Rondul, octombrie 2003 (Anul 11, nr. 3132-3158)

2003-10-14 / nr. 3143

Te uiți, nu te uiți, plătești! Orice om trage cu urechea la un radio sau urmărește programele TV la care are acces și nu se mai pune problema să nu se poată informa. Cu excepția unor zone izolate, uitate de civilizația sălbatică a tranziției, peste tot ajunge câte o infomație. Diversitatea media scade dramatic în mediul rural, dar posturile naționale de radio și televizuune sunt accesibile și foarte utile, cu toată politizarea lor, care nu a dispărut din păcate, sub nici unul dintre regimurile din România. Oamenii s-au schimbat la conducerea țării, dar au folosit aceleași instrumente de propagandă, pe care le incriminau în opoziție, ba chiar le-au perfecționat. Singura diferență dintre adversarii care populează scena politică romînească postrevoluționară este, deci, doar forța și frecvența cu care folosesc „ciocanele informaționale finanțate din bani publică. Nici nu se pune problema ca unii să fie mai decenți sau mai democrația. Din păcate! Canalele publice de informație sunt, deci, utile cu tot cu această boală cronică pe care clasa politica o întreține un joc să o trateze și trebuie plătite. Ceva, ceva, trebuie să dea fiecare român pentru întreținerea acestor eterne victime ale abuzurilor polticianiste, dar trebuie să fie foarte clare două lucruri: taxa radio-tv este generală și egală. Să se colecteze puțin și egal de la fiecare. Patronii de firme sau angajații firmelor nu beneficiază de mai multă informație dacă se uită la televizor în mai multe locuri, acasă și la serviciu, de exemplu. Și, nici turiștii, care plătesc taxa pentru informația publică, în calitate de simpli cetățeni, nu sunt mai informați pentru că au televizor în camerele de hotel. Dar, cum să gândească și funcționarii români ceva normal? Sau, cineva a inclus politica informațiilor publica în sistemul pay-tv și se vinde cu ora, pe motiv ca ar fi obscenă. raduscutea@directnet.ro Radu Scutea CĂRȚILE SE PUN ÎN MIȘCARE CU BIBLIOBUZUL Bibliotecă pe patru roți Traian DELEANU Sătenii din toate colțurile județului vor putea împrumuta, în voie, ultimele apariții editoriale, chiar din fața porții loc și se vor putea aproviziona, periodic, cu porții de informații și cultură, de la bibliobuzul ce va circula prin toate satele din Sibiu. Inspirat de proiecte asemănătoare, aplicate în alte țări, directorul Bibliotecii “Astra”, Ion Mariș, a gândit un program, “Cărți pentru sate”, prin care să colecteze fondul necesar unei astfel de biblioteci ambulante. "Bibliotecile din centrele de comună au fost aprovizionate, cât de cât, cu fond de carte, în restul satelor, însă, n-a rămas mai nimic folositor. Punctele de bibliotecă, rămase în cadrul școlilor din fiecare sat, au fost părăsite și de Ministerul Culturii și de cel al Educației. Acest bibliobuz urmează să aprovizioneze toate cele aproximativ 100 de sate ale județului, cu cărți și periodice”, declara Ion Mariș. Dacă acesta și-a pus speranțele ca programul să fie aplicat de anul viitor, președintele Consiliului Județean, Constatin Morar, lansează ideea că acest bibliobuz va putea străbate cătunele, chiar din acest an. “Proiectul respectiv e în atenția noastră și am purtat deja discuții pe această temă. Am discutat chiar și cu unele societăți, de la care așteptăm oferte pentru un astfel de bibliobuz. Trebuie să fie un autobuz mai mare, bine amenajat, astfel încât să îndeplinească anumite condiții. Cred și sper ca acest bibliobuz să circule încă din acest an”, spune Morar. Din calculele directorului Ion Mariș, bugetul acestui proiect ar trebui să beneficieze de cel puțin un miliard de lei pe an. Bibliobuzul va trece prin fiecare sat, după un orar bine stabilit, dar nu mai puțin de două ori pe lună. • Un bibliobuz, doldora de cărți, va trece prin fiecare sat al județului • Sătenii vor putea împrumuta cărți, ca de la orice bibliotecă • Șeful Consiliului Județean speră ca bibliobuzul să circule din acest an . Bugetul necesar e de un miliard de lei, anual Banii primiți aiurea nu mai trebuie returnați Odată intrat în campania pre-electorală, partidul de guvernământ continuă gesturile de caritate, prin care speră să "cumpere” voturile românilor, la alegerile programate anul viitor. Astfel, conducerea PSD a decis, luni, ca pensionarii cărora li s-a calculat greșit pensia și au primit bani în plus, să nu mai returneze sumele respective, a anunțat vicepreședintele social-democrat, Miron Mitrea. Acesta arată că, până în acest moment, 21.000 de pensionari se află în această situație. Potrivit ministrului Transporturilor; este vorba despre aproximativ 37,6 miliarde de lei, fani care urmează să fie trecuți la datoria publică. Pe de altă parte, Mitrea susține că verificările în acest caz continuă și precizează că funcționarii care au greșit vor fi sancționați administrativ, în perioada următoare. Tentația Femeile sunt frumoase, frumosul e făcut pentru a fi privit și, mai ales, nu ține cont de temperatura de afară. Chiar dacă anotimpul călduros a trecut, femeile frumoase din Sibiu continuă să bucure privirea trecătorilor. Mereu cu aparatul de fotografiat pregătit, Rondul de Sibiu va continua să surprindă, zilnic, "‘divele’" acestui oraș. La sfârșitul fiecărei luni, cea mai frumoasă dintre ele, aleasă de "specialiștii” redacției, va fi premiată cu 500.000 de lei. Val de sinucideri în armata americană îngrijorată de numărul mare de sinucideri, comise de militarii din Irak, armata americană a cerut unei echipe de experți să observe dacă stresul din timpul luptei și deplasările de durată influențează această situație. •ziarulfondul.ro Ne vedem pe net! DA PENTRU CONSTITUȚIE, DA PENTRU EUROPA! ★ ★ ★ ★ * ** ★ ★ ★ *★ Votează viitorul României! Referendum 18-19 octombrie 2003 ★ ★ ★ m. ... vw