Sămănătorul, 1905 (Anul 4, nr. 1-52)

1905-07-31 / nr. 31

Aud Ï V. — No. 31. 31 Iulie 1505 SÃMANÃTORUL REVISTĂ LITERARĂ SĂPTĂMÎNALĂ 1 M. Sadoveanu și I. Scurtu. Stradad Strada. UN NOU ALBUM DE ȚESĂTURI ROMÂNEȘTI ! Nu e încă anul de cînd profesorul de seminariu Comșa din Sibiiu a dat la lumină un mare album, foarte bine alcătuit și splendid executat, cuprinzînd mostre felurite din meșteșugul de țesut și de brodat al țerancelor noastre, mai ales ale celor din aceste părți sibiiene. Astfel se aducea la îndeplinire un vechiu plan de tineri entusiaștî, pe care unii, ca Barcianu, n’au trăit să-l vadă ajuns o frumoasă și folositoare realitate. Cheltuielile, foarte însemnate, ale lucrării au fost purtate de reuniunea agricolă, de societatea plugarilor romîni din Sibiiu. D. Comșa a adus și la București un număr de exemplare. D-sa e un bătrîn așa de voinic și de inimos, încît cu greu îîși poți zice bătrîn. Altul poate ar fi expus exemplarele albumului la cîteva librării fără interes — cum sînt toate — pentru vînzarea de cărți românești, și n’ar fi izbutit de loc să-și răspîndească lucrarea săvîrșită cu știință, îngrijire și dragoste. D-sa a făcut altfel , înfățișînd personal albumul acelor persoane care se știu că iubesc neamul și înțeleg și altfel de artă decît acea care poartă pecetea circulației internaționale, d. Comșa a cîștigat albumului, antologiei colorilor românești, cîteva prietene. De atunci nu știu ce s’a mai făcut cu publicația. Mi-e frică însă că împreună cu d. Comșa a plecat din București și interesul pentru acest strălucit prinos pe care unul din orașele Ardealului l-a adus artei noastre. Știu însă că femei bogate și culte, care aruncă mii de lei pentru deșertăciunile cele mai deșerte ale vieții, mi s’au arătat speriate de prețul uriaș de șaizeci de lei pe care trebuie să-l văzînd «albumul din Sibiiu», anume persoane și-au adus aminte și de ceia ce se lucrase la noi pe vremuri în acest sens. Prin anii 1 Album de brodării și țesături romînești, compus și editat de Minerva Cosma, Sibiiu, 1905.