Românul, septembrie 1914 (Anul 44, nr. 124-149)

1914-09-15 / nr. 137

«n® Of8 V »M WS JÄ JÄ, tJ JlL^^ JăL aflL Jl^lilÉb O&tillw ^ÍltóÍP áÉW ISb TELEGRAMELE corespondenților noștri particulari prin fir special din marele centre mondialey .»ROMANUL Cine ííi *> W star politic seară,informat din lnsala pacifică autorizată a turor partidelor «ea Orașu! Wiransies reocupat de francezi Pe frontul occidental, grozavul măcel care durează de patrusprezece zile, nu se apropie nici astăzi de sfârșit și nici indicațiuni suficiente nu se dau asupra rezultatului posibil. Defensiva germană este susținută de pozițiunile firești și de lucrările de artă pe care le-au executat armatele germane, astfel încât chiar acolo unde ușoare înaintări franceze izbutesc, ele sunt oprite după câteva sute de Francezii au înaintat la metri. Nord în regiunea Noyon-Reims într-un chip simțitor Pe de altă parte, Francezii au recucerit orașul Varennes, punct strategic însemnat . Se pare că cele mai mari eforturi germane sunt îndreptate pentru cucerirea cetăței Verdun, care servește drept nivet de flanc întregei armate franceze. Rezultatul obținut până acum de germani și recunoscut în parte de Francezi este cucerirea a două forturi de la nordul cetății. Asediul continuă cu înverșunare. Deci, tensiunea de ambele părți, continuă cu aceiași putere și nici un adversar nu este încă pe punctul de a ceda definitiv. Pe frontul oriental, Rușii anunță că ofensiva generalului Randenburg ar fi fost oprită, că au reocupat în Prusia sinsta tară car ® cam poziții nous. Știrile din sursă germană nu sunt concludente. In jurul fortăreței Przemis Lupte © continuă cu înverșunare. Rușii anunță că au cucerit câteva dintre forturile orientale și că austriacii au evacuat orașul, retrăgându-se în incinta forturilor rămase în puterea lor Ăste cetatea s-ar găsi cu totul mascată și Rușii și-ar putea continua drumul spre Krakovia. Din sursă austriacă nu au venit încă lămuririle necesare pentru confruntare.  Sîrbii anunță victorii asupra ofensivei austriace, care s’ar găsi în plină retragere spre Drina. Belgradul continuă a fi bombardat; armatele sârbomuntenegrene s’ar găsi în apropiere de Sarajevo. Austriacă desmint însă aceste știri. E sigur însă că anumite coloane sîrbo-muntenegrene operează în Bosnia. * OTNEXT1I nd înaintează în agnei Rep-Mns Recucerirea orașului Varenne OftSSISI PWEM IllÉEMPgreptau DRUMUL SPRE KRAGOVI * INFORMATIUM __ 9 * Cu toată gravitatea evenimentelor, cari se desfășură în jurul nostru, cu toate repetatele noastre apeluri la liniște, cu toate că am pus în atâtea rânduri în evidență răul serviciu care se face intereselor reale ale tărei prin răspândirea de svomui necontrolate și de știri false, constatăm cu părere de rău că sistemul continua, cu o lipsă de scrupul și de prudență îngrijitoare. Oricât de mare ar fi interesul, ce unele gazete poartă tiragiiului, sunt împrejurări când și nevoile acestui tiragiu ar trebui să cedeze — mai ales când știrile ce se strecoară sunt necontrolate și inexacte — înaintea altor interese de un ordin superior. Nu este îngăduit ca opiniunea publică să fie veșnic înfierbântată cu svomuri false, mai ales în împrejurările de astăzi. Toți trebue să fim pătrunși de adevărul simplu, că nu ne putem servi tara mai bine, decât punând în toate acțiunile noastre și prudență și o perfectă corectitudine. Tu „Adevărul“ de er i se publică o știre, comunicată telefonic de „trimisul special“ al acestui ziar, din Sinaia în care se vorbește de o oarecare propunere făcută țarei noastre, cu privire la retrocedarea Basarabiei. Știrea inventată pe deantregul și culeasă, în conversațiile înfierbîntate, din Parcul frumos al Siri ei, se telefonează de „trimisul special“ și se înserează de un ziar, care pretinde de obicei că-și controlează știrile. Mai multă scrupulositate suntem siguri că n’ar strica. * Se dă ca sigur, că într’un caz de mobilizare, scutiți și dispensații al căror număr este foarte mare vor fi supuși la un nou examen medical, spre a se vedea, dacă pot fi chemați la serviciu în caz de nevoie. Autoritățile militare vor înștiința pe cei interesați la timp. * Azi se va reprezenta la Teatrul Național, în matineu, „Fintina Blanduziei“ , iar seara pentru a cincea oară „Slutul“ de L. Lopez I și „Fluturii“ de C. Moldovanu. Luni 15 Septembrie 1914, se va relua „Curcanii“ piesă patriotică de Gr. Ventura. * Comandantul reg. 46 de infaluteri © d. Lt. Colonel Niculescu-Dragomir a deschis în acel corp de trupă o listă de subscripție pentru ajutorarea familiilor concentraților săraci. Ofițerii și Comandantul regimentului au subscris până acum aproape 500 de lei. Continuă a subscrie rezerviști cu dare de vină. Regimentul primește și subscrieri particulare pe adresa: iu tabăra lela, Mihai Bravul (Dadilov). * Școala Industrială a Bursei Aluneci urmând ca în curând să-și reînceapă cursurile sale, înscrierile pentru cele patru mari secțiuni ale sale și anume: a metalurgiei, a lemnăriei, a construcțiunilor și cea de perfecționare a absolvenților școalelor de meserii, se primesc în fiecare zi de lucru la cancelaria Școalei strada Dr. Lueger (Pîntînel) 31. Programa Școalei pentru anul acesta a fost complectată cu mai multe cursuri marr, în vederea formației și de maeștri și contra-maeștri pentru fabrici și ateliere, nevoia ce s’a simțit foarte mult mai ales acum în urma plecărei celor străini de prin fabrici și ateliere. * Biblioteca populară „Liceul Lazăr“ este deschisă în fiecare zi de lucru de la 8—10 seara. ------* Ministerul cultelor și instrucțiunei publice, exprimă mulțumiri d-lui.Weiss, directorul fabricei de cherestea din gara Ștefan Vodă, care din beneficiul unui bal organizat a ajutat cu îmbrăcăminte 12 elevi din comuna și satul Doftana. . D. FHaliig, ministrul României la Belgrad, care se află în concediu, va pleca, mîine, pentru a se reîntoarce la post. D. Nic. Cantacuzino, ministrul ? Impotențiar care a girat afaceri legațiuniei din Belgrad, pe timpul absenței d-lui Filaliy, se va întoarce la București, pentru a-și relua locul la minister. * Astăzi Duminică vor începe înscrierile pentru audierea cursurilor. Universităței Populare, înscrierile se fac la liceul „Lázár“, Duminică de la 3—5 iar în celelalte zile de la 6—8. S Petrograd, 13 Septembrie.— Francezii !A ocupat. ies. Aceasta Var © săse socotește ca o istaÎE î.d importanta pentru ;ă acest punct este un asect de cale ferata care închide Germanilor retragerea spre Belgia. Germanii se retrag dintte Petrograd, 13 Septembrie. Ziarul „ Novoe Vreme “ a sunța că trupele germane evicuează în cea mai mare grabă localitățile Vladislav, Samarselia și Marianopole, rettrăgându-se pe toată linia, urmărite de cavaleria rusească. Germanii cuceresc fertili Ghamp des Roumains Berlin 13 Sept.— Marele stat major dă următorul comunicat cu data de 25 seara. Continuarea operațiunilor de războia a adus pe aripa noastră dreaptă noi lupte cari n au fost până acum hotărîtoare. Pe la mijlocul frontului nostru de bătălie nimic nou nu s’a produs dacă exceptăm câteva încercări de înaintare din ambele părți. Ca și primul fort la sud de Verdim a căzut și fortul Camp des Romains lângă Saint Michel. Regimentul bavarez Von der Tann a înălțat pe fort drapelul german. Trupele noastre au trecut Mensa în acel loc, încolo nici la vest nici la răsărit nu a fost nici o schimbare, (Wolfsbureau). Lupte violente în franța Petrograd 13 Septembrie — Comunicatul oficial francez din 25/9 ora 23 zice: La aripa noastră stingă, în regiunea de nordvest de Noyon primele noastre elemente lovindu-se de forțe inamice superioare, au fost silite dimineața să cedeze puțin terenul; dar, primind trupe noi, au reluat o viguroasă ofensivă. Lupta în această regiune ia un caracter de violență particulară. Spre centru nimica nou. Pe aripa dreaptă, în fața atacului trupelor noastre venind dinspre Nancy și Toni, inimicul a început să se retragă în Woerre meridională, înspre Rupt. Acțiunea continuă spre Hants de Meuse. Forțele germane au putut pătrunde pînă lingă Saint Mihiel dar n’au putut să treacă Mensa. Cakdrala Mr. Heims nu fost distrusa Berlin, 13 Septembrie. Presa germană constată că după rapoartele ziarelor triplei înțelegeri, catedrala Reims nu fost mult stricată., Armata fermii S CUCERIT UN FORT LINIA ST. MICHEL Berlin, 18 Septembrie.— Armate germană a început să culeagă rezultatele bombard&rei inchi forturilor care trec soarele. Azi dimineală primul fort „Camp den Roma* *ns» de lângă St. Michel a căzut în stăpânirea germanilor. Neutralitatea Turciei Constantinopol, 13 Septembrie. Astăzi ambasadorii Franței, Rusiei și Angliei din Constantinopol au vizitat pe principele Said Halim, ministru de externe al Turciei care le-a declarat din nou că Imperiul Otoman, va ține cea mai strictă neutralitate în tot timpul războiului actual, neavînd cîtuși de puțin intențiunea de a ataca Rusia. Papa nu protestează contra distrugerei catedralei din Reims Colonia 13 Sept.S- Koeliische Zeitung spune că știrea francezei, afirmând că: Papa a protestat pe lângă, împăratul Wilhelm, contra distrugerei catedralei, din Reims este, falsă; adevărul este că Papa, incunoștiințat de ministrul Prusiei pe Ungă Vatican de felul cum stau lucrurile în adevăr s’a arătat mulțumit de informațiunea primită, (Go rrbureau). Spmla cu prâul la Berlin Petrograd 13 Septembrie. — Agenția Westnik comunică. Preșul griului la Berlin este foarte urcat. Populațiunea își exprimă gălăgios nemtulțumirea. Consiliul Ű2 ceremosnitar Sofia, 13 Septembrie. Regele Ferdinand care va afla de mai mult timp la moșia sa Criciunu, au sosit astăzi aci. Imediat după sosirea reerei, Ferdinand a primit în audiență pe pre iedintele consiliul«* d. Radoslavoi, pe care l-a Însărcinat se convoace cât de curt»cî un conillu de coroană. După dorința suveranului, la acest consiliu, care va decide in mod definitiv at tundînt -« Burga» let, față de evenimentele la ordinea zilei vor fi invitați foștii președinți de consiliu cum și actualii șefi ai partidelor politice, reprezentate in parlament. Bombe aronjate dîntr’un zeppelin deasupra Ostende! Londra 13 Sept.— Agenția Beider află că un Zeppelin a sburferi seară la 11 diaswpra Ostendei și a aruncat trei bombe cari au pricinuit puține pagube și nici, o victimă. Dirijabilul a venit din Thiert a trecut spre Thoritout și s’a întors la Thiert. Prima bombă a căzut la Bois de Boulogne a doua peste piața de pește, și a treia într un basm. (Corrbureau). Ispitirea oprasiunei greșești din aproprierea Dardanelilor Atena. 13 Septembrie — Ziarul „Embros“ publică în numărul său de astăzi o telegramă din Ceanac Cale, în care se arată că ministerul de interne turc a înștiințat în mod oficial Patriarhia, că din motive de ordin militar superior, a fost nevoit să ordone, imediata evacuare a satelor grecești, din apropierea Dardanelelor. În înștiințarea adresată Patriarhiei ministerul de interne a mai arătat, că evacuarea benevolă a satelor în chhestiune, trebue să se facă în două zile, după care autoritățile respective, au instrucțiuni să le golească cu forța militară. Restriction puse aviației in Italia Roma, 13 Sept.— Guvernul italian a publicat un decret prin care oprește sborurile deasupra teritoriului italian fără autorizațiune din partea autorităților militare. Nici o autorizațiune nu va fi acordată străinilor.— (A. T. 1.). Catedrala din Reims bombardată din nou Petrograd, 13 Septembrie. — Ora 12 și 10. — Germanii au reînceput bombardarea catedralei din Reims. Austria cu ajutor GERMANIEI Petrograd 13 Septembrie. Statul major austro-ungar a mai stăruit în cererea sa de a obține ajutoare germane în scop de a-și apăra capitala. lipsă de echipament și m@îSi am@îîte în armata austro-ungară Petrograd 13 Septembrie. — Presa slavă dim Viena nu scrie nici un cuvint despre situație. Griul și secara s’au scumpit foarte mult în Austro-Ungaria.. In Austro-Ungaria e lipsă de echipamemt, de medici și de vată pentru fabricarea explosivelor. itropolitul din Lemberg transferat la Rijni-Nevprod Petrograd 13 Septembrie. ,— Mitropolitul uniat din Lemberg, Contele Kzeptitsky, a fost transferat la Nijni-Novgoiml. (Westnik). Presa germană sementează ultimul discurs al ministrului Churchill Petrograd, 13 Septembrie. — Potronul Betinger a primit dela ministerul de externe englez o scrisoare spunînd : Britania mare aprobă apelul adresat de către generalismnul rus polonilor. Presa engleză face comentarii foarte favorabile ultimului discurs al ministrului Churchill, spunînd ca dezmembrarea Austro-Ungariei va fi baza reîntregirei naționalitătei.„Times“ vorbind de succesele rușilor în Galițîa zice: amicii noștri datorase victoriile lor erorilor de strategie germană. ----------------- - jfTudența la împăratul Francisc Josef Vieot la 13 Septembrie. D. Skoda, directorul general al stabilimentelor cu acelaș nume, a fost primit im audiență de împăratul Francisc Iosif, spre a remite Suveranului un model al mortierului construit în uzinele Skoda, și care a făcut probe în Belgia și în Franța. Colonii Gambia a oferit un sfert de milion pentru război. Londra 13 Septembrie. Ministrul coloniilor a declarat că Consiliul legislativ al coloniei engleze Gambia, în numele tuturor locuitorilor europenii și indigeni, inclusiv și șefii populațimei din toate triburile, a oferit o contribuție de 250.900 franci pentru fondul național de războiu al Imperiului. Bombe aruncate dintr-un zeppelin asupra Ostendei Londra 13 Septembrie. — Ora 3 și 25 dim. — O depeșă din Ostende, în data de 24/9 zice că un balon Zeppelin a trecut deasupra orașului, spre seară și a aruncat trei bombe care au pricinuit pagube neînsemnate, omorînd numai un cîine. (Reuter). » Soldauei a fost reocupată de armatele rusești Berlin. 13 Septembrie. — Știrea, publicată de ziarele pariziene spunînd că armata, rusca șed comandată de generalul Rennenkampf ar fi înaintat în mod victorios și ar fi reocupat Soldau e un neadevăr. < Wolff bureau... i Escadra In direcția trecătoarei Lund. Petrograd, 13 Septembrie. — O telegramă din Londra, anunță, că o escadră compusă din 30 unități, 1 de naționalitate necunoscuta, a fost semnalată în direcția trecătoarei Sund. (Westnik). Roosevelt blamează purtarea germanilor în Belgia Petrograd, 13 Septembrie. Fostul președinte al Statelor Unite, d. Roosevelt a declarat că purtarea germanilor în Belgia cere răzbunare. generalul jjobha va lua comandamentul corpului expeditions? Londra 13 Septembrie — Numeroasele telegrame primite din colonii arată că pierderea celor trei crucișătoare din zilele trecute nu a făcut decît să întărească hotărîrea exprimată de mai înainte în întregul imperiu de a uma lupta înainte pînă la rezultatul satisfăcător. Urmînd pilda dată de Canada, Noua Zelandă a hotărit să trînteacă în fiecare lună trupe noni spre a umplea lipsurile din contingentul său. In Africa de sud, generalul Botha a primit un răspuns de relevat în urma apelului său la voluntari pentru a înființa un corp de operație în contra coloniei germane din Africa de sud-vest, numărul oamenilor e de acum asigurat și elementul olandez e larg reprezentat. Hotărîrea generalului Botha de a lua el însuși comandamentul corpului expediționar a pricinuit prettindem în Africa de sud un entuziasm intens. (Reuter) Ziare germane suspendate Guvernul german a suspendat mai multe ziare din Berlin care au destăluit retragerea germanilor din Franța. PRESA STRĂINĂ și situația internațională CE SPUN ZIARELE: LE TEMPS, NEUE FRESE PRESSE, WIENER EXTRABLATT Șl NEUE WIENER JOURNAL LB TEMPS Aceia cari rămîn neutri LE Temps cu data de 10 Septembrie scrie: In timp ce noi dăm lupta pe un 1 front de 200 kilometrii marea lup, UI al marei bătălii al cărei propres pentru trupele noastre ne face să sperăm eșecul decisiv ale mișcărilor Germanilor între Meaux și Verdum, neutrii urmăresc mobilizarea lor. In Italia, traficul de căi ferate a fost întrerupt pentru călători, în special înspre nord-vest, trenurile trebuind să transporte trupele. Italienii din Tunis s’au îmbarcat în masfă strigînd: Trăiască Italia! Trăiască Franța!, pentru a se întoarce în Peninsulă la corpurile lor de trupă. Intrarea, în regat e de altfel interzisă tuturor străinilor cari n’au pașaport. Ar fi prematur să conchidem că vecinii noștrii de dincolo de Alpi sunt în ajun de a lua parte la războiu. Ei par din contră, deciși să păstreze neutralitatea lor. Dar, urmărind de aproape evenimentele, ei vor să fie gata spre a interveni la fiece moment pentru a apăra interesele lor și aceasta desemnă suficient cîmpul de luptă pe care îl va alege Italia, dacă se hotărăște să nu mai rămîna neutră. Sunt alte state cari nu așteaptă din acest conflict nici un beneficiu, nici o reluare de teritoriu sau de națiuni. Ele nu decretează mobilizarea forțelor lor. Elveția care a luat de la începutul războiului, precauțiunile cari îi par necesare pentru a arăta voința ei de a nu lăsa să i se violeze neutralitatea, a chemat o parte din rezerve. Ea știe că, din partea Franței nu are de ce sase teamă, dar același lucru e și din partea Germaniei [UNK]? Exemplul Belgiei amintește țărilor a căror neutralitate a fost garantată solemn de imperiul german, că ei nu recunosc obligațiunile cari o stingherește. Hărți editate, în Germania au șters chiar frontierele cari separă Elveția zisă Germană, de imperiul german, și de cîte ori la Berlin, Dresda și Munich, oratorii, n’au salutat în întruniri publice și banchete ziua viitoare în care mama Germania va strînge în brațe puternice toți copii ei recuceriți. Nu trebue să se uite la Zurich și Baseli, cari numără colonii germane foarte bogate, că industriașii, comercianții, și inginerii germani au condus la Liege, Bruxelles și Anvers, chiar naturalizați belgieni, invaziunea germană, și au indicat soldaților lui Wilhelm al ll-lea punctele slabe ale apărării belgiene. Suedia nu e vecina numai a Germaniei. Ea mai e vecină și a Austro-Ungariei și Habsburgei n’au lăsa frumoase amintiri în orașele elvețiene cari au fost subjugate lor. Wilhelm II-lea, e adevărat, în cursul vizitelor ce le-a făcut în El Elveția, și mai ales în timpul ultimelor mari manevre, să studieze armata federală, a declarat, că republica helvetică pare ce să se teamă, de el. De altfel, el a spus aceasta și regelui Albert când i-a fost oaspete. Dar suveranul german nu mai dă mai multă valoare promisiunilor sale decât cancelarul său tratatelor. NEUE FREIE PRESE Bombardarea orașului Heims Ziarul Neue Freie Presse scrie: Heims nar fi fost bombardat de germani dacă Francezii nu vor fi întărit. Cele 12 forturi din Reims spun că Franța pentru a nimici pe dușman nu ține în seamă pericolul ce există pentru Catedrală dacă Reims nu e oraș deschis. Conducătorii armatei germane vor face fără îndoială tot posibilul să apere Catedrala de stricăciuni mai serioase și se vor purta cu mai multă delicateță decât Francezii cari și-au ascuns bateriile în dosul Catedralei. Ce este mai detestabil decât încercarea sa denaturezi sensul istoric și consiiderațiunile germanilor pentru operile de artă, să capeți un avantagiu miliar să câștigi un loc care e prețuit de adversari. Aceasta e Tartwffe tradus în lucrurile militare. Dacă va suferi ceva catedrala apoi armata franceză va fi vinovată. WIENER EXTRABLATT Războiul din Franța — spune Wiener Extrablatt, e deabia îndoelnic. Toate premisele pentru dobândirea unui succes german sunt clare. Că ele vor însemna o catastrofă pentru Franța, aceasta, decizia că mai poate pune cineva întrebarea. Cu curajul îndoelnic se valorifică astăzi Franța. Dar față de puterea și conducerea genială a armatei germane se va sfărâma și această resistență. NEUES WIENER JOURNAL Neues Wiener Journal spune: Există o lipsă de unitate între apărătorii orașului Reims. Există interesele franceze și engleze și tendințe republicane și regaliste. Această lipsă de unitate stă contra puterii germane. Franța, pune populația, bărbătească, în luptă în contra Franței și nimicește coloniile ei ca și Anglia în timp ce-și aduce legiunile străine în Europa, Crai ***** trupele rusești au ocupat regiunea Turka Petrograd, 13 Septembrie. — Comunicatul marelui stat-major zice : In regiunile Sopotskin Druskenniky, trupele rusești au început în ziua de 25 o luptă în contra germanilor. Armata austriacă se retrage spre vest, întrebuințând în modul cel mai larg căile ferate care conduc spre Cracovia. După ce au înfrînt două regimente de honvezi, trupele rusești au ocupat Turka, (Westnik). Trupele australiene au ocupat portul Friderich-Wilhelm Londra, 13 Septembrie. Admiralitatea britanică anunță că orașul și portul. Friederich-Wilhelm, sediul guvernului coloniei germane „Kaiser-Wilhelm Land“ din Guinea Nouă, a fost ocupată de trupele australiene, fără nici o opunere. Forțele armate dușmane par a fi fost concentrate la Herbertsró he unde au fost nimicite. Steagul englez a fost înălțat Friederich Wilhelm și o garnizoaană a fost instalată acolo. PRIMĂ FAR DE PARCHETE::BUSIESS DÜRRER BUCUREȘTI, Șos. Basarab 27-30, BUCUREȘTI ------ase—— PARCHETE AMERICANE, PARCHETE MESSIVE de TABLE și BORDURI, după desen, bogate și simple is, în orice esențe de lemn uscat artificial. ’ Cu sau fără așezatul AVT SERVICIUL CONȘTIINCIOS ȘI PROMPT TIPĂRIT CU MASINA ROTATIVA „MARIUPwi“ IN IME fTIMERIILE ...INDEPENDENȚA“ STR.ACADEMIEI NO. 17 Deputatul franzfuchs mort în luptă Viena 13 Septembrie. — Deputatul creștin social Franz Fuchs, a căzut pe câmpul de luptă. (K. K. T. Korrespondenz Bureau). 1 Vase germane în marea de Marmara Petrograd 13 Septembrie. In Marea de Marmara sunt concentrate vapoare germane care au fost adaptate transportărilor de trupe turcești. i Puterea navală engleză vo stabili harta Europei spune d-nui Churchill Londra 13 Septembrie. — Oficial. — D. Churchill, într’o recentă convorbire cu corespondentul unui ziar italian a spus că, deși nici o luptă hotărîtoare nu a avut loc pînă acum cu flota germană, marina britanică se bucură de stupînirea mărilor și ca marina germană nici noi ar exista. Gura fluviului german Elba a fost strîns blocată și, pe cînd comerțul german a încetat peste mări, și nu mai are mijloace să se aprovizioneze, importul și exportul englez mai continuă fără nici o întrerupere și zeci de mii de oameni au fost aduși în Anglia și Franța de prin mările cele mai depărtate, în cea mai mare siguranță. Suntem siguri de succesul final și vom sacrifica ultimul pol și ultimul om în acest scop. Din cauza vitejiei extraordinare a armatei franceze și a pregătiri atît de repede a armatelor rusești precum și a energiei și a îndrăznelei Șerbilor, situația la finele primei luni era mult mai favorabilă decît era de așteptat. Pe baza predominentei nat ie de 2 pentru 1, programul actual de construcțiuni navale ne va da intriun an o superioritate și mai mare înzestrîndu-ne cu vapoarele cele mai puternice pînă acum. Germania pare a fi făcut pina -acum tot ce putea să facă; din contra, Rusia și Arnglia abea au început să arate forțele lor și, după șase luni, vor fi un milion de englezi pe linia de foc, oameni veniți din toate părțile lumei. Puterea navală engleză trebue să stabilească harta Europei după granițele naționale, să elibereze neamurile să restaureze integritatea națiunilor și să permită o perioadă de liniște după o așa de mare tensiune a armamentelor. ■ ................—0X0------------------- GIRANTi RESPONSABIL GHEORGHE CONSTONTINESCl»