Satul Socialist, octombrie 1971 (Anul 3, nr. 747-773)

1971-10-01 / nr. 747

ca tineretul studios să fie educatSAIUI SOCIALIST tottcfiărT editat dl Uniunea f^ațbnalâ:; altioopet^trveSor' Agricole 111*1111 -IM...-"«...firii I1'Wwi‘tfimft Pentru ca învăţământul să fie strâns legat de viaţă, de producţie, îmbinarea organică a cunoştinţelor de cultură generală cu practica productivă — criteriu fundamental în şcolile generale şi licee In şcolile generale şi liceele de cultură generală, noul an de învăţămînt a debutat sub noi şi promiţătoare auspicii. Pregătirea tehnico-productivă, în paralel cu formarea unui orizont cultural larg la elevii din această categorie de şcoli, este o necesitate ce decurge din realităţile şi cerinţele vieţii, din dezvoltarea impetuoasă a bazei materiale de producţie a societăţii noastre, a ştiinţei şi tehnicii. Nu se mai poate concepe un învăţămînt desprins de ceea ce se cheamă muncă concretă, mijloc de verificare a cunoştinţelor teoretice, de lărgire a orizontului de înţelegere a lucrurilor fl 1 ANUL III Nr. 747 VINERI 1 OCTOMBRIE 1971 4 pagini — 30 bani în spiritul muncii, al idealurilor socialismului! VIZITA DE LUCRU A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU ÎN ŞCOLI DE TOATE GRADELE DIN CAPITALĂ în cursul dimineţii de joi, 30 septembrie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Dumitru Popa, Leonte Rântu, Ştefan Voitec, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, a vizitat şcoli elementare, profesionale, licee de cultură generală, de specialitate şi tehnice din Capitală. In această vizită de lucru, conducătorii de partid şi de stat au fost însoţiţi de Mircea Maliţa, ministrul învâţâmîntului, Dan Marţian, prim-secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru problemele tineretului, de cadre de conducere şi specialişti din reţeaua învâţâmîntului de toate gradele, de activişti de partid şi de stat. Prezenţa secretarului general în şcoli de diferite profiluri, acurd, la începutul noului an de studiu, reprezintă încă o mărturie a preţuirii acordate şcolii şi slujitorilor ei de partidul şi statul nostru, a grijii permanente pentru dezvoltarea şi perfecţionarea invăţămîntului, căruia i s-a încredinţat înalta misiune de a educa tînăra generaţie, de a o forma pentru muncă şi viaţă, în spiritul nobilelor idealuri ale socialismului. S-a integrat organic în viaţa fiecărui cetăţean, ca o manifestare adînc grăitoare a democratismului orînduirii socialiste, a legăturilor ce unesc atît de trainic poporul şi partidul, prezenţa aproape cotidiană a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a celorlalţi conducători de partid şi de stat în mijlocul unor colective de muncă din toate domeniile de activitate. Ceea ce ne-am obişnuit să definim stilul de lucru al secretarului general, semnifică în esenţă preocuparea sa statornică de a analiza la faţa locului modul în care se transpun în viaţă hotărîrile Congresului al X-lea, de a se sfătui permanent cu făuritori de bunuri materiale şi spirituale într-un dialog fructuos, menit să deschidă noi orizonturi, noi perspective mersului nostru înainte, pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In această lumină se înscrie şi vizita de lucru de ieri, prilej de a constata realizările dobîndite în îndeplinirea indicaţiei privind legarea învăţămîntului de viaţă, de producţie, prin activitatea atelierelor-şcoală, prin transformarea întregii reţele de şcoli în adevărate amfiteatre ale muncii şi de a adopta măsurile care să dezvolte, pe planuri superioare, aceste realităţi. Cu atît mai mult, cu cit în acest an de învăţămînt s-a hotărît, de către Secretariatul C.C. al P.C.R., ca şcolile, de pe întreaga filieră, să beneficieze de sprijinul concret şi direct al unităţilor productive din industrie, agricultură, cooperaţia de consum şi meşteşugărească, care au sarcina să înzestreze atelierele din şcoli cu maşini, utilaje, aparate, scule şi să asigure în acelaşi timp şi asistenţa tehnică de specialitate. Iată, aşadar, ce vast şi generos cîmp de activitate se deschide în faţa învăţămîntului nostru, pentru ca şcolile şi liceele să educe tineretul în spiritul muncii, să-l deprindă să lucreze în orice domeniu, să-l facă să înţeleagă că orice activitate folositoare societăţii este o muncă de onoare. Vizita conducătorilor de partid şi de stat începe la Liceul industrial energetic din şoseaua Giurgiului. După cum se ştie, aceste şcoli de specialitate au un rol bine definit în sistemul nostru de învăţămînt post-general, ca principală sursă de cadre cu pregătire medie pentru toate ramurile economiei naţionale. Specificul lor — obţinerea de către tineri a unei calificări profesionale concrete, concomitent cu diploma de bacalaureat — se bucură de o largă apreciere şi adeziune din partea acestora, fapt dovedit şi de participarea lor în număr din ce în ce mai mare la concursul de admitere. Activitatea primei promoţii de absolvenţi ai liceelor de specialitate, care din vara aceasta lucrează în producţie, dovedeşte din plin eficacitatea acestei forme de învăţămînt. La Intrarea în clădirea liceului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de ministrul energiei electrice, Octavian Groza, de cadrele didactice şi de un mare număr de elevi, care oferă flori, aclamă cu entuziasm. Pe o mare pancartă desfăşurată pe frontispiciul clădirii se află urarea : „Bine aţi venit în mijlocul nostru, iubite tovarăşe Ceauşescu !“. Directorul liceului, prof. Alexandru Moşu, înfăţişază oaspeţilor unele aspecte din activitatea instituţiei pe care o conduce. El arată că în prezent în liceu învaţă, la cursurile de zi şi serale, 768 de elevi, pregătindu-se să devină muncitori şi tehnicieni cu înaltă calificare în sectoarele termo şi electroenergetic. Prima promoţie care a absolvit anul trecut se află în producţie în unităţi de specialitate, printre care întreprinderea „Energoreparaţii", diverse centrale electrice, dovedind pricepere şi competenţă în muncă. Se arată, de asemenea, că 16 absolvenţi au intrat în instituţii de învăţămînt superior pentru a deveni ingineri şi subingineri. Sunt vizitate apoi ateliereleşcoală, laboratoarele şi cabinetele tehnice ale liceului, înzestrate cu utilaje realizate de Întreprinderea „Energomontaj“, care patronează această şcoală, precum şi prin autodotare, prin confecţionarea în şcoală a unor instalaţii necesare practicii elevilor economisindu-se peste 300 000 lei. Elevii îşi desfăşoară activitatea, sub îndrumarea calificată a cadrelor didactice, a unor ingineri şi tehnicieni care lucrează nemijlocit în producţie. Cei din ultimele clase îşi desăvîrşesc meseria aleasă în întreprinderile unde vor lucra după absolvire, în felul acesta puţind să cunoască mai bine procesul tehnologic. Vorbind despre perspectiva dezvoltării bazei tehnice pentru practica elevilor, directorul şcolii informează pe oaspeţi că se află în construcţie un poligon termo şi electroenergetic de cea mai mare necesitate pentru instruirea de specialitate a elevilor. Conducătorii de partid şi de stat se interesează în vizita prin atelierele-şcoală la ce lucrează elevii. Se arată că există un plan de activitate bine întocmit pe baza căruia se execută o serie de piese solicitate de unităţile productive ; se bobinează rotoare de motor, se face revizia unor agregate şi armături de specialitate, se execută plăci pentru turbine. Apreciind realizările obţinute, secretarul general al partidului recomandă ca dotarea atelierelor să se facă numai cu maşini şi utilaje care funcţionează şi în întreprinderile de specialitate, pentru ca elevii să dobândească intr-adevăr o calificare superioară, în pas cu cerinţele vieţii, fenomenelor, de dobîndire de noi deprinderi. Prima unitate de învăţămînt din această categorie a fost Liceul „Gheorghe Şincai“. Intîlnirea conducătorilor de partid şi de stat cu cadrele didactice de aici prilejuieşte o scurtă discuţie asupra istoricului acestui cunoscut liceu bucureştean, care în anul ce vine va sărbători 80 de ani de existenţă. Actualele cadre didactice ale liceului, în majoritate tineri pregătiţi în anii construcţiei socialiste în patria noastră, continuă tradiţia prestigioşilor dascăli ce au predat în această şcoală în trecut. Cu dăruire şi pasiune ei transmit elevilor cunoştinţe temeinice şi bogat argumentate, îi educă pe tineri în spiritul patriotismului ardent, al înaltelor idealuri ale socialismului. Conducătorii de partid şi de ION MARGINEANU N. POPESCU-BOGDANEŞTI MIRCEA S. IONESCU Foto : ANGHEL PASAT PETRE DUMITRESCU (Continuare in pag a 3-a) — Avem condiţii minunate de învăţătură, mărturisesc ovaţiile elevilor de la Grupul şcolar şi tehnic al Ministerului Industriei Uşoare I i II . CAMPANIA AGRICOLA ÎN PAG. A 2-A: ® Cit preţuiesc entuziasmul şi organizarea (Raid anchetă în judeţul Galaţi) de îndrumarea concretă nu se asigură prin prezenţă simbolică . Timpul probabil pentru luna octombrie Secvenţe pe alb şi negru © La panoul de onoare Preşedintele din Micălaca Mecanizatorii din Râcăciuni, judeţul Bacău, au trecut cu toate forţele la discuitul ogoarelor. In urma lor semănătorile vor încorpora sămînţa viitoarei recolte La keep!*I ssultss aa universitar Pentru studenţii ţării, azi este zi de sărbătoare ! Începutul unui nou an universitar are nobleţea momentului unic şi semnificaţia de adîncă şi nespusă generozitate a gestului tineresc. Ei au păşit azi, din amfiteatrele vacanţei , deopotrivă, ale odihnei şi muncii patriotice , în amfiteatrele primitoare ale universităţilor şi institutelor de învăţămint superior într-un moment de vie şi activă viaţă spirituală, cînd, în întreaga ţară, comuniştii, toţi oamenii muncii, dezbat cu înaltă principialitate recentele documente de partid dedicate ridicării conştiinţei socialiste a întregului nostru popor. Acest an universitar s-a deschis, deci, sub aceste auspicii ale angajării totale, cu toate forţele, pe drumul arătat de partid pentru obţinerea unor succese şi mai însemnate în opera de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. De o analiză deosebit de pătrunzătoare şi temeinică a partidului nostru, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-a bucurat şi îmvăţămîntul, unde, o serie de măsuri vizînd perfecţionarea acestui sector vor prinde viaţă încă din acest an universitar. O viziune nouă asupra a ceea ce trebuie să însemne învăţămîntul superior într-o ţară în care se edifică societatea socialistă va lumina din interior o activitate de interes major pentru prezentul şi viitorul patriei : legarea învăţămîntului de necesităţile concrete ale economiei, ale societăţii, formarea unor specialişti cu o înaltă calificare profesională, dar şi cu o temeinică pregătire politică şi ideologică. Studenta este un titlu de onoare, şi, ca oricare asemenea titlu, atrage o data cu sine responsabilităţi şi obligaţii. Responsabilităţile şi obligaţiile studenţimii noastre decurg firesc din încrederea care a fost investită în ea de poporul şi partidul nostru, încredere care se manifestă nu numai pe plan moral, dar şi pe plan material ; aproape nu există nou an universitar fără ca studenţimea să nu găsească, la întoarcerea din vacanţă, noi spaţii de învăţămînt, noi laboratoare, noi cămine confortabile. Fii ai muncitorilor, ai sătenilor, ai intelectualilor ţării , studenţii trebuie să simtă în tot cursul instruirii lor, pe băncile facultăţilor şi institutelor, atmosfera de intensă activitate constructivă ce-i înconjoară, adică pulsul fabricilor şi uzinelor, freamătul nesfîrşitelor câmpuri, zumzetul tractoarelor şi pikamerelor. Intr-un cuvînt, chemările viitoarelor lor locuri de muncă, în care vor da întreaga măsură a cunoştinţelor şi personalităţii lor creatoare. Se cuvine în aceste zile un gînd de succes tuturor studenţilor ţării, în noul an de învăţămînt, un gînd de încredere că pasul abia făcut în amfiteatrul învăţăturii va inaugura, pentru fiecare student, o perioadă de însemnate succese atît la învăţătură, cît şi în formarea ca cetăţeni cu o înaltă conştiinţă partinică şi patriotică. FLORIN COSTINESCU L Astăzi, 1 octombrie, în jurul orei 11,30 posturile noastre de radio și televiziune vor transmite în direct, mitingul ce va avea loc în Capitală cu prilejul deschiderii anului universitar 1971 —1972. I I Angajaţi plenar în întrecerea socialistă, cooperatorii, mecanizatorii, toţi oamenii muncii de pe ogoare zoresc culesul porumbului, al grădinilorşi viilor, aratul şi semănatul, toate celelalte lucrări agricole. Succesele în muncă din această perioadă, ei le închină, potrivit unei tradiţii de acum consolidate, Zilei recoltei. Cu ce realizări mai de seamă se prezintă cooperatorii şi mecanizatorii de ziua muncii agreste, de ziua celor care din zori şi pînă noaptea se străduiesc să asigure hrana poporului nostru ? Lucrătorii celor 34 de staţiuni de mecanizare, în majoritate întreprinderi care nu au împlinit vîrsta de un an, vor încheia pînă duminică semănatul orzului pe 29 500 de hectare, al plantelor de nutreţ pe 13 000 de hectare şi vor pregăti zilnic pentru grîu patul germinativ pe mai bine de 4 000 de hectare. Eliberarea de culturi a tuturor (Continuare în pag. a 4-a) ÎN ÎNTÎMPINAREA ZILEI RECOLTEI terenurilor destinate însămînţărilor, încheierea livrărilor la floareasoarelui, treieratul trifolienelor, culesul porumbului de pe circa 50 la sută din suprafaţă, respectarea întocmai a graficelor la celelalte lucrări în câmp — iată ce vor raporta de ziua recoltei cooperatorii bănăţeni din fermele şi brigăzile de producţie vegetală. Cooperatorii crescători de animale raportează că în luna septembrie au livrat peste prevederi 96 000 kg de carne de pasăre, 45 200 hl de lapte, 1 245 000 de ouă şi alte produse animaliere. Trebuie să adăugăm că activităţile industriale şi prestările de servicii se prezintă şi ele la acest început de octombrie cu un bilanţ bogat, că nivelul de trai material şi spiritual al cooperatorilor este în continuă creştere. Aplicarea cunoscutelor măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă elaborate de conducerea superioară a partidului în primăvara acestui an se realizează cu succes. în aceste zile se întorc în cooperativele agricole din staţiuni balneo-climaterice vreo 300 de cooperatori care au fost trimişi la tratament fără plată sau cu plată redusă Mulţi alţii au beneficiat de tratament complet gratuit în spitale. Asistenţa socială de care se bucură cooperatorii reflectă una din constantele politicii partidului, preocuparea sa continuă pentru fericirea poporului. Ampla mobilizare de forţe din aceste zile, entuziasmul şi avîntul cu care lucrează cooperatorii exprimă adîncul lor patriotism, recunoştinţa fierbinte pentru măsurile luate. Am trecut ieri şi alaltăieri prin multe cooperative din judeţ, am stat de vorbă cu numeroşi cooperatori. La lanova, Giroda, Biled, Pesac, Sandra. Banloc — cîmpul era împînzit de oameni și de mij- I. FAUR coresp. „Satului socialist" V