Romanulu, octombrie 1891 (Anul 35)

1891-10-24

S « 1 .x i >/ A ANDL AL XXXV-LE Voiesce și vei putea. ANUNCIURI Linia de 30 litere, petit pagina IV......................40 banat’rl». » . » „ „UI..............2 lei — „ Inserțiuni și reclame pagina III și IV linia . 2 „ — A se adresa: IN ROMANIA, la administrațiunea «Ziarului. IN PARIS, la Havas- Laffire et C-mne, 8. Place de la Bourse LA VIENA, la d-nii Haacenstein et Vogler, Otto Maass IN ELVEȚIA, la „ „ „ Din fMte ode alte direst la *dmawew$limes giavaltí. Be T-9ÎW& <m L.umineza>te si vei fi. r f ABONAMENTE In Capitală și districte, un an 48 lei; sese luni 24 tei; crai luni 12 lei; uă lună 4 lei. Pentru Preoți și învățătorii din sate abonamentul este redus la S0 lei ds an. Pentru tote țările Uniunei poștale, trimestrul 1516 SA se adresa: IN ROMANIA, la administrațiunea Ziarului și oficiale postale LA PARIS, la Havas, Laute et UnIe, 8, Place dea Bouse fi« OLRMANIA, AUSTRIA, ITALIA, «I BELUSA, sabia, bufie postate. «■» Articolele nepablioot« ne auri. — 'd Conflictul Duca-Vernescu CONGRESUL DIN ERFURT Declarația „Voinței“ Noul vulcan și noua insulă Jean le Bris Sinuciderea lui Aeolos BULETIN Pe când presa conservatore se ocupă exclusiv de neînțelegerile dintre liberali și disidenți, ea pare a nu da nici uă importanță neînțelegerilor din sânul partidului conservator. Și cu tote acestea mari și dese sunt discuțiunile ce se nasc în acest partid. Aprope zilnic se vorbesce de uă schimbare de miniștrii, aprope zilnic se ïnregistrea la un nou conflict între partizanii d-lui Catargiu și al d-lui Vernescu. Astăzi la ordinea zilei este conflictul dintre d. Olănescu și d. Vernescu, din causa modului cum a fost tratat directorele căilor ferate. Refuzânduse acestel direcțiuni nisce bani pe care avea să’i ridice dela casieria centrală, d. Duca s’a dus la d. Venescu spre a îi cere lămuriri. Cuvinte forte violente s’au schimbat, și d. Duca ar fi declarat că nu vrea să scie de cât de ministrul său și d. Vernescu îi ar fi arâtat ușa, invitândul se plece. D-nul Olănescu însciințat telegrafic de cele ce se petrecuse a venit eri sâră în capitala și se așteptă, azi, ca ședința consiliului de miniștrii să fie forte furtunose. Figaro publică on telegramă din Bucuresci, în care se spune că Regele României a dat ordin, representanților sei din străinatate, de a da cea mai formală desmințire noutății după care M. S. are pe cale de a se asocia la tripla alianță. Regele Carol înțelege a rămânea in afara de ori ce combinațiuni diplomatice, ori care ar fi ele și cari s’au făcut de curând in Europa. Afacerile interne ale regatului sunt destul de greu de condus fără ca guvernul român să amestece încă dificultățile din afara complicațiunilor din nâuntură politică, care ar împinge fie spre tripla alianța, fie către înțelegerea franco-rusa, ar aduce disidențe grave in Senat și în Camera, în momentul în care Regele are trebuință de unirea totulor pentru a consolida constituția și a prepara uă pomnie liniștită succesorului său. E adevărat că Regele este rudă cu Impăratul Germaniei, dar el nu va sacrifica nici uă data regatul sau familiei sale și nu se va lăsa să fie condus în revoluțiunile pe cari va fi chemat să le ia ulterior, decât de interesele României. Astfel este în mod exact situațiunea, și cum pacea pare a fi asigurată pentru moment, nu e loc nici de a anticipa negocieri în vedere de a angaja România fie de uă parte, fie de alta, nici de a crede într’un dublu joc din partea guvernului român, care nu se ocupă actualmente decât de a perfecționa armata, de a termina lucrările de apărare a Bucureștiului, de a a crea căi ferate și de a îmbunătăți instrucțiunea și agricultura. Exposiția agricolă și industr. Sofia, 22 Octombre Deschiderea celei d’ântâia exposițiuni agricole și industriale bulgare sub înaltul patronagiu al prințului se va face la Filipopoli la 18 Septembre 1892. Ea va ține pana la 12 Noembre. Uă a doua exposiție de același fel se va organisa la Rusciuc de la 14 August până la 30 Octombrie 1893. Obiectele pe care vor vor să le espite străinii vor trebui să consiste numai la mașini, instrumente, aparate, modele, etc. întrebuințate la agricultură. Catalogul obiectelor de expus a apărut. S’a și început la Filipopoli preparative în vederea exposiției de la 1892. SOIRI MILITARE Paris, 22 Octombre. Cele 72 de regimente mixte anunțfltd tt’fl.it format D. Ho Froyrvind inspectat ieri unul din aceste regimente la Troyes; el a <cis cu acesta ocazie că noile formațiuni, care sunt deja un fapt îndeplinit vor avea ca prim efect sa îndoiasca forțele de campanie. Informațiuni ( DIN EDIȚIA A DOUA DE ERI SEARA ) După ultimele telegrame sosite se crede că M. S. Regele va sosi Marți în capitală. Este însă posibil ca uă nouă amânare să se facă. —x— Londra, 22 Octombre Contrariu aserțiunilor diarelor din Berlin, Agenția Reuter declară lipsită de temeia știrea în privința logodnei Prințului Ferdinand al României cu principesa Maria d’Edimburg. Selii teatrale . Erl s’a dat Aida la operă. Sala era plină. Cronicarul nostru musical va da sema de acesta represintație. La teatrul național disera Ana Rov. Mâine, Vineri, la operă Lucia de Donizetti. —X— Din Brăila nu se comunică că se va ține o întrunire de protestare contra osândirei lui Cojocaru. Un observator popular s’a instalat in fața Academiei. Se poate observa planeta Jupiter, care se vede în mărimea lunei cu patru sateliți. —X— Trupele concentrate pentru manevre au fost desconcentrate. —x— —x— —x—■ țăranilor. Noi știm positiv, și avem dovadă cele scrise, că tinerimea conservatoire vorbea despre un om mai puțin, și acel om era Ion Brătianu, —noi știm că două atentate s’au îndreptat contra marelui om de stat, în acest timp de asmuțire conservatore,—nu aluzie dar am făcut la cineva ci am indicat pe cine trebue, într’un mod destul de precis. Noi afirmăm că între aceia pe cari noi, cu drept cuvent, i-am numit asasinii din Vâlcea și cel mai de căpetenie conservatori erau corespondențe regulate,—și numai între ei,—nu e vorba dar de aluzie ci de un fapt positiv: conservatorii au admis asasinatul ca mijloc de răsturnare al unui guvern constituțional. Declarația „Voinței“ Voința Națională, respungând Naționalului care spusese că diarul liberal, vorbind de provocatorii țăranilor și de atentatul contra d-lui Ion Brătianu, ar fi iubit în d. D. Brătianu și în disidenți, face următorea declarațiune: Noi știm, și, cu noi, totä lumea este convinsă, că agenți conservatori și ziariști conservatori au fost prinși agitând satele, iar nu liberalii din fosta oposiție unită. N’am făcut dor nici uă alusie, ci am arâtat clar pe aceia pe cari chiar documentul Vernescu II face respingetori de răscula 1 E SEMMPLARULIgBAN Edițiunea <le dimînuță Planurile pentru construirea casărmei de dorobanți din DomnescI, au fost aprobate. —x— erarhică reclamație ministerului de resbel. Nu știm în ce mod s’a făcut degradarea acesta, credem înse că nu mai puteau fi supuși la uă pedepsa pentru un fapt care a fost judecat deja și pentru care uă instanță judecatorescu i-a declarat nevinovați. —x— Camera de comerciu va ține ședință publică Lunigresului de igienă la Londra, de d. profesor dr. Babeș ; «Chirurgia în secolul XXX înainte de Cristos» de d. profesor dr. Assaky; «Tratamentul cancerului uterin» de d. dr. Mărgăritescu; Fapte clinice : Serviciul profesorului Assaky: Cryptorchidie, Orchidopexie , Hernie încarcerată, vindecată prin metoda lui Finkelstein, de d. dr. C. Vasiliu. Din revistele franceze, de d. dr. Duma, El spune Constituționalul s’a deschis de tribunal testamentul defunctului profesor Alexandru Bacaloglu. Averea defunctului se urcă la suma de 250.000 lei. Legatar universal a fost lăsat d. Stătescu, funcționar la gară. Sume mai mici variind între 2000 și 4000 lei au fost lăsate la mai mulți funcționari și servitori al laboratoriului de fisică, al cărui director era Bacaloglu. [x— Același ijiar află că sergenții Marin Popescu, Nicolau și Niculescu cari au fost achitați de curtea ca jurați din capitală în afacerea de la fortificații, ar fi fost degradați în fața frontului. Sergenții numiți au făcut pe cale scăderea românismului XIL BUCOVINA Biroul statistic din Viena a publicat resultatele sumare ale recensământului făcut în Austria la 31 Decembre 1890. Din cele espuse ,în acesta publicațiune se vede, că în general Românii din Cislaitania au sporit în cel din urmă ciece ani cu 18,227 suflete, sau cu 955 procente, fiind suma totală a acelora cari în conversațiune se folosesc de limba română, la 1880 de 190,779, or în anul 1850 de 209,026 suflete. La fiecare mila 8.9 se folosesc de limba de conversațiune românăscâ. Nu așa stă insé lucrul în ce privesce in special pe Românii din Bucovina. Aici la 1880 erau pe miia 334.3, care vorbiau limba románésca, și acest îrapierea nuna dupa recensamentul din anul trecut la 324,1. Bucovina ar avea după resultatele icestui recensément 642 mii 470 locuitori dintre cari 268.371 sunt Ruteni, 208.271 Români și 165.891 de alte naționalități, Germani, de care se țin toți evreii, Polonii, Armenii, Maghiarii etc. Acest scudâmânt al celor ce vorbesc românește în Bucovina e mai ales în folosul limbei germane și polone, câci pe când și limba ruteana a pierdut 3 9 promile față cu anul 1880, limba germana a câștigat 16.5, or limba polona 4.6 promiile, înmulțirea Germanilor și Polonilor, observă «Gazeta Bucovinei» care resuma acesta statistica, se póte atribui mai cu sema funcționarilor și servitorilor, cari au venit în țară în cel din urmă zece ani. Causa dărei Inderát a Românilor Gazeta Bucovinei o află parte în emigrări, parte în relele condițiuni igienice în cari trăesc mai ales muntenii, în sfârșit în falsificarea datelor statistice de către funcționarii catagrafi în favorul rutenismului. —x— De câtva timp inspectorii generali ai telegrafului lucreza la așa zisul proiect pentru reorganisarea direcțiunei poștelor și telegrafelor. Modul casă cum fac acest proiect, spune Lupta este forte nemulțumitor pentru funcționarii cel mici. Pe când lefurile funcționarilor superiori sunt urcate, acele ale funcționarilor mici, cari muncesc mai mult, sunt menținute același, negândindu-se de loc de a le aduce vr’uă îmbunătățire în sdrta lor. —x—■ A apărut numărul de la 1 Octombre al revistei Clinica sub direcțiunea d-lui profesor Assaky. Iată sumarul acestui No: «Infecția emoragică,» studiu presentat con informațiuni tă telegramă din Pallanza ne anunță că ducele de Neapoli a făcut, erl, vă vizită Reginei României. —x— D-nu Snowden, ministrul Statelor Unite de la Bucuresci, care a fost numit în aceași calitate la Belgrad, a remis erl, regenței, scrisorile sale de creanță. —x— Cartea cu jurați de Ilfov, a condamnat în ultima sea ședință din acesta sesiune, pe inculpatul Heldenbrandt la 8 ani de receusiune, acuzat pentru 82 de escrocherii. —x— Fostul casier al societății de construcțiuni, d. căpitan Popovici, care a fost acusat de fortul celor 12.000 lei, s’a împușcat la Reni. —x— A<jll la orele 2 după amia.Ji se va ținut un consiliu de miniștrii la ministerul de interne, sub președenția d-lui general Florescu. —x— Sesiunea curței cu jurați s’a închis astăzi. Viitorea sesiune se va deschide în Decembrie. —x— La 6 Noembre va veni în fața curței de casație importantul proces între principele Sturdza și sora sa principesa Gottschakof. Se știe că desbaterile acestui proces au ținut două-spre trecerile în fața curtei de apel din Iași. [x— Elevul Ștefan Ionesm», a» ’«* de agricultură cădend la examen sa sinu^jerî. La 21 Necembrie viitor tribunalul Ilfov secția comercială va judeca importantul proces între Compania de gaz și Primăria Capitalei. Avocații usine sunt d-nii Mihail Rome, Costică Boerescu și Bosie. Primăria va fi representată prin d-nii Vasile Brătianu, Profiriadi și Ciocanelli. —x— Procesul creditorilor decedatului bancher Avram Levy cu moștenitorii acestuia se va judeca la 5 octombrie viitor de secțiunea a II-a a curții de casație. La 18 octombre, cu ocasiunea ridicării monumentului de la Bagnara în onoirea garibaldienilor omoriți în bătălia din 1867, cortegiul a fost imens. Numerose corane s’au depus la piciorul monumentului, Menotti Garibald a pronunțat un discurs patriotic. El a atacat cu viciune papalitate. Telegrame Paris, 21 Octombre Temps anunță că negocierile între banca din Paris și compania drumurilor de fer portugeze pentru explotarea acestor drumuri s’au terminat. Știri private din Madrid fac că guvernul are de gând sâ amâne deschiderea parlamentului până ce va cunoște resultatul noilor demersuri relative la tractatul de comerț cu Francia, numai atuncia guvernul va depune tractatele de comerț cu mai multe puteri. Paris, 21 Octombre. Archiepiscopul d’Aix va fi tradus Inain- SAMBATA, 24 OCTOMBRE CTOMBRE st. v.) 1891 A apărut: ANUL 2000 de ED. BALLANY 1 LEU la administrația Românului și principalele librării. Telegrame Viena, 22 Octombre Corespondența Politică află din Berlin că negocierile comerciale cu Elveția actualminte întrerupte se vor relua îndată ce se vor termina acele cu Italia. Cariera a început afil discuția specială. Tânărul ceh Vasary a criticat bugetul resbelului care nu este decât consecința alianței cu Germania, câci Austria nu este amenințată de nici o parte. Berlin. 22 Octombre Monitorul anunță ca directorul general al Poștelor rusești, locotenentul-general Rezak a primit ordinul Vulturului Roșiu de clasa întâia. Paris, 22 Octombre. Noul împrumut rusesc s’a cotat afil cu 78,90. Paris, 22 Octombre. Mai multe interpelări s-au anunțat pentru momentul discuțiunei bugetului Afacerilor străine între altele : acea a d-lui Delonde asupra Taatului și Afacerilor din Egipt ; acea a D-lui Delafosse asupra relațiunilor diplomatice ale Franciei cu Italia și acea a d-lui Milleroye asupra consecințelor visitei fiului U o.<ustadt. Budapesta, 22 Octombre Camera a adoptat în a doua citire bugetul provisoriu pentru cele 5 luni de la început ale anului 1892. Paris, 22 Octombre. Al doilea congres al lucrătorilor și amploiaților drumurilor de fer s’a deschis ; el s’a rostit în favorea unui sindicat unic pentru lucrătorii tuturor companiilor. Paris, 22 Octombre. Ieri a deraiat aprope de Lyon un tren de călători; mașinistul și fochistul au fost omorâți. Paris, 22 Octombre. Camera a continuat discuția generală a bugetului. D. Casimir Perier a enumerat reformele îndeplinite de comisiunea în impositul asupra băuturilor, el a fus că nu ar fi prudent de a merge mai departe. Dăcâ vrea să facă în 1893 conversiunea lui 41/2 ° 6 trebuie să aibă finanțe prospere. Se asigură că deputații conservatori au de gând se interpeleze guvernul în privința urmărilor ordonate contra arhiepiscopului din Aix, dar că a amânat interpelarea până după procesul care va avea loc la 10 Noembre. Paris, 22 Octombre. Camera sindicală a mănușarilor din Grenoble a hotărît să deschidă subscripțiuni în atelierele lor spre a ajuta pe mânuștrii greviști din Stuttgart. Cettinge, 22 Octombre Colonelul Millinkovici, ministrul Austro- Ungariei, a plecat la Viena. Paris, 22 Octombre. Se asigură că guvernul este decis să intervie pentru scăderea facsei de 15 lei asupra vinurilor spaniole; guvernul crede că acesta tacșă este esorbitantă și că Intr’adever este ruinatare pentru comercial spaniol. Consiliul de miniștrii a decis să respingă tacsa de 26 franci propusă de comisiunea senatoriala a vămilor pentru cărnurile sărate și se primescá tacsa de 20 franci votată de Cameră. Consiliul s-a ocupat de asemenea de accidentele drumurilor de fer; ministrul lucrărilor publice a trimes instrucțiuni, care recomandă să se îndoiască supravegherea. Stutgart, 22 Octombre. Camerile au fost deschise de regele, care a relevat în discursul său faptul că uniunea Germaniei s’a făcut sub domnia imsposatului rege (vir aplause.) Regele a anunțat un proiect de revizuire a Constituției. Paris, 22 Octombre. (fiarele radicale aprobă tn unanimitate urmăririle în contra arhiepiscopului din Aix. Câteva fiiare moderate ar fi preferat vr’uă măsură administrativă sau disciplinară desbaterilor unui proces. Ele consideră acesta măsură din urmă ca un act de rea politică.Ziarele conservatore continuă să blameze cu violență guvernul. FairSf Avbaak AO. Sindicatul general al mașiniștilor și fochiștilor drumurilor da fer au adresat d-lui Ricard, președintele cominiunei parlamentare de muncă, un scrisare care declară că pe nedrept câțiva directori de companii atribuesc căușele accidentelor uneltirilor congresului actual, mariniștii și fochiștii nu vor recurge nici uă dată la violență deorece sunt siguri că li se va face dreptate. Londra, 22 Octombre. Times, află din Singapur că misionarii au sosit în interior ; consulii i-a sfătuit să nu se mai interca, distribuirea scrisurilor rásvratitare continuă. Construcția liniei drumului de fer Korat Siam s’a concediat unei companii engleze pentru suma de 9 s/4 milione de tikali,—o societate germană ceruse 12.000.000. Escadra franceza a sosit la Shangai, Londra, 22 Octombre Agenția Reuter afla din Buenos-Aires că consiliul de administrație al noii bănci ,Banca Unico" s’a numit; banca va începe activitatea sa la 2 Noembre. Agenția Română Havas. Curții de apel din Paris, iar nu înaintea tribunalului corecțional. Niște inundați s’au semnalat în departamentele Gard și Ardèche , pagubele sunt considerabile. Episcopul din Charlens a aprobat prin scrisare răspunsul cardinalului Langenieur ministrului cultelor. Că ciocnire s-a întâmplat între două trenuri lângă Albi; 16 persone au fost grav rânite. D-na Deloncle va interpela pe d nn Ribot în chestiunea din Tuat. (fiarele clericale blameza cu violență urmăririle ordonate contra arhhiepiscopului din Aix. Berlin, 21 Octombre. Politische Nachrichten desminte știrea fiiațelor franceze cari au anunțat câ d-nn Brandt ministrul Germaniei la Peking ar fi fost condamnat să restituesca 3000 franci unul supus german. Londra, 21 Octombre Agenția Renter află din Buenos Aires ca Camera a acordat cu o mare majoritate un vot de încredere ministerului ; cute acestea criza ministerială continuă. Șofia, 21 Octombre. Agenția Balcanică desminte într-un mod formal știrea fiarului Temps și a fiarului Times că Turcia ar fi refuzat estradarea unui individ bănuit de complicitate în asasinatul Belceff. Guvernul bulgar a cerut estradarea a 2 indivizil, cari se află în acest caz, dar Porta nu a răspuns până acuma, zi. De asemenea este anexat că marele vise fi adresat observațiuni d - lui Stambuloff asupra pretinselor procedeuri arbitrare ale comisiunei de anchetă. Agenția Balcanică desminte de asemenea intențiunea atribuită d-lui Stambuloff de a convoca Sobrania la Târnovo. Viena, 22 Octombre. D. Ghika, ministrul României a plecat la Petersburg. Fremdenblatt află că guvernul sârbesc ne maistăruind în dorința sa de a negocia numai cu Austro Ungaria, negocieri comune în vederea tractatelor de comerț dintre Serbia, Austro-Ungaria și Germania, vor începe probabil la Viena în luna Noembrie.. Budapesta, 22 Octombre. Actualminte se fac calcule pentru expedierea poștelor anglo-indiene pe linia Viena- Budapesta-Belgrad-Salonic. Agenția Română Havas.