Sportul, iunie 1974 (Anul 30, nr. 7777-7797)

1974-06-25 / nr. 7794

„ TURUL CICLIST AI ROMÂNIEI D uminică s-a încheiat la Bucureşti „Turul ciclist al României", ediţia a 20-a, jubiliară, dedicată celor două evenimente politice ale acestui an — a XXX-a aniversare a Eliberării şi cel de al XI-Iea Congres al P.C.R. Timp de două săptămîni, cea mai importantă întrecere ciclistă românească a anului a străbătut minunate plaiuri ale ţării, disputa cicliştilor bucurîndu-se de atmosfera de sărbătoare cu care au înconjurat-o sutele de mii de iubitori ai sportului. Apreciată deopotrivă de participanţii români, ca şi de oaspeţii din Cehoslovacia, Franţa, Maroc şi Polonia, marea întrecere a constituit o reuşită din toate punctele de vedere şi a fost încununată cu victorii româneşti pe toată linia. Echipa de reportaj a ziarului nostru vă prezintă în paginile de faţă cîteva opinii şi însemnări din ediţia jubiliară a „Turului României . OPINII DUPĂ UN SPRINT I«t terminarea „marii tii participanţi la ediţia MIRCEA RAMAŞCANU (România tineret I) : „Parcă nici acum nu-mi vine să cred că eu sunt învingătorul „Turului României,“ al acestei mari competiţii în care echipa noastră a fost introdusă doar pentru redarea in vederea Balcaniadei. Fiecare dintre noi a căutat să se afirme cu acest prilej. După ce m-a bucurat vestea participării, am avut o altă bucurie : clasarea pe locul doi la Buzău, în prima etapă. De acolo mi-a încolţit în minte ideea îmbrăcării, măcar pentru o etapă, a „tricoului galben“. Dar n-a trecut decât o zi şi mi-am văzut realizat visul. Ştiu că acest mare şi neaşteptat succes mă obligă. Şi voi face toate eforturile să-mi îmbunătăţesc unele laturi ale pregătirii, ca tactica şi sprintul (pentru care totuşi am lucrat mai mult în ultima vreme). Cred că victoria mea in „Turul României“ se datorează, în primul rînd, rezistenţei de concurs“. MUSTAFA NAJJAR (Maroc) : „Pentru mine, „Turul ciclist al României“ a reprezentat o competiţie mai dificilă decit mă aşteptam. Am intrat în el ca în necunoscut, mi s-a părut din capul locului prea lung, dar apoi l-am îndrăgit. Păcat că în primele etape nu am forţat aui citm trebuia ca să nu pierd minute importante faţă de primii clasaţi. Altfel, aş fi avut mai multe şanse de a ocupa primul loc, la care rîvneam la un moment dat, deoarece descopeream că nu mă aflu într-o competiţie oarecare. In acest context, locul al treilea reprezintă totuşi ceva pentru mine. îl felicit pe învingător, care mi se pare un ciclist cu excelente perspective“. TEODOR VASILE (România) : „După părerea mea, ediţia jubiliară a „Turului României“ a fost la fel de grea ca şi „Cursa Păcii“. Spunînd aceasta mă gîndese la lungimea traseului, la timpul nefavorabil care ne-a insoţit în cele mai dificile etape, la numărul mare de ciclişti care s-au bătut pentru poziţiile fruntaşe. In ceea ce mă priveşte, comportarea mi-a fost influenţată de prea multele ghinioane pe care le-am avut. M-am accidentat în cîteva rînduri şi am terminat cursa făcind mari eforturi fizice şi de voinţă. Consider că învingătorul, M. Ramaşcanu, este un tinăr cu foarte mult tap lent. El are nevoie de experienţă şi aceasta lui se poate căpăta decit prin participări la competiţii tari, cu adversari puternici. Oricum, Ramaşcanu se anunţă ca om de bază pentru echipa olimpică. Il felicit din toată inima pentru primul său mare succes !“ U. ZAJAC (Cehoslovacia) : „Ce să vă spun ? Stat fericit că, în compania unor adversari valoroşi, am reuşit un excelent loc 2 în clasamentul general individual Poate că reuşeam să ocup primul loc dacă nu-l scăpăm din vedere, în etapa de la Bacău, pe Ramaşcanu, care a luat atunci un avantaj hotărîtor. Eu eram cu ochii pe... Teodor Vasile şi aşa am pierdut definitiv tricoul galben ! In orice caz, învingătorul merită toate felicitările pentru modul în care şi-a apărat „fotoliul de lider“. J. MICHAUD (Franţa) : „îmi pare nespus de rău că n-am reuşit să cîştig nici o etapă a „Turului României“, deşi m-am aflat foarte aproape de succes in etapa Cluj — Oradea. Atunci am fost angrenat în busculada produsă de căderea lui T. Vasile, deşi aveam un culoar excelent de sprint. In fine, ghinioanele m-au urmărit şi mai departe, cel mai mare producîndu-se între Craiova şi Piteşti cinci, reuşind să mă „agăţ“ de plutonul fugarilor, o criză de ficat mi-a tăiat suflul“. R. PRILL (Polonia) : „Primirile excelente ,făcute pretutindeni cicliştilor, condiţiile foarte bune de concurs au făcut ca, în ciuda dificultăţii, Turul jubiliar să înregistreze un succes net. In aceste condiţii, onoarea ce ni s-a făcut de a fi invitaţi la start a sporit în proporţii. Sunt fericit pentru succesul colegului meu Wojtas, în ultima etapă“, bucle“, am solicitat opiniile cîtorva dintre ciclişjubiliară a turului. ^\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\Vv\\\\\\Vv\VA\\\\\\\\\\\\\\\VA\V,\V\\\\\\\\V.\\\\\\\\\\\\\\V\\\V,\\\\Vl\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\VA\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\VA\\V,VA C: CÂȘTIGĂTORII ULTIMELOR DOUĂ ETAPE v. HOŢA (Dinamo) VALENTIN HOŢA, învingătorul penultimei etape (Craiova — Piteşti) a Turului va împlini, la 6 iulie, 21 de ani. Născut la Tîrgu-Mureş, a început să practice ciclismul la clubul Mureşul, în „marea buclă“ a concurat sub culorile clubului Dinamo Bucureşti. Modest, componentul lotului olimpic ile spunea la Piteşti că nu s-ar fi aşteptat la o victorie de etapă în această competiţie. „Succesul mi-a zimbit cu vreo 30 km înaintea sosirii, cind i-am simţit pe colegii de evadare că sînt obosiţi. Cu un plus de efort am ciştigat sprintul final. Din păcate, am început să mă simt bine de-abia acum, la sfîrşit. Dacă ar mai fi fost cîteva etape aş mai fi făcut o... figură frumoasă. Oricum, însă, mai bine mai tîrziu decit niciodată“. Ne place să credem că acest „mai tîrziu“ va bonstitui un început pentru o frumoasă carieră de ciclist, cu atît mai mult cu cit este vorba despre un tinăr nominalizat în totul olimpic... T. WOJTAS (Polonia) Dacă înaintea startului în ultima etapă a Turului României s-ar fi făcut un sondaj printre cei 54 de ciclişti, cu siguranţă că fiecare ar fi răspuns afirmativ la întrebarea : doriţi să fiţi primul pe stadionul Republicii? Cinstea de a purta cununa de învingător a revenit alergătorului polonez TADEUSZ WOJTAS. Fericit de a se fi numărat printre laureaţii acestei competiţii, tinărul blond, care abia în februarie a împlinit 19 ani, a ţinut să ne spună : „Este o mare bucurie pentru mine ca să cîştig etapa finală. Victoria îmi dă mari speranţe pentru viitor, avînd în vedere că am început să practic ciclismul abia cu doi ani în urmă“. Alături de colegul său de echipă J. Jerzyna, el s-a numărat printre fruntaşii unor întreceri cicliste rezervate juniorilor, ce au loc la Gdansk, în Turul României el a evoluat pentru prima oară într-o competiţie de seniori. Emanuel FÂNTĂNEANU LOCUL I! Tinărul şi valorosul rutier MIRCEA RAMAŞCANU, a cărui carieră sportivă a început cu numai patru ani în urmă, pe velodrom, unde a înregistrat curind performanţe demne de reţinut (record de juniori la urmărire individuală — stabilit cu doi ani în urmă, campion de semifond la velodrom) îşi înscrie numele pe lista câştigătorilor celei mai prestigioase ediţii a „Turului României“, ediţia jubiliară. Prima cursă de şosea la care a luat parte a fost „Cupa Voinţa“, ediţia din 1971, în care s-a clasat pe locul 20, dar prin ceea ce a realizat în unele momente ale întrecerii a determinat pe specialişti să-l sfătuiască să părăsească velodromul. „De altfel — ne mărturisea el — atunci simţeam eu însumi că şoseaua mă cheamă mai mult decit velodromul“. Anul trecut a devenit campion naţional cu echipa Dinamo, in proba de 100 km la contratimp, ceea ce a pledat în favoarea includerii lui, in primăvara acestui an, in echipa de tineret şi în cea pentru Balcaniadă. Prima sa participare în Turul României — anul trecut, cind a ocupat locul 17. Pentru această a 20-a ediţie îşi propusese intrarea în primii 10 şi cîştigarea „contratimpului“. Dar a realizat mai mult decit se aştepta... Mircea este unul din cei mai tineri cîştigători ai competiţiei. De-a lungul marelui traseu parcurs de caravană, el a purtat, începind de la Bacău, 11 etape tricoul galben, pe care şi l-a apărat cu dîrzenie. Unul dintre foştii învingători ai celei mai importante întreceri cicliste româneşti, Marin Niculescu, ne spunea la capătul „marii bucle“, că pentru el învingătorul cursei este o surpriză plăcută. ..Ramaşcanu este un ciclist de talent şi de viitor. Acum, este drept, a cîştigat în proporţie de 50 la sută datorită talentului şi în proporţie de 50 la sută datorită conjuncturii. Viitorul său sportiv depinde numai de el. Trebuie să ne convingă că nu a existat nici un procent de hazard. Fără discuţie, el merită toate felicitările pentru victorie. Nu este un lucru oarecare să cîştigi la această vîrstă „Turul României“, în competiţie cu cîţiva ciclişti valoroşi şi cu mai multă experienţă, el a dovedit că este la momentul de faţă mai bun“. Aurelian BREBEANU PISTARZII AU FOST LA ÎNĂLŢIME înaintea startului în ediţia jubiliară a Turului României semnalam prezenţa în rîndurile participanţilor a cîtorva alergători cu palmares bogat în probele de velodrom, dar puţin experimentaţi în cursele de şosea. Vor reuşi pistarzii — ne întrebam atunci — să absolve o cursă atît de grea, cum este înconjurul ţării pe bicicletă ? Finalul competiţiei ne-o va arăta. Şi iată că, astăzi, la încheierea marii întreceri — desfăşurate în bună parte în condiţii atmosferice dintre cele mai vitrege - în clasamentul general final al cursei ne apar absolut toţi cei asupra cărora, în urmă cu 14 zile, am avut oarecari îndoieli. Capul de listă îl deţine însuşi cîştigătorul din acest an al Turului , Mircea RAMAŞCANU. Produs sută la sută al velodromului, intrat în competiţii de fond din 1971, acest flăcău de 21 de ani s-a impus categoric. Victoria sa în Turul României nu a fost norocoasă. A fost o victorie muncită, pe deplin meritată şi, am putea spune, succesul său este succesul velodromului care dintotdeauna a format şi a şlefuit sportivi pentru orice probă din sportul cu pedale. Pe parcursul celor 14 etape ale competiţiei am întîlnit bătîndu-se la sprinturi şi acumulînd puncte pe Marineanu, pe Voican, pe Cîrje sau pe Ferfelea, pe Gavrilă, Soare, Negoescu, V. Mircea, toţi sportivi formaţi pe velodrom. Pe aceşti pistarzi, deveniţi fondişti i-am văzut nu o data în fruntea plutonului, cu capul In ghidon, trăgînd şirul de sportivi cu 45 şi chiar 50 km pe oră, în urmărirea unor fugari. I-am văzut iniţiind chiar evadări sau evidenţiindu-se ca grimperi. în sfîrşit, viteziştii au fost la înălţime, iar pentru comportarea lor frumoasă merită, cu toţii, calde felicitări. Gheorghe ŞTEFANESCU Echipa de tineret a RomânieiCostel Cire, Ilie Valentin, Mircea Ramaşcanu, Marian Ferfelea şi Nicolae Voican MIRCEA RAMAŞCANUI—1l AUTENTICĂ SPERMĂ A SPORTULUI ISTRU CU PEDALE Victoria repurtată de tinărul nostru rutier Mircea, Ramaşcanu în cea de a 20-a ediţie a „Turului României“ ne-a produs o reală satisfacţie, ne-a întărit convingerea că sportul cu pedale are talente care, prin muncă asiduă, fără preget, pot ridica considerabil nivelul performanţelor, pot aspira la consacrarea olimpică. Succesul ciclistului dinamovist, pregătit de antrenorul emerit Nicolae Voicu, a fost pe deplin meritat. „Tricoul galben" din per manenţă pe primul plan al cursei Mircea Ramaşcanu a cucerit primul „tricou galben“ la capătul etapei a II-a, la Bacău, graţie unei acţiuni individuale susţinută cu energie şi curaj. Avansul Ediţia jubiliară a „Turului României“ a fost o competiţie cu un grad de dificultate foarte ridicat, situat la nivelul marilor întreceri rutiere tradiţionale. Programat de-a lungul a două săptămîni, cu multe etape lungi (între 150 şi 170 km), Turul a avut de întîmpinat şi dificultatea unor condiţii meteorologice nefavorabile. în multe etape a plouat torenţial şi a fost frig, ceea ce a sporit la maximum duritatea etapelor de munte. Cu toate acestea, nivelul întrecerii a atins cote îmbucurătoare. Media orară din ultima etapă (52,5 km — un veritabil record în cursele noastre şi o medie de prom plan în activitatea rutieră internaţională), cele din alte secvenţe ale competiţiei (situate dincolo de 46 km) şi faptul că în extrem de puţine zile ritmul a fost mai mic de 40 km/h conferă ediţiei jubiliare a înconjurului ţării pe biciclete aureola de timp cucerit acolo a fost păstrat de-a lungul etapelor următoare şi consolidat în contratimpul de la Drobeta — Turnu Severin. Ramaşcanu a fost în permanenţă atacat, dar el a rezistat cu brio. Atent la fiecare acţiune, prezent în fiecare evadare, el a dat dovadă de forţă, temeritate şi o mare dorinţă de a învinge. Sigur, nu se poate afirma că învingătorul acestei întreceri maraton este de acum un ciclist împlinit. El are cîteva calităţi, dar şi o seamă de insuficienţe. Ramaşcanu nu posedă sprint, este încă rigid, nu are simţ tactic dezvoltat. Succesul din „Turul României“ îi impune o seamă de responsabilităţi (în egală măsură şi antrenorului emerit Nicolae Voicu) pentru viitor. Dinamovistul trebuie să muncească, să înveţe din fiecare întrecere, să pună în aplicare elementele noi asimilate. Ne punem mari speranţe în talentul lui Ramaşcanu şi în iscusinţa antrenorului său, unui nivel ridicat. Să adăugăm că rapiditatea cursei a fost asigurată de acţiuni de excepţională combativitate, de faze de mare spectacol, pentru a avea imaginea unei competiţii pasionante ce va rămine în istoria Turului ca un punct de vîrf. Faptul că 54 (din 65 de rutieri plecaţi în cursă) au terminat întrecerea atestă gradul bun de pregătire a întregului pluton. Rutierii români au dat, fireşte, tonul. Ei au încercat totul şi au reuşit să termine învingători în cele 4 clasamente (individual — Mircea Ramaşcanu, echipe — România tineret, căţărători — Vasile Selejan, sprinteri — Vasile Teodor), ceea ce constituie un punct de onoare atît pentru sportivi cit şi pentru antrenorii lor. Ciclismul românesc s-a impus atît prin generaţia tînără cit şi prin cea consacrată. îmbinarea aceasta poate să însemne un moment fericit în activitatea sportului nostru cu pedale. Depinde de modul în care federaţia şi cluburile vor şti să-l folosească. Ne pare rău că o suită de ghinioane l-au stopat (angrenat în busculade s-a rănit grav) pe Vasile Teodor din tentativa sa de a susţine un spectaculos duel cu Mircea Ramaşcanu. Ar fi fost instructiv să-l vedem pe lider supus testului experienţei şi valorii. Oricum, rămînem la convingerea că lingă multilateralul nostru rutier Vasile Teodor se alătură un talent care poate contribui la ridicarea ciclismului nostru pe noi trepte valorice. Oaspeţii ne-au impresionat prin combativitate Cursa a fost pasionantă, îndeosebi datorită replicii alergătorilor oaspeţi. Ei n-au contenit în încercarea de a ataca poziţiile deţinute de rutierii români şi, în final, au obţinut două locuri pe podiumul de premiere la individual şi unul la echipe. S-au impus atenţiei cehoslovacii Zajac, Senk şi Tichacek, marocanii Najjari şi Benkadi, francezii Michaud şi Lagalisse, polonezii Wojtas şi Prill. Prestaţia lor generală a fost remarcabilă şi — nu ne îndoim — antrenorii s-au putut bucura de roadele combativităţii elevilor lor. Există forţe pentru examenul olimpic A 26-a ediţie a „Turului României“ s-a bucurat, aşa cum am mai menţionat, de un succes general binemeritat. Ceea ce trebuie să reţinem în primulrînd este faptul că ea a prilejuit evaluarea forţei ciclismului nostru acum, în pragul tentativei de a se impune în faţa selecţionerilor echipei olimpice a României. Constatarea este că, deşi nu dispunem de un mare număr de rutieri de valoare, avem totuşi un grup de talente — afirmate sau în curs de afirmare — ce pot susţine dificilul examen. Revine federaţiei şi antrenorului Nicolae Voicu sarcina de a asigura condiţiile necesare unui succes deplin. Hristache NAUM vasne aeiejansingur si mustafa iNajjari intr-o dispitia pasionantă pentru cucerirea titlului de cel mai bun colforctor „Turul României" s a situat la nivelul marilor întreceri internaţionale TEHNICIENII . Acum, la sfirşitul înconjurului ţării pe bicicletă, să dăm cuvîntul cîtorva dintre membrii caravanei. MOHAMED BAHLOUL — Maroc : „Sînt încîntat că am avut prilejul să luăm parte la o competiţie ciclistă atît de importantă. Ne-am aflat pentru prima oară în România şi trebuie să recunosc că ne-au uimit pur şi simplu frumoasele manifestări de prietenie care ni s-au făcut pretutindeni, ospitalitatea populaţiei, precum şi grija organizatorilor de a face totul pentru a ne simţi bine aici. Cicliştii mi-au mărturisit că visează să revină pe aceste frumoase meleaguri, spre a lua parte la o nouă ediţie a Turului. Cred că sportivii mei, care alcătuiesc echipa naţională a Marocului, şi-au făcut datoria, onorînd printr-o bună comportare ediţia jubiliară a „Turului României“, întrecere ce a solicitat atît din partea lor, cit şi a tehnicienilor şi mecanicilor, eforturi deosebite şi o pregătire complexă“. NICOLAE VOICU — România tineret I : „Foarte dificilă această ediţie a întrecerii — traseu lung, greu şi, prin aceasta, selectiv cu valorile rutierilor participanţi. Obiectivul iniţial al formaţiei antrenată de milive a fost acela al pregătirii complexe, îin condiţii de concurs. Pe parcurs, însă, datorită frumoasei comportări din etapa a II-a, elevii mei au trebuit să se apere de atacurile celorlalte echipe aspirante la locul întîi şi să atace în momentul în care poziţia de lideri le era ameninţată. Recunoscând meritele lui Ramaşcanu — car© are datoria să confirme poziţia cîştigată acum în ciclismul nostru — trebuie să menţionez spiritul de echipă al colegilor săi Ilie Valentin, Costel Cîrje, Nicolae Voican şi Marian Ferfelea“. CRISTIAN RUMEAU — Franţa : „Mă simt obligat să încep cu cuvinte de laudă la adresa organizatorilor „Turului ciclist“ al României şi a celor care ne-au oferit ocazia să fim primiţi atît de ospitalier în toate oraşele — cap de etapă sau în localităţile prin care am trecut “— primitorii dumneavoastră concetăţeni. Regret faptul că Verpellini, cel mai valoros rutier francez cu care am venit în România, a fost obligat să abandoneze din cauza unor indispoziţii fizice. în schimb, dacă organizatorii vor avea amabilitatea să-şi repete invitaţia şi în 1975, le vom răspunde cu cea mai mare plăcere şi ne vom pregăti şi mai bine pentru acest eveniment“. KAREL KRIVANEC — Cehoslovacia : „Ediţia jubilară “ a XX-a „Turului României“ ne-a dovedit, o dată în plus, că această întrecere merită din plin să figureze în calendarul federaţiei internaţionale. Este o competiţie de prestigiu, care câştigă tot mai mult interes în faţa amatorilor şi practicanţilor sportului cu pedale din arena internaţională“. MANFRED KRATZKE — Polonia : „Am intrat în ritmul competiţiei de-abia pe ultima ei parte. Atunci Prill a cîştigat două sprinturi intermediare iar Wojtas ultima etapă. Am acumulat multă experienţă într-o companie valoroasă, oferită de rutierii români şi de invitaţii lor. Ne vom reîntoarce bucuroşi, oricînd, în România“. OCTAVIAN AMZA — arbitru internaţional : „Atmosfera în care s-a desfăşurat ediţia jubiliară a Turului a fost pe măsura evenimentului, ea fiind marcată mai ales, de faptul că a fost închinată celor două mari evenimente ale anului, a XXX-a aniversare a Eliberării şi Congresului al XI-lea al P.C.R. Cu acest prilej s-au inaugurat trasee noi, s-au realizat premiere în privinţa oraşelor — cap de etapă. Numărul mic de abandonaţi demonstrează că nivelul pregătirii participanţilor a fost în general înalt. S-a înregistrat concomitent şi o egalizare valorică a lor, argumentul principal al acestei afirmaţii fiind lupta strînsă ce s-a dat de-a lungul fiecărei etape pentru ocuparea unei poziţii cit mai bune“. Radu TIMOFTE DESPRE TURULUI EDIŢIA JUBILIARA ROMÂNIEI SÂRBĂTOARE .Sv\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v\v\\\\\\\\\\v\\\v\\\\vvvn\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\^ în cronica ediţiei jubiliare, a 20-a, a „Turului ciclist al României“, va rămine înscrisă la loc de cinste atmosfera de sărbătoare care a domnit pe întregul traseu. Etapă de etapă, caravana ciclistă a trecut printr-un culoar de oameni şi de flori, fie că era soare sau ploua cu găleata, fie că şoseaua se întindea pe cimpii sau se căţăra spre nori. La peisajul incîntător al lanurilor bogate, la măreţia uzinelor şi combinatelor pe lingă care treceam, la frumuseţea caselor din sate şi comune, sau a noilor cartiere din oraşe, s-a adăugat pretutindeni prezenţa sutelor şi miilor de oameni care au aplaudat şi încurajat pe ciclişti în temerara lor competiţie. La Buzău, Bacău, Vaslui şi Iaşi, la Suceava, Gura Humorului şi la Bistriţa, la Dej şi Baia Mare, la Cluj şi Oradea, la Arad şi Timişoara, Lugoj, Drobeta Turnu Severin, la Filiaşi şi Craiova, la Slatina şi Piteşti, ca şi la plecarea sau la sosirea in Bucureşti. „Turul României“ a fost întîmpinat cu căldură şi dragoste, cu braţele încărcate de trandafiri şi bujori. Ar trebui amintite toate satele şi comunele prin care a trecut caravana, detaşamentele de piernieri îmbrăcaţi de sărbătoare, oamenii de toate vîrstele care au ieşit în întimpinarea sportivilor. Spaţiul nu ne îngăduie, dar nu putem să nu menţionăm imaginea de neuitat a comunei Ciumeghiu din judeţul Bihor. La marginea şoselei, în faţa casei, fiecare familie s-a aşezat în jurul unei mese şi, pe ştergare albe, a pus o glastră cu bujori şi o cană cu apă proaspătă pentru cei însetaţi. O străfulgerare de o clipă în goana neostenită a caravanei, această imagine exprimînd omenia, ospitalitatea şi demnitatea deopotrivă, a rămas adine întipărită în sufletul tuturor, a fost viu comentată în caravană. Tuturor acestor oameni minunaţi din satele şi oraşele prin care a trecut „Turul României“, tuturor oficialităţilor locale, respectuosul nostru omagiu şi recunoştinţa tuturor, pentru sărbătoarea pe care au adus-o zi de zi în marea şi dificila întrecere sportivă. Mircea COSTEA Mii şi mii de spectatori au ţinut să asiste la spectaculoasele dispute ale rutierilor. (Imagine din Oradea). Fotografii de Dragoș NEAGU CLASAMENTUL OSPITALITĂŢII ca 0 Ne este foarte greu (nici nu credem 0 ar reuşi cineva) să întocmim un clasa 0 0 ment al ospitalităţii, folosind o unitate de 0 0 măsură riguros exactă, cum este — de pildă 0 1 — cronometral cu care se stabilea timpul 0 g în care s-a parcurs fiecare etapă. 0 Un sondaj de opinie in caravană ne-am confirmat cit este de greu să se stabilească 0 g un asemenea „clasament“. S-a ales, după 0 g multe discuţii, în care... toată lumea avea 0 g dreptate, municipiul cel mai ospitalier, dife- 0 g ,renta între oraşele cap de etalpă fiind 0 g minimă. £ 0 Cu această precizare, menționăm că sufra- 10 giile au fost polarizate, in sfîrșit, de MU- 0 g NICIPIUL ORADEA, urmat de Baia Mare 0 1 si Suceava. 05 ^\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\Vx\^ BREVIAR Pe parcursul traseului ediţiei jubiliare a „Turului României“ in carnetul reporterului s-au strîns multe date care nu au putut fi cuprinse in relatările zilnice. Dintre acestea nu prezentăm citeva : • premiile pentru cel mai tînâr participant la ediţia jubiliară au revenit ciclistului dinamovist N. State care încă nu a împlinit 19 ani, în timp ce pe primul loc în categoria „vîrstnici" s-a situat cehoslovacul Emil Hekele (34 de ani) ; • cel mai ghinionist alergător a fost Teodor Vasile, angrenat in trei busculade, care l-au privat de posibilitatea de a termina învingător în două etape ; • „viteza“ cea mai mare a înregistrat-o caravana ciclistă în etapa Piteşti — București (109 km), cind media orara a fost de 52,515 km ; cea mai mică a fost pe ruta Gura Humorului — Bistriţa (160 km) , 36,700 km • cea mai lungă etapă, 170 km : Buzău - Focşani - Bacău, iar cea mai scurtă, 109 km . Piteşti — Bucureşti • la Gura Humorului, călăreţi şi buciumaşi în frumoase costume naţionale au întîmpinat pe ciclişti cu tradiţionale urări de bun sosit ; • pentru intîia oară o caravană a „Turului ciclist al României“ a trecut prin Baia Mare şi gazdele au ţinut să cinstească evenimentul în mod deosebit. De asemenea, după mai bine de un deceniu cetăţenii din Iaşi, Oradea şi Drobeta Tr. Severin au găzduit o mare cursă ciclistă : • în actuala ediţie a Turului am consemnat şi o premieră : programarea în aceeaşi etapă a punctelor de câţârare de la Mestecaniş şi Măgura Calului, în etapa a V-a, Gura Humorului — Bistriţa. Dintre rutieri, doar E. Hekele (Cehoslovacia), J. Michaud (Franţa) şi M. Najjari (Maroc) s-au numărat de fiecare dată printre aspiranţii la primul loc în aceste puncte. • în drumul său, caravana ciclista a trecut prin locuri de o frumusețe deosebita, marcate, totodată, de valoroase vestigii ale trecutului : Palatul Culturii din Iași, Cetatea de scaun a Sucevei, Casa memoriale „Octavian Goga" de la Ciucea, ruinele podului lui Apolodor din Damasc de la Drobeta Tr. Severin. • oraşele patriei i-au întîmpinat pe ciclişti, cu minunatele realizări din anii socialismului. Să amintim doar impresionantele construcţii ale Hidrocentralei de la Porţile de Fier şi cele de pe platforma industrială de la Piteşti.