Sibiul Medical, 1934 (Anul 1, nr. 1-12)

1934-01-15 / nr. 1

SIBIUL MEDICAL- momente, a înjghebat o societate „medico-militară“ cu reuniuni ştienţifice lunare regulate şi a făcut să apară — durere, numai scurtă vreme — şi o publicaţie destul de bună: „Buletinul Medico-Militar“. Eforturile serioase ale nouii generalii de medici sibieni trebuia să ducă în cele din urmă la resultatul dorit. Pe încetul Sibiul şi-a recăpătat vechia înfăţişare de important centru medical; spiritul cel nou s-a înstăpânit definitiv, iar generaţia Unirei a isbutit să se impună şi să se ridice chiar deasupra nivelului ajuns cu atâta trudă de către vrednicii ei înaintaşi. Lucrul nu a mers tocmai uşor. Trebuiau mai întâi învinse susceptibilităţile locale şi risipită o atmosferă apăsătoare care se creiase artificial, deodată cu marile transformări istorice din 1918. Trebuiau înfruntate cu bărbăţie şi greutăţile mari cari se iveau şi de şi prin înăsprirea crisei economice şi în acelaş timp trebuia să se ţină seamă şi de cerinţele vremii cari erau mult mai pretenţioase ca înainte. Prin muncă cinstită, prin perseveranţă şi prin calităţile incontestabile de cari dispunea, dar mai ales prin spiritul care i-a fost infiltrat de către şcoala medicinei româneşti autohtone, generaţia cea nouă a reuşit să treacă cu bine acest examen greu şi să se impună definitiv în situaţia nou creiată. Instituţiile sanitare ale Sibiului s-au înmulţit sub noua stăpânire„ unele din cele vechi au luat o desvoltare neobişnuită înainte, iar medicii de specialitate ai Sibiului au atins repede şi au întrecut în multe privinţe nivelul celebrităţilor locale consacrate, deşi se presentau într-o epocă în care ştiinţa medicală luase o desvoltare deosebită şi făcuse progrese enorme. După 15 ani de la Unire constatăm cu mândrie că vechia tradiţie medicală a Sibiului a fost păstrată ba chiar a fost depăşită în multeprivinţe. Un spirit nou planează asupra vechei cetăţi de cultură medicală. Un avânt tineresc irezistibil străbate toate acţiunile pe teren medical şi social şi aceste elanuri se manifestă în tot atâtea creaţiuni. Lumea suferindă de pretutindeni vine cu multă încredere la Spitalele noastre cari sunt bine întreţinute şi unde se munceşte cu abnegaţie şi multă pricepere. Medicii noştrii de specialitate, elevi distinşi ai atâtor maeştrii autohtoni, ţin pas cu evoluţia neîntreruptă a ştiinţei şi se cultivă reciproc prin numeroase conferinţe şi demonstraţiuni de cazuri cari se fin în mod regulat de o serie de ani în cadrele Colegiului sau Asociaţiei Generale a Medicilor. Medicii noştri sanitari se disting prin o activitate reformatoare deosebită pe teren de organizare sanitară, creind numeroase instituţii noui de med.