Scînteia, decembrie 1971 (Anul 40, nr. 8985-9015)

1971-12-04 / nr. 8988

PAGINA 2 JUBILEUl UZINEI DE AUTOCAMIOANE BRAŞOV (Urmare din pag. I) Tineri. Populaţia muncitoare a uzinei ovaţionează îndelung, aplaudă, scandează „Ceauşescu-P.C.R.“. Tineri In salopete albastre înconjoară cu dragoste pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi oaspeţi ; un grup de fete înmînează buchete de flori. Buchete de flori oferă şi pionierii, viitorii muncitori, tehnicieni, ingineri ai industriei braşovene. Creată in 1921, sub denumirea de fabrica românească de locomotive şi vagoane, actuala unitate industrială pentru producţia de autocamioane s-a făcut cunoscută îndeosebi in ultimul sfert de veac, cîştigindu-şi un binemeritat renume nu numai in ţară, dar şi peste hotare, autocamioanele purtând marca uzinelor braşovene fiind cunoscute în numeroase ţări ale lumii. Se poate spune că România, ca ţară a progresului tehnic, s-a făcut cunoscută in bună măsură şi prin capacitatea creatoare a colectivului de muncitori şi specialişti de la această întreprindere. In actualul cincinal, prin extinderea capacităţilor de producţie, prin asimilarea de produse noi, Uzina de autocamioane — Braşov îşi va dubla aproape volumul producţiei. Se va dubla, de asemenea, volumul producţiei destinate exportului. La finele cincinalului, producînd în serie mare anumite tipuri de motoare Diesel, uzina va atinge un înalt grad de specializare şi integrare. Itinenarul vizitei in uzină are ca prim obiectiv turnătoria de fontă. Activitatea de producţie ce se desfăşoară aici nu aminteşte prin nimic de atmosfera încărcată de fum şi zgură care definea tradiţionalele turnătorii. Totul în această „vatră de foc” a uzinei se mişcă şi se dirijează automat, de la încărcarea şi descărcarea cuptoarelor, pînă la sensibilele analize chimice şi metalografice cerute obligatoriu de procesul modern şi complex de elaborare şi turnare a metalului. Turnătoria de fontă de la uzina de autocamioane se numără printre cele mai mari şi mai moderne turnătorii de acest gen din Europa. Muncitorii fac o primire deosebit de călduroasă secretarului general al partidului, celorlalţi oaspeţi. Topitorul Ion Cîmpeanu, care lucrează la linia nr. 3 de formare, linie complet automatizată, adresează o urare de bun venit şi exprimă angajamentul , topitorilor şi turnătorilor de a munci fără preget pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru ridicarea continuă a calităţii producţiei, a productivităţii muncii, pentru înfăptuirea politicii marxist-leniniste, interne şi externe, a partidului în dialogul cu factorii de răspundere din uzină, cu ministrul industriei construcţiilor de maşini, secretarul general al partidului recomandă să se folosească în chip cit mai judicios metalul, să se acţioneze perseverent împotriva risipei, a supradimensionărilor. Cercetarea ştiinţifică uzinală trebuie să-şi propună ca scop permanent căutarea de soluţii noi, care să conducă la economie de metal, fără ca aceasta să afecteze calitatea, performanţele tehnice ale produselor. De asemenea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă conducerii uzinei şi a ministerului să se realizeze aici piese şi maşini-agregat, necesare şi altor întreprinderi constructoare de maşini din ţară, precum şi pentru export. La sectorul tratament termic, care urmează insuccesiunea vizitei, se urmăresc o serie de operaţii, de asemenea dirijate prin acţionări elec-ronice. Dispozitivele automate, aparatele de măsură şi control perfecţ iţionate au simplificat efortul muncitorului şi au mărit considerabil productivitatea muncii. Se vizitează în continuare hala învecinată, nouă şi aceasta, a tratamentului de suprafaţă. In anii 1969—1970, arată ing. Viorica Dumitrescu, şeful sectorului, au intrat în funcţiune linii de zincare şi cuprare cu o capacitate totală de 415 000 mp. Cei care lucrează la aceste agregate moderne sunt felicitaţi şi li se recomandă să se preocupe de folosirea cu maximum de randament a întregii capacităţi a utilajelor. In hala şasiu, unde se execută noi ,ţile dinţate de la punţile motoare, axele satelit, axele planetare, punt ,ţile motoare pentru autocamioanele de 8 şi 10 tone, împreună cu toate piesele danturate pentru noile motoare Diesel, lucrează aproape 1000 de muncitori. Unităţile de producţie din această secţie au fost organizate pe ateliere şi linii de fabricaţie, ceea ce permite prelucrarea in flux tehnologic a tuturor reperelor. Montajul subansamblelor şiansamblelor se execută, de asemenea, în flux tehnologic, iar transportul interoperaţional se face mecanizat. Pe parcurs este prezentat un stand de serie şi dispozitive realizate in uzină în cadrul acţiunii de autoutilare. Numai în anul 1970 în uzină au fost fabricate 199 de maşini-unelte convenţionale în valoare de aproape 35 milioane lei, fapt care demonstrează capacitatea creatoare a specialiştilor întreprinderii. In discuţiile purtate cu specialiştii, secretarul general recomandă să se folosească în mod cit mai judicios utilajele pentru a se obţine o producţie suplimentară pe suprafaţa existentă şi cu utilajele existente. Totodată, a indicat să se acorde o mai mare atenţie acţiunii de autodotare. După terminarea vizitei prin secţii şi sectoare de producţie ale uzinei, secretarul general, ceilalţi conducători de partid şi de stat sunt conduşi in clădirea sculăriei, unde este organizată o expoziţie jubiliară. Aici sunt prezentate o serie de date în legătură cu evoluţia de-a lungul celor 50 de ani ai unităţii, cele mai noi realizări ale constructorilor de autocamioane şi preocupările colectivului întreprinderii pentru diversificarea fabricaţiei şi îmbunătăţirea produselor. Drumul in fabricaţia de autocamioane româneşti a început cu „SR-101“, ajungînd la cunoscutele autocamioane „Carpaţi“ şi „Bucegi” care sunt fabricate în uzină, in 59 de tipuri şi 199 de variante. Pînă acum, aici s-au fabricat 260 000 autocamioane. Dar progresele înregistrate de-a lungul anilor de industria de autocamioane românești au fost încununate anul acesta prin realizarea autocamioanelor de 12 tone, echipate cu motor Diesel. In urmă cu cîteva luni, în preajma zilei de 23 August, de pe banda de montaj a uzinei au ieşit primele autocamioane de acest tip, pe care constructorii braşoveni au ţinut să le prezinte, cu justificată mîndrie, secretarului general, conducătorilor de partid şi de stat, aducîndu-le pe platoul din faţa sediului Comitetului Central. Specialiştii uzinei au arătat cu acel prilej că întreaga familie de autocamioane de mare tonaj, cu motor Diesel, după licența M.A.N., va fi asimilată treptat în cursul actualului cincinal. Secretarul general a recomandat atunci constructorilor să ia toate măsurile pentru grăbirea intrării în fabricaţia de serie a acestor produse, să perfecţioneze continuu procesul de producţie, în vederea realizării unor autocamioane de cea mai bună calitate. Trecînd la traducerea în viaţă a acestei preţioase indicaţii, gazdele informează că preocuparea întregului colectiv este ca noile produse să se situeze la nivelul celor mai prestigioase mărci şi clase de autovehicule de transport de acest gen din lume. In actualul cincinal, vor urma alte noi şi importante înfăptuiri. Din această ultimă familie de autocamioane de mare tonaj , care poartă denumirea „ROMAN“ — vor fi asimilate 13 tipuri de bază in 43 de variante constructive cu posibilitatea de adâncire a diversificării. Ele au şasiu portant şi sunt echipate cu motoare Diesel de 135 CP, cu trei punţi-motoare. Noul camion, a cărui fabricaţie de serie va începe anul viitor, este construit pentru a fi folosit pe orice fel de teren. Inginerul Constantin Vlad arată că în actualul plan cincinal uzina va fi completată cu noi suprafeţe de producţie pentru motor Diesel, ramăşasiu, cutia de viteză, tratament termic primar, turnătoria de neferoase şi o hală pentru montaj general al autocamioanelor Diesel. „Vom îndeplini, tovarăşe secretar general, indicaţia pe care ne-aţi dat-o de a diversifica producţia de motoare. Diesel, în vederea utilizării lor la mai multe feluri de autovehicule fabricate în ţara noastră“. Prin intermediul unor grafice de producţie se urmăreşte ascensiunea principalilor indicatori tehnicoeconomici ai Întreprinderii. Producţia globală la finele anului 1970 a fost de 24,3 ori mai mare decit cea a anului 1954, iar producţia marfă a crescut de 39 ori. Secretarul general arată că în atenţia întregului colectiv trebuie să stea preocuparea depăşirii sarcinilor de plan, reducerea preţului de cost, sporirea beneficiilor uzinei. După vizitarea principalelor sectoare de producţie ale întreprinderii şi a expoziţiei, în una din marile hale ale uzinei are loc un miting consacrat aniversării a 50 de ani de existenţă a întreprinderii. Sunt prezenţi mii de muncitori, ingineri şi tehnicieni, constructori de autocamioane, foşti muncitori ai întreprinderii, precum şi invitaţi din alte mari unităţi industriale braşovene. Domneşte o atmosferă de puternic entuziasm, caracteristică întîlnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu cel ce muncesc. Este o expresie adine grăitoare a unităţii de monolit dintre partid şi popor. Hala oferă privirilor o imagine impunătoare. La înălţimea unor instalaţii şi agregate sunt arborate drapele roşii şi tricolore, lozinci care slăvesc partidul, a patria. Apariţia în tribună a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer, a celorlalţi conducători de partid şi de stat este întîmpinată cu o adevărată furtună de aplauze îndelungi. Mitingul este deschis de tovarăşul Constantin Dragon,membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R., care a spus : Vă rog să-mi permiteţi ca, în aceste momente solemne, în numele organizaţiei judeţene de partid Braşov, al tuturor locuitorilor acestui străvechi oraş, să adresăm din toată inima tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sentimentele noastre de adîncă bucurie pentru cinstea ce ne-o face venind din nou în judeţul nostru, să salutăm prezenţa celorlalţi conducători de partid şi de stat la sărbătorirea celor 5 decenii de existenţă a uzinei care făureşte autocamionul românesc. Şi cu acest prilej memorabil, gîndurile nobile de dragoste şi recunoştinţă fierbinte ale miilor de constructori de camioane, ca şi a celorlalţi comunişti şi oameni ai muncii din municipiul şi judeţul Braşov, se îndreaptă cu deplin ataşament către gloriosul nostru partid, către dumneavoastră tovarăşe secretar general, fiu iubit şi devotat al poporului român, care, în fruntea partidului şi statului, conduceţi cu mină sigură destinele patriei noastre socialiste, spre culmi tot mai înalte ale prosperităţii şi fericirii sale. Această aniversare are loc în anul în care comuniştii, întregul nostru popor au sărbătorit cu entuziasm, cu sentimente profund patriotice, gloriosul semicentenar al Partidului Comunist Român. Se poate spune cu justificată mîndrie că de-a lungul anilor această uzină s-a afirmat în cronica acţiunilor revoluţionare din Braşov ca o puternică citadelă a conştiinţei muncitoreşti, cu tradiţii de luptă care au fost înscrise cu slove de aur în istoria glorioasă a partidului şi poporului nostru. După eliberarea patriei de sub jugul fascist, cînd clasa muncitoare şi-a dobîndit dubla ei calitate de producător şi proprietar al mijloacelor de producţie, muncitorii uzinei, întregul colectiv de muncă, răspunzind cu dăruire şi elan revoluţionar chemării partidului au realizat cu succes primul autocamion românesc, multiplicat pînă in prezent în peste un sfert de milion, în numeroase tipuri şi variante, mărturie a iscusinţei şi priceperii constructorilor braşoveni. Folosesc acest prilej pentru a vă informa, stimate tovarăşe secretar general, că acest climat de iniţiativă şi spirit creator, de atitudine comunistă în îndeplinirea sarcinilor, constituie trăsătura dominantă a tuturor colectivelor de muncă din economia judeţului Braşov, ele fiind hotărîte să depună toate eforturile pentru realizarea indicatorilor de plan pe anul 1971 ca şi a angajamentelor asumate in faţa conducerii partidului şi statului nostru. Această hotărîre a căpătat o nouă şi puternică afirmare cu ocazia dezbaterii de către toţi oamenii muncii a vastului program de dezvoltare superioară a conştiinţei socialiste care a generat şi in judeţul nostru ample măsuri politice şi organizatorice menite să ridice la noi dimensiuni activitatea de înnobilare spirituală a maselor. Succesele dobîndite de muncitorii, tehnicienii, inginerii din uzinele de autocamioane, ca şi de ceilalţi din economia judeţului, le raportăm cu mîndrie conducerii partidului şi statului, ele fiind strîns legate de ajutorul permanent şi substanţial primit din partea dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, la faţa locului, cu ocazia vizitelor de lucru întreprinse in unităţile industriale, pe şantierele de construcţii, ca şi în nenumărate alte prilejuri. Vă mulţumim călduros şi vă încredinţăm că oamenii muncii din judeţul Braşov — români, maghiari, germani — vor face totul pentru îndeplinirea exemplară a programului de dezvoltare multilaterală a patriei noastre socialiste stabilit de Congresul al X- lea al Partidului Comunist Român. Acestea sunt gîndurile noastre cele mai sincere cu care vă înconjurăm, acestea sunt simţămintele fierbinţi pe care constructorii de autocamioane, toţi locuitorii judeţului Braşov, le afirmă acum in faţa dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu. (Aplauze). In prezenţa participanţilor la miting are loc solemnitatea înmînării unor înalte ordine şi titluri ale Republicii Socialiste România. înaltele distincţii au fost înmînate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Secretarul Consiliului de Stat, tovarăşul Constantin Stătescu, a dat citire decretelor Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România prin care se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Uzinei de autocamioane Braşov, titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi Medalia de Aur Secera şi Ciocanul unor muncitori şi tehnicieni din uzină. De asemenea, prin Decret al Consiliului de Stat, pentru merite deosebite în muncă, cu prilejul aniversării a 50 de ani de la înfiinţarea Uzinei de autocamioane Braşov au fost conferite Ordinul 23 August clasa I tovarăşului Gheorghe S. Voina, pensionar din municipiul Braşov ; Ordinul Muncii clasa I tovarăşilor Constantin I. Balea, strungar, Pavel G. Pleşu, pensionar, Ştefan Martin B. Szász, trezor ; Ordinul Steaua Republicii Socialiste România clasa a II-a tovarăşului Ioan St. Marin, maistru oţelar ; Ordinul 23 August clasa a II-a tovarăşilor Alexandru A. Marica, lăcătuş, şi Alexandru A. Oros, secretarul comitetului de partid al uzinei ; Ordinul Muncii clasa a II-a tovarăşilor Mihai C. Baltac, inginer mecanic, loan I. Bucurenci, maistru, Octavian V. Căpitanu, director tehnic, Gavrilă P. Ciocoiu, sudor, loan C. Dumitru, lăcătuş, Tănase C. Ioniţă, maistru mecanic, Nicolae N. Preda, pensionar, Ioan G. Suleanu, intuitor, şi Florian I. Truţă, turnător-formator. Au fost conferite, de asemenea, alte 74 ordine şi 110 medalii ale Republicii Socialiste România unor muncitori, maiştri, ingineri, tehnicieni, economişti şi funcţionari ai uzinei. A luat apoi cuvîntul directorul general al Centralei industriale de autocamioane şi tractoare Braşov, ing Gh. Trica,care a spus: Sărbătoarea noastră are o profundă semnificaţie prin onoarea pe care ne-o faceţi, iubite tovarăşe secretar general, participînd alături de noi la acest eveniment. Vă rog să-mi permiteţi, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ca, în numele întregului colectiv de muncă al uzinei de autocamioane, căruia astăzi i-aţiacordat înaltul ordin al republicii noastre socialiste, să vă adresăm din adîncul fiinţei noastre — copleşiţi şi fericiţi de această înaltă cinstire — mulţumirile fierbinţi, profunda noastră recunoştinţă, angajamentul nostru solemn că vom răspunde prin fapte încrederii acordate. Oamenii muncii din uzina noastră — români, maghiari, germani — înfrăţiţi în muncă şi viaţă, văd in acest jubileu un minunat prilej de a evoca cu emoţie drumul parcurs, de a face bilanţul marilor înfăptuiri din clocotitoarea epocă a construcţiei socialiste Mulţi dintre cei care participăm la această vibrantă manifestare îşi amintesc că, pe aceste meleaguri, uzina şi-a început existenţa printr-o făbricuţă rudimentară de reparat vagoane. Primele două decenii din existenţa ei sunt încărcate de povara unei munci grele, a unei vieţi aspre, de cruntă exploatare, de şomaj şi mizerie, toate îndreptate împotriva celor ce munceau in nedreptele rînduieli ale regimului burghezo-moşieresc. In aceste timpuri grele şi în uzina noastră, ca şi în celelalte întreprinderi din ţară, s-a dezvoltat conştiinţa revoluţionară a proletariatului, care s-a ridicat la luptă — sub conducerea comuniştilor — împotriva exploatării capitaliste, pentru libertate, pentru o viaţă mai bună. Istoria uzinei noastre cuprinde pagini de glorie, scrise de comunişti, de muncitorii ei luminaţi, care, cu preţul vieţii, au propagat, în anii ilegalităţii, cuvîntul partidului, au sabotat maşina de război hitleristă, aducîndu-şi contribuţia, alături de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, la eliberarea patriei de sub jugul fascist. După măreţul act istoric de la 23 August 1944, care a deschis o nouă eră în istoria ţării, uzina noastră din Braşov s-a înscris ca o unitate de şoc in refacerea economică a ţării. Un moment crucial în viaţa uzinei l-a constituit hotărirea partidului şi statului de a încredinţa colectivului nostru de muncă misiunea de înaltă responsabilitate de a produce autocamioane. Anul 1954 marchează astfel făurirea primului autocamion românesc. Este deosebit de concludent faptul că de la 800 de salariaţi în 1923, la 6 000 în momentul naţionalizării , — am ajuns la peste 15 000 salariaţi, care realizează întreaga producţie a anului 1938 iu numai 8 zile. In anii construcţiei socialiste şi uzina noastră a cunoscut o puternică dezvoltare, ajungînd în 1971 să producă peste 35 000 de autocamioane, destinate economiei naţionale şi pieţei externe. Dacă în 1966 exportam foarte puţine autocamioane, doar în 3 ţări, astăzi produsele noastre sunt cerute şi trimise în peste 20 de state ale lumii, în cantităţi incomparabil mai mari. Toate succesele din anii socialismului se datoresc Partidului Comunist Român, hotărîrii şi abnegaţiei cu care noi, comuniştii, toţi oamenii muncii din uzină, am urmat neabătut politica ştiinţifică, înţeleaptă, a partidului, ne-am înregimentat în măreaţa epopee a construirii unei Românii înfloritoare, cu o industrie puternică, demnă de hărnicia şi înţelepciunea poporului nostru. Prezenţa dumneavoastră aici, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne umple inimile de bucurie şi fericire. In etapele dezvoltării uzinei, în foarte dese rinduri, în momentele cele mai importante, aţi venit în mijlocul nostru, ne-aţi ascultat, ne-aţi îndrumat, ne-aţi dat preţioase indicaţii — aşa cum aţi făcut şi în timpul vizitei de azi — pentru bunul mers al activităţii, pentru continua perfecţionare a autocamioanelor româneşti, cu grijă părintească ne-aţi sprijinit în ridicarea nivelului de viaţă şi muncă al muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor noştri. De numele dumneavoastră se leagă modernizarea uzinei, asimilarea noilor produse şi perfecţionarea lor, lărgirea pieţei de desfacere, numeroase alte îmbunătăţiri înfăptuite la indicaţiile dumneavoastră. Vă raportăm, tovarăşe secretar general, că, datorită sprijinului substanţial, permanent, pe care l-am primit, uzina a cunoscut o puternică dezvoltare, ajungînd să producă în acest an de 2,5 ori mai mult decit în 1966. Directivele Congresului al X-lea al partidului, prevederile actualului plan cincinal deschid uzinei noi orizonturi de dezvoltare. Pentru diversificarea fabricaţiei, care include şi asimilarea noilor tipuri de autocamioane „ROMAN“, echipate cu motoare Diesel, partidul şi statul nostru au investit peste 1,8 miliarde lei ; s-au înălţat hale moderne, înzestrate cu maşini, agregate şi instalaţii la nivelul cel mai avansat al tehnicii contemporane. Vă raportăm cu mîndrie, tovarăşa Nicolae Ceauşescu, că indicaţiile dumneavoastră privind autodotarea cu maşini specializate — pînă nu de mult importate contra valută — le transpunem în viaţă cu tot simţul răspunderii. De la 11 bucăţi agregate convenţionale realizate in anul de început, 1967, am ajuns la 199 în 1970, contribuind astfel la mărirea capacităţii tehnice a uzinei. In perioada 1971—1973, compartimentul nostru de autodotare are în plan 400 de agregate specializate, totalizînd peste 1 000 unităţi de lucru. Urmează ca pînă la sfirşitul cincinalului să realizăm 1 556 agregate convenţionale, din care : patru linii de prelucrare automată a blocului motor, chiulasa motor, cutie de viteză şi curbator. Aceste instalaţii de înaltă tehnicitate vor asigura o fabricaţie la nivel tehnic mondial. In toate acestea, am investit din plin — pe baza indicaţiei dumneavoastră , inteligenţa muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor noştri, practica şi experienţa acumulată de cadrele noastre, reuşind astfel să producem maşini care ne vor costa aproximativ 80 milioane lei, in loc de 75 milioane mărci vest-germane, dacă le-am importa. Dorim, de asemenea, să vă informăm că, sub conducerea şi îndrumarea organizaţiei de partid, suntem profund angajaţi pentru traducerea în viaţă a programului complex de educare marxist-leninistă — program luminos, de o înaltă valoare teoretică şi practică — menit să dezvolte şi la oamenii muncii din uzina noastră trăsăturile înaintate ale omului nou, producător şi proprietar al mijloacelor de producţie, constructor conştient al socialismului şi comunismului în România. Exprimînd hotărirea întregului nostru colectiv de muncă, vă asigur, tovarăşe secretar general, că planul pe acest an îl vom îndeplini pînă la 25 decembrie, realizînd o producţie suplimentară de peste 60 milioane lei. Am luat şi luăm în continuare măsuri pentru a asigura îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan ce ne revin în anul 1972. Onoarea pe care ne-o faceţi azi, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, înaltul ordin acordat uzinei reprezintă pentru noi toţi un imbold şi mai mare în muncă, precum şi prilejul de a vă exprima încă o dată hotărîrea noastră fermă de a ne consacra toate forţele şi inteligenţa pentru progresul neîntrerupt al uzinei, pentru a sluji cu credinţă cauza partidului, cauza socialismului şi comunismului în scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România. Sîntem mindri şi fericiţi — a spus maistrul NicolaO CORlămCi, Erou al Muncii Socialiste — că la sărbătorirea uzinei se află în mijlocul nostru cel mai iubit şi înţelept fiu al poporului român, conducătorul nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Pentru mine, tovarăşi, este un motiv în plus de emoţie şi bucurie, de adîncă şi unică fericire, pentru că azi, cînd uzina noastră împlineşte vîrsta de 50 de ani, însuşi secretarul general al partidului mi-a înminat inaltul titlu de „Erou al Muncii Socialiste“. Vă mulţumesc din inimă, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru această mare preţuire ce mi se face şi mă angajez în faţa dumneavoastră, a întregului nostru colectiv, căruia îi datorez cinstirea da azi, ca toată energia şi viaţa mea să o închin uzinei, partidului, propăşirii şi înfloririi patriei noastre. Cu sprijinul colectivului de la secţia prese,in care lucrez, Îndrumat şi ajutat de către partid şi din dorinţa de a fi cit mai folositor, de a contribui şi eu la progresul uzinei, am realizat aproape 100 de inovaţii, care au adus şi aduc multe economii uzinei. Tocmai in aceste clipe deosebite pentru mine, vreau să mulţumesc încă o dată, din adîncul inimii, tovarăşilor mei de muncă, organizaţiei de partid, conducerii uzinei pentru condiţiile create, care mi-au permis să-mi valorific ideile în scopul ridicării producţiei. Ca mine sunt sute şi mii de muncitori din această uzină modernă care contribuie cu puterea de muncă şi cu mintea lor, zi de zi, clipă de clipă, la perfecţionarea camionului românesc, mîndria noastră, a tuturor. Ne dăm seama de cită dreptate aveţi dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cind aţi mobilizat întregul partid, pentru intensificarea educării marxist-leniniste a întregului popor. Eu şi tovarăşii mei de muncă socotim ca propriul nostru îndreptar de viaţă programul partidului, adoptat la Plenara din 3—5 noiembrie, program atît de bine analizat in cuvîntarea dumneavoastră, tovarăşe secretar general, incit nu poate fi nimic mai sfînt pentru noi decit de a munci şi a trăi în felul in care ne cereţi dumneavoastră : muncă, cinste, echitate, dragoste fără margini pentru partidul nostru, pentru ţara noastră. Decorarea întreprinderii noastre nu numai că ne umple inima de bucurie, dar ne obligă să muncim mai bine, mai mult. Vă promitem, stimate şi iubite conducător al partidului şi statului nostru, că noi toţi, ca întotdeauna, vom fi trup şi suflet credincioşi partidului, politicii sale, spre binele şi fericirea întregului nostru popor. Pentru noi, muncitorii Uzinei de autocamioane din Braşov — a arătat în cuvîntul său muncitorul pensionar Gheorghe Voina ~ este o mare cinste de a sărbători cea de-a 50-a aniversare a uzinei în prezenţa celui mai iubit, fiu al poporului nostru, conducătorul partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Participarea dumneavoastră la această sărbătoare constituie pentru noi, vîrstnici şi tineri, o imensă bucurie, un nou prilej de a vă raporta despre succesele noastre, despre viaţa şi munca noastră, precum şi un puternic îndemn ca fiecare dintre noi să muncească mai bine şi mai cu spor. Eu am fost printre primii angajaţi ai acestei fabrici, fiind al 50-lea om care s-a apucat de lucru pe aceste locuri, dar din anul 1921, cînd aveam 18 ani, şi pînă azi s-au întîmplat multe. Am trăit zile grele, am simţit asuprirea capitalistă, jignirea şi disipreţul cu care eram trataţi in trecut Aici, in uzina noastră, în anii negri ai exploatării, s-au dat puternice bătălii de clasă. Comuniştii au înscris acte de eroism în lupta pentru dreptate şi libertate, împotriva celor care ne asupreau. Nu vom uita niciodată, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cit de mult am fost noi însufleţiţi şi încurajaţi in muncă şi luptă la vestea că in procesul nedrept care v-a fost înscenat, în 1936, la Braşov, aţi dovedit un neasemuit curaj, demascînd nedreptăţile regimului reacţionar de atunci. Şi cine nu aş avea să povestesc despre acele vremuri ale trecutului, dar este mai plăcut să vorbeşti despre uzina noastră de azi, care a întinerit, înălţată fiind de mîinile harnice ale tuturor celor ce lucrează aici. Mulţi dintre aceşti muncitori, ingineri sau tehnicieni au învăţat meseria de la mine şi mă bucur de cite ori întîlnesc un asemenea elev. Cu toate că în anul 1965 am ieşit la pensie, nu am putut să mă despart de uzină şi de harnicul ei colectiv, muncind în rînd cu el şi in prezent, la vîrsta de aproape 70 de ani. Această dragoste pentru muncă mi-a fost sădită în suflet de tata, apoi de colectivul uzinei. Sub conducerea partidului, am învăţat să facem din muncă o virtute, aşa cum dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, ne cereţi azi s-o cultivăm în inima tuturor celor ce muncesc. In special către tineri să ne îndreptăm atenţia, învăţîndu-i să-şi iubească meseria, uzina, patria noastră dragă. Şi acum daţi-mi voie, ca unul care muncesc neîntrerupt de 50 de ani în această uzină, cu părul alb, dar cu inima mereu tînără, să vă adresez, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, urări de multă sănătate, multă fericire şi putere de muncă, să ne conduceţi cu aceeaşi înţelepciune şi pricepere spre succese tot mai mari, spre binele tuturor oamenilor muncii din România. In calitate de muncitoare — a spus Irina Pali Petre — simt o mîndrie firească atunci cînd văd sprijinul pe care îl acordă partidul şi statul pentru continua îmbunătăţire a condiţiilor noastre de viaţă şi de muncă. Partidul şi statul au grijă ■ faţă de noi aşa cum un părinte o are faţă de copiii lui, aşa cum eu însămi îmi iubesc şi îngrijesc copilul meu. Lucrez la turnătoria de fontă, unde, pînă nu de mult, erau condiţii nu dintre cele mai bune. Aici însă, în ultimii ani, a fost ridicată o nouă şi modernă hală, dotată cu maşini noi şi bune, care ne-au uşurat munca. Pot să spun, atît în numele meu, cit şi al tovarăşelor mele de muncă, că de cînd lucrăm în noua turnătorie avem realizări mari, condiţii foarte bune de lucru. Dacă înainte, din cauza oboselii, aveam mai puţin timp pentru familie, astăzi, datorită condiţiilor create, pot să mă ocup aşa cum trebuie de familia mea, de educaţia copilului pe care-l doresc om de nădejde al societăţii noastre socialiste. La fel ca mine, mii de femei, angajate ale uzinei noastre, simt grija părintească şi permanentă ce li se poartă. • Pentru mine, ca mamă, hotărârii şi recentei plenare a partidului, învăţămintele preţioase care decurg din aceste documente constituie un in- 1 dreptar preţios în viaţă şi muncă. Noi , toţi trebuie să sădim încă de pe - acum în inimile copiilor dragostea , pentru ţară, respect nemărginit pentru trecutul plin de jertfe al înain- taşilor, pasiunea de a munci cinstit pentru înflorirea ţării noastre, a aceststui pămînt frumos, românesc, care este patria noastră a tuturor celor care trăim şi muncim împreună, indiferent de naţionalitate. Mulţumesc încă o dată, din inimă, partidului, dumneavoastră, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru viaţa mereu mai frumoasă pe care o trăim şi vă asigurăm că ne vom înzeci eforturile, vom contribui tot mai mult la înflorirea continuă a patriei noastre scumpe, Republica Socialistă România. Luînd cuvîntul, inginerul Ioţţ Mateescu, tehnol°g-şrf 3l uzinelor, a spus : Sunt fericit să pot vorbi azi, la această mare sărbătoare a colectivului nostru, să vă raportez, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, despre unele din succesele noastre în muncă. Aş vrea în primul rînd să spun că, la indicaţiile dumneavoastră preţioase, au fost realizate şi materializate, prin gîndire şi efort propriu, numeroase îmbunătăţiri constructive şi tehnologice pentru perfecţionarea autocamionului. Vă informăm, iubite tovarăş® Nicolae Ceauşescu, că cei 216 ingineri şi 322 tehnicieni din sectoarele de concepţie sunt hotăriţi să muncească cu şi mai mare răspundere în rezolvarea multiplelor probleme pe care le ridică sarcinile noului cincinal, asimilarea şi fabricarea noilor produse. Noi am înţeles şi înţelegem pe deplin sarcinile partidului, indicaţiile dumneavoastră, de a stăpîni şi fabrica o gamă cit mai variată de produse, pentru lărgirea pieţei de desfacere, de a livra la export autocamioane competitive cu cele mai bune produse similare din lume. In această zi de mare sărbătoare pentru toţi constructorii de autocamioane, ne angajăm în faţa dumneavoastră, scumpe tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că toată priceperea şi puterea noastră de muncă le vom consacra cu devotament fără margini pentru progresul uzinei, pentru înflorirea ţării noastre dragi. Primit cu vii aplauze, cu puternice urale şi ovaţii a luat cuvîntul tovară** NICOLAE CEAUŞESCU. Cuvîntarea secretarului general al partidului a fost urmărită cu deosebită atenţie de participanţi şi subliniată în repetate rinduri cu aplauze şi ovaţii îndelungate. Această manifestare puternică de adeziune, conjugată cu faptele, cu realizările în producţie, cu hotărirea de a trăi şi munci în chip socialist, exprimă adînca lor dragoste faţă de partid, de conducerea sa, în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, deplina lor aprobare faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru. In încheierea mitingului, a luat cuvîntul tovarăşul Constantin Dragan, care a spus : Ingăduiţi-mi, stimaţi tovarăşi, ca, in numele dumneavoastră, ai organizaţiei judeţene de partid, al tuturor oamenilor muncii din întreprinderile şi instituţiile judeţului, să transmit încă o dată, din toată inima, călduroase mulţumiri şi profunda noastră recunoştinţă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat pentru onoarea care ne-au făcut-o participînd la aceste momente de bucurie şi sărbătoare ale constructorilor de camioane, pentru aprecierile la adresa rezultatelor dobîndite de uzina de autocamioane, pentru valoroasele îndrumări date în vederea perfecţionării activităţii politice şi economice din uzină, din întregul judeţ, la nivelul exigenţelor impuse de societatea noastră aflată in plin progres. Vă asigurăm, tovarăşe secretar general, că întreaga noastră activitate va fi consacrată îndeplinirii in cele mai bune condiţii a tuturor obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, că toată energia şi capacitatea noastră creatoare vor fi puse in slujba măreţei opere de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Mulţumindu-vă din nou pentru onoarea ce ne-aţi făcut-o, vă dorim, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, multă sănătate, putere de muncă, spre binele şi fericirea poporului nostru şi vă aşteptăm cu deosebită bucurie să veniţi şi cu alte prilejuri în mijlocul colectivelor de muncitori din judeţul Braşov. La sfirşitul mitingului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat li se înmînează insigna jubiliară a uzinei sărbătorite, albume cu aspecte din activitatea întreprinderii, precum şi machete ale unor principale tipuri de autocamioane fabricate la Braşov. In cartea de onoare a întreprinderii tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înscris următoarele : „Adresez calde felicitări muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor şi conducerii Uzinei de autocamioane Braşov cu prilejul împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea întreprinderii. Apreciez în mod deosebit realizările obţinute de harnicul colectiv al uzinei în modernizarea şi dezvoltarea producţiei de autocamioane, în mai buna organizare a muncii şi folosirea tehnicii moderne, şi-i urez noi succese în îndeplinirea sarcinilor de mare răspundere ce-i revin in cadrul vastului program elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R. in vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră“. Conducătorii de partid şi de stat sunt invitaţi apoi să viziteze marele grup şcolar al uzinei, unde se pregătesc in prezent, pentru a deveni constructori de prestigiu ai viitoarelor autocamioane româneşti, peste 3 000 de tineri. Miile de elevi aflaţi la orele de cursuri teoretice sau în atelierele de practică fac o primire deosebit de călduroasă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi oaspeţi. Exprimind bucuria de a-l avea ca oaspete pe secretarul general, directorul grupului şcolar, prof. Dumitru Sandu, mulţumeşte în numele cadrelor didactice şi elevilor pentru cinstea ce li se face. Gazdele informează că aici funcţionează o şcoală profesională, o şcoală tehnică, o şcoală tehnică de maiştri, un liceu industrial, precum şi cursuri postliceale. Secretarul general al partidului se interesează de activitatea didactică, de nivelul de dotare al laboratoarelor, de preocupările privind legarea strînsă a învăţământului cu producţia. Se vizitează cîteva laboratoare, unde se urmăreşte desfăşurarea unor demonstraţii cu utilaje perfecţionate care stau la îndemîna viitorilor constructori de autocamioane. In laboratorul auto, elevul Ion Dumitru dă explicaţii in legătură cu modul în care in acest laborator elevii işi insuşesc, cu ajutorul unor aparate speciale, diferite procedee tehnologice din construcţia autocamioanelor. Se vizitează apoi atelierele de maşini-unelte, care sunt grupate într-o imensă hală, o adevărată fabrică. Atelierele au pentru anul şcolar un curs plan de producţie şi livrează uzinelor constructoare de autocamioane şi altor unităţi industriale, pe bază de comenzi, unele tipuri şi categorii de piese. Apreciind aceste preocupări, secretând general recomandă organizarea pe schimburi a activităţii in atelier a elevilor, în aşa fel incit aceştia să realizeze mai multe piese şi dispozitive necesare sectoarelor de producţie ale uzinei. Ar fi util, subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dacă aici s-ar produce şi truse cu scule pentru uzul elevilor şi al atelierelor şcolare. Secretarul general al partidului este informat că in uzină mai funcţionează cursuri de calificare de scurtă durată, se practică sistemul uceniciei la locul de muncă, formă prin care uzina îşi completează numărul de muncitori calificaţi de care are nevoie. Pînă în anul 1975 se vor califica circa 6 000 de muncitori In discuţia avută cu conducerea uzinei, cu muncitori, secretarul general se interesează de condiţiile de viaţă ale salariaţilor. Este impresionant că cea mai mare parte din muncitorii acestei uzine dispun de locuinţe noi in cartierul din apropierea întreprinderii, care numără peste 10 000 de apartamente. Colectivul U.A.B. are la dispoziţie un modern club, prevăzut cu sală de festivităţi, cinematograf, biblioteci etc. Recent, realizările sociale au fost completate prin construcţia unei cantine-restaurant. Gazdele invită pe tovarăşul Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat să participe la masa festivă organizată în sala modernei cantine unde sunt prezenţi muncitori fruntaşi în producţie, ingineri şi tehnicieni, cadre de conducere. In toastul rostit, secretarul general a felicitat din nou colectivul Întreprinderii sărbătorite, conducerea uzinei, comitetul de partid al uzinei, comitetele municipal şi judeţean de partid pentru munca desfăşurată, pentru realizările dobîndite adresînd întregului colectiv al marii întreprinderi, comuniştilor, tuturor oamenilor muncii, urări de sănătate şi fericire, noi succese în înfăptuirea sarcinilor de cinste care le revin în cadrul măreţului program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră. Semicentenarul Uzinei de autocamioane din Braşov a prilejuit o memorabilă sărbătoare pentru oamenii de ieri şi de azi ai întreprinderii, pentru toţi oamenii muncii braşoveni, şi, putem spune, pentru întregul nostru popor, care, intr-o unică voinţă, înfăptuieşte politica marxist-leninistă a partidului nostru comunist. Iar prezenţa la sărbătoarea constructorilor de autocamioane a secretarului general al partidului a imprimat o şi mai mare strălucire evenimentului. Ion MARGINIANU N. Popescu-BOGDANESTI Mircea S. IONESCU Traian CATINCESCU Foto : Anghel PALAT Radu CRISTESCU SÂNTEIA - simbăta 4 decembrie 1971