Steagul Roşu, mai 1962 (Anul 17, nr. 2879-2904)

1962-05-01 / nr. 2879

> x. A A a Prole fari din toate tarile unitivá I \ ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU Nr. 2.879 (4.358) MARTI 1 MAI 1962 6 pagini 30 bani Luni au continuat in Pavilionul Expoziției Economiei Naționale a R. P. Române lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale. Sosirea conducătorilor partidului și statului a fost primită cu puternice aplauze. în continuarea discuției generale au luat cuvîntul: ALEXANDRU MOGHIOROȘ, membru al Biroului Politic al C. C. al P .M. R., vicepreședinte al Conciliului de Miniștri, deputatul ȘTEFAN MATEI, prim-secretar al Comitetului regional Argeș al P.M.R., MIRON BELEA, invitat din regiunea Hunedoara, general de armată LEONTIN SĂLAJAN, membru supleant al Biroului Politic al Q.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate, MARIA NISTOR, preșeședinta G.A.C. din comuna Plopeni, regiunea Dobrogea, CORNELIU MANESCU, ministrul Afacerilor Externe, deputatul acad. ZAHARIA STANCU, deputatul ȘTEFAN TRIPȘA, maistru oțelar din Hunedoara, Erou al Muncii Socialiste, DUMITRU GOLIU, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. în încheierea discuției generale a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cuvintarea a fost subliniată cu puternice și îndelungi aplauze și ovații. Biroul Marii Adunări Naționale a supus apoi deputaților un proiect de hotărire pentru aprobarea Raportului cu privire la încheierea colectivizării și reorganizarea conducerii agriculturii. La propunerea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, au participat la cedare toți cei 11.000 de invitați la sesiune; într-o atmosferă de puternică însuflețire, participanții la sesiune*• deputați și invitați — au votat în unanimitate, hotărirea de aprobare a Raportului cu privire la încheierea colectivizării, și reorganizarea conducerii agriculturii prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deputatul Mihail Dalea, președintele Comisiei pentru agricultură și silvicultură a Marii Adunări Naționale, a prezentat apoi raportul comun al comisiilor pentru agricultură și silvicultură, juridice și administrative asupra proiectului de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Trecindu-se la votul secret cu bile, Marea Adunare Națională a votat legea in unanimitate. , Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale a rostit apoi cuvîntul de încheiere a lucrărilor sesiunii. în aclamațiile puternice și îndelungi ale celor peste 11.000 de participanți, lucrările sesiunii au luat sfîrșit. (Agerpres) încheierea lucrărilor sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale Cu unntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej la Încheierea discuției generale Tovarăși deputați și invitați. Lucrările sesiunii noastre au ajuns la sfîrșit. Au fost patru zile de însuflețitoare dezbateri, de schimburi de idei impresionant de bogate, de schimburi de experiențe extrem de valoroase prin învățămintele lor practice. Această minunată construcție, care a adunat sub cupola ei toată lumina și tot semnul cerului acestei primăveri, — operă minunată a arhitecților și constructorilor noștri, a fost parcă anume concepută cu un sens adinc simbolic pentru acest mare sfat al poporului, adunat pentru a sărbători uns din strălucitele sale izbînzi.(aplauze puternice), însuflețiți de entuziasmul victoriei, am hotărît aci, tot în atmosferă sărbătorească și sarcinile de îndeplinit mai departe, și mijloacele de consolidare a realizărilor obținute, și perspectivele celor ce vor urma. S-au perindat la această tribună președinți de gospodării colective, mai vechi și mai noi, mecanizatori și directori de gospodării agricole de stat, agronomi și cercetători, reprezentanți străluciți ai intelectualității, activiști de partid și de stat. Opiniile și propunerile făcute ne sînt de mare preț pentru rezolvarea justă și eficace a marilor probleme ridicate de etapa actuală de dezvoltare a societății noastre. Toți vorbitorii, ca un singur glas, au adus o înaltă prețuire și o aprobare deplină politicii Partidului Muncitoresc Român, Comitetului său Central, guvernului Republicii Populare Romîne. (Aplauze). Pentru partidul nostru și conducerea sa nu există nimic, mai scump decit această prețuire a aleșilor și trimișilor poporului nostru muncitor, mărturie a legăturii depline și de nezdruncinat între popor și partid. (Aplauze puternice). Această prețuire i-a revenit partidului și guvernului pentru devotamentul și consecvența cu care slujesc neobosit înflorirea economică și culturală, bunăstarea poporului, viitorul său fericit, triumful deplin al socialismului și comunismului spre ridicarea pe cea mai înaltă treaptă a patriei noastre socialiste. (Aplauze prelungite). Partidul nu cunoaște nepotrivire între vorbă și faptă. Poporul nostru a fost necontenit și umilitor înșelat de nesfîrșitul șir de guverne care s-au perindat în trecut la cîrma țării, și ale căror promisiuni se desfăceau în vînt, ușoare, ca puful de păpădie. Partidul nostru, partid al clasei muncitoare, trup din trupul poporului, schimbă aidoma în faptă, fiecare literă din programul său. El nu face promisiuni ci planuri; el transformă consecvent, an de an, în realitate vie, visurile generațiilor de oameni ai muncii, pentru care atîția luptători și-au vărsat sîngele. (Aplauze). Ați văzut cu toții aci, din tabloul vieții din țara noastră, întregit de mărturiile vorbitorilor cum sub conducerea partidului, țărănimea noastră colectivistă, într-un înălțător avînt al muncii creatoare și-a înmănunchiat forțele, pe calea arătată de minunata noastră clasă muncitoare, forța conducătoare a societății. Orașe și sate își schimbă înfățișarea de la o zi la alta. Oriunde ne aruncăm privirea, în orice colț al țării, vedem noi uzine și fabrici, noi schele, și tot mai întinse și mai rodnice ogoarele gospodăriilor colective și de stat. (Aplauze). Sesiunea de față, va fi un nou îndemn și va da un și mai puternic avînt muncii pline de măreție a poporului nostru, pornind cu tot sufletul la construirea socialismului. (Aplauze puternice). Ecoul celor înfățișate aici, a răsunat de sub această cupolă peste mări și țări. Prieteni și neprieteni au urmărit cei dinții cu dragoste, cei de-ai doilea cu nu mai puțin interes lucrările noastre și rezonanța lor puternică în opinia publică din multe țări. Au asistat, auzind totul și văzînd cu ochii cine sînt vorbitorii, mulți ziariști străini. I-am primit cu ospitalitate pentru a ne cunoaște cu adevărat și oamenii și faptele, ca să-și dea seama de munca noastră pașnică creatoare, de tot ce dorim să înălțăm aici, de tot ce voim în viitor (Aplauze). Sesiunea noastră a fost închinată unei mărețe victorii a poporului nostru. Ea a fost cu putință numai prin munca încordată a organelor noastre de partid și de stat, a nenumăraților lucrători de partid și fără partid care nu au cruțat nimic pentru a duce la îndeplinire misiunile ce le-au fost încredințate. Sesiunea aceasta a fost și ea o Sesiune de lucru, de mare folos prin contribuția directă și fără preț a lucrătorilor din agricultură. Ea a pus temelia și a orînduit o nouă etapă a muncii noastre, a tuturor. Ea ne cere noi eforturi. Nimeni dintre dv. nu-și închipuie, firește, că de acum ne punem pe odihnă. Hotărîrile ce vor fi adoptate de sesiune cer în continuare o muncă și mai intensă, ale cărei roade vor fi , și mai strălucite. In această muncă trebuie să se considere mobilizate mai departe masele muncitoare, organele de partid și de stat, cu toții laolaltă rîvnind să-și îmbunătățească munca. In fiecare gospodărie colectivă și de stat, în fiecare brigadă, să fie prezentă chemarea partidului, sufletul său. Organelor locale ale puterii de stat, sfaturilor populare le vor reveni prin hotărîrile acestei sesiuni, noi sarcini de mare răspundere. Ele vor avea de dezbătut temeinic și amănunțit toate aceste hotărîri, luîndu-și fiecare partea ce i se cuvine, cu gindul mereu treaz, de a întări și dezvolta gospodăriile noastre colective, de a se asigura recolte tot mai bogate, de a realiza noi și noi progrese in toate sectoarele activității economice și social-culturale. Oamenii muncii de la orașe și sate întîmpină ziua de 1 Mai, sărbătoarea muncii, cu succese remarcabile în toate ramurile economiei și culturii. Sîntem convinși că eroica noastră clasă muncitoare, harnica țărănime, intelectualitatea, însuflețite de mărețul program al desăvîrșirii construcției socialiste adoptat de Congresul al III-lea al partidului, vor muncii și pe viitor cu entuziasm, perseverență, patriotism înflăcărat pentru realizarea planului de șase ani, pentru continua dezvoltare a industriei, pentru avîntul agriculturii, pentru înflorirea culturii noi, spre a face patria noastră socialistă tot mai bogată, traiul celor ce muncesc tot mai îmbelșugat și mai fericit. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăși. Toată politica noastră Internă și toate preocupările de a spori continuu bunăstarea poporului, sînt organic legate de grija pentru îndeplinirea năzuinței supreme a întregii omeniri, apărarea și consolidarea păcii între popoare, condiție fundamentală pentru ca toate popoarele să facă prin munca lor acest pămînt mereu mai luminos, pentru ca imensele resurse ale științei și tehnicii, ale geniului uman să nu slujească nimicirii vieții milioanelor, de oameni și distrugerii tezaurului de neprețuit adunat de omenire de-a lungul atîtor veacuri, ci progresului spre culmile cele mai înalte și mereu mai înalte, ale civilizației umane. (Aplauze puternice). Această nobilă năzuință se află la temelia muncii poporului nostru, a luptei sale, alături de celelalte țări socialiste, pentru pace trainică, pentru coexistență pașnică între toate statele lumii, pentru excluderea războiului din viața societății. (Aplauze puternice). Dați-mi voie, dragi tovarăși, ca acum,, la încheierea lucrărilor noastre, să vă urez spor la muncă, succes în îndeplinirea sarcinilor voastre, fericire și bucurie. (Vii aplauze). Pasul de aici, din sesiune, duce direct pe ogoare unde acum încolțește sămința. Duceți în satele voastre imaginea nepieritoare a acestui mare sfat, la care poporul însuși prin cei mai vrednici fii ai săi a luat hotărîri de seamă pentru fericirea tuturor. (Aplauze). Spuneți acolo, tovarășilor colectiviști, că aici ați găsit laolaltă, întruniți în același gînd de propășire a patriei, colectiviști din toată țara, muncitori din uzine și fabrici, intelectuali, și că ați simțit marea forță de neînvins pe care o reprezintă poporul nostru astfel întrunit sub conducerea înțeleaptă a partidului. (Aplauze puternice, îndelungate). Să o spuneți ca să o simtă și să o țină minte și copiii voștri! (Aplauze). Trăiască patria noastră, Republica Populară Romina 1 (Aplauze furtunoase, urale). Trăiască clasa muncitoare, țărănimea colectivistă, intelectualitatea, toți oamenii muncii constructori harnici ai socialismului (Aplauze îndelungi, urale). Trăiască pacea și socialismul I (Aplauze furtunoase, îndelung repetate. Participanții la sesiune, în picioare ovaționează minute în șir). Raportul comisiilor permanente ale Marii Adunări Naționale pentru agricultură și silvicultură, juridică și administrativă — referitor la proiectul de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale prezentat de tovarășul Mihai Dalea Comisiile permanente ale Marii Adunări Nationale — pentru agricultură și silvicultură, juridică și administrativă — întrunite în sedinte comune, în zilele de 27, 28 si 29 aprilie 1962, au examinat cu toată atentia si cu cel mai viu interes, proiectul de lege, de importanță excepțională, depus de Consiliul de Miniștri, cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale. Comisiile constată că proiectul de lege exprimă în mod deplin noul sistem de conducere a agriculturii, astfel cum a fost prezentat în Raportul cu privire la încheierea colectivizării și reorganizării conducerii agriculturii, document de însemnătate istorică pentru poporul român. Acest nou sistem are la bază o concepție originală, proprie partidului nostru și,a fost inițiat personal de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și președintele Consiliului de Stat. Comisiile apreciază că proiectul de lege ce vă este supus spre aprobare redă în formă legislativă corespunzătoare concepția și noul sistem de organizare a conducerii agriculturii, potrivit etapei în care arm intrat ca urmare a încheierii procesului de colectivizare a agriculturii. De asemenea, comisiile socotesc că acest proiect, devenind lege, va fi un puternic instrument pentru consolidarea victoriei socialismului la sate, și ca urmare, și pentru desăvârșirea construcției socialismului in patria noastră. De aceea, tovarășe și tovarăși deputați, comisiile pentru agricultură și silvicultură, juridică și administrativă vă roagă să votați, proiectul de lege cu privire la înființarea Consiliului Superior al Agriculturii și a consiliilor agricole regionale și raionale, astfel cum a fost depus. HOTARI RE S^iunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată încheierii colectivizării agriculturii aprobă raportul prezentat de Președintele Consiliului de Stat, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, —Jn care se face un bilanț cuprinzător al strălucitelor victorii obținute pe drumul construcției socialiste și se trasează sarcinile ce stau în fața întregului popor pentru continua dezvoltare a agriculturii socialiste. Marea Adunare Națională consideră, acest Raport un îndreptar pentru întreaga activitate viitoare a organelor centrale și locale de stat, a organelor agricole și a tuturor oamenilor mun fiți din agricultură, É ./ Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, poporul nostru sărbătorește cu însuflețire ziua de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Această însemnată zi de sărbătoare a clasei muncitoare are loc astăzi în condițiile în care întreaga omenire își concentrează atenția asupra rezolvării problemei de cea mai mare importanță și actualitate: instaurarea unei păci trainice pe întreg cuprinsul globului, pentru ca pericolul războiului să nu mai amenințe niciodată viitorul omenirii. PACEA, acest bun de preț al omenirii, poate fi instaurată numai prin lupta plină de hotărire a popoarelor de pe întreg globul pămîntesc. Realizarea năzuinței de progres social și pentru o viață mai bună a oamenilor muncii de pretutindeni este strîns legată de instaurarea pății. Uniunea Sovietică prin inițiativele sale, care au dovedit nemijlocit dorința sa de a se instaura o pace trainică, durabilă, în spiritul coexistenței pașnice, și-a cîștigat stima și dragostea oamenilor muncii de pretutindeni. Sărbătorirea zilei de 1 Mai în acest an are o deosebită măreție și strălucire, întrucît ea se desfășoară la scurt timp după lucrările celui de-al XXII-lea Congres al P.C.U.S., ale cărui documente continuă să stea în centrul preocupărilor a sute de milioane de oameni din toate țările. Ele reprezintă un nesecat izvor de energie și optimism, de încredere în viitor a milioanelor de comuniști, a tuturor celor ce muncesc de pe întreg globul. Lagărul socialist în frunte cu Uniunea Sovietică cîștigă zi de zi noi succese în întrecerea pașnică cu țările lagărului capitalist și așa după cum s-a arătat în Documentele Congresului al XXII-lea al P.G.U.S. el a devenit factorul determinant al dezvoltării societății omenești. Pășind pe căile însorite ale comunismului, poporul sovietic dă viață planului septenal obținînd mari succese atît în ceea ce privește dezvoltarea industriei cît și a agriculturii. .Astfel, în primii trei ani ai septenslului,producția industrială a Uniunii Sovietice a sporit cu 33 la sută, față de 27 la sută cît a fost prevăzut. A crescut considerabil gama de produse la care Uniunea Sovietică a întrecut S.U.A. în ceea ce privește volumul producției. In același timp nivelul de viață și cultură al oamenilor sovietici s-a ridicat necontenit. In condițiile creșterii salariului real, al învățămîntului gratuit, al asistentei medicale gratuite și a multor altor binefaceri pe care orânduirea socialistă le oferă oamenilor muncii, în Uniunea Sovietică ziua de muncă este de 7 și 6 ore. Și în celelalte țări socialiste, economia este tot mai înfloritoare. Zi de zi se înscriu noi succese prin dezvoltarea industriei și agriculturii. Pentru poporul nostru, ziua de 1 Mai din anul acesta are o semnificație deosebită. Așa după cum au subliniat documentele sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale, odată cu terminarea colectivizării agriculturii, in Republica Populară Română socialismul a învins definitiv la orașe și sate, încheierea colectivizării agriculturii este rodul politicii marxist-leniniste a partidului nostru și în același timp expresia încrederii nestrămutate a maselor țărănești in Partidul Muncitoresc Român, a hotărîrii lor de a înfăptui in strînsă alianță, și sub conducerea clasei muncitoare, măreața operă de desăvirșire a construcției socialismului in patria noastră. Sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale consacrată terminării colectivizării agriculturii a dezbătut multilateral problemele cele mai importante ridicate de etapa nouă de dezvoltare a agriculturii, în Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej la sesiune se arată că „victoria deplină a socialismului la sate va exercita o profundă înflurire asupra tuturor domeniilor vieții social-economice a țării, va da un puternic avânt muncii creatoare a poporului nostru pentru desăvirșirea construcției socialismului"". Lucrările sesiunii au subliniat prin cuvîntul participanților că întreaga țărănime colectivistă, alături de oamenii muncii de la orașe, sub conducerea incercată a partidului merge hotărît cu pași siguri pe drumul însorit al socialismului, pentru a face țara noastră tot mai înfloritoare și mai îmbelșugată. Ziua de 1 Mai și sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale au fost întîmpinate de oamenii muncii din regiunea noastră, ca de altfel din întreaga țară, cu deosebită însuflețire. Pretutindeni pe ogoare și în uzine s-a muncit cu înflăcărare pentru a se înscrie în bilanțul realizărilor noi și noi succese. încă de la data de 25 aprilie muncitorii, inginerii și tehnicienii Trustului de foraj din Moinești au raportat îndeplinirea planului de foraj pe primele 4 luni de zile din acest an, iar la prețul de cost planificat pe primul trimestru al acestui an au realizat o economie peste plan de 734.000 lei. In același timp, brigăzile de sondori au reușit să înregistreze un timp neproductiv mai mic față de cel planificat. Textiliștii băcăuani au realizat în cinstea zilei de 1 Mai, 16.000 m.p., de țesături și 6.100 kg fire peste plan, iar muncitorii fabricii de hîrtie și celuloză „Steaua roșie“ Bacău au reușit să îmbunătățească simțitor calitatea hîrtiei și celulozei, producînd numai în primfele două decade ale lunii aprilie peste plan 147 tone hîrtie și 49 tone celuloză, iar de la începutul anului 595 tone,hîrtie și 191 tone celuloză. Cu 7 zile mai devreme și-a îndeplinit planul de producție pe 4 luni colectivul fabricii de țevi din Roman. Aici au crescut simțitor indicii de utilizare intensivă, datorită realizării măsurilor preconizate. Succese deosebite au înregistrat și colectivele de muncă de la fabrica de ciment din Bicaz, de la întreprinderea forestieră din Piatra Neamț, întreprinderea de construcții nr. 5 din orașul Roman și altele. Și pe ogoarele regiunii s-a muncit intens. Folosind din plin fiecare clipă bună de lucru, precum și atelajele, tractoarele și mașinile , un număr însemnat de gospodării colective și gospodării agricole de stat , au reușit să termine lucrările din campania agricolă de primăvară. Lucrările agricole de primăvară sînt mult avansate, și în cîteva zile mecanizatorii și colectiviștii vor termina însărbînțatul porumbului punind astfel bază trainică recoltei viitoare. La importantele realizări obținute în industrie, în agricultură precum și in celelalte ramuri ale economiei, trebuie adăugate și cele ce privesc creșterea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii, sporirea însemnată a veniturilor lor, creșterea puterii de cumpărare a populației din țara noastră. In întreaga țară s-au construit și se construiesc în ritm intens: sute de blocuri noi și confortabile, școli, cămine culturale, cluburi, spitale moderne și alte instituții social-culturale, ce stau la îndetoîna celor ce muncesc. In timp ce economia țărilor socialiste este tot mai înfloritoare, viața oamenilor muncii din țările capitaliste este tot mai grea, mai apăsătoare. Sute de mii, milioane de șomeri există în permanență în S.U.A., Italia, Anglia, Germania apuseană, Japonia ș.a. Lipsa de drepturi politice, incultura, procesul de sărăcire și ruinare a țărănimii, viața grea de mizerie fac să crească nemulțumirea și ura maselor de oameni ai muncii față de orînduirea capitalistă condamnată de istorie. La acțiunile de înăbușire a luptei drepte a maselor muncitoare de către monopolurile capitaliste și guvernele aservite lor, clasa muncitoare răspunde cu o organizare tot mai puternică, cu acțiuni hotărîte, cu greve și manifestații. La recentele greve din Anglia au participat peste 3 milioane de oameni ai muncii. Milioane de muncitori și țărani italini, muncitorii japonezi, americani au desfășurat puternice acțiuni revendicative în anul trecut cit și în acest an. Popoarele țărilor lagărului socialist sărbătorind ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, sînt alături de oamenii muncii de pretutindeni și sprijină lupta lor pentru democrație și un trai mai bun. „Mărețul proces de transformare revoluționară a Societății — se spune în Roporul ‘prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej la sesiunea extraordinara a "Marii Adunări Naționale — mersul, înainte al omenirii este realitatea fundamentală a timpurilor noastre". „Socialismul și comunismul sunt de neînvins. Azi 'stă' in puterea popoarelor ca ■ luptlnd strîns unite, umăr la umăr să-și îndeplinească cele mai scumpe năzuințe ale lor: pacea trainică, libertaea și fericirea celor, ce muncesc Lu i TRĂIASCĂ Tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, întrunind Eroului Muncii Socialiste Gheorghe Maftei, președintele gospodăriei colective „Drumul lui Lenin“ din Țiblîcanii de sus, regiunea Bacău, „Ordinul Muncii“ clasa I-a care s-a conferit acestei gospodării colective,