Scînteia, martie 1978 (Anul 47, nr. 11050-11076)

1978-03-15 / nr. 11062

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLVII Nr. 11062 Prima ediţie Miercuri 15 martie 1978 4 PAGINI - 30 BANI Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a participat, marţi dimineaţa, la plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană. La sosirea in sală, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost întimpinat cu entuziaste aplauze şi ovaţii, participanţii reafirmind dragostea şi recunoştinţa fierbinte, devotamentul profund pe care oamenii muncii de naţionalitate maghiară şi germană din ţara noastră le nutresc faţă de partid şi secretarul său general, pentru condiţiile asigurate de a participa efectiv, in condiţii de egalitate, la întreaga viaţă politică, economică şi socială, la conducerea societăţii, de a-şi manifesta plenar capacităţile creatoare în toate sferele de activitate, de a se bucura din plin de cuceririle socialismului, pentru locul demn ce-l ocupă in marea şi unita familie a României socialiste, în prezidiul şedinţei, alături de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au luat loc tovarăşii Virgil Cazacu, Constantin Dăscălescu, Janos Fazekas, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Iosif Uglar, Ilie Verdeţ, Ştefan Andrei, Iosif Banc, Vasile Marin, Ştefan Peterfi, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară, Eduard Eisenburger, membru al Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană, precum şi vicepreşedinţii Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi ai Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană. Au participat, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor de masă şi obşteşti, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, în deschiderea şedinţei a luat cuvintul tovarăşul Ştefan Peterfi, care, in numele consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană, a salutat cu deosebită stimă, cu multă căldură şi bucurie prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu la lucrările plenarei comune a celor două consilii. Au continuat dezbaterile pe marginea expunerilor prezentate in cadrul plenarelor celor două consilii. Au luat cuvintul tovarăşii Puskas Gheorghe, profesor la Institutul medico-farmaceutic din Tirgu Mureş, Michael Welter, inginer-şef la întreprinderea ,,Portelanul“ din Alba Iulia, Domokos Géza, directorul editurii „Kriterion“, secretar al Uniunii scriitorilor, Therese Necsasz, inspector general adjunct la Inspectoratul şcolar al judeţului Timiş. Szabó Bela, , strungar la întreprinderea „înfrăţirea“ din Oradea. Paul-Mihai Berger, brigadier la C.A.P. Criş-Daneş, judeţul Mureş. Dancsuly Andrei, profesor la Universitatea ,,Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca. Josef Eckenreiter, secretar al Comitetului judeţean Sibiu al P.C.R., şi Majai Adalbert, preşedintele Consiliului judeţean Harghita al oamenilor muncii de naţionalitate maghiară, în numele membrilor celor două consilii, al tuturor participanţilor la plenara comună, tovarăşul Ştefan Peterfi a rugat pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, să ia cuvintul. Primit cu cele mai calde sentimente, cu însufleţită bucurie şi profundă satisfacţie, a luat cuvintul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cuvintarea secretarului general al partidului a fost urmărită cu deosebită atenţie şi larg interes, cu deplină aprobare, ea fiind subliniată, in repetate rinduri, de prelungi aplauze, urale si ovaţii. Cuvintarea se va da publicităţii. La încheierea cuvintării, participanţii aclamă din nou îndelung, cu înflăcărare, pentru gloriosul Partid Comunist Român, pentru conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru patria comună, liberă, independentă şi înfloritoare — Republica Socialistă România. Sunt momente care relevă cu puterea adevărului, a celei mai vii realităţi, coeziunea strinsă a oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană în jurul partidului şi al secretarului său general, forţa şi unitatea societăţii noastre socialiste. Şedinţa a fost închisă de tovarăşul Eduard Eisenburger, în prezenţa secretarului general al partidului, : ———— — — ' , preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ieri a avut loc Plenara comună a consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană TIMIŞOARA A început construcţia unui nou cartier de locuinţe In partea de nord-est a municipiului Timişoara a început construcţia unui nou cartier de locuinţe. Pină la sfirşitul anului, aici vor fi date in folosinţă 1 400 apartamente, de care vor beneficia oameni ai muncii de la întreprinderile mecanică: „Modern“, „1 iulie“, „Industria linii“ si alte unităti situate in împrejurimi. în final, noul cartier va cuprinde peste 4 000 de apartamente ; in cadrul lui se vor construi o scoală, o cresă, o grădiniţă, unităti comerciale si prestatoare de servicii etc. Concomitent, continuă în ritm susţinut lucrările in zonele Calea Girocului, Dîmboviţei, Calea Torontalului, unde au prins contur noi şi moderne cartiere de locuinţe. Zestrea urbanistică a Timişoarei va spori in acest an cu aproape 6 500 de apartamente si numeroase dotări social-culturale si edilitar-gospodărești. (Cezar Ioana). Prima caracteristică a oricărei opere literare de valoare este adevărul, esenţa vieţii care cristalizează realist in versurile sau paginile de proză ce freamătă de bucuria de a trăi, de a aspira şi a fi activ perpetuu pentru edificarea unei lumi de dreptate socială. Orice operă de valoare înseamnă şi o bătălie împotriva inerţiei, dusă cu o deosebită grijă pentru respectarea adevărului şi de pe poziţii raţionale, căci creatorul, artistul nu este un ginditor abstract care să uite de realitatea lumii înconjurătoare. Spiritul său, iluminat structural de o viziune vast realistă, materialist-dialectică, despre lume şi natură, nu se rătăceşte in meandrele unui itinerar metafizic. Un creator de artă autentic sapă totdeauna, in primul rind, in zăcămintele sufletului său, emblematic pentru conştiinţa colectivităţii a cărei fibră sensibilă şi ecou profund sonor este colorind realitatea cu tonalitatea unică a gindirii şi sentimentelor sale. Orice operă de artă valoroasă este de aceea şi o extraordinară mărturisire, o confesiune dramatică despre propria viaţă împletită cu a celor mulţi, despre structurile şi adevărul marilor probleme ce agită viaţa noastră contemporană şi de ale cărei unde fremătătoare nimeni nu se poate izola pe insule solitare. Seva care vitalizează creaţia, izvoarele mereu vii ale operelor autentice există, cum se ştie, in însăşi viaţa societăţii noasstre, in experienţa socială fără precedent în istoria umanităţii pe care o reprezintă înfăptuirea revoluţiei socialiste pe pămîntul României, în acest proces ia naştere un univers uman inedit care poate genera opere de cea mai mare originalitate, pătrunse de adevăr, de aspiraţia spre perfecţiune. Perfecţionarea propriei naturi este determinată de climatul social apt să favorizeze modelarea şi înflorirea personalităţii umane, în orice arie a activităţii, fără absurde ierarhii. Căci eroul epocii socialiste nu este un supraom, el are calităţi şi defecte, trăieşte bucurii şi amărăciuni, visează şi iubeşte, se zbuciumă ca un om autentic şi, mai presus de toate, îl caracterizează patosul revoluţionar al idealului socialist, spiritul de dăruire, punerea mai presus de orice a intereselor colectivităţii. Această concepţie de înalt spirit etic, fundamentală caracteristică a noului umanism românesc, este bazată pe dezvoltarea potenţialului energiei individuale, pe consolidarea ideii de valoare personală în conexiune indisolubilă cu aceea de participare la efervescenta creatoare unanimă a întregului popor, un osmoză cu viaţa unei lumi in perpetuă mişcare şi transformare, o lume care se reînnoieşte mereu pe drumurile sale ascensionale. Orice operă de valoare este de aceea şi o lecţie de elevaţie spirituală şi morală, o lecţie de comportament existenţial şi de demnitate umană. Orice operă de valoare nu este altceva decit o interferare a vieţii generale cu cea individuală, o mărturisire în care realitatea este transfigurată de către artă. Creatorul se destăinuie cu Îndrăzneală şi sinceritate în faţa întregii lumi, punîndu-şi întrebări, căutind răspunsuri. El se apleacă in permanentă, într-o mistuitoare combustiune interioară, asupra uneltelor atit de greu de minuit ale artei, meditind la „marile lucruri“ pe care le ridică viaţa şi pe care le trăieşte cu intensitate. El răsfringe razele experienţei sale existenţiale asupra personajelor operei pe care o lansează omenirii, asupra întregii vieţi contemporane. în realitate, o operă de artă este un examen al conştiinţei creatorului, suflet şi raţiune complexe, armonice, multilaterale, capabile să cuprindă şi să răsfringă in apele de lumină ale verbului pe sine însuşi şi întreaga umanitate a epocii respective. Un creator concentrează in personalitatea sa, care năzuieşte să îmbrăţişeze toate aspectele multiforme ale realităţii contemporane, întreaga psihologie a vremii, frămîntările şi năzuinţele poporului. Această reducere a universalului la unitatea psihologică umană este o altă caracteristică a (Continuare în pag. a IlI-a) Literatura şi adevărul vieţii însemnări de Alexandru BĂLĂCI PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VĂ!TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit delegaţia Partidului Muncii din Israel Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român,, a primit, marţi dupăamiază, delegaţia Partidului Muncii din Israel, condusă de Shimon Peres, preşedintele partidului, care face o vizită oficială in ţara noastră, la invitaţia C.C. al P.C.R. Din delegaţie fac parte Haim Barlev, membri al Biroului partidului, Moshe Shachol, membru al Biroului partidului, preşedinte al fracţiunii parlamentare a Frontului Unit Muncitoresc (MAARAH), şi Israel Gat, şeful secţiei internaţionale a partidului. La primire au participat Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R.. Leonte Răutu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R.. Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. în numele membrilor delegaţiei, oaspetele a mulţumit tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru primirea, acordată, pentru invitaţia de a vizita România. Preşedintele Partidului Muncii a evocat impresiile deosebite pe care le-a produs asupra membrilor delegaţiei vizita in ţara noastră, exprimînd aprecieri elogioase la adresa poporului român, a succeselor sale pe calea progresului şi prosperităţii, a construcţiei socialiste. în timpul întrevederii s-a procedat la un schimb de păreri cu privire la activitatea şi preocupările celor două partide, la relaţiile dintre România şi Israel, precum şi în legătură cu unele probleme actuale ale vieţii internaţionale. De ambele părţi s-a apreciat că vizita întreprinsă in România de delegaţia Partidului Muncii din Israel constituie un moment important in dezvoltarea relaţiilor dintre cele două partide, contribuind la extinderea colaborării dintre România şi Israel în interesul cauzei înţelegerii şi păcii internaţionale. Preşedintele Partidului Muncii a invitat o delegaţie a P.C.R. să viziteze Israelul. Invitaţia a fost aceptată cu plăcere. Abordîndu-se unele probleme internaţionale, a fost evidenţiată preocuparea celor două partide faţă de situaţia din Orientul Mijlociu, faţă de perpetuarea tensiunii din această zonă, care pune în pericol pacea şi securitatea internaţională. In acest cadru s-a acordat o atenţie deosebită căilor si mijloacelor de înfăptuire pe cale politică a păcii in zonă, evidentiindu-se convingerea celor două partide că rezolvarea situaţiei complexe din Orientul Mijlociu implică mobilizarea tuturor forţelor politice realiste, responsabile şi iubitoare de pace, din regiune şi din afara ei, pentru a se ajunge la convenirea unor soluţii care să ducă la stingerea conflictului, la convieţuirea şi conlucrarea paşnică a tuturor popoarelor şi ţărilor din zonă, in conformitate cu interesele generale ale păcii şi înţelegerii internaţionale. Reafirmind poziţia Partidului Comunist Român şi a Republicii Socialiste România faţă de situaţia din Orientul Mijlociu, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat necesitatea de a se ajunge de urgenţă la o reglementare politică cuprinzătoare, care să ducă la o pace justă şi trainică, ceea ce presupune retragerea Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, la înfăptuirea aspiraţiilor naţionale legitime ale poporului arab palestinian — inclusiv a dreptului său la autodeterminare şi la constituirea unui stat propriu şi independent — la asigurarea integrităţii şi securităţii tuturor statelor din regiune, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească. ------------------- In pagina a ii-a ------------------ Din cuvintul participanţilor la dezbateri Energie electrica peste plan , M ^A,c,tionind pentru Îndeplinirea exemplară a sarcinilor deplan la producţia fizică si a angajamentelor asumate in întrecerea socialistă, colectivele din unităţile ce aparţin întreprinderii electrocentrale Mintia-Deva au produs şi pulsat in reţeaua sistemului energetic naţional, peste sarcinile de plan aferente perioadei care a trecut din acest an, 40 milioane kWh energie electrică. Sporul de producţie s-a obţinut îndeosebi pe seama aplicării unor măsuri şi acţiuni eficiente care s-au concretizat, intre altele, in perfecţionarea tehnologiilor de lucru, utilizarea la parametri ridicaţi a agregatelor şi instalaţiilor şi reducerea duratei reparaţiilor. Tipuri noi de transformatoare La întreprinderea „Electroputere“-Craiova au fost realizate cele dinţii transformatoare din gama de puteri cuprinse intre 400 şi 2 800 kVA, destinate echipării cuptoarelor electrice cu inducţie pentru topit oţel. Concepute de specialişti ai institutului de cercetări şi proiectări din cadrul unităţii, transformatoarele respective asigură alimentarea cu energie electrică a cuptoarelor cu inducţie de capacităţi pină la 1,5 tone. Noile transformatoare permit automatizarea procesului de topire a metalului, asigurind astfel scurtarea duratei de elaborare a sarjelor şi o calitate ridicată a oţelului. (Agerpres) La Combinatul siderurgic din Galaţi a început să producă a doua fabrică de aglomerare Pe platforma Combinatului siderurgic de la Galaţi a început să producă, în cadrul probelor tehnologice, prima dintre cele două benzi ale fabricii de aglomerare numărul 2, care , alături de prima fabrică cu acelaşi profil — asigură aglomeratul feros pentru furnalele combinatului. Proiectul noii fabrici a fost elaborat de IPROMET Bucureşti, iar lucrările au fost executate de întreprinderea de construcţii si montaje siderurgice Galati. Obiectivul este dotat aproape in întregime cu utilaje fabricate in tară — la „Progresul“ din Brăila. „1 Mai“ din Ploieşti, întreprinderea mecanică din Timişoara ş.a. Fată de prima unitate, fabrica prezintă o noutate tehnologică : introducerea in fluxul de fabricaţie a aglomeratului feros a unui pat de omogenizare, ceea ce contribuie la reducerea consumului specific de cărbune şi cocs, pe baza dozării optime a aglomeratului. — Construcţia fabricii de aglomerare numărul 2 — menţiona ing. Traian Stanoie, directorul grupului de construcţii siderurgice din cadrul I.C.M.S. Galaţi — a impus o serioasă mobilizare din partea noastră. Pentru urgentarea intrării in funcţiune, aici a lucrat in ultimul timp un număr sporit de montori cu Înaltă calificare. în discuţiile cu constructorii şi montorii au fost evocate o serie de momente deosebite in realizarea acestui obiectiv. „încă de la început — ne spunea maistrul Ioniţă Anghelina, secretarul comitetului de partid pe grup — am fost determinaţi să accelerăm execuţia unor obiective cum sunt: staţia de dozare şi de sortare, silozul tampon, staţia electrică, pentru a respecta prevederile din grafice. Astfel, am izbutit să construim obiectivele amintite în numai un an,, faţă de un an şi şase luni, cit ar fi fost necesar în mod normal, să asigurăm intrarea in producţie a celei dinţii benzi de aglomerare din noua fabrică“. La construcţia noii fabrici au lucrat colectivele şantierelor 10 şi 72 ale grupului de construcţii siderurgice, cărora li s-au alăturat colective ale altor grupuri din întreprinderea de construcţii şi montaje. S-au remarcat maiştrii Radu Panaitescu, Vasile Mistreanu, Tache Mitrea, şefii de echipă, Ciprian Demidov, Matei Popa, Voicu Rotaru, Aurel Roşea şi alţii. Noul obiectiv de pe platforma siderurgică gălăţeană va permite furnalului numărul 5, cel mai mare agregat de acest fel din ţară, să funcţioneze cit mai aproape de parametrii proiectaţi. Colectivul fabricii de aglomerare numărul 2 va contribui astfel din plin la îndeplinirea sarcinilor mobilizatoare ce revin siderurgiștilor din Galaţi în acest an şi în întregul cincinal. (Dan Plăeșu). Produse de înaltă tehnicitate, consumuri mai reduse de metal La întreprinderea mecanică din Suceava, înnoirea producţiei se situează între obiectivele prioritare ale activităţii specialiştilor si muncitorilor unităţii. Acţiunile întreprinse aici îşi găsesc expresia in primul rind in asimilarea unor produse de înaltă tehnicitate, cu consumuri mai reduse de metal. Ferăstrăul circular cu ciclu automat, de pildă, este in momentul de faţă cu 1000 kg mai uşor faţă de produsele de acelaşi tip existente în ţară. La alte produse se aduc substanţiale îmbunătăţiri de funcţionare. Tot pentru acest an a fost prevăzută extinderea gamei de linii tehnologice (agregate complexe) pentru industria chimică. Numai pe această cale, constructorii de maşini suceveni vor contribui la reducerea efortului valutar al economiei naţionale cu aproape 100 milioane lei valută. (Agerpres).