Kegyes tanítórendi katolikus gimnázium, Sátoraljaújhely, 1932

munkáját. Косгип Jakab tanár úrnak szíves fáradozását is e he­lyen köszöni az intézet. Magának a kirándulásnak a lefolyását a következőkben fog­laljuk össze. Június 2-án reggel indultunk el Sátoraljaújhely nagy­állomásról. Szerencsen—Nyíregyházán át Debrecenbe reggel 9-kor érkeztünk, hol Koczun Jakab tanár úr fogadott. Azonnal meg­kezdtük sétánkat. Megnéztük a piaristák imponáló reálgimnáziu­mát. Végigmentünk a Ferenc-József-úton. Megtekintettük a törté­nelmi nevezetességű ref. Nagytemplomot, melyben 1849. április 14-én a magyar parlament ülésén Kossuth indítványára kimond­ták a nemzet függetlenségét és a Habsburgház detronizációját. Hosszabb időt fordítottunk a Déri-múzeum megtekintésére, ahol szakszerű magyarázatban láttuk a régészeti, néprajzi, történelmi, kultúrtörténelmi gyűjteményeket és a nagyértékű képtárat, melynek büszkesége „a legnagyobb magyar festőművész, a világhírű Mun­kácsy Mihály vászna, az Ecce Homo eredetije“. Néma csendben, szent áhítatban szemléltük a Passió e megrázó jelenetét ábrázoló felbecsülhetetlen értékű festményt. Június 2-án délben megszakítva Debrecen megismerését ki­mentünk a Nagyhortobágy és a Hortobágyi Halastavak tanul­mányozására. Délután 2 órakor kötöttünk ki a Hortobágy közép­pontjában, a Nagycsárdá­ban, ahol Petőfi Sándor is egykor meg­fordult. A Nagycsárda magyar stílusú éttermeiben pompás horto­bágyi gulyás várta a fiúkat és kísérőit, amely annyira ízlett, hogy egyesek 3-szor, 4-szer merítették tele tányérjukat belőle. Ebéd után a puszta látványosságaiból a „cifra gulyát“, a híres 194 éves, hosz­­szú hortobágyi kőhidat, a ménest, a gyönyörű tenyészméneket és a Halastavakat tekintettük meg. Éppen jókor jöttünk. Halászat volt. A fiúk alig győztek betelni a halászat nézésével, főleg a csodás eredményben való gyönyörködéssel. Késő este tértünk vissza Deb­recenbe. Itt a Máv. éttermeiben elsőrangú bő vacsorában része­sültek a fiúk, majd a Máv. főnöksége jóvoltából a Máv. altiszt­képző egyik hálószobájában álomra hajtottuk fejünket. Azaz csak hajtottuk volna, de soké­ig nem jött álom a bohókás tanulóseregre, mert a tömegalvással egybekötött évődés és a vonatok érkezése, indulása sokáig foglalkoztatta a társaságot és korán keltette fel az alvókat. Csakhamar útra készen a csapat. Rövid reggeli ima végzésére betértünk a piarista, ill. plébánia templomba. Majd reg­geliztünk. És most folytattuk a tegnap délben megszakított debre­ceni körsétánkat. Június 3-án megnézzük a Csokonai színházat, Csokonai Mihály és a Magyar fájdalom szobrát. Kiérünk a szép villane­gyedbe. Itt vagyunk a Nagyerdőben. Előttünk az itt épült egye-