Sportul Popular, octombrie 1952 (Anul 7, nr. 2122-2138)

1952-10-02 / nr. 2122

Semifinalele campionatului de şah al R. P. R. Miercuri a fost zi de jucare a întreruptelor în grupa l-a semifinită de la Bucureşti. După ce con- venise la remiză fără joc cu Topa, maestrul Troianescu a câştigat la Şuteu un final greu şi interesant. Cum Troianescu l a învins pe Menas în runda 1 2-a, el a urcat în fruntea clasamentului, având 8 puncte şi o întreruptă în poziţie mai bună la VI. Constantitescu, care are l'k puncte şi o partidă amânată cu Drimer. Câte 8 puncte au Ichim şi Ciocâltea. Partida dintre ei s-a terminat cu victoria lui Ciocâltea. Drimer are 7 h (din 10) și o întreruptă egală la Pogorievici. 7 puncte are Israilovici, care a întrerupt cu desavantaj la Şuteu. Menas, care a înregistrat trei înfrângeri consecutive, are acum 62 puncte, fiind la egalitate cu Radu Stefan, in continuare, clasamentul este următorul : Pogorievici 6 (1), Şuteu 6 (1), Coculescu 6, Rusenescu V/a H1, Weiss şi Nicoleami 5, D. Georgescu şi Milescu 4%, Topa 4 fi), Cateli 3/2, Gabriel 3, Nagin 21/2. O luptă deosebit de strânsă se dă în a doua semifinală din Capitală. Aci, după 12 runde, conduce L. Ţucă având 8 puncte, dar o întreruptă în desavantaj la Ghiţescu. Sutiman are 7% puncte şi două întrerupte. El stă mai bine la Rotaru şi mai slab la Urseanu. Acesta are 7 puncte din 10 partide, ca şi Samarian, care are avantaj în întrerupta cu Ghiţescu. Bine clasat este şi Creţulescu cu 7 puncte, dar cu două întrerupte. Braunstein are 7V1. Nedelescu si Iancso 7. Acesta din urmă arată un joc foarte inconstant- In ultimele două runde, el a pierdut la Rugină, în schimb a câștigat la Șuia. CRAIOVA, (prin telefon). — întâlniri interesante au programat rundele 9, 10 și 11 din această semifinală. Craioveanul Lieberman, care începuse foarte bine concursul, a înregistrat două înfrângeri: la Ciobanu şi la Neamţu. Ultima întâlnire a prilejuit o luptă deosebit de frumoasă. Tânărul Şerban Neamţu este până acum revelaţiaturneului. In runda 10-a, el a făcut remiză cu Bălane. Fostul campion T. Popa a câştigat la Ciocâlteu şi Israel, ca şi întrerupta cu Juliu, dar a pierdut la Gavrilă II. De notat victoria lui L. Rădulescu la Mititelu, în runda 9-a. , Iată clasamentul de până acum, având în paranteză numărul partidelor efectiv jucate: Mititelu Tik (11), Bălănel şi Neamţu 7 (9) , Lieberman 6V2 (10), Ciobanu 6 (9), Dunăreanu şi L. Rădulescu 5'k (9), Popa şi Puşcaşu 5 (10) , Israel şi Gavrilă II 4V2 (9), Duiîdaru 3 (9), Rancov 2 (9), Juliu 2 (10), Berbecaru 2 (10), Ciocâlteu 1*/1 (10)ARAD 1 (printelefon). — Zece runde s’au încheiat în aceasta semifinală. In clasament, fostul campion Ivan Halic pare a se distanţa. El are acum 8 puncte şi este urmat de maestrul Sd. Erdély care a realizat 7 puncte, dar mai are de terminat o întreruptă- Şahistul timişorean Fr. Tocăniţă este al treilea în clasament cu 7 puncte. Foarte bine a jucat până acum şi Naghi Zoltán din Tg. Mureş. El are 6% puncte şi o întreruptă. Weissman cu 6% şi Mişca cu 51/2 încheie grupa fruntaşă în clasament. Măsuri disciplinare luate de comisia centrală de fotbal COMUNICAT In şedinţa din 30 Septembrie a. c., biroul comisiei centrale de fotbal analizând desfăşurarea etapei Diviziei A din 28 Septembrie a. c. a constatat că majoritatea colectivelor au înţeles să pună în aplicare hotărîrile comisiei centrale luate cu ocazia conferinţelor pe ţară cu arbitrii, antrenorii şi jucătorii divizionari. Sunt însă colective, arbitri şi antrenori care au minimalizat importanţa acestor hotărîri şi nu au dat dovadă de suficientă înţelegere de a le pune în aplicare fără nicio şovăire. Acest lucru nu face altceva decât să menţină o mentalitate nesănătoasă şi să frâneze desvoltarea fotbalului. Biroul comisiei centrale de fotbal, faţă de aceste abateri, a luat următoarele măsuri: 1. — Arbitrul jocului Flacăra Ploeşti—Flacăra Petroşani, Ionescu Gheorghe, datorită șovăelii de care a dat dovadă în conducerea jocului, permițând astfel abateri repetate ale jucătorilor, se retrogradează cu o categorie de clasificare, delegându-se în anul 1952 să conducă numai jocuri din campionatul raional. 2. — Se interzice pe timp de o etapă disputarea de joc divizionar pe stadionul din Ploeşti, datorită comportării nesportive a spectatorilor. 3. Antrenorul Csilag Ladis- Iau de la Flacăra Petroşani şi antrenorul Oană Ilie de la Flacăra Ploeşti se sancţionează cu avertisment public, care se va trece în foaia calificativă. Ei nu au luat măsurile necesare ca jucătorii să se comporte sportiv pe teren, dovedind că nu înţeleg rolul de educator pe care trebue să-l îndeplinească antrenorii. 4. Se dă avertisment public conducătorilor colectivelor Flacăra Ploeşti şi Flacăra Petroşani, Neacşu Mihai şi respectiv Bela Cornel, pentru motivul că nu muncesc consecvent pentru aplicarea hotărîrilor comisiei centrale de fotbal. 5. Jucătorii Iordache Eugen (Flacăra Ploeşti) şi Guţă Tănase (Flacăra Petroşani) în urma abaterilor săvârşite pe teren, se sancţionează cu excluderea lor din lotul R.P.R. de fotbal. Ei au arătat că nu corespund încrederii ce le-a fost acordată pentru a obţine această înaltă calificare. 6. — Jucătorul Panait din colectivul Flacăra Petroşani se suspendă cu interdicţia de joc pe 2 etape datorită practicării unui joc dur, cât şi a unor atitudini necorespunzătoare unui sportiv. 7. — Se dă avertisment ambelor echipe (Flacăra Petroşani şi Flacăra Ploeşti) pentru atitudine necorespunzătoare unor sportivi de tip nou, cu ocazia jocului din 28 Septembrie. 8. — Comisia centrală de fotbal a hotărît să se adreseze Comitetului Central al C.G.M. cu cererea de a sancţiona pe tov. Gh. Niţă şi N. Antonescu, din consiliul central al asociaţiei Flacăra, pentru faptul că nu s-au ocupat de educarea membrilor secţiilor de fotbal ale colectivelor din Petroşani şi Ploeşti, care au ajuns să aibă comportări ca acelea din jocul din 28 Septembrie 1952. Biroul comisiei centrale cheamă pe această cale toate colectivele să treacă la îndeplinirea hotărîrilor comisiei centrale de fotbal fără nicio şovăire, pentru ca astfel să se lichideze slăbiciunile şi greutăţile care frânează desvoltarea fotbalului în R.P.R. ★ — Cum de ştii că cel cu mingea e Panait? — Foarte simplu, uite numai cum işi feresc ceilalţi picioarele!... In întâlnirea divizionară de fotbal Flacăra (Ploeşti), Flacăra (Petroşani), jucătorii ambelor echipe s’au întrecut în durităţi. Echipa Dinamo 18 —campioană de oină a R. P. R. In cinstea zilei de 2 octombrie, jucătorii de oină ai echipei Dinamo 18 s’au străduit să obţină succese sportive cât mai frumoase. Ei şi-au văzut încununate străduinţele lor câştigând campionatul fălii la această disciplină sportivă. Iată-i pe componenţii echipei Dinamo ÎS, câştigătoarea campionatului de oină al R.P.R. pe anul 1952. De la stânga la dreapta: IV. Suceava, C. Ţinea, A. Molnar, D. Popa, A. Mureşan, I.Ferarut V. Tudorache, I. Coman, A. Damaschin, I. Bucur, E. Goţa şi O. Ilcuş. A înflorit sportul in uzina cea nouă! La marginea Clujului, acolo unde cu trei ani în urmă fiu era decât un maidan pustiu, se înălţă astăzi impunătoarea clădire a uzinei ,,CARBOCHIM“. Construirea acestei uzine reprezintă o nouă şi minunată mărturie a succeselor obţinute de clasa muncitoare pe drumul industrializării socialiste a ţari. Zi de zi, neobosiţi, folosind din plin metodele avansate de muncă ale stahanoviştilor sovietici, muncitori, tehnicieni şi ingineri au muncit aici cu dârzenie şi însufleţie pentru a da patriei o nouă uzină. Minunate au fost pildele de înalt , patriotism pe care le-au dat sudo- I lui Pop Samoilă şi Szabó Iosif, director la „CARBOCHLVV”, decoraţi cu Ordinul Munci, clasa M-a instalatorul Gh. Feieş, lăcătuşul sudor Schiel Bela, zidarul Szilagy Carol, inginerul şef Mihai Popescu, şi alţi 13 muncitori, tehnicieni şi ingineri distinşi cu Medalia Muncii. ★ Succese, depăşiri de normă... Angajamentele luate în întâmpinarea Constituţiei începeau să prindă I viaţă. Uzina cea nouă lucra din plin. In 'a cest răstimp, In inimire muncitorilor dela ,,CARBOCHIM“ s’a născut o nouă şi frumoasă dorinţă: să practce sportul! Simţeau că au nevoie de acest bun prieten care ii va ajuta să capete noi forţe de muncă, care îi va obi in lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor luate. Să formăm şi în uzina noastră un cerc sportiv, iar primele noastre succese pe acest tărâm să le închinăm, ca şi pe cele din producţie, noii noastre Constituţii! — au hotărît muncitorii. Petru Andronic, Vasile Predan, Fosta Ana, Ileana Vischi, Elisabeta Timandi... dar câţi nu au fost cei care au cerut ca in uzina cea nouă să se pună bazele unei rodnice activităţi sportive! Şi pentru a arăta, ca un sportiv trebue să fie in primul rând un muncitor fruntaş, utemistele Ileana şi Terezia Kiss, din echipa comunistului Iosif Conţ, utemista P. Moga, de la secţia de ambalare, utemiştii Iancu Lazăr şi Eva Hornung, de la secţia pietre polizor, şi mulţi alţi sportivi vrednici au început să obţină zilnic depăşiri de normă între 100 şi 180 la sută. In noua uzină, sportul a inceput să înflorească. Primii care s-au înscris în cercul sportiv „CARBOCHIM" au fost comuniştii Adalbert Majo, un bun jucător de fotbal, Adalbert Rover, şi Sebastian Pancu, voleibalişti. Exemplul acestora a constituit un puternic imbold şi pentru utemiştii Ioan Csapó, Magdalena Bangó, surorile Kiss... Cu astfel de oameni nu-i greu de pornit la muncă, mai ales că li s’au alăturat curând alte zeci şi zeci de muncitori. Şi în zilele acelea minunate, muncitorii de la ..CARBOCHIM“ au pornit cu hotărire şi încredere la muncă pentru ca in cinstea noii noastre Constituţii să organizeze o cât mai intensă activitate sportivă ★ „In cadrul cercului nostru sportiv — spune tov. Petru Andronic, responsabilul sportiv din concretul de întreprindere — se practică următoarele ramuri de sport: volei, popice, tenis de masă, fotbal, bateliet, turism, alpinism, şah". Lupta pentru cucerirea insignei G.M.A. a început şi ea. Zeci şi zeci de muncitori şi-au trecut in ultima lună o parte din normele complexului ! ,,Suntem mândri că în fruntea acestei frumoase acţiuni il avem pe tovarăşul director”, spun sportivii de la „CARBOCHIM“. Comunistul Iosif Szabó, decorat cu Ordinul Muncii clasa 111-a pentru muncă excepţională şi pentru succesele obţinute in construirea uzinei ,,CARBOCHIM“, şi-a trecut printre primii normele de nataţie, marş şi tir ale complexului G.M.A. Iată un exemplu din cele mai mobilizatoare. Muncitorii urmăresc zilnic afişele care anunţă concursurile specile pentru trecerea normelor. Numărul aspiranţilor creşte de la o zi la alta şi fără îndobilă ca nu peste mult timp, pe piepturile multora dintre ei, va străluci frumoasa insignă , G.M.A. Remarcabile sunt şi reali- I zările pe care sportivii de la .,CARBOCHIM’’ le-au obţinut in campionatul intercercuri organizat de I colectivul sportiv Metalul, in In. j treceri!« de popice, fotbal, tir sau | gimnastică, muncitorii dela „CAR- I BOCHIM” au arătat că sportul are , în uzina lor largi perspective de I desvoltare. Parcă mi-ţi vine a crede că într’un timp atât de scurt , s’au putut realiza atâtea şi atâtea ' succese. ...Toate acestea nu sunt insă decât un început, in curând hembrii ai cercului vor activa la gimnastică, ciclism, atletism şi desigur la nataţie sub supravegherea maestrului sportului A. Şarkady. Alte zeci şi sute de muncitori vor fi angrenaţi in activitatea sportivă şi pentru trecerea normelor G.M.A. Curând se va termina amenajarea terenului de volei, se va construi o popîcărie modernă... • Părăsind uzina, nu te poţi stăpâni să nu-ţi întorci pentru câteva clipe privirile. „CARBOCHIM“!... Literele albe se disting perfect pe frontispiciul clădirii In stânga se ridică spre bolta cerului coşurile înalte, iar la intrarea in uzină, deasupra porţii, in adierea uşoară a vântului, flutură steagurile purpurii, simbol al muncii libere, creatoare, paşnice. Şi gândindu-te la munca uriaşă prin cara s’a ridicat această uzină, la însufleţirea cu care muncitorii au Întâmpinat noua noastră Constituţie, la oamenii pe care i-ai cunoscut şi la faptele lor minunate, te simţi cuprins de un puternic sentiment de Încredere, DAN GÂRLEŞTEANU . SPORTUL POPULAR Nr. 2122 Pag. 3a Noi recorduri ale ţării la aeromodelism In zilele de 26, 27 şi 23 Septembrie a avut loc la Ploeşti un concurs interregional de aeromodele speciale, organizat de către comisia aeronautică sportivă regională în cinstea celui de al XIX-lea Congres al P.C. (b) al U.R.S.S. Sportivii aeromodelişti au întâmpinat acest concurs cu mult entuziasm, lucru dovedit prin larga lor participare. Astfel, alături de tinerii constructori din regiunea Stalin, regiunile Ploeşti şi Constanţa, au fost prezenţi la întreceri şi fruntaşi ai acestei ramuri a aviaţiei sportive din regiunile: Bucureşti, Cluj şi Regiunea Autonomă Maghiară, întrecerile au dovedit din nou continua creştere a nivelului tehnic pe care-l înregistrează aeromodeliştii noştri, unele rezultate înregistrate constituind noi recorduri R.P.R. Astfel, la categoria aeromodelelor speciale — helicopter, cu motor de cauciuc — aeromodelista Angela Petrescu din colectivul Locomotiva P.T.T. Bucureşti a reuşit să ridice recordul ţării de la 15 secunde la 22 secunde. Un alt record de o deosebită valoare este cel obţinut de Andrei Budai (Regiunea Autonomă Maghiară), care a stabilit un record R.P.R la categoria „aripă zburătoare” U-Control cat. 1. Performanţa înregistrată de el este de 62,5 km. record stabilit. Concursul a fost câştigat de aeromodeliştii din Regiunea Autonomă Maghiară, care s-au prezentat cel mai bine pregătiţi, cu modele bine construite, ceeace le-a adus primul loc in clasamentul pe regiuni, cu 2416 puncte. Sub valoarea lor s’au prezentat constructorii bucureşteni, care dealtfel au ocupat locul patru, după aeromodeliştii din Ploeşti, iată clasamentul pe regiuni: 1. Regiunea Autonomă Maghiară 2416 puncte, 2. Cluj 934 puncte. 3. Ploeşti 536 puncte, 4. Bucureşti 435 puncte. 5. Regiunea Stalin 366 puncte. 6. Constanţa 226 puncte ★ In cinstea noii Constituţii, comisia aeronautică sportivă regională Bacău a organizat la 27 şi 28 Septembrie un concurs inter-regional de aeromodele planoare şes, dotat cu „Cupa Moldovei". La acest concurs au participat aeromodelişti din regiunile Bacău, Arad, Iaşi, Bârlad şi Suceava Dealungul întrecerilor s-au evidenţiat aeromodeliştii din Bacău, care sunt un mare progres faţă de ultimele concursuri. Din rândurile acestora, Andrei Georgescu şi Tamara Georgescu au adus patriei noastre trei noi recorduri, dintre care cel de înălţime (aeromodel planor aripă zburătoare) 2000 m.. (vechiul record 1500 m) obţinut de Tamara Georgescu este de valoare mondială. La categoria aeromodele planoare normal — înălţime — Andrei Georgescu a îmbunătăţit vechiul record al ţării, care era de 1600 m., realizând 2000 m. Tot el a înregistrat o excepţională performanţă la aeromodee planoare aristă zburătoare — distanţă — modelul său aterizând la 15 km. de la locul de lansare, performanță care reprezintă deasemenea un nou record R-P.R. După cele două zle de concurs, clasamentul se prezintă astfel: 1. C.A.S. Bacău, 1956,5 puncte; 2. C.A S. Arad 1092,6 puncte; 3. C.A.S. Iași 198,6 puncte; 4. C.A.SBârlad 28,6 puncte; 5. C.A S. Suceava 0 puncte (nu s’a clasat)