Sportul Popular, august 1962 (Anul 17, nr. 4076-4092)

1962-08-28 / nr. 4091

Reprezentativa feminină a R. P. Romíno a cîştigat turneul internaţional de volei de la Constanţa (Urmare din pag. 1) prima sa victorie de răsunet: 3—2 în faţa echipei R. S. Cehoslovace, prezentă aproape de fiecare dată în primele locuri la marile turnee internaţionale. Cum a obţinut echipa R.D.G. victoria ? "in primul rinel, ca urmare a jocului foarte bun la fileu (Ruth Kornt Dorith Plehse, Inge Markshausen), apoi, apărării excelente din linia a 11-a (Kristina Meyrich şi Martina Ziereisen). Formaţia* * R. S. Cehoslovace a muncit mult,dar cu toate eforturile Nadei Spelinova (trăgătoarea nr. 1 a turneului), atacul a fost deficitar. In plus, au fost greşite multe servicii. ★ După ce, în deschidere, echipa R. D. Germane a întrecut cu 3—2 formaţia R P. Ungare, în întilnirea următoare, prima garnitură feminină a ţării noastre a avut ca adversară, într-un meci hotărltor pentru desemnarea cîștigătoare a turneului, echipa R. S. Cehoslovace. *' Cei 3.000 de spectatori prezenţi în Sala sporturilor au asistat la una dintre cele mai frumoase întîlniri din cadrul acestui turneu. Făcînd un efort de voin- • .---------•------------------------------------------Vă demn de subliniat, jucătoarele noastre au demonstrat că atunci cînd se concentrează, reuşesc să se comporte la înălţimea celor mai valoroşi adversari. De data aceasta, echipa noastră a jucat mai bine decît în partidele precedente şi a obţinut victoria în faţa reprezentativei R. S. Cehoslovace cu scorul de 3—1 (15—6, 11—15, 15—9, 15—13). In partida cu jucătoarele cehoslovace, greul meciului a fost dus de apărare, care uneori a scos mingi aproape imposibile. Trebuie subliniată revenirea puternică din setul III a jucătoarelor noastre care, conduse cu 9—6, au reuşit să cîştige setul cu 15—9. Au fost folosite formaţiile : R.P.R.: Domnica Costic, Elisabeta Goloşie, Sonia Colceriu, Doina Ivănescu, Ana Mocanu, Viorica Ilerişanu- Florina Popovici, Natalia Todorovschi, Tinela Plesoianu, Lia Vanea. R.S.O. : Julia Bendeova, Blanka Svatovskova, Heda Stefflova, Vera Derflova, Tagmar Jasclkova, Sonia Holupova, Regina Obadalkova, Trahusa Kapova, Nada Spelinova, Libuse Herstova. Clasamentul general : 1. R.P.R. I 8 p.; ; 2. R.D O. 7 p.; 3. R.S.O. 6 p.; 4. R.P.R. t 5 pi; 5. R.P.U. 4 p. Tatiana Scelkanova nu este nouă în sport. In anul 1955, cînd avea 18 ani, s-a înscris la Institutul de electrotehnică din Leningrad şi tot atunci, pentru prima dată, s-a prezentat la secţia de atletism. Tatiana se pregătea sub îndrumarea antrenoarei Margareta Balaşova după programul poliatlonului. Rezultatele creşteau totuşi, încet. Unii au şi început să vorbească : „Este fără perspectivă, n-are talent“. Dar în anul 1960, Scelkanova realizează norma de maestru al sportului la două probe deodată : 80 de metri garduri (11,1 sec.) şi săritura in lungime (6,11 na). In ţaţa Scelkanovei se ridică problema : la ce probă de atletism să se specializeze, asupra căreia din ele să se hotărască ? Participarea sa toamna tîrziu la Kiev, la campionatul de echipe al U.R.S.S., a decis totul. Spre surprinderea generală, Tatiana a ocupat locul I la proba de săritură in lungime, întrecînd-o pe campioana olimpică Vera Krepkina, pe deţinătoarea campionatului universitar Ludmila Ievleva şi Pe Ludmila Rudenko In iarna anilor 1960-1961 Tatiana a continuat să se antreneze după programul poliatlonului, dar cea mai mare atenţie, la sfatul noului său antrenor Anatoli Kuzneţov, o acorda săriturilor. Rezultatele acestor lecţii sunt cunoscute astăzi întregii lumi. Tatiana a îmbunătăţit de două ori recordul mondial oficial, a cîştigat toate concursurile la care a participat in anii 1961-1962. Sezonul anului 1962, Scelkanoval a început foarte devreme. Primele concursuri la care a luat parte, s-au desfăşurat la 21 ianuarie. Tatiana s-a dezvoltat şi mai mult din punct de vedere fizic. A crescut în greutate — 57 kg., s-au îmbunătăţit datele spirometrice — 4.200 cmc, dinamometrice — 44 kg, la palma dreaptă şi 42 la cea stingă. La începutul lunii iunie Tatiana sărise deja, în cadrul concursurilor oficiale, de cîteva ori peste 6 metri (cel mai bun rezultat 6,38 m). înaintea concursului internaţional de la Leipzig Tatiana se afla într-o formă sportivă excelentă şi totuşi se pregătea intens în vederea acestuia, însemnările din carnetul personal al Tatianei, povestesc despre ultima săptămînă de antrenament înaintea stabilirii excepţionalului record mondial — 6,58 m. „3.V1. încălzire 45 minute ; 5 x 60 ; 5 x 80. Sărituri în lungime — 20 sărituri cu elan complet. Am adăugat doi paşi de alergare. Elanul a devenit mai puţin brusc, reuşesc o „bătaie“ mai bună. 7 minute cros pe iarbă. 6.VI. încălzire 45 minute. Sărituri în lungime de pe loc, din 2, 3 şi 5 paşi. Accelerări : 5 x 80 ; 3 x 150. 9.VI. Leipzig. încălzire 25 minute. Accelerări 5 x 60 fără pantofi cu cuie. Accelerări 4 x 80 în pantofi cu cuie. 10.VI. Concurs pentru „Cupa Lokomotiv“ la Leipzig. Sărituri în lungime. Trei încercări cu vînt din spate de viteză diferită, dar in limitele admisibile. 6,43 (o bătaie bună) ; 6,53 ! !!; depășit ; 6,03 ; 5,88 ; 5,98. La trei încercări finale — vînt din faţă“. In caietul de însemnări stă scris: „Un sentiment deosebit : 6,60 sunt realizabili!“ Scelbanova consideră că numai datorită perseverenţei în muncă a reuşit să obţină rezultatul record. Ea povesteşte : „Chiar pregătindu-mă pentru examenele la institut, eu nu am lipsit de la nici un antrenament. Colegele îmi spuneau : „Cum de poţi să te antrenezi de şase ori pe săptămină şi în acelaşi timp să înveţi bine ?“ Dar sîrguinţa nu-mi este o povară. Ea devine o bucurie. Şi apoi am dorit foarte mult să dovedesc unor sceptici că poţi fi şi specialist bun şi sportiv bun. Cînd le aminteam despre Mihail Botvinik sau Iuri Vlasov, ei exclamau: „Dar aceştia sunt talente!“ Eu nu am avut talent şi totuşi am devenit maestră a sportului. Consider că numai datorită muncii am reuşit intr-un an să obţin unele rezultate mai înalte.“ Acum, după ce Tatiana a îmbunătăţit din nou recordul mondial, nimeni nici nu îndrăzneşte să se gîndească că ea nu este un talent. Dar este ştiut că talentul singur, fără o muncă sistematică, de fiecare zi, nu se dezvoltă ci din contra se stinge şi dispare complet. In prezent, Scelkanova se pregăteşte pentru susţinerea proiectului de diplomă. In curînd ea va deveni inginer, specialist în radiocomunicaţii. Este interesant că tema proiectului de diplomă este legată de sport. Ea se intitulează : „Instalaţia de televiziune sportivă“. Tatiana Scelbanova a îndrăgit foarte mult sportul. Ea s-a regăsit în sport, și chiar oamenii care nu de mult vorbeau despre „lipsa de perspectivă“, acum au o părere diferită despre ea: „O sportivă înăscută !“ ILIA LOKȘIN corespondent A.P.N. Figuri de mari sportivi sovietici TATIANA SCELKANOVA 6,60 m SUNT REALIZABILI Articol scris special pentru „Sportul popular“ TATIANA SCELKANOVA Cicliştii români se pregătesc pentru primul start in campionatele mondiale SALO, 27 (prin telefon de la trimisul nostru special). Vineri a sosit la Milano echipa de ciclism a ţării noastre, care va participa la probele de fond programate de actuala ediţie a campionatelor mondiale. De la Milano echipa şi-a continuat drumul spre Salo — o localitate situată la 120 km de Milano şi aşezată pe malul celui mai mare lac din Italia, Garda. Situat în golful cu acelaşi nume, oraşul Salo este un adevărat punct turistic. Edificator în acest sens este şi faptul că 90 la sută din numărul actual al locuitorilor din Salo îl formează... turiştii. Aceştia locuiesc în mici şi cochete hoteluri, la fel ca şi hotelul Ideal — aflat chiar pe malul lacului Garda — în care este cantonată reprezentativa noastră. După cum se ştie echipa R. P. Romíno este formată din Gabriel Moiceanu, Constantin Dumitrescu, Walter Ziegler, Gh. Rădulescu, Aurel Şelaru şi Ion Cosma. După o noapte de odihnă cicliştii noştri şi-au aranjat bicicletele — sau „maşinile“ cum le place lor să spună — şi sub conducerea antrenorului federal Nicolae Oţeleanu au pornit să facă primul antrenament de acomodare. Temperatura este aici plăcută, ea nedepăşind 26—27 grade Celsius. Primul antrenament a însemnat de fapt şi o recunoaştere a traseului pe care la 1 septembrie se va desfăşura întrecerea individuală pe circuit. Traseul este o buclă de 12,880 km pe care participanţii la campionatul mondial o vor acoperi de 14 ori pentru a însuma 180,320 km. El trece prin 8 orăşele: Salo, Belvedere, Volciano, Tormini, Villa, Cunettone, Zette şi Gas. Cu toate că şoseaua este acum foarte aglomerată (sute şi sute de automobile cu turişti care fac un adevărat du-tevino pe şosea) băieţii au făcut un antrenament bun. De altfel acesta nu este ultimul. Traseul cursei individuale de fond are toate caracteristicile necesare pentru a-i supune pe alergători la un sever examen al pregătirii şi măiestriei lor sportive. El este format din viraje scurte pe coborîri repezi în serpentine, urcuşuri dificile, văi care permit dezvoltarea vitezei maxime. Asfaltul nou aşternut (şoseaua este în curs de modernizare) este poros, antiderapant. Prin orăşelele amintite alergătorii vor avea de străbătut un labirint de străzi înguste, uneori fără trotuare. In timpul antrenamentului, cicliştii noştri au întîlnit pe şosea echipele Suediei, Olandei şi Uniunii Sovietice. Italienii se află şi ei cantonaţi la Salo. Am recunoscut printre cei din lot pe cicliştii *'Macchi şi Tagliani, care ne-au vizitat de curînd ţara La sfîrşitul antrenamentului am stat de vorbă cu căpitanul echipei noastre naţionale care ne-a spus: „ „Circuitul este greu, dar foarte interesant. El va ridica alergătorilor multe probleme şi, fireşte, cel care le va rezolva cel mai bine va primi tricoul de campion al lumii pe care acum îl rîvnesc toţi. Despre traseul probei A de 100 km contracronometru pe echipe (n.n. această probă se va desfăşura joi 30 august la Brescia, localitate situată la 30 km de Salo) am auzit că este plat. Sîntem dornici să ne confirmăm posibilităţile, să merităm cinstea ce ni s-a făcut de a participa la campionatele mondiale“. MIRCEA COSTEA Rezultate din campionatul mondial de ciclism MILANO 27 (Agerpres). Proba de viteză amatorie din cadrul campionatelor mondiale de ciclism pe pistă a fost cîştigată de italianul Sergio Bianchetto. El l-a învins în trei manşe pe compatriotul său Beghetto care a realizat totuşi, cel mai bun timp, parcurgînd în manşa cîştigată de el 200 m în 11 ”1/10. La profesioniști, în sferturile de finală ale probei de viteză Maspes (Italia) și-a egalat propriul său record mondial, realizînd pe ultimii 200 m timpul de 10"6/10. In sferturile de finală ale probei de urmărire Pe echipe-amatori, cel mai bun timp a fost înregistrat de echipa U.R.S.S. (Kolumbei, Moskvin, Romanov, Belgart). Cicliștii sovietici au parcurs 4 000 m. in 4’23”. La urmărire individuală (profesioniști), cel mai bun timp In preliminarii a fost realizat de olandezul Henk Nijdan». El a fost cronometrat pe 5 000 m cu timpul de 6’02”1/10. Învingător in ultima partidă Keres a cîştigat meciul cu Gheller MOSCOVA (Agerpres). Cîştigînd ultima partidă, marele maestru Paul Keres l-a învins cu 4,5—3,5 puncte pe Efim Gheller in meciul de şah pentru desemnarea locului doi la turneul candidaţilor de la Curasao. In partida 8-a Keres a jucat magistral, conducînd foarte energic un atac terminat cu mat la mutarea 28-a. După încheierea meciului, Keres a făcut o scurtă declaraţie corespondentului agenţiei TASS : „Duelul meu cu Gheller, a spus Keres, a furnizat o luptă sportivă foarte interesantă de-a lungul anilor. Dacă s-ar aduna ■partidele din acest meci, cele jucate la Curacao şi cu alte ocazii, ar reieşi cifra de 35 de partide. Ce-mi aduce practic victoria in meciul cu Gheller? Deocamdată nu aş putea să spun. In orice caz, sunt satisfăcut de rezultat şi de felul cum am jucat in acest meci“. La declaraţia lui Keres, comentatorul de şah al agenţiei TASS adaugă următoarele: Succesul lui Keres ii dă acestuia posibilitatea să spere într-o eventuală participare la lupta pentru titlul mondial. In cazul că actualul campion, Mihail Botvinnik, sau cîştigătorul turneului candidaților, Tigran Petrosian, nu vor putea să participe în 1963 la meciul pentru titlul mondial, atunci locul unuia dintre ei va fi luat de Keres. FOTBAL PESTE HOTARE HONVED A PRELUAT CONDUCEREA Etapa a patra a campionatului de fotbal al R. P. Ungare s-a caracterizat prin schimbarea liderului. In urma înfrîngerii suferite în fața lui Salgótarján (2—4), echipa din Győr a cedat primul loc lui Honved care a făcut duminică seara meciul (2—2) cu M.T.K. și care are un golaveraj mai bun. Alte rezultate: Szombathely — Szeged 0—1, Pécsi Dózsa — Dorog 2—1, Tatabanya — Komló 3—0, Vasas — Ferencváros 2—1. Primele două locuri sunt ocupate de Honved și Győr cu 6 puncte fiecare. , TREI ECHIPE LA EGALITATE IN CAMPIONATUL ENGLEZ După trei etape, în campionatul englez numai 3 din cele 22 de echipe participante au reuşit să cîştige toate partidele susţinute. Acestea sînt Wolverhampton, Aston Villa şi Everton care ocupă în ordinea de mai sus primele locuri în clasament cu cite 6 puncte. Iată rezultatele etapei de duminică : Manchester Uni ted — Arsenal 3—1, Birmingham City — Leyton 2—2, Blackburn — Liverpool 1—0, Wolwerhampton — Blackpool 2—0, Bolton — Fullham 1— 0, Everton — Sheffield Wednesday 4—1, Leicester — Nottingham Forrest 4—1, Aston Villa — Manchester City 2—0, Sheffield United — Ippswich Town 2—1, Tottenham Hotspur — Westham United 6—1, Burnley — Est Bromwich Albion 2— 1. START IN CAMPIONATUL AUSTRIAC Duminică a început campionatul Austriei. . Echipa campioană, F. C. Austria, a început cu o victorie la scor în fața lui Linz , 4—1. Alte rezultate : Wiener Sport Klub — Rapid 1—0, Schwechat — Walter 1—1, Austria Salzburg — Viena 2—0, DVS Linz — Simmering 1—0, Admira — Graz 3—0, Wiener A. C. — Austria Klagenfurt 2—0. SCORURI STRINSE IN CAMPIONATUL FRANCEZ A doua etapă a campionatului francez s-a caracterizat prin scoruri strînse: patru meciuri egale şi 3 terminate cu victorii la un gol diferenţă : Bordeaux — Sedan 4—4, Racing — Lens 2—1, Marseille — Nancy 2—1, Valenciennes — Nice 2— 2, Strasbourg — Toulouse 2—1, Grenoble — Rouen 2—1, Monaco — Stade Francais 1—1, .. Rennes — Montpellier 3—1. Echipa Angers, după ce a pierdut în prima etapă cu 4—0, a suferit o nouă înfrîngere la scor: 0—5 cu Nimes. ETAPA A DOUA IN CAMPIONATUL R. D. GERMANE Echipa Motor Jena a cîştigat ambele meciuri de pînă acum, totalizînd 4 puncte, dar în fruntea clasamentului se află totuşi formaţia Vorwärts care a jucat 3 partide și a totalizat 5 puncte. Iată rezultatele etapei a doua: Dynamo Berlin — Dynamo Dresden 4—2, Lokomotive Leipzig — Turbine Erfurt 3—1, Emper Rostock — Rotation Leipzig 3— 0, Aktivist Brieske Senftenberg — Motor Jena 1—1, AufbauMagdeburg — Vorwärts Berlin 1—3, Motor Jena — Chemie Halle 1—0, Wismut Karl Marx Stadt — Motor Karl Marx Stadt 2—2. Pe scurt • In ultima zi a carpene de la Leipzig Know Schmidt (R.D. Germană) a făcut o textativă de record. Ea a reușit să parcurgă 220 yarzi spate în 2:36,1, stabilind un nou record mondial. • In cel de al treilea meci al turneului pe care-1 întreprinde în R.D. Germană, echipa de tenis de masă a R.P. Chineze a evoluat în oraşul Gera, jucind din nou cu reprezentativa ţării. Oaspeţii au obţinut victoria cu scorul de 8-0. • Intr-un meci internaţional de fotbal echipa F. C. Barcelona a învins cu scorul de 6—1 (3—0) echipa A.E.K. Atena. • Turneul internaţional de fotbal de la Casablanca a revenit echipei franceze Stade de Reims. In finală, fotbaliștii francezi au învins cu 2—1 (0—0) echipa Internazionale Milano. • Echipa feminină de baschet a R. S. Cehoslovace a ocupat primul loc în turneul internaţional de la Messina. Baschetbalistele cehoslovace au cîştigat cu 47—46 (19—29) meciul decisiv susţinut în compania echipei R. P. Bulgaria. Echipa Italiei a întrecut cu 54—42 (38—16) echipa Franţei. • Pînă în prezent au fost primite înscrieri din partea a 32 de ţări, pentru campionatele mondiale de tir ce se vor desfăşura la Cairo în luna octombrie. In trecut au existat mai multe înscrieri numai la C.M. din 1954. • Cu prilejul unui concurs de planorism, desfășurat în apropiere de Varșovia, sportivul polonez Frantisek Kepka a stabilit un nou record mondial de distanță. Pilotînd un planor de două locuri el a parcurs distanţa de 630 km. Vechiul record mondial era de 607,942 km. • Campionatele mondiale de pentatlon modern se vor desfăşura anul acesta între 21 şi 25 octombrie în oraşul Mexico City. Pînă în prezent s-au înscris echipele selecţionate din U.R.S.S., Austria U. R. D. Germană, Brazilia, Franţa, Italia, R. P. Polonă, Suedia, S.U.A. şi Mexic. (Agerpres) • * Redacția şi administrația: str. Vasile Conta nr. 16, telefon 11.10.05, interurban 72, or. 1—2, Întreprinderea Poligrafică nr. 2, str. Brezoianu 23—25