Steagul Roşu, iulie 1953 (Anul 8, nr. 150-176)

1953-07-22 / nr. 168

Noi dovezi lagărului păcii Cu fiecare zi ce trece lagărul păcii și al socialismului se întărește necontenit; sunt obținute succese tot mai însemnate în întărirea și dezvoltarea economiei naționale a Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. Superioritatea industriei și a tehnicii înaintate a Uniunii Sovietice dovedește întregii omeniri, că Marea Țară a Socialismului Victorios — Uniunea Sovietică constitue o forță de neînvins. tie Partidul Comunist al Uniunii Soviecredincios învățăturilor marelui Stalin, reușește să dobândească victorii însemnate în opera de construire a comunismului. Cu un sentiment de legitimă mândrie patriotică și de nespusă bucurie, poporul nostru muncitor alături de popoarele Uniunii Sovietice au aflat de Comunicatul Direcției Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Miniștri al U.R.S.S., cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat pentru dezvoltarea economiei naționale a U.R.S.S., pe primul semestru al anului 1953. Oamenii muncii de pretutindeni au fescultat cu mândrie acest Comunicat, care oglindește însemnatele succese dobândite de înfloritoarea economie națională a U.R.S.S., în prima jumătate a acestui an. Ei au văzut în această nouă victorie, încă o mărturie a faptului că popoarele Uniunii Sovietice, sub conducerea neînfricatului Partid Comunist, pășesc ferm înainte pe drumul spre comunism. Sub conducerea Partidului Comunist, al Uniunii Sovietice, strâns uniți în jurul lui, oamenii sovietici își consacră toate forțele lor creatoare îndeplinirii cu succes a celui de al cincilea plan cincinal de dezvoltare U.R.S.S. Rezultatele îndeplinirii planului de stat pe primul semestru al anului 1953, dovedesc încă odată, cănunca lor este încununată de succes. In prima jumătate a acestui an, a continuat să se dezvolte industria socialistă a U.R.S.S. — baza puterii Statului Sovietic și a creșterii bunei stări materiale a poporului. Planul semestrial al producției globale a fost îndeplinit în ansamblu în proporție de 100 la sută. In comparație cu rezultatele din primul semestru al anului trecut, producția globală a industriei U.R.S.S. a sporit în primul semestru al acestui an cu 10 la sută. Succese importante în primul semestru al acestui an au fost obținute în toate domeniile de activitate, ale dezvoltării economiei naționale a U.R.S.S. Grija pentru nivelul de trai al oamenilor muncii, satisfacerea maximală a cerințelor lor crescânde este lege pentru Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. In cursul acestui semestru, oamenii sovietici au primit o cantitate sporită de mărfuri. Guvernul Sovietic a stabilit în anul 1953 o sarcină suplimentară în ce privește producția și livrarea de mărfuri de larg consum, spre a fi vândute populației, în valoare de peste 20 miliarde de ruble. Cu 15 la sută, mai multe mărfuri decât în primul semestru al anului 1952 au fost vândute populației în această perioadă. Noua reducere de prețuri — a șasea după desființarea sistemului de cartele — înfăptuită pe bază importantelor succese realizate în domeniul producției industriale și agricole, a avut ca rezultat o nouă creștere a puterii de cumpărare a oamenilor sovietici. Cu totul alta este situația în țările capitaliste. Aici, scopul producției este obținerea de profituri maximale, iar ca urmare a cursei înarmărilor se reduce tot mai mult producția civilă, cresc enorm prețurile și scade capacitatea de cumpărare a masselor, crește șomajul, mizeria, bântuie foametea. Bugetul țărilor lagărului imperialist este consacrat înarmărilor febrile, lăsând populația în ruină, în mizerie. In țările capitaliste, expansiunea capitalului monopolist din S.U.A. și politica sa de dictat, înrobesc și mai mult populația. In aceste țări, se agravează continuu criza generală a capitalismului, forțele de producție bat pasul pe loc, contradicțiile dintre țările capitaliste se ascut mereu, slăbind și ruinând sistemul orânduirii capitaliste, în lupta pentru întărirea lagărului păcii, democrației și socialismului, succese importante sunt obținute și de către poporul nostru muncitor, cu ajutorul neprecupețit și desinteresat al Uniunii Sovietice. Dovadă acestui lucru îl constitue Comunicatul Direcției Centrale de Statistică de pe lângă Consiliul de Miniștri al R.P.R., cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat pentru dezvoltarea economiei naționale a R.P.R. pe cel de al doilea semestru al anului 1953. Succesele obținute în această perioadă în dezvoltarea economiei noastre naționale, umplu de bucurie inimile oamenilor muncii, se insuflă un nou imbold în lupta pentru a da viață chemării partidului și guvernului de a îndeplini prevederile planului cincinal cu , un an mai devreme, ale trainiciei și socialismului Planul producției globale industriale pe trimestrul II al acestui an, a fost îndeplinit în proporție de 101,1 la sută. Producția globală pe ansamblul industriei socialiste a crescut față de aceeași perioadă a anului trecut cu 19,1 la sută. Pe întreg semestrul I al acestui an, Comunicatul arată că planul producției globale din industria socialistă a fost îndeplinit în proporție de 101,3 la sută, obținându-se o creștere de 20,8 la sută, față de aceeași perioadă a anului trecut. Aceasta înseamnă că industria noastră socialistă, care are rolul conducător în întreaga economie națională, a făcut în acest timp pași hotărîtori în opera de construire a socialismului. In multe ramuri ale industriei s’a ridicat nivelul tehnic, al producției, prin introducerea de noi mașini primite din Uniunea Sovietică și țările de democrație populară, pe baza ajutorului și colaborării internaționale de tip socialist. Tehnica nouă, tehnica avansată sovietică, pătrunde adânc în tot mai multe domenii ale activității noastre economice. Pe baza noilor realizări ale științei și tehnicei sovietice s’au adus proceselor de producție, numeroase îmbunătățiri și perfecționări. Datorită ajutorului dat de Uniunea Sovietică în utilaj, tehnicieni și material tehnic documentar, industria noastră constructoare de mașini se dezvoltă continuu. Noi putem produce astăzi tot mai multe mașini-unelte de tăiat metale, rulmenți, utilaj petrolifer și alte asemenea produse, pe care sub regimurile burghezo-moșierești le importam din străinătate, fiind tributari monopolurilor imperialiste. Ducând la îndeplinire sarcinile trasate de partid și guvern pentru industrializarea socialistă a țării, oamenii muncii din numeroasele întreprinderi ale economiei noastre naționale au obținut succese importante. Astfel, pe cel de al doilea trimestru al anului 1953, întreprinderile din cadrul Ministerului Energiei Electrice și a Industriei Electrotehnice și-au îndeplinit planul în proporție de 108,6 la sută ; din Ministerul Industriei Petrolului cu 100,7 la sută ; din Ministerul Industriei Chimice cu 104,3%; din Ministerul Industriei Ușoare cu 103,3% ; din Ministerul Industriei Alimentare cu 101,3 la sută, etc. Paralel cu aceasta, nevoile culturale au fost satisfăcute în măsură tot mai mare datorită faptului că întreprinderile industriale ale Direcțiunii Generale ale Editurilor, Industriei Poligrafice, Difuzării Cărții și Presei, și-au îndeplinit planul în proporție de 106,4 la sută. Succese importante au fost obținute în cel de al doilea trimestru al anului și în agricultură. înzestrarea agriculturii cu tractoare și mașini agricole, a continuat și în această perioadă a semestrului I. Parcul de tractoare și mașini agricole s’a mărit cu 1325 tractoare, cu 800 pluguri de tractor, cu 770 semănătoare, cu 610 secerătoare-legătoare, cu 457 batoze, cu 200 combine autopropulsate și cu alte mașini agricole. Numărul cadrelor tehnice din agricultură a crescut în această perioadă simțitor. Gospodăriile Agricole de Stat și gospodăriile agricole colective au realizat recolte superioare față de gospodăriile țăranilor individuali. Țărănimea muncitoare a fost ajutată de stat, punându-i-se la dispoziție mașini agricole, sămânță de calitate, asistență agro-zootehnică, ceea ce a determinat sporirea producției la hectar. Odată cu creșterea industriei și agriculturii, s-a dezvoltat necontenit transportul pe căile ferate, fluvial, mașinitim și auto. Succesele realizate în toate ramurile economiei naționale au dus la o creștere simțitoare a nivelului de trai al poporului muncitor. Planul desfacerii mărfurilor cu amănuntul, a comerțului socialist pe trimestrul II al anului 1953, a fost îndeplinit în proporție de 100,3 la sută.În cursul trimestrului II al acestui an, au fost vândute populației cu 22,7% mai multe mărfuri față de trimestrul II al anului 1952. Succesele înregistrate in dezvoltarea economiei noastre naționale în cel de al doilea trimestru al acestui an, trebue să constitue pentru oamenii muncii din regiunea noastră un nou imbold în lupta pentru desfășurarea cu avânt sporit a întrecerii socialiste, pentru dobândirea de noi victorii în procesul de producție. Organizațiile de partid trebue să mobilizeze în fruntea tuturor acțiunilor pe comuniști, să desfășoare larg critica de jos și autocritica pentru lichidarea unor lipsuri care mai există în activitatea unor întreprinderi din regiunea noastră. Răspunzând cu elan chemării partidului și guvernului, de a îndeplini planul cincinal în numai, 4 ani, intensificând întrecerea socialistă,, să ducem bătălia pentru obținerea unor noi succese, să pășim înainte, cu [pași hotăriți pe drumul dezvoltării continue a economiei noastre nationale. Anul VIII Seria MI Nr. 168 Í1647) 4 pagini 20 bani MIERCURI 22 Iulie 1953 \ Președintelui Consiliului de Miniștri al Republicii Cehoslovace tovarășului Vilem Siroký Praga Cu prilejul împlinirii a 5 ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală dintre Republica Populară Română și Republica Cehoslovacă, vă transmit tovarășe Președinte, felicitări din toată inima din partea poporului român și a guvernului Republicii Populare Române. Acest tratat constitue o contribuție însemnată la opera de construire a socialismului în țările noastre,la lupta pentru apărarea păcii, pe care popoarele noastre o duc împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, în frunte cu marea noastră prietenă și eliberatoare, Uniunea Sovietică. Vă rog să primiți cele mai călduroase urări pentru continua întărire și înflorire a Cehoslovaciei democrat populare și pentru dezvoltarea tot mai largă a relațiilor frățești dintre popoarele noastre. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române I în în Ierior "PE TEME ACIUALE : Probleme ale sfaturilor populare. (pag. 2-a). Pentru deplina folosire a utilajului pe șantierul Hidrocentralei „V. I. Lenin” de la Bicaz. (pag. 2-a) Colțul roșu desfășoară o rodnică activitate. "“(pag. 2-a) Stația de radioficare din Asău, trebue să-și îmbunătățească activitatea. (pag. 2-a) Succesele constructorilor de la Bicaz.(pag. 2-a) ii Itîn fii în î: Presa engleză despre acordul comercial franco-sovietic. (pag. 4-a) DIN ȚARA CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI (pag. 3-a) I. Cabin : înrăutățirea situației materiale a oamenilor muncii din Germania occidentală. (pag. 4-a) De la Ministerul afacerilor externe al U.R.S.S. —(pag. 4-a). -Scrisoarea înaltului Comisar al U.R.S.S. în Germania, adresată Inaltului Comisar al S.U.A. (pag. 4-a) Cinci ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală între R. P. R. și R. Cehoslovacă Președintelui Republicii Cehoslovace tovărășului Antonin Zapotocký Praga Cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală dintre Republica Populară Română și Republica Cehoslovacă, în numele Prezidiului Marii Adunări Naționale și al meu personal, vă exprim cele mai călduroase felicitări. Colaborarea rodnică dintre țările noastre, întărită prin acest tratat, contribue activ la realizarea însemnatelor succese pe care le obțin popoarele noastre pe drumul construirii socialismului. Sunt convins că și în viitor relațiile de prietenie și colaborare rodnică dintre țările noastre se vor întări și mai mult în lupta pentru victoria forțelor păcii și ale socialismului, în fruntea cărora se află marea și puternica noastră prietenă. Uniunea Sovietică. Dr. PETRU GROZA Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române Ministrului Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace tovarășului Vaclav David Praga Cu ocazia celei de a 5-a aniversări a încheierii Tratatului de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală dintre Republica Populară Română și Republica Cehoslovacă, vă rog să primiți, tovarășe Ministru, sincere felicitări. Poporul român exprimă poporului cehoslovac frate și aliat cele mai călduroase urări pentru înflorirea Republicii Cehoslovace și pentru întărirea continuă a colaborării dintre popoarele noastre în lupta pentru apărarea păcii, în fruntea căreia se află marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică. SIMION BUGHÎCI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Tovarășului Dr. Petru Groza Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Române București Cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală trimit poporului român și Dvs. personal sincere felicitări. Tratatul care a întărit vechea prietenie a popoarelor român și cehoslovac a devenit, de asemenea, baza unei colaborări mereu crescânde a popoarelor noastre în toate domeniile vieții. Popoarele noastre, datorită ajutorului uriaș și dezinteresat al Uniunii Sovietice, au obținut mari succese în construirea socialismului. Popoarele noastre își vor întări prietenia, în frunte cu cel mai bun prieten al nostru — Uniunea Sovietică — și prin această vor susține pacea în lumea întreagă.ANTONIN ZAPOTOCKY Președintele Republicii Cehoslovace Tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române București Cu ocazia celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală vă rog să primiți sincerele mele urări și felicitări tovărășești. Colaborarea frățească și sinceră dintre popoarele noastre, care se adâncește din an în an, întărește unitatea și coeziunea lagărului păcii și socialismului, în fruntea căruia se află Uniunea Sovietică și astfel întărește cauza păcii in lumea întreagă. Urez poporului român noi succese în lupta pentru pace în lumea întreagă și pentru socialism. VILEM SIROKY WI! Președintele Guvernului Republicii Cehoslovace Tovarășului Simion Bughici Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române București Vă i’Og să primiți tovarășe Ministru, sincerele mele felicitări cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare și Asistență Mutuală. Acest tratat a devenit baza colaborării pașnice și frățești a țărilor noastre. Datorită ajutorului dezinteresat al Uniunii Sovietice, construim in țările noastre socialismul și nu ne vom abate de pe drumul pe care ni l-au arătat așa de clar Lenin și Stalin în testamentul lor nemuritor. Să se întărească neîncetat prietenia sinceră a popoarelor noastre care fac parte din lagărul păcii, democrației și socialismului. VACLAV DAVID Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace întreprinderea ^Dinamo^-București a primit numele lui Clement Gottwald Prezidiul Marii Adunări Naționale a R.P.R. a dat un decret prin care atribue întreprinderii „Dinamo” din București denumirea de „întreprinderea Clement Gottwald”. (Agerpres) In cinstea zilei de 23 August și a Festivalului Mondial al își îndeplinesc cu cinste angajamentele organizându-și mai bine munca și intensificând întrecerea socialistă muncitorii fabricii „Steagul Roșu” din Piatra Neamț, reușesc cu fiecare zi de muncă să dobândească noi victorii în procesul de producție. Despre acest lucru ne vorbește faptul că până la data de 19 iulie la această întreprindere planul de producție pe luna în curs era depășit cu 35,9 la sută. Acest succes înregistrat va permite colectivului întreprinderii „Steagul Roșu” din Piatra Neamț să-și realizeze sarcinile de plan pe această lună cu mult înainte de termen. Pe lângă depășirea planului de producție, această întreprindere a reușit să obțină succese și în ceea ce privește respectarea planului de livrare, care a fost depășit cu 2 la sută. Fruntași în obținerea acestor succese se situiază comunistul Alanișca Dumitru, de la secția fierbere, care îndeplinește săptămânal planul de producție cu o zi mai devreme, precum și de către muncitorii Diaconu Ion, David Gh., Mereuță Nicolaie și Insurățelu Gheorghe. " • • • < ‘ Un aport deosebit in îndeplinirea planului de producție, îl dă în mod neprecupețit tov. Bădilă I., tehnician, care supraveghează întreaga producție a fabricii. Constructorii hidrocentralei de la Bicaz, muncesc cu entuziasm în întrecerea socialistă, pentru a-și respecta angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August și a Festivalului. Aplicând în munca lor minunatele muncă ale stahanoviștilor metode de sovietici, care le permit să-și organizeze cât mai temeinic munca, ei reușesc să obțină succese importante ; fiecare zi de muncă aduce ceva nou în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan înainte de termen. Pe șantierele întreprinderii de construcții 801 lucrează mulți tineri. Dintre aceștia, numeroși au fost aleși ca delegați la cel de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului. In întrecerea socialistă, tinerii delegați, dealtfel întreg tineretul de pe acest șantier, se străduesc să dobândească noi succese, în procesul de producție. Când a fost ales delegat la Festival, tânărul Florea Ștefani de curând confirmat stahanovist, s-a angajat să-și depășească consecutiv sarcinile de producție, să aplice în munca lui metodele avansate de muncă. Au trecut doar câteva zile și faptele tânărului Florea Ștefan au confirmat hotărîrea cu care el luptă să obțină noi succese în cinstea sărbătorii tineretului de pretutindeni. In prima decadă a lunii iulie, datorită aplicării metodei Voroșin el a reușit să-și depășească norma de producție cu 120 la sută, executând în acelaș timp lucrări de bună calitate. Succese entuziaste în procesul de producție a obținut și tânărul Rusei Alexandru, care și-a depășit norma cu 56 la sută. Cu acelaș avânt, desfășoară întrecerea socialistă și numeroasele brigăzi de tineret existente pe acest șantier. Iată de pildă, brigada atemistă condusă de tânărul Barbat Petru, pe lângă că și-a depășit cu mult sarcinile de plan, dar a reușit în acelaș timp să realizeze o economie de materiale de 2.214 lei., Economii în valoare de 2.224 lei, datorită aplicării metodei Lidia belnicova, a înregistrat și brigada Cotade tineret condusă de Chiril Constantin. Alături de tineri, pentru întâmpinarea zilei de 23 August și a Festivalului cu noi succese în muncă, muncesc cei vârstnici. La secția tunel-ieșire, de pildă, minerul stahanovist Tihaniuc Paul, și-a depășit normele de producție în primele 10 zile ale lunii iulie cu 187 la sută, iar echipele de mineri conduse de Gh. Crișan, Alexandru Suc și Ion Alexandru, dau zilnic câte o normă și jumătate, peste sarcinile de plan. I Fapte de pe șantierul hidrocentralei Pentru succesul recoltării și colectărilor Au primit chitanța Nr. 1 pe raion, la predarea cotelor de cereale In dimineața zilei de 17 Iulie a.c. în gospodăriile agricole colective din Urecheni și Davideni din raionul Tg. Neamț, se putea observa o activitate clocotitoare. Colectiviștii se pregăteau pentru predarea cotelor, către stat, eveniment de seamă în viața gospodăriei colective. In curtea gospodăriei colective [Ure* cheni, carele încărcate cu grâu erau gata pentru drum. Sosise și muzica. Steagurile și lozincile vesteau că pentru colectiviștii din Urecheni, predarea cotelor către stat constitue o adevărată sărbătoare. Tovarășul Vasile Olteanu președintele gospodăriei colective din Urecheni, face ultimele pregătiri necesare drumului ce urmează să-l facă până la baza de recepție Tg. Neamț. Se sfătuiește cu membrii consiliului de condu*cere și cu vrednicul secretar al organizației de bază Dumitru Tănăselean. Alături de consiliul de conducere muncesc de zor și colectiviștii căr care s’au încolonat și sunt Carele în* gata de plecare. înainte de plecare tovarășul, Olteanu se adresează membrilor gospodăriei colective: „Tovarăși, astăzi pentru noi, este o mare sărbătoare. grăbim să predăm statului cotele Săne de cereale, care vor asigura hrana mun* citorilor din fabricile și uzinele noa* stre , așa cum am fost primii la îngrijirea culturilor și la strânsul recoltei , să fim tot primii și la predarea cotelori către stat”. Pe la orele 9 își fac apariția pe străzile orașului Tg. Neamț, coloana de care încărcate. Convoiului de căruțe al gospodăriei, agricole colective din Urecheni i s-au alăturat și carele încărcate ale colectiviștilor din Davideni!«" Acum, carele se opresc în fața bazei de recepție. Laborantul bazei tov. Dumitru Manole face analiza grâului. Rezultatul analizei este bun greutatea hectolitrică 78,8 la sută, gradul de umiditate 15 la sută, corpuri străine 1,68 la sută. După analiză carele treci în fața magaziei pentru cântărire și descărcare. Voioși, colectiviștii desc* cârcă sacii în magazia bazei de recepție, după care se adună cu toții în fața arcului de triumf, unde tovarășul Vaimanu înmânează prima distanță pentru predarea cotelor de grâu tovarășului Vasile Olteanu președintele gospodăriei agricole colective din Urecheni care a obținut chitanța nr. 1 pe raion la predarea cotelor către stat. Chitanța nr. 2 a fost luată de membrii gospodăriei agricole colective din satul Da*videni, comuna Țibucani. Obținând chitanța nr. 1 la predarea cotelor către stat, colectiviștii din Uerecheni, s’au angajat ca și pe viitor să muncească cu și mai multă sârguință, învățând mereu din experiența colhozurilor sovietice. GH. APOSTOL coresp. Roadele întrecerii socialiste în gospodăria agricolă colectivă In cadrul adunării generale din seara zilei de 14 Iulie a. c. colectiviștii din Dobreni, raionul Piatra Neamț, au hotărît ca a doua zi să înceapă pentru strângerea recoltei din bătălia acest an. Muncind cu însuflețire ei au reușit ca în prima zi să recolteze orzul de pe suprafața de 8 hectare și grâul de pe 5 hectare. Seara, la întoarcerea de la câmp, colectiviștii fruntași la seceriș și îndeosebi cei din echipa condusă de colectivistul Ion Ciorhan au fost călduros salutați de o delegație de pionieri, care și-a luat angajamentul că îi vor sprijini pe colectiviști în această măreață bătălie, prin strângerea de cât mai multe spice. Salutul pionierilor a constituit un imbold puternic pentru membrii acestei echipe. Colectivistele Maria Zvolînschi, Floarea Tomescu și Iftimie Aurica, fruntașele echipei, s’au angajat cu acest prilej să muncească fără întrerupere, neprecuper țind nici un efort pentru strângerea la timp și fără pierderi a recoltelor bo*gate din acest an. A doua zi în fruntea întrecerii socia liste s’a situat echipa a treia din brigada a doua. In frunte cu șeful de echipă Gheorghe Ciocoi, colectiviștii Nicolae Petre, Maria Gh. Mihuț, Elena Bezîc și Elena Ciocoi, au constituit pildă vie pentru toți membrii gospodăriei colective din Dobreni. Muncind cu însuflețire pentru a-și îndeplini angajamentele luate în întrecerea socialistă, în primele zile de recoltare au înregistrat succese frumoase și echipele conduse de Gheorghe Bezic și Mihăi Darie.; « I ■