Sportul, octombrie 1969 (Anul 25, nr. 681-711)

1969-10-18 / 698. numărul

Pag.s 5-a „Cupa României“, competiţie tradiţională şi de mare interes pentru baschetbalişti • De azi, turneele finale * Eliminări spectaculoase in jocurile de calificare * Avanpremiera diviziei A • Cîştigătoarea la băieţi joacă cu Giessen 1846 (R.F.G.) în „Cupa cupelor" Ajunsă la a 5-a ediţie. ..Cupa României“ la baschet a angajat în Întrecere peste J0Q de echipe feminine şi masculine Prin focul eliminărilor au răzbit doar cele mai bune, iar la turneul final se prezintă cite patru formaţii de băieţi şi de fete, care îşi vor disputa - începînd da azi - trofeul. Analizînd ceea ce a fost plnă acum, vom constata cîteva lucruri interesante. In competiţia feminină, o absenţă de primă mină: Politehnica Bucureşti, cîştigatoarea ediţiei precedente a „Cupei României“. Eliminarea Studentelor s-a datorat unei neglijenţe (viza medicală). Alte team-uri cu remarcabile performanţe anterioare sunt date lipsă de la turneul final: Voinţa Braşov, Universitatea Cluj, Progresul Bucureşti (cîştigatoare în anii 1966 şi 1967) şi altele. In schimb. Intre cele patru echipe care-şi doresc trofeul se numără şi o reprezentantă a diviziei secunde: Voinţa Bucureşti. Dar, iată finalistele: Rapid, I.E.F.S., Voinţa Bucureşti şi Crişul Oradea. Cine va cîştiga? Răspunsul, luni seara în sala Floreasca. La băieţi, cele două favorite, Dinamo şi Steaua, au trecut cu bine prin „furcile caudine“ ale eliminărilor şi se prezintă in turneul final alături de I.C.H.F. Bucureşti (o plăcută surpriză) şi Universitatea Cluj. Şi in această dispută s-au pierdut pe drum echipe valoroase, cu un potenţial ridicat. Ne referim în special la Rapid, I.E.F.S., Politehnica Bucureşti şi Universitatea Timişoara. De reţinut că, in etapele anterioare ale întrecerii, din formaţiile Dinamo, Steaua şi Universitatea Cluj au lipsit baschetbaliştii din echipa naţională, participanţi la campionatul european din Italia Acum, vor evolua in faţa iubitorilor baschetului şi internaţionalii Albu, Novac, Diaconescu, Cernea, Dragomirescu (Dinamo), Nosicvici, Jekeli, Tarău, Czmor, Dimancea (Steaua), Roihring (Universitatea Cluj). Prezenţa In echipe a acestor cunoscuţi jucători este o garanţie că vom asista la partide Interesante, de o bună valoare tehnică, cu atit mai mult cu cit ele reprezintă o veritabilă avanpremieră a diviziei A care va începe peste o săptămînă. Participantele la turneul final al „Cupei României“ au prilejul de a face şi un util rodaj al noilor achiziţii. Tot cu această ocazie se va reedita derbyul Dinamo-Steaua, cîştigătoarea trofeului urmind a juca în noua ediţie a „Cupei Cupelor“ cu reprezentanta R. F. a Germaniei, Giessen 1646, volei., supranou Festivalul de minibaschet de la Sinnicolaul Mare Mai intîi, cuvenitele date tehnice despre Festivalul de minibaschet de la Sinnicolaul Mare, iniţiat de C.J.E.F.S. Timiş. La întreceri au luat parte opt echipe de băieţi şi fete (născuţi în 1957 şi mai mici), in fruntea cărora s-au clasat: Liceul nr. 7 Timişoara (prof. W. Lenhardt), Şcoala sportivă Timişoara (prof. L. Bachner), Şcoala sportivă Lugoj (prof. I. Kolev) la băieţi; Şcoala sportivă Timişoara (prof. A. Foldvary), Liceul Caransebeş (prof. Gil Panduru) şi Liceul Sînnicolaul Mare (prof. I. Simon) la fete. Tuturor participanţilor 11 s-au înminat diplome, pliante, insigne de minibaschetbalişti şi ale F.R.B., iar liceului de cultură generală din localitate i-a fost oferită o plachetă pentru sprijinul acordat dezvoltării baschetului. Pe lingă toate acestea, trebuie amintit de splendida organizare asigurată de localnici. La amiază, în ritmul marşului executat de fanfara oraşului, formaţiile au pornit din centru spre frumoasa bază sportivă a liceului (două terenuri de volei, un teren de handbal, unul de baschet şi două de minibaschet, acesta din urmă avînd panouri construite după planul conceput de prof. I. Simon) unde, după cuvîntul de deschidere, a început desfăşurarea meciurilor. Acestea au fost deosebit de interesante și au confirmat că in centrele respective se duce o muncă intensă, cu multă pasiune, de către profesorii de educaţie fizică. Festivalul de la Sinnicolaul Mare a constituit o iniţiativă frumoasă, pe care sperăm să o vedem repetată şi In alte oraşe ale ţării. Prof. Stetian GHEORGHIU membru In Biroul FR Baschet • 36 de automobiliști se Intirusc mîine, de la ora 9, pe un traseu de 6 km, între Rîşnov și Piriul Rece, în etapa finală a campionatului de viteză în coastă. înaintea acestei probe, in fruntea clasamentului se află : pînă la 850 cmc : H. Graef ; 850-1 000 cmc : p. Fischer ; 1 000—1 150 cmc : A. Puiu ; 1 150-1 300 cmc: Fl. Bran-Băliban ; peste 1 300 cmc : Fl. Hainăroşie. Se pare că surprize deosebite nu vor interveni decit la clasa pînă la 850 cmc, unde H. Graef, lipsit de maşină (şi-a accidentat-o In Raliul balcanic) poate pierde poziţia cîştigati in favoarea lui E. Ionescu-Cristea. • In cadrul unei plăcute festivităţi, organizată de către Şcoala de şoferi amatori Bucureşti, au fost comunicate rezultatele oficiale ale Raliului începătorilor. Cîştigătorii primelor trei locuri în clasamentul general sunt echipajele : A. Mureşan-D. Bociug (Fiat 600) ; T. Criveanu-G. Tutunaru (Fiat 124) ; A. Nicolau- N. Nicolau (R. 10). Milne, la Piriul Rece fIMIA CAMPIONATULUI DE COASTĂ START ÎN DIVIZIA A Sfîrşitul acestei săptămlni marchează un eveniment major în activitatea de popice începe campionatul diviziei A, ediţia 1969—1970. La această a doua ediţie a competiţiei se întrec 12 formaţii feminine şi tot atîtea masculine, deci cu cîte două mai mult dedt în precedentul campionat. Pe lingă formaţiile cunoscute, ca de pildă, Laromet Bucureşti (campioană feminină), Voinţa Bucureşti, Voinţa Tg. Mureş (f), Petrolul Ploieşti (campioană masculină), Flacăra Bimpina, Olimpia Reşiţa, Rapid Bucureşti (mi vor evolua şi o serie de echipe tinere, debutante In divizie, cum sunt Voinţa Constanţa, Metrom Braşov, Gloria Bucureşti — la femei, Rafinăria Teleajen, C.S.M. Reşiţa şi Voinţa Bucureşti — la bărbaţi. Noua competiţie a fost inaugurată de echipa Petrolul Ploieşti — feminin — care a întîlnit pe arenă proprie pe Voinţa C Cluj. Scorul a fost favorabil ploieştencelor cu 2295—2198 p d. Iată şi programul etapei FEMININ — sîmbătâ — Voinţa Bucureşti — Baromet Bucureşti, 9.S.M. Reşiţa — Rapid Bucureşti, Metrom Braşov — Voinţa Tg. Mureş, Voinţa Constanţa — U.T. Arad, Hidromecanica Braşov — Gloria Bucureşti, MASGULIN — duminică 13.F.R. Timişoara — Voinţa Tg. Mureş, Rafinăria Teleajen — Voinţa Bucureşti, Petrolul Ploieşti — 9.S.M. Reşiţa, Flacăra Cîmpina — Olimpia Reşiţa, Gaz metan Mediaş — Constructorul Bucureşti, Rapid Bucureşti — Voinţa Cluj (se joacă sîmbăta după-amiază). ÎNCEPE campionatul de motocros a venit rîndul motocrosiştilor să-şi desemneze campionii. Programat in patru etape, actualul campionat republican de motocros are în program trei probe: 250 cmc, 500 cmc şi clasa tineret. In primele două probe se aleargă cîte două manşe, fiecare a câte 30 minute, plus 2 ture; în cea pentru tineret, motocicliştii îşi vor disputa întîietatea în cîte două manşe a 20 minute, plus 2 ture. Cele patru etape se vor desfăşura astfel : 18 octombrie - Braşov, 26 octombrie - Tg. Jiu, 8 noiembrie — Cîmpina, 8 noiembrie — Bucureşti. Cinstea de a organiza etapa inaugurală a revenit clubului sportiv braşovean Steagul roşu, întrecerile vor avea loc pe un traseu inedit, ales pe Valea Răcădăului, luindu-se toate măsurile pentru ca atît antrenamentul oficial, cit şi cursele de duminică să se desfăşoare în condiţiuni tehnice optime. Amintim că alinierea la startul primei etape se va face în ordinea timpilor realizaţi la antrenamentul oficial. Printre favoriţii campionatului se numără Şt. Chiţu, Cr. Davids (250 cmc), E. Seiller, P. Paxino (500 cmc), T. Bălănoiu, G. Boboiescu la tineret. REZULTATELE CONCURSULUI DE VITEZA DE LA SATU MARE Concursul de viteză pe şosea, desfăşurat în centrul oraşului Satu Mare, a reunit alergători din Oradea, Reşiţa, Baia Mare şi din localitate. Iată învingătorii: clasa 70 cmp — Alexandru Kiss (I.R.A. Satu Mare) ; eL 125 cmp - Vasile Solomon (Motorul Baia Mare) ; c. 175 cmc — Iosif Pop (I.R.A. Satu Mare) ; cl. 250 cmc — Werner Hirschvogel (C.S.M. Reşiţa) ; cl. 350 cmc* Florian Bejan (C.S.M. Reşiţa); d. 500 cmc — Florian Bejan (C.S.M. Reşiţa) | ataş - Francisc Rldi+Alex. Miron (Constructorul Oradea), în pauzele dintre clase, s-a desfăşurat un concurs demonstrativ de carting, cu copii din Satu Mare, dintre ei evidenţiindu-se în mod special Ladislau Pop (7 ani), fiul cunoscutului alergător de viteză Ioan Pop de la asociaţia sportivă I.R.A. Satu Mare. Ivan BADEA arbitru sportál Dupâ finala campionatului naţional Adnotări la arbitraj In cronicile finalei pe ţară a campionatului naţional da cină am vorbit despre Infuzia de tineret care a dat un plus da dinamism competiţiei şi am redat pe scurt- filmul partidelor decisive. In rindurile de faţă vom aborda citeva aspecte legate de activitatea oficialilor şi a arbitrilor. CÎND REGULAMENTUL SPRIJINĂ... PE CEI CE GREŞESC In cel mai important meci al turneului, final, C.P. Bucureşti — Biruinţa Gherăieşti, la scorul de 6—5 pentru tipografi se produce următoarea fază: la bătaia mingii se afla Eugen Cocuţ, mijlocaşul echipei din Gherăieşti, iar pe linia de Întoarcere se găseau doi dintre coechipierii săi. Efectulnd bătaia, Eugen Cocuţ a fost prins la mijloc, iar unul din coechipierii săi, care Intrase In teren, oprit In primul careu. Conform regulamentului, arbitrul P. Istrata (Sibiu) a anulat toată faza, pe considerentul că Jucătorul de la Biruinţa, aflat pe linia de întoarcere, a intrat mai devreme In teren. Greşeala comisă cu sau fără Intenţie de jucătorul din Gherăieşti a dezavantajat evident echipa C.P. Bucureşti, care avea prins In careu un adversar, iar Eugen Cocuţ urma să fie „jucat la mijloc". Prin urmare, paragraful referitor la Intrarea jucătorilor în teren sancţionează, In unele cazuri, pe cei nevinovaţi. In situaţia respectivă, conducătorul jocului ar fi trebuit să dea o interpretare proprie regulamentului, lăslnd să se consume faza. VICTORIE RATATA Mult timp vor râmlne vii In memoria spectatorilor ultimele minute ale Intîlnirii dintre Biruinţa Gherăieşti şi Energia Rîmnicel (jud. Buzău), In care prima echipă, aflată In cursa pentru titlu, a trăit spectrul Infringere, ca apoi entuziasmul adversarilor ultimul om . ■t se transforme In amărăciune. Iată cum s-au petrecut lucrurile. Cei din Gherăieşti, aflaţi la „prinderea mingii“, erau conduşi, la al adversarilor, cu 10 hă. Căpitanul echipei Energia, Tănase Jugaru, a Intrat In teren, s-a strecurat cu abilitate pină la ultimul careu al culoarului de Întoarcere. Aici, a fost jucat şi după o aeria de combinaţii derutante mijlocaşul L Torna (Biruinţa) a tras, intr-o ultimă Încercare de a modifica scorul. Dar Tănase Jugaru a fentat, mingea a trecut ca un glonţ pe lingi el, iar arbitrul Gh. Dumitrescu (Focşani) a fluierat. Bucuroşi la culme de victoria care le surîdea, jucătorii din Rimnicel au intrat pe teren, crezlnd că partida s-a ofirşit, şi-au Îmbrăţişat colegul, scoţindu-l afară, la marginea triunghiului de la Întoarcere. Tuşlerul P. Ciolacu, aflat pe fază, a adus la cunoştinţă conducătorului de joc că Jugaru nu a ieşit regulamentar din teren. Cum regulamentul prevede că orice părăsire a terenului se consideră o neregulă, penalizată cu două puncte, afost dat lovit ultimul jucător de la Energia, rezultatul devenind 11 kip pentru Biruinţa. Eroarea menţionată a stîrnit controverse In rindul specialiştilor, unii susţinlnd că arbitrul Gh. Dumitrescu a procedat bine, alţii că ar fi trebuit să aştepte ca jucătorul să părăsească terenul şi apoi să fluiera sfîrşitul meciului. Regulamentul, Insă, nu precizează nimic intr-o astfel de situație. COLABORAREA, FACTOR DETERMINANT IN ARBITRAJ In jocul de oină, fazele se succed cu o repeziciune uimitoare, mutîndu-se de pe culoarul de ducere pe cel de Întoarcere sau de la un triunghi la altul, conducătorul principal al Jodului fiind pus În imposibilitate da deplasare la faţa loculuL In consecinţă, tuşlerii au poziţia cea mal favorabilă de a aprecia exactitatea loviturilor. Din păcate, Insă, vedem adesea cum tuşlerul ridică steagul, dar arbitrul de centru nu-l bagă In seamă. Şl Invers, cum se disociază tuşterii de deciziile colegiului lor. Urmarea: proteste din partea omarilor, care depăşesc uneori limitele bunei cuviinţe. Discuţiile continuă şi după terminarea meciului, arbitrii acuzându-se reciproc de neatenţie sau incompetenţă. Noi credem, mai degrabă, că e vorba de lipsa unei strlnse conlucrări între cei trei arbitri, bazată pe Încredere reciprocă. Pentru că, o colaborare perfectă, loială, nu poate da loc la nici un îdi de greşeli. Regulamentul Jocului de oină mai are şi alte fisuri care dau naştere la Interpretări diferite, producind nemulţumiri alt echipelor, cit şi arbitrilor. Fină la viitorul campionat este suficient timp ca forul de resort să elimine erorile, redactînd paragrafe care nu suferă mai multe interpretări. Tr. IOANIŢESCU HANDBALUL MASCULIN (Urmare din pag. 1) cursul intîlnirii, realizînd şi cîteva faze de calitate (Moldovan, Coman, Samungi). Au arbitrat A. Munteanu şi A Barabaş (Reşiţa). UNIVERSITATEA CLUJ — POLITEHNICA TIMIŞOARA 17—15 (9—6). Un meci atractiv, prin ardoarea cu care jucătorii s-au angajat in fazele de atac şi apărare, cîştigat la limită — dar pe merit — de studenţii clujeni, începutul a aparţinut timişorenilor, care au condus pînă in min. 14. Universitatea Cluj şi-a concretizat superioritatea în atac, încheind repriza cu un avantaj de 3 goluri. Un scurt reviriment al Politehnicii a făcut ca în repriza a doua avansul clujenilor să fie anulat : 11-11. Băieţii de pe malul Someşului au pus însă din nou stăpinire pe joc şi au preluat conducerea, obţinind victoria. Remarcabil arbitrajul prestat de V. Sidea şi V. Pelenghian (Bucureşti). STEAUA — UNIVERSITATEA BUCUREŞTI 23—13 (7—4). Echipă cu vedete autentice, Steaua a realizat aseară, în ultimul meci al reuniunii, o partidă frumoasă in care handbalul de calitate a fost prezent cu mai multă consecvenţă. Cu larga contribuţie a lui Cristian Gaţu, echipa mereu tînărului Oţelea şi-a permis unele momente să facă demonstraţie. Publicul, receptiv, entuziast, a aplaudat cu căldură fazele de joc palpitante, cu rapidă circulaţie a balonului, cu pase derutante. Universitatea, o formaţi® alcătuită din băieţi talentaţi, a căutat să ţină pasul cu redutabila sa adversară. Ceea ce a reuşit a fost contribuţia la un spectacol agreabil. Diferenţa de scor exprimă, printre altele, şi diferenţa de experienţă dintre cele două combatante. Au condus corect : C. Căpăţina şi T. Ene (Buzău). H. N. Evoluţie nesatisfăcătoare (Urmare din pag. 1) Culitate dacă vă supuneţi". Cu alt prilej, ea a afirmat că comportarea in teren „a fost un adevărat sabotaj". Şi aceasta nu e totul. Venera Zaharescu şi Mariana Popescu au fost găsite, tirziu in miezul nopţii, în camerele unde erau cazaţi membrii lotului masculin. Ar mai fi de adăugat că majoritatea jucătoarelor au căutat cu insistenţă compania jucătorilor şi arbitrilor străini, împinse de dorinţa de căpătuială (Rodica Popa, Mariana Popescu, Mariana Baga). Trecem peste faptul că mai toate fumează, nu respectă programul, culcindu-se la pre Urzii din noapte, sau consumă băuturi alcoolice. Vom mai aminti un singur fapt: la jocul echipei masculine, cu Italia, voleibalistele noastre au făcut o galerie susţinută în favoarea adversarilor, sfidînd, cu bună ştiinţă, cele mai elementare cerinţe ale unei comportări demne, ataşate culorilor patriei noastre. Cele relatate mai sus relevă doar o parte din faptele acestor sportive, fapte la care am fost martori, dar se pare că lucruri asemănătoare s-au petrecut şi cu alte prilejuri. In culpă au fost atunci alte membre ale lotului, absente de la această competiţie. (Pentru că federaţia a hotărtt să întreprindă o anchetă in vederea elucidării tuturor problemelor, ne rezervăm dreptul de a reveni). Vinovaţi de aceste abateri se fac, în primul rînd, antrenorii de la cluburi şi cei ai naţionalei, care n-au ştiut să-şi impună cu fermitate poziţia de educatori, aceasta in dorinţa de a obţine numai şi numai rezultate. Fără îndoială că acest mod de comportare s-a răsfrint în mod negativ asupra evoluţiei pe teren. După ce s-a pierdut meciul cu Ungaria din urma unei comportări submediocre, degringolada a continuat şi in turneul pentru locurile 7—12. Deşi formaţia noastră a întîlnit echipe de valoare medie, toate compartimentele ei au funcţionat sub aşteptări. Atacul a fost lipsit de forţă, cu slabă orientare tactică. Lipsa de mobilitate in linia a 11-a a dus la pierderea unor situaţii favorabile de atac şi chiar a unor puncte preţioase, jucătoarele fiind în permanenţă depăşite de miza jocului Se spune — şi pe bună dreptate — că actuala generaţie reprezintă una dintre cele mai bune din ultimii ani. De acord. Insă dacă talentul este subminat de asemenea racile morale, calităţile naturale se vor irosi în zadar. Să ţinem seama că ne aflăm la mai puţin de un an distanţă de campionatele mondiale de la Sofia, unde reprezentativa ţării are datoria de a reabilita voleiul feminin şi de a cîştiga locul pentru Jocurile Olimpice. Totuşi, aceasta nu presupune o indulgenţă faţă de abateri (cum pare că se manifestă un anumit curent), o tolerare in continuare a greşelilor. Dacă se va proceda aşa, voleiul va aluneca din ce in ce mai mult pe panta decăderii. Şi lucrul acesta nu-l doreşte nimeni. Măsurile ce se impun a fi luate cu maximum de urgenţă trebuie să contribuie la salvarea a tot ce este bun (pentru că nu se poate vorbi de elemente irecuperabile) şi la înlăturarea completă a răului, pentru ca voleiul feminin să fie adus pe trepte cit mai ridicate valoric. AZI BASCHET. Sala Dinamo, de la ora 15.30 : I.E.F.S. — Voinţa Buc. (f), Rapid — Crişul (f), Dinamo — ICHF (m), Steaua — »U« Cluj (m), meciuri In cadrul „Cupei Românie“. ATLETISM. Stadionul Republicii, de la ora 18 : CAU — Dinamo — Steaua (A), CAU H — Sc. sp. atletism — Progresul (B), meciuri In cadrul campionatelor divizionare. GIMNASTICA MODERNA. Sala Tineretului, de la ora 17 : Locomotiva Bucureşti — Slavia Olomoue (Cehoslovacia), RUGBY. Teren Vulcan, ora 15.30: Vulcan — Griviţa Roşie (div. A). FOTBAL. Stadionul Republicii ora 13.15: Rapid — Steaua (tineret), ora 15: Rapid — Steaua (div. A) ; stadionul Dinamo, ora 13.15 : Dinamo — »U“ Craiova (tineret), ora 15 : Dinamo — »U* Craiova (div. A). POPICE. Arena Giuleşti, de la ora 18: Rapid — Voinţa Cluj (m); arena Voinţa, de la ora 10 : Voinţa — Leromat (f), meciuri In cadrul diviziei A, VOLEI, Sala Progresul, de la ora 17.30 : Electro — Aurora (m. B) , Steaua — Petrolul ploieşti (m.A), sala Giuleşti, de la ora 18: Rapid — Medicina (f.A), A.I.E. — Constructorul (f.B), HANDBAL, Sala Floreasca, ora 18 : Rafinăria Teleajen — Politehnica Timişoara, ora 16.15 : Voinţa Bucureşti — Dinamo Bacău, ora 17.30 : Minerul Baia Mare — Dinamo Braşov, ora 18.45 : Universitatea Bucureşti — Dinamo Bucureşti, ora 80: Universitatea Cluj — Steaua, meciuri In cadrul divizie A la băieţi. MIME BASCHET. Sala Dinamo, de la ora 15.30 : Voinţa — Rapid (f), I.E.F.S. — Crişul (f), Steaua — ICHF (m), Dinamo — „U" Cluj mintie mergem (m), meciuri In cadrul sCupei Românie“. ATLETISM. Stadionul Republicii, de la ora 9.00: CAU — Dinamo — Steaua (A), CAU II — Sc. sp. atletism — Progresul (B), meciuri In cadrul campionatelor divizionare, RUGBY. Teren Progresul, ora 8: Progresul — IV“ Timisoara (div. A); teren Steaua (Ghencea), ora 11 : Steaua — Dinamo (div. A). LUPTE. Sala clubului Steaua (calea Plevnei), de la ora 8 : Intîlnire Intre Steaua, Dinamo, Progresul si Rapid, In cadrul divizie A. FOTBAL. Stadionul Progresul, de la ora 11 : Progresul — Metrom Braşov (B), Progresul — Sc. sp. nr. 2 (juniori); teren Electronica, de la ora 9.30: Electronica Obor — Tehnometal Buc. (juniori), Electronica Obor — Dunărea Brăila (C); teren Laromet, ora H : Laromet — ICAB Arcada (C); teren Gloria, de la ora 8.30: Maşini Unelte — IT Constanţa (Juniori), Maşini Unelte — IT Constanţa (C); stadionul Metalul, ora 11 : Fl. roşie — Dacia Piteşti (C) ; teren TUG, ora 11 : TUG — Carpaţi Sinaia (C); teren Steaua (Ghencea), ora 13 : Steaua — Delta Tulcea (Juniori) ; stadion Dinamo, ora 9.30 : Dinamo — Sirena Buc. (Juniori); teren »83 August« (IV), ora 13: steaua „23 August“ — S.N. Olteniţa (juniori); teren „23 August“ (II), ora 9.30 : sc. sp. Energia Bucureşti — TUG Bucureşti (juniori); teren Olimpia, ora 13 : fi. roşie Buc. — Dacia Piteşti (juniori), POLO, Ştrandul Tineretului, de la Ta 10 : Rapid — CSM Cluj, Progresul — Dinamo, Steaua — IEFS, meciuri In cadrul diviziei A.VOLEI. Sala Progresul, de la ora 8 : Viitorul — Dinamo (Juniori), Progresul — I.U“ Timişoara (I.A.), Progresul — Politehnica Timişoara (m. A), Progresul — Tînărul dinamovist (Juniori), sala Giuleşti, de la ora 8 : Rapid — Liceul „Matei Basarab“ (Junioare), IEFS — Constructorul Suceava (mr.B), „U“ — Politehnica Iaşi (mr.B), Şc. sp. nr. 2 — şc. sp. Ploieşti (Juniori); sala Dinamo, de la ora 10 : Viitorul — „U“ Craiova (f.B), Flacăra roşie — „U“ Iaşi (f.B); sala Constructorul, de la ora 8.30 : Şcolarul — Şc. sp. nr. 1 (Juniori), Liceul „Matei Basarab“ — Steaua (Juniori), şc. sp. nr. 3 — Rapid (Juniori), sala de la Palatul pionierilor, de la ora 8,80 — Şc. ap. nr. 8 — Şc. ap. nr. 1 (Junioare), Cutezătorii — Constructorul (Junioare). CICLISM. Pe traseul de la Ferma Roşie, de la ora 10 l »Cupa Voinţa" la dolocros. HANDBAL, Sala Floreasca, ora 14.30 : Steaua — Rafinăria Teleajen, ora 18.45 : Dinamo Braşov — Politehnica Timişoara, ora 17 : Minerul Baia Mare — Voinţa Bucureşti, ora 18.15 : Dinamo Bucureşti — Universitatea Cluj, ora 19.30 : Dinamo Bacău — Universitatea Bucureşti (m A); teren Giuleşti, ora 9 : Universitatea Bucureşti — Voinţa Odorhei (f A), ora 10.10 t Confecţia — I.E.F.S. (f A), ora 11.80 t Rapid — Universitatea Timişoara (f A), ora 12.30: Rapid — Şc. sp. Craiova (m J), ora 13.45 t Rapid — Şc. sp. Buzău (m J); teren Progresul, ora 9 : Şc. ap. 8 Bucureşti — Şc. sp. Ploieşti (f J), ora 10.15: Progresul — C.S.M. Sibiu (f A);tren Tineretului, ora 9 : Şc. sp. 2 Bucureşti — Liceul 2 Constanţa (f J), ora 10 : Cl. sp. sc. — Liceul 2 Braşov (f J), ora 11 : Şc. sp. 1 Bucureşti — Şc. sp. Călăraşi (nr. 1); teren Voinţa, ora 9 : Voinţa — Politehnica Iași (f B), meciuri In cadrul campionatelor divizionara. M SPECTATORUL -PARTICIPANT eciul de duminica trecută cu Portugalia a însemnat un moment notabil nu numai In activitatea echipei reprezentative, dar și, dacă se poate spune așa, in activitatea spectatorilor. Dacă cei 11 jucători de pe gazonul stadionului ,23 August" s-au locuit, să sperăm pe veci, de prea ştiutul şi spusul complex al inferiorităţii, cei 80 000 spectatori din tribune s-au vindecat de inerţie. Ei au „atacat", de-a lungul celor 10 minute de joc, asemeni fundaşilor sau liniei de înaintare şi tot asemeni acestora au utilizat o neobişnuită-n Bucureşti varietate de, cum se zice, mijloace tehnice. Ceea ce era de aşteptat s-a produs şi, printr-un fel de salt calitativ, publicul a trecut (aşa cum se petrec lucrurile în marile oraşe fotbalistice ale lumii) de la stadiul de spectator la acela de participant. De unde şi expresia, cu firească circulaţie acum, de „al 12-lea jucător". Cit de legitimă este expresia susamintită, ne-o demonstrează schiţa de paralelă pe care v-o propunem numaidecit: jucătorii (plus antrenorii, mediciil, masonii, nu definitiv şi gazetarii) s-au antrenat sau au muncit in diferite moduri pentru pregătirea meciului I spectatorul-participant a muncit la rindu-i Ce dovadă mai limpede decit pancartele ivite in tribune şi care exprimă nişte ceasuri de imaginaţie ţi *fort . Jucătorii (plus paranteza) au făcut anume sacrificii in inttmpinarea partidei, de la suspendarea vieţii de familie, de pildă, la (când se impunea eliberarea rapidă de 2—3 kg) adevărate privaţiuni fizice; *) al căror rol (din păcate, fireşte) creşte considerabil. Incit mă întreb dacă nu cumva unui practician admirabil precum dr. Tomescu nu i se potriveşte meci degrabă denumirea de al 12-lea Jucător» spectatorul-participant al la Birlad a făcut, la rindu-i, sacrificii materiale, a pierdut două zile pe drum a dormit noaptea In maşină sau in Gişmigiu. Se va spune: ca să vadă meciul. Eroare, spectatorul participant de la Birlad avea posibilitatea să vădii jocul la televizor, el a venit la Bucureşti nu din dorinţa exclusivă de a privi fazele disputei, ci şi dintr-un fel de îndatoriri, din îndemnul, foarte obscur şi nedefinit, „de a face ceva"■ pentru echipă Jucătorii (bineînţeles) s-au chinuit pe teren, oferind ţelului mai toată cantitatea lor de energie şi glndire; spectatorul-participant, la rându-i, depăşind faza elementară a aplauzelor monotone şi uniforme, a oferit echipei o gamă nemaiintilnită Încă pe „23 August" de mijloace audiovizuale, de la clopote la sloganuri scrise şi de la tălăngi In acţiune la inscripţii cu adresă. Cîteva din aceste scrieri pe piiză aveau umori ele reprezintă cele dinţii „driblinguri" din istoria tribunelor bucureştene. In sfirşit, jucătorii, potrivit unei tradiţii solid instaurate in anii din urmă ai vieţii fotbalistice internaţionale, s-au angajat fiziceşte pină la capăt, receptind lovituri dure şi riscind traumatisme; spectatorul-participant şi-a oferit la rindu-i tributul, prin suporterul care — aşa cum informa crainicul televiziunii — s-a prăbuşit pe gradene, fulgerat de un infarct. Nu vreau să spun Doamne-ferește că avem de-a face cu un început sau cu un pas înainte, dar fapt este că primul infarct oficial din cadrul meciurilor pentru campionatul mondial de fotbal marchează definitiv anularea distanței dintre jucător și spectator. Duminică 12 octombrie 1919, gardul de sirmă care izolează gazonul de tribune a fost ireal. Al. MIRODAN Mr. 698 (6132) mtmm REFLECŢII DE LA... 12000 Km Pentru cei ce am urmărit de acasă maratonul celor 10 zile de scrimă din Palatul Sporturilor de la Havana, rezumlndu-ne la lectura rezultatelor şi comentariilor de presă, acestea au constituit un permanent izvor de Întrebări şi (In lipsa răspunsurilor) , da reflecţii. Cum arată oare sala care depăşeşte în realizări tehnice şi pe „Magdalena Mixhuca“ şi pe „Waseda“ ? în ce măsură vor fi reuşit sportivii noştri să se acomodeze cu diferenţele de fus orar şi de condiţii climaterice ? Lipsa comentării arbitrajelor să Însemne oare că, la Havana, acest punct nevralgic dimprejurul planşelor de scrimă şi-a găsit o rezolvare . Dar rezultatele 7 Acum, după ce campionatele s-au sflrşit, se poate afirma că rezultatele sunt bune. Fără a cunoaşte Încă amănunte, se poate spune că s-ar fi putut fi mai bine, dar şi mai rău. E drept că startul, ceva mai anemic, a stîmnit multe Întrebări care, din sursele de informare, nu şi-au găsit Insă răspuns, acestea referindu-se In special la echipa de floretă băieţi şi ratările lui Ion Drtmbă şi Olga Szabó. Ce să se fi Intlmplat oare ? Dar, la urma urmei, Drtmbă nu e un super-om, ca să le poată lua chiar pe toate. Şi totuşi, dacă el nu greşea In semifinale, alta ar fi fost situaţia In finală ! Sunt convins, pentru că Drimbă e omul finalelor. Despre echipă ştim doar rezultatele, dar cum se explică oare contribuţia de-a dreptul impresionantă a lui Mihai Ţiu la realizarea scorurilor. Pentru noi, el se dovedeşte încă o dată, In ciuda unor afirmaţii contrare, omul de nădejde şl In echipă şl Ia Individual, în schimb. In evoluţia Iul Drimbă la echipe să fie vorba oare de o lipsă de rezistenţă . Dar, pe lingă aceste reflecţii de la distanţă, lată şi una de aci , lipsa lui Tănase Mureşanu a slăbit vădit potenţialul echipei. Regretabilă această lipsă şi nu pot să nu-mi exprim părerea că cu Mureşanu rezultatul echipei ar fi putut fi altul, pentru că aşa cum Drimbă e omul finalelor, Mureşanu e un element de bază în întrecerea pe echipe. Dar, oricum locul I e onorabil. Mal mult decit onorabilă comportarea Ilenei Drimbă la Individual. Dar ca s-a Intlmplat oare cu Olga Szabó, de la care, după forma pe care o manifesta, speram Intr-o medalie, chiar mal mult decit de la Ileana . O surpriză... în schimb, la echipe, tot surpriză, dar plăcută. Afirm surpriză, pentru că pe de o parte, lipsea din formaţie Ecatarina Ienoic, una din trăgătoarele de bază . Iar pe de altă parte, scrimerele sovietice manifestau o formă care le făcea aproape imposibil de depăşit. Dar iată că şi imposibilul e uneori... posibil. Şi cu atlt mai Îmbucurător, cu cit el evidenţiază o situaţie agreabilă : Marta Vicol, apreciată de unii pseudo-specialişti ca o sportivă „terminată“, s-a redresat şi, prin contribuţia de la echipe, precum şi prin rezultatul din proba Individuală, demonstrează că este Încă o trăgătoare de bază. Bravo ! Sabia şi spada, cele două cenuşărese, care participă şi la individual şi la echipe, pentru prima oară, adurtnd Ineditul formaţii româneşti complete Intr-un campionat mondial, apar cu o comportare onorabilă. Prima, avtnd neşansa să Intllnească de două ori una din cele mai puternice formaţii din lume, cea a Italiei, şi eedind, In ambele cazuri, la Urnnta tuşelor, a trebuit să se mulţumească cu un loc 0, meritoriu. Cea de a doua n-a reuşit să Intra In primele 8 locuri, lucru pe care, In configuraţia probei, nu l-a reuşit nici formaţia Poloniei, care-l numără printre concurenţi şi pe campionul mondial Andrjewski, ea Însăşi fostă campioană mondială. Am fi dorit mai mult. Dar nu trebuia să confundăm niciodată posibilităţile cu dorinţele, aşa cum se pare că au făcut unii tehnicieni, hazardindu-se in angajamente de rezultate, fără a aprecia cu suficientă luciditate condiţiile existente. în orice caz, participarea completă prin sine însăşi asigură un climat de siguranţă spre progresul „probelor neglijate“ şi, chiar dacă perspectivele imediate nu converg spre rezultate mari, menţinerea Ideii asigură o atmosferă propice pentru dezvoltarea lor. E singura şansă să putem ajunge să luptăm de la egal cu trăgătorii sovietici care, la aceste campionate, au cucerit 5 (nu 4) din cele titluri puse în joc. Cum au reuşit ei oare această marcantă performanţă, sau cum a izbutit Fr. Wessel, un trăgător fără sonoritate, să se impună In faţa consacraţilor floretei, sunt Întrebări care, pe baza Informării ce o avem, nu ni le putem lămuri Încă. Dar, la ora apariţiei acestor rlnduri, lotul nostru trebuie să sosească. Aşteptarea a ajuns la capăt Şi sperăm ca Tiberiu Stama să-şi deşerte tolba plină cu noutăţi de pe linia tropicelor, pentru astâmpărarea curiozităţii cititorilor şi a noastră. Cornel GEORGESCU După 5 probe, Dinamo — C.A.U. 35-16 la atletism Programat Iniţial pentru sfîrşitul acestei săptămîni, mult aşteptatul derby dintre singurele echipe neînvinse, CAU şi Dinamo, a început cu cîteva zile mai devreme, deoarece cîţiva atleţi angajaţi in acest meci urmează să participe la un concurs internaţional. Cele 7 probe care au avut loc au cunoscut o luptă dîrză, desfăşurată, ăia păcate, în unele cazuri, In afara regulamentului competiţional. Este vorba de unele abateri in timpul cunei de 800 m despre care vom discuta intr-unui din numerele viitoare. Rezultatele primelor probe desfăşurate sunt următoarele 1 800 m: I. Dima (Steaua) 1:56,5; D. Tit (CAU) 1156,7 ; V. Reinhardt (Steaua) 1157,8 ; Ungureanu şi Neamţu au fost descalificaţi, dar dacă 3 atleţi meritau aceeaşi soartă, dusă judecăm după regulament. 1500 m: Ungureanu (D) 3:51,0 ; Barabaş (D) Si52,0 ; Rusnac (St) 8:52,3; Neamțu (CAU) 3(52,4; Andreica (St.) 3:54,6 ; Matthes (CAU) 3(54,7; 5000 m : I. Cioca (D) 14(30,0 ; N. Mustaţă (D) 14(30,2 ; I. Rusnac (St.) 14(56,0 ; S. Marcu (St.) 10:02,6; P. Botta (CAU) 15:22,4; H. Matthes (CAU) 15:22,6 ; 3000 ne obstacole : 7. Vamos (V) 9:00,6 ; I. Dima (St.) 9:00,6; V. Reinhardt (St.) 9:09,0 ; R. Rusu (D) 9:12,8 ; 10 km marş 3 II. Caraiosifoglu (D) 45:47,2 | V. Such (D) 49i19,0| Lălăstiu (St.) 49:30,6. Astăzi, de la orele 18,00 (in nocturnă), şi mline de la orele 9,00, vor avea loc pe stadionul Republicii celelalte probe ale meciului GAU — Dinamo — Steaua și meciul de categoria B dintre echipele CAU II — SSA Buc. — Progresul. Meciul dintre primele două echipe va decide echipa campioană pe anul 1969. Pină In prezent, în partea superioară a clasamentului situaţia se prezintă astfel : CLASAMENT GENERAL 1. CAU I 1 6 0 0 +478:12 2. Dinamo 1 0 0 0 +416:12 L Steaua 1 6 0 1 +148:10 BARBATI 1. Dinamó 0 0 0 0 +357:12 2. CAU I 6 0 0 0 +199:12 I. Steaua 8 5 0 1 +194:10 FEMEI 1. CAU I 6 8 6 0 +222:12 2. Dinamo • 6 0 0 + 59:12 3. Cluj I 1 0 2 + 64 : 8 '•1 La Arad, In meciul desfășurat săptămînă trecută pentru divizia B, rezultatele sunt următoarele : Arad — Dolj 82—120; Arad — Mureş 90—III; DoM — Mureş 111—110. Individual, cele mai bune rezultate au fost realizate de juniorii Andrei Kurunezi (Tg. Mureş) la 100 m 10,6, Marta Satmari (Tg. Mureş) la 100 m —123 şi Mihai Negomireanu (Arad) la înălțime — 1,97 m. N. MIHAIL Concurs de selecţie în zilele de 21—23 octombrie a.c., orele 15. Şcoala sportivă nr. 2 organizează in Bucureşti un concurs de selecţie pentru copiii născuţi In anii 1912 şi 1963, care ştiu să moare. Concursul va avea loc la ştrandul Tineretului.