de admitere în liceele militare Terminându-se vizita medicală a candidaţilor, lucrările scrise şi orale se vor trece în faţa următoarelor comisiuni: Delegaţii ministerului Apărării Naţionale în comisiuni: Inspector didactic Mihail Moldovan, lie. mil. Craiova. Inspector g-ral didactic N. Pandelea lie. mil. Iaşi. Alcătuirea comisiei liceului militar Craiova: Preşedinte: col. Raşcu Damian, Membri: maior Petrescu Titus; Hasgan Aristide, limba română (Iaşi); Constantinescu C-tin, limba franceză (M. Dealu) ; Tcaciuc Octavian, limba latină (Iaşi); Arbore Virgil,, istoria (Bucureşti); Mătrescu Dumitru, geografia (Iaşi); Botez Mihail, matematici (Iaşi); Codreanu Traian, fizico-chimice (Tg. Mureş); Iliuţ Silvestru, st. naturale (Cernăuţi); secretar: Albulescu Victor şi prof. Alexiu Virgil. Liceul militar Iaşi: Preşedinte: col. Urziceanu Gheorghe. Membri: maior Capverde Ioan; Dieulescu Leon, limba română (M. Dealu) ; Papastatopol C., limba franceză (Craiova); Stănescu Petre, limba latină (Tg. Mureş); Petrovici Gheorghe, istoria (Cernăuţi); Pavelescu Ioan, geografia (M. Dealu); Livada Grigore, matematici (Craiova) ; Sendroiu Petre, fizicochimice (Craiova); Mălăcea Ioan, st. naturale (Craiova); secretari: Obadă Grigore și Crauciuc Vasile. Temperatura a fost staţionată pe ziua de eri Buletinul Institutului IN EUROPA LA ORA 9 Temperatura în scădere în cea mai mare parte a Continentului variază între 9 la 12 gr. în Vest, 15 la 20 gr., în Ţările Baltice şi Centrul Continentului, 22 la 26 gr. în regiunea Mediteraniană, peninsula Balcanică şi Crimeea şi 4 la 12 gr. în Nordul Rusiei. IN ROMANIA LA ORA 8 In ultimele 24 ore timpul a fost în general frumos cu cerul mai mult senin în ţi de SW şi parţial noros în % de Nord a ţării. Vântul a suflat slab din sectorul Westlc. Precipitaţiuni au căzrut pe alocuri în Transilvania şi Moldova. Temperatura în uşoară scădere era cuprinsă azi dimineaţă între: 25 gr. la Galaţi şi 14 gr. la Predeal. Temperatura maximă de eri a atins 34 gr. la Seceleanu şi 21 gr. la Predeal iar cea minimă din cursul nopţii a oscilat între: 20 gr. la Caliacra şi 9 gr. la regiunea munte. Presiunea atmosferică în creştere variază între 757 mm. la Soroca şi 763 mm. la R. Vâlcea. LA OBSERVATORUL METEOROLOGIC BUCUREŞTI-BANEASA ORA 12 Presiunea 760 mm. Vântul de la SW cu 2 m. pe sec. Cerul noros. Temperatura 29 gr. Umiditatea 55%. Maxima de ori 31 gr., iar minima din cursul nopţii 15 gr., maxima de eri pe sol 47 gr. iar minima din cursul nopţii pe sol 16 gr. ERI LA ORA 13 Temperatura pe sol 42 gr. în aer liber la soare 30 gr. şi în apărător 29 gr. TIMPUL PROBABIL LA 11 AUGUST Presiunea în creştere cu 3—6 mm. Cerul variabil, iar în NE mai mult acoperit. Vânt potrivit de la NV. Precipitaţii locale vor mai cădea în N şi NE ţării. Temperatura staţionară, meteorologic central