Sportul, aprilie 1968 (Anul 24, nr. 140-169)

1968-04-07 / nr. 146

BASCHETBALISTUL NR. 1 AL AMERICII LEW ALCINDOR O telegramă din Los Angeles anunţa acum cîteva zile că, în acest an, campionatul universitar de baschet din S.U.A. a fost cîştigat de echipa Universităţii din California, care în finală a învins cu 78—55 echipa Universităţii Carolina de Nord. Cel mai bun jucător al învingătorilor a fost Lew Aicindor, care a marcat 34 de puncte. Lew Aicindor... Un nume sortit să facă vîlvă in lumea baschetului. El aparţine unui tînăr baschetbalist negru care, de două sezoane, uimeşte pe specialiştii de peste ocean, prin virtuozitatea remarcabilă cu care duce lupta sub panou. Desigur, statura I1 este un atu preţios — 2,17 m ! Dar nu numai înălţimea 11 ajută, ci şi o tehnică ieşită din comun, ca şi un simţ tactic deosebit. Totuşi, povestea noastră despre baschetbalistul amator nr. 1 al Americii începe cu... centimetrii. Să deschidem filele unui scenariu imaginar, dedicat lui Lew Aicindor. La 12 ani măsura 1,82 m înălţime. Intr-o zi, de la catedră, învăţătoarea sa văzîndu-1 în fundul clasei îl întreabă : — De ce nu te aşezi ! — Dar eu sînt aşezat — a răspuns Lew Aicindor, ascunzîndu-şi jenat obrazul după colegul din faţă. In anul 1966 îşi făcea debutul în arena baschetului universitar, în cadrul echipei U.C.L.A., a Universităţii din Los Angeles — California. In anul său de debut, Alcindor marca în medie 29 de coşuri în fiecare meci, echipa sa necunoscînd înfrîngerea în 30 de întîlniri consecutive. Prin jocul său irezistibil, el domina In fiecare meci, fascinînd literalmente coechipierii, adversarii și publicul prezent pe teren. O revistă americană, remarcîndu-i clasa, a publicat un lung reportaj despre fenomenalul jucător. Cronicarul se întreba, cu un titlu pe 4 coloane : „Oare baschetul va exista și după Lew Alcindor ?“ La ora actuală este cel mai bun jucător de baschet amator din America și un candidat sigur pentru echipa olimpică a S.U.A. pentru J.O. de la Ciudad de Mexico. Superatlet, cu detenta caracteristică unui săritor la înălţime, care plasează mingea direct în coş, fără aruncare, jucător excelent în apărare, care respinge mingile adversarilor ca prin minune, care se deplasează pe teren cu dexteritatea şi viteza baschetbalistului de înălţime medie, în sfîrşit, jucătorul care face cu mingea ce vrea, cu uşurinţa unui jongler — iată în cîteva cuvinte portretul acestui fenomenal sportiv american de culoare. Cînd o echipă joacă împotriva studenţilor californieni, antrenorii ei imaginează fel de fel de tactici de apărare pentru a neutraliza jocul lui Aicindor. Astfel, o echipă din prima ligă universitară a încercat să-l atace simultan cu cîţiva jucători, în momentul cînd primea mingea. In acel meci, Lew Aicindor a marcat 56 de puncte, stabilind Elvin Hayes (nr. 44) de la Houston University, nu va trece ! In faţă ii stă omniprezentul Lew Alcindor (nr. 33) care va opri incă o dată cu succes pe adversarul in atac astfel recordul echipei U.C.L.A. Echipa studenţilor de la Universitatea tehnică din Georgia a încercat o apărare specială, în care cei mai buni jucători din apărare trebuiau literalmente să se „lipească” de el pe parcursul întregului meci. Degeaba. Au pierdut cu 91—72. Alţi antrenori îşi îndemnau jucătorii la un joc dur împotriva lui Aicindor. Baschetbalist cu adevărat mare, Alcindor, nu-şi pierdea sîngele rece, continua să uzeze de cele mai diferite procedee tehnice cu cea mai mare precizie. Aicindor ştie în orice moment unde este coşul, chiar dacă este cu spatele spreel. Un simţ al panoului ieşit din comun îl caracterizează. „El este fantastic" striga antrenorul Vie Baubes, cînd Alcindor marca echipei sale 57 de coşuri în două meciuri consecutive. „Ne distruge literalmente... Cu toate aceste calităţi impresionante, cu toate că este înconjurat de admiratori şi i se face I G. GL, o presă extraordinară, Lew Alcindor a rămas un tînăr modest, căruia nu-i place publicitatea. Acesta este poate şi motivul pentru care s-a hotărît să-şi continue studiile universitare, în loc să devină unul dintre cei mai bine plătiţi jucători de baschet profesionişti. Majoritatea timpului său, şi-l petrece în biblioteca universităţii studiind sau purtînd discuţii cu cîţiva dintre prietenii săi. Fuge de reporteri, şi ziarişti curioşi. Poate că este prea închis în sine şi retras. Aceasta probabil şi din cauza înălţimii sale neobişnuite, care atrage atenţia ori de cîte ori îşi face apariţia în public. Şi totuşi, Lew Alcindor are un corp bine proporţionat, clădit armonios. Dar conştiinţa că este o personalitate „mare", la propriu şi la figurat, pare să apese pe umerii primului baschetbalist al Americii. Uri martor ocular ne vorbeşte despre ., TURUL MAROCULUI“ Surpriză ! Ieri l-am întîlnit pe Walter Ziegler. Sosise cu o seară înainte de la Casablanca şi ne putea furniza amănunte despre „Turul Marocului“, la care a asistat două zile, amănunte pe care agenţiile de presă nu ni le-au furnizat încă. In mod firesc l-am asaltat... — Ce echipe concurează In „Turul Marocului“ ? Sunt prezente reprezentativele Suediei, Poloniei, Iugoslaviei, Franţei, Spaniei, Angliei, R.D. Germane, României, Marocului, Tunisiei, Algeriei, precum şi 5 selecţionate locale din Maroc. — In aceste echipe sunt cuprinşi rutieri de valoare ? — Desigur. Jan Kudra este un ciclist cunoscut prin performanţele sale şi ca el mai sunt şi alţii. Majoritatea sunt însă alergători fără un palmares deosebit, dar cu o dorinţă extraordinară de afirmare. Din această cauză întrecerea este animată, dificilă. — Mai sunt şi alte dificultăţi pe care trebuie să le învingă participanţii la „Turul Marocului“ ? — In primul lună, urcuşurile. Unele etape programează trasee de munte de mare dificultate, cu puncte de căţărare la peste 2100 m. Apoi, trebuie luat in considerare şi faptul că se străbat „etape maraton“ de peste 230 km. Şi nu uitaţi că este vorba de primele zile ale noului sezon, cind cicliştii nu sunt incă rodaţi. — Ce altceva ne poţi spune ? — Mai intii un amănunt: vremea este excesiv de călduroasă. Apoi că sunt foarte bucuros de faptul că echipa noastră — alcătuită din G. Moiceanu, I. Ardeleanu, N. Ciumeti, Gh. Moldoveanu și I. Stoica — se comportă bine. — Cum se face că n-ai rămas să concurezi ? — In „Turul Marocului“ regulamentul stipulează faptul că echipele trebuie să fie alcătuite din 5 alergători, spre deosebire de „Tour d’Annaba“ unde am fost 6. — Și de ce ai fost cel... ales ? — In „Tour d’Annaba“, intr-o etapă cu vînt puternic din faţă, am abandonat după ce spărsesem un baieu și a trebuit să-l schimb singur. In mod firesc au fost aleşi pentru Maroc cei care terminaseră întrecerea. H. N. Un balon greu de recuperat... Fază din meciul de rugby Franţa — Ţara Galilor (14—9) disputat în cadrul competiţiei „Turneul celor cinci naţiuni". FINALA C. C. E. LA BASCHET FEMININ: T.T. RIGA—SPARTA PRAGA In semifinalele C.C.E. la baschet feminin, T. T. Riga a dispus cu 95—46 442—7 de echipa poloneză JL.KjS. Lodz (în tur 75—44). In cealaltă semifinală, Sparta” Praga a eliminat formația "Recoaro Vicenza : 75—41 în primul meci și 50—59 în retur. Astfel, în finală, se vor întilni formaţiile T.T. Riga şi Sparta Praga. Emil Rusu pe locul 4 PARIS, 6 (Agerpres). — Etapa a patra a cursei cicliste Bordeaux—San Sebastian, desfășurată în ultimii 30 de km pe o furtună puternică, a adus mari schimbări în clasament. Cicliștii olandezi, care se aflau pînă atunci în frunte, n-au putut rezista intemperiilor și atacurilor lansate de rutierii francezi, români şi spanioli. Printre animatorii acestei etape s-au aflat şi Emil Rusu şi Tudor Vasile. La Biarritz, capătul etapei, Emil Rusu a sosit pe locul doi in acelaşi timp cu francezul Matignon, realizînd pe distanţa de 163 km o medie orară de peste 40 km. In clasamentul general conduce francezul Guy Grimbert, urmat de spaniolul Ponton , la 4 sec. Emil Rusu se află pe locul patru la 1:45, iar Tudor Vasile pe locul șapte la 2:33. Postul lider, olandezul Prinsen, ocupă locul 29 la 7:30. Tiparuri L P. „Informația*, str. Brezoanu 23—25. Turneul internaţional LEIPZIG, 6 (prin telefon). Ieri a început în locailitate un turneu internaţional de lupte libere la care participă sportivi din România, Polonia şi RD. Germană (cu cite patru concurenţi la fiecare categorie). Luptătorii români au avut o bună comportare in primul tur. Iată rezultatele : cat. 52 kg-- D. Tindeche p.p. de lupte de la Leipzig Möbius (R.D.G.) ; 63 kg — P. Coman b.p. Kudelsky (Polonia); 70 kg — P. Poalelungi b.p. Typiak (Polonia) ; 78 kg — V. Iorga egal cu Hauze (campion al R.D.G.); 87 kg — Fr. Boia b.p. Wypionczyk (Polonia); 97 kg — I. Marton egal cu Remer (R.D.G.). întrecerile se Încheie azi. in sferturile de finala ale campionatului european de fotbal BULGARIA — ITALIA 3-2 (1-0) De la trimisul nostru special MARIUS POPESCU SOFIA, 6. Deşi înaintea partidei Bulgaria — Italia, 22 de copii au oferit jucătorilor cutii cu bomboane, meciul a fost departe de această invitaţie la... delicateţe. Jucătorii celor două echipe s-au angajat într-o luptă de o rară violenţă: „mingea sau omul“ — acesta a fost obiectivul, stilul general de joc şi, se pare, spiritul meciului. Deschizînd scorul printr-un penalti foarte discutabil acordat în urma unui fault oarecare asupra lui Asparuhov (a transformat Kotkov în min. 12), jocul a avut în continuare 30 de minute infernale. In această perioadă accidentarea lui Picchi (min. 25) şi cele două bare (min. 14 şi 18) ale lui Prati au fost momentele cheie. In repriza a doua, cu Picchi figurant în atac, formaţia italiană egalează prin... Pencv (autogol — min. 60). După egalare, gazdele forţează victoria şi scorul devine 2—1 în favoarea lor prin golul înscris de Dermendjiev (min. 67), fază la care Albertosi este accidentat, fiind înlocuit cu Vieri. Din acest moment, stadionul „Vasil Levski“ devine un adevărat vulcan. 75 000 de oameni strigă continuu, asurzitor: Gol ! Gol ! Gol ! Şi iată că golul vine ca urmare a unei faze excepţionale: cu spatele la poartă Iakimov îl deschide cu călcîiul pe Jekov care-l „execută“ pe Vieri (3—1 — min. 73). In tribune, entuziasmul a crescut la paroxism. Bulgarii atacă în trombă, sunt la un pas de o , victorie la scor, dar italienii marchează prin Prati (min. 82), ca urmare a unei infiltrări a lui Mazzola. Lipsa libero-ului Picchi — timp de 65 de minute — a fost desigur resimţită în apărarea oaspeţilor. Gazdele au avut mai multe ocazii şi scorul putea să le fie favorabil la o diferenţă mai mare. Italienii, lucizi, păstrindu-şi cumpătul in clipele dificile, au meritul în redresarea scorului şi a jocului. Arbitrul Schullenburg (R.F.G.) a condus cu multe greşeli. BULGARIA : Boncev — Salamanov, Penev, Gaganelov, Jecev, Iakimov, Popov, Jekov, Asparuhov, Kotkov, Dermendjiev. ITALIA : Albertosi (Vieri) - Burgnich, Facchetti, Bertini, Bercetino, Picchi, Domenghint, Juliano, Mazzola, Rivera, Prati. LA MARSILIA: Franţa - Iugoslavia 1-1 (0-0) In ciuda presiunii gazdelor, scorul nu a putut fi deschis în prima repriză. După pauză echipa Iugoslaviei este aceea care înscrie printr-un gol marcat de Geaii (min. 66) dintr-o lovitură liberă. In ultimele minute, francezii domină categoric şi obţin egalarea prin Di Nallo (min. 79). Returul va avea loc la 24 aprilie la Belgrad. FRANŢA : Aubour — Djorkaeff, Bosquier, Quitet, Baeza, Herbin, Loubet, Simon, Combin, Di Nallo, Beretta. IUGOSLAVIA: Pantelici — Faziaghici, Holter, Georgevici, Paunovici, Mihailovici, Musevici, Osim, Musenici, Trbici, Geaici. La meci au asistat sir Stanley Rous — preşedintele F.I.F.A. şi sir Alf Ramsey, selecţionerul echipei Angliei. TURNEUL DETENIS DE LA JOHANNESBURG In optimile de finală ale probei de simplu feminin din cadrul turneului de tenis de la Johannesburg, Pericoli (Italia) a învins cu 6—1, 6—0 pe Shaerer (R.S.A.), iar Wade (Anglia) a eliminat-o cu 9—7, 6—0 pe Bell (R.S.A.). In proba de dublu masculin (optimi de finală) cuplul Okker (Olanda), Riessen (S.U.A.) a întrecut cu 6—3, 6—1, 6—2 perechea Saul — Brecner (R.S.A.). Debut promiţător la Minsk MINSK, 6 (prin telefon). - Turneul Internaţional feminin de floretă „Cupa Bielorusiei“ a început astăzi cu proba individuală care reuneşte 50 de trăgătoare. Reprezentantele ţării noastre s-au calificat, după seriile de azi dimineaţă, astfel : Suzana Ardeleanu 5 v, Olga Orban-Szabo, Ileana Drimbă, Ecaterina Iencic cite 4 victorii și Maria Vicol 3 v. In cursul după-amiezii s-au impus dintre trăgătoarele noastre Olga Orban-Szabo și Ileana Drimbă care, la ora la care telefonăm, au cite 3 victorii laactiv. Steaua cîştigă „C.C.E.“ la handbal (Urmare din pag. 1) (5—4), dar Oţelea ii majorează mai intii la 6—4, apoi la 7—4. Un moment de respiro, spre finalul reprizei, îi costă pe stelişti două goluri marcate de Mareş : 7—6. Cu acest scor se termină prima repriză. La începutul celei de a doua părţi a finalei marchează Gruia şi Jary. Echipa Steaua se dezorientează, o adevărată degringoladă, cehoslovacii egalează (8—8) şi prin Duda preiau conducerea. Momente de mare emoţie în tabăra echipei Steaua cind Dukla reuşeşte să majoreze avansul la două goluri : 8—10. încet, dar... sigur, echipierii Stelei îşi revin. Popescu marchează (9—10), Dincă apără un 7 m (dar şi Gruia trage unul în braţele lui Vicha !) şi apoi Marinescu egalează : 10—10. în final, steliştii atacă în trombă. Dincă îl lansează excelent pe contraatac pe Iacob (11—10) şi acesta fructifică şi atacul următor (12—10). Oţelea ne aduce încrederea deplină când, după o combinaţie pe semicerc cu Gruia, marchează cel de al 13-lea gol. Chiar dacă Beneş reduce din handicap în min 58 (13—11) victoria este a echipei Steaua ! Aşadar, scor final 13—11. „Cupa campionilor europeni“ la handbal masculin în 7 este inmînată căpitanului echipei Steaua — Cornel Oţelea — care luni după-amiază o va aduce la București. ROMÂNIA (TINERET)— BAVARIA 5-2, LA BOA ROSENHEIM, 6 (prin telefon).— In Sala Sporturilor din localitate, s-a desfăşurat Intîlnirea de box dintre selecţionata de tineret a ţării noastre şi cea a Bavariei. Tinerii noştri boxeri au ctştigat cu 5—2. Iată rezultatele. In ordinea Intrării In ring : P. Dobrescu b.p. M. Werner (boxerul german a fost trimis la podea în rundul II), V. Sulberman p.p. W. Werer, Gh. Ene b.p. A. Dangan, C. Cuţov b.ab. II E. Bichler (In repriza I, Cuţov își trimisese de două ori adversarul la podea), P. Nedelcea b.ab. II F. Heide (învinsul a fost abandonat de antrenorul său), I. Călin b.p. R. Dobinschi, I. Nicolau p.p. Iadigar (boxer turc, stabilit de 6 luni la Rosenheim). Cupa Gaudini a plecat la Paris... BUDAPESTA, 6 (prin telefon). — La „Sportcsarnok“ a Început, azi dimineaţă, turneul internaţional de floretă bărbaţi dotat cu „Cupa Gaudini“. Participante : echipele României, Franţei, Italiei şi Ungariei. Reprezentativa ţării noastre a avut un început bun, reuşind să întreacă formaţia Franţei, cu 9-7. Dintre floretiştii români, o comportare frumoasă au avut Mureşan şi Drimbă, care au realizat cite 3 victorii. Ţiu a obţinut două victorii iar Haukler una. Francezii, deşi au beneficiat de o formaţie redutabilă, care a cuprins pe Magnan şi Revenu, n-au putut totaliza decit 7 victorii: Revenu 3, Magnan şi Noel cite 2. Rodocanachi a pierdut pe toată linia. In partida următoare, echipa României a întîlnit „4“-ul Italiei. Pe tabela de marcaj a fost consemnată o victorie şi mai comodă decit în meciul cu Franţa : 10—6. Şi de data aceasta, trăgătorii de bază ai echipei noastre au fost Drimbă şi Mureşan, care au obţinut cite 3 victorii. Ţiu, constant, a realizat două victorii, la fel ca şi Ardeleanu, care l-a înlocuit pe Haukler. La italieni, Pinelli şi Del Francia au reuşit cite două victorii muncite, iar Granieri di LaRaggione cite una. Foarte disputată a fost partida dintre Ungaria şi Italia, care s-a încheiat cu un rezultat puţin scontat: 8—8. Floretiştii unguri au cîştigat, totuşi, la o diferenţă de o singură tuşă (60-61). Alte rezultate: Franţa — Ungaria 9—7 (!) şi Franţa — Italia 11—5. Intr-un meci care se anunţa decisiv, floretiştii unguri au dispus de trăgătorii noştri cu 12-4. Clasament: 1. Franţa, 2. Ungaria, 3. România, 4. Italia. La sabie : România — Bulgaria 7-9 Sabrerii români nu şi-au putut lua revanşa asupra celor bulgari. In meciul disputat simbătă seara, la „Floreasca“, trăgătorii oaspeţi au realizat acelaşi scor ca şi la Sofia, victorie cu 9—7. Realizatori : Diatkovski şî Spiridonov cite 3 v, Stavrev 2 v şi Nicolov 1 v, respectiv Vintilă 3 v, Bădescu 2 v, Irîmiciuc şi Rohoni cite o victorie. Vom reveni cu amănunte. Azi, de la ora 10, turneul individual. Finala la ora 18. Iată momentul din repriza a 7-a cind campionul european la categoria grea, vestgermanul Karl Mildenberger a fost fdcut k.o. de către boxerul american de culoare Leotis Martin. Meciul a avut loc la Frankfurt pe Main Telefoto, U.P.I. — Agerpres 41HoteleX" rarf’n • IN „CUPA CAMPIONILOR AMERICII DE SUD“ LA FOTBAL: Falmeras — Guarani (Paraguay) 2—1 (1—1). S-A ÎNCHEIAT TURUL CICLIST AL BELGIEI. Victoria a revenit belgianului W. David. Poulidor a ocupat locul al III-lea, iar campionul mondial Merckx a abandonat In ultima etapă. ECHIPA MASCULINA DE BASCHET a Finlandei a dispus la Riihimăkl (Finlanda) de selecţionata R.F. a Germaniei cu 64—58. ■ IN TURNEUL de volei feminin de la Ostrava, R.D. Germană a întrecut cu 3—1 formaţia Ungarie). ■ La LONDRA ! ANGLIA — SCOŢIA (echipe amatoare de fotbal) 5—0. SELECTIONATA DE VOLEI MASCULIN a oraşului Budapesta a dispus cu 3-0 de echipa oraşului Bratislava. In TURNEUL PREOLIMPIC DE FOTBAL s-au Intilnit reprezentativele Braziliei şi Paraguayului. Meciul a avut loc la Bogota şi a fost întrerupt In min. 80 la scorul de 0—0, cind Jucătorii Paraguayeri au bruscat arbitrul, care acordase un penalti împotriva formaţiei lor. PROBA de SLALOM URIAŞ de la Heavenly valley (S.U.A.) a revenit schioarei austriece Gertrud Gabi. Ea a fost urmată de Florence Steurer (Franţa) şi Isabelle Mir (Franţa). Canadiana Nancy Green a ocupat locul 5. La slalom uriaș (masculin) după prima manșă conduce francezul Augert, urmat de austriacul Huber. ■ ■ ■ ■ iiftSJHfs in Turul ciclist al Marocului Gabriel Moiceanu îşi păstrează tricoul galben Etapa a 6-a din tur ciclist al Marocului desfăşurată pe distanţa Marrakech—Benimellal (200 km) a fost cîştigată de englezul Brian Jolly. El a parcurs distanţa în 5 h08:35. Gh. Moldoveanu a ocupat locul 7 cu 5 hl0:ll, iar G. Moiceanu locul 10 cu același timp. In clasamentul general Moiceanu se află pe primul loc cu 27 : 27:17 urmat de suedezul Soederlund la 2:07. Record mondial la atletism Ieri după-amiază, la Londra, atletul englez Ron Hill a stabilit un nou record mondial în proba de 10 mile. El a fost cronometrat cu timpul de 47:02,2 întrecând cu 10,6 secunde vechiul record mondial deţinut de Ron Clarke. în campionatul de fotbal al R.F.G.... ...s-a desfăşurat ieri o nouă etapă. Liderul clasamentului, F.C. Nürnberg (39 p), a dispus de F.G. Köln cu 2-1, iar a doua clasată, Bayern München (36 p), a învins pe Schalke 04 cu 2—0. 1 0365