Steagul Roşu, iulie 1964 (Anul 19, nr. 3549-3575)

1964-07-01 / nr. 3549

Nr. 3.549 (5.028) MIERCURI 1 IULIE 1964 4 pagini 20 bani Din experiența Comitetului raional de partid Bacău Comitetul raional de partid Bacău a acordat și acordă o atenție deosebită bunei organizări și desfășurări a întrecerii socialiste în gospodăriile colective din raion. Din primele zile ale lunii aprilie a.c., la indicația Biroului comitetului raional de partid, Consiliul agricol raional a luat măsuri pentru buna organizare și desfășurare a întrecerii socialiste. In acest scop, în gospodăriile colective au fost constituite comisii din care fac parte: președintele sau vicepreședintele gospodăriei colective, un membru al comitetului de partid, inginerul agronom, precum și colectiviști fruntași. In gospodăriile colective din raion au avut loc adunări generale și pe brigăzi în care au fost prelucrate recomandările privind organizarea întrecerii socialiste, cu care prilej s-au stabilit obiective concrete pe echipe și brigăzi, pe baza sarcinilor de producție. Angajamentele colectiviștilor pe întreg anul și cele luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării României de sub jugul fascist au fost centralizate pe echipe, brigăzi și pe gospodării colective și afișate pe panouri special amenajate. In vederea mobilizării tuturor colectiviștilor în întrecerea socialistă, în fiecare gospodărie au fost prelucrate de către cadre bine pregătite recomandările Consiliului Superior al Agriculturii privind acordarea retribuției suplimentare. Tot în acest scop s-a elaborat o conferință, care a fost prezentată în fața colectiviștilor de către membri ai comitetului raional de partid, ai Consiliului agricol raional, precum și de către alte cadre de specialitate. De asemenea, au fost alcătuite cinci colective care au controlat și analizat felul cum este organizată și se desfășoară întrecerea socialistă în gospodăriile colective din raion. Leședința biroului comitetului raional de partid care a avut loc recent s-a analizat modul în care se desfășoară întrecerea socialistă. Din referatul prezentat de cane tovarășul Slivaser Silviu, secretar al comitetului raional de partid, președinte al Consiliului agricol raional, precum și din discuțiile purtate de membrii biroului comitetului raional de partid, a reieșit că la baza întrecerii socialiste stau angajamentele colectiviștilor luate pe echipe, brigăzi și gospodării. Ele cuprind cele mai importante măsuri agrotehnice printre care: sporirea suprafeței arabile, încorporarea în sol a unor cantități sporite de îngrășăminte, folosirea semințelor de înaltă productivitate, executarea însămînțărilor în timpul optim și de bună calitate, executarea a cel puțin trei prașile la porumb, floarea-soarelui, cartofi și cîte patru prașile la sfecla de zahăr, strîngerea la timp și fără pierderi a recoltei, executarea arăturilor de vară și de toamnă pe întreaga suprafață, desfundarea terenului pentru plantarea viței de vie pe cel puțin 230 ha, creșterea producției vegetale și animale, terminarea la timp a construcțiilor gospodărești planificate. Obiectivele concrete ale întrecerii socialiste mobilizează colectiviștii la executarea lucrărilor agricole la timp și de calitate. Așa se explică faptul că în marea majoritate a gospodăriilor colective din raion, comitetele și organizațiile de partid, împreună cu consiliile de conducere au reușit să mobilizeze colectiviștii la lucru și cu ajutorul specialiștilor să realizeze lucrări de calitate superioară și într-un timp mult mai scurt față de anul trecut. Astfel, anul acesta pînă la 20 iunie s-a executat prașila a doua la porumb pe 7600 hectare, in timp ce în aceeași perioada a anului trecut această lucrare se executase numai pe 1878 hectare. O situație asemănătoare este și la sfecla de zahăr unde pînă acum prașila a doua s-a terminat față de anul trecut cînd era executată numai în proporție de 41 la sută. Prașila a treia anul trecut încă nu începuse la această dată, pe cînd în prezent ea s-a efectuat pe 50 la sută din suprafața cultivată cu sfeclă de zahăr. Fruntașe în întrecerea socialistă la întreținerea culturilor sînt gospodăriile colective din comunele: Săucești, Cățălești, N. Bălcescu, Faraoani, Dragomirești și altele care sînt mult înaintate în executarea acestor lucrări. Unul din principiile de bază ale întrecerii socialiste este ajutorul tovărășesc dat de fruntași celor rămași în urmă, pentru a se obține un avînt general. Comitetele și organizațiile de partid au fost îndrumate ca să ia măsuri pentru ca în fiecare gospodărie colectivă brigăzile rămase în urmă cu executarea lucrărilor să fie ajutate de către brigăzile fruntașe. Această acțiune s-a întreprins în majoritatea gospodăriilor colective și s-a extins și în gospodăriile rămase în urmă. Astfel, gospodăriile colective din comunele : Faraoani, Luizi Călugăra, Negri, Horgești și altele, fruntașe la întreținerea culturilor, au ajutat gospodăriile colective din comunele Petrești, Luncani, Traian și Răcăciuni care rămăseseră în urmă. Membrii gospodăriilor colective din zona de dealuri au stabilit obiectivele întrecerii socialiste pe baza unor acțiuni privind completarea golurilor în plantații pomi-viticole, executarea timp a lucrărilor de întreținere, fololosirea rațională a suprafețelor plantate, creșterea producției de furaje și altele. în oiYcnariäriili coloctive rett cOTÎ Ltinele Cleja, Faraoani, Valea Seacă, Luizi Călugăra, Odobești și altele, plantațiile sînt bine întreținute, nu au buruieni, terenul a fost însămînțat cu fasole, pepeni și alte culturi care sporesc veniturile gospodăriilor colective. Merită a fi evidențiată activitatea consiliilor de conducere și a specialiștilor care sub îndrumarea comitetelor și organizațiilor de partid au mobilizat colectiviștii la desfundarea terenului pentru organizarea unor plantații de vie, care se va face în 1965, așa cum este cazul in gospodăriile colective Horgești, Faraoani și altele. O atenție deosebită se acordă întrecerii socialiste în sectorul zootehnic. Membrii brigăzii zootehnice de la gospodăria colectivă din comuna Mărăști — brigadier Vasile Niță — au realizat pînă în prezent 80 la sută din planul de producție la lapte pe întreg anul. Rezultate bune la producția de lapte au obținut și crescătorii de animale din gospodăriile colective Parincea, Odobești, Nicolae Bălcescu, Salata și Berești-Bistrița. Folosind metode raționale de creștere și îngrășare a animalelor, crescători de porci din gospodăria colectivă de la Chetriș au reușit să livreze statului pe bază de contract pînă la 1 iunie a.c. 105 porci grași, gospodăria colectivă din Gloduri 54 porci grași, iar cea din comuna Lipova 55 porci îngrășați. Bune rezultate au obținut și gospodăriile colective Prăjești, Párava, Buhoci și altele. Merită evidențiată activitatea brigăzilor zootehnice și în special a crescătorilor de păsări din gospodăria colectivă Săucești care acordă o deosebită atenție creșterii păsărilor. Anul acesta gospodăria colectivă din Săucești are 11.000 păsări din care peste 700 boboci. Gospodăria colectivă Cățălești a introdus, de asemenea, anul acesta creșterea rațelor, procurîndu-se pînă în prezent 800 boboci de rață. Rezultate bune în creșterea păsărilor au și gospodăriile colective din comunele Niculae Bălcușio, Bproșin-Bistrița, Gloduri și Rădeni. Succesele dobîndite pînă acum în întrecerea socialistă organizată în gospodăriile colective confirmă că această metodă înaintată de muncă este ex- I. CHIRILOIU activist al Comitetului raional Bacău al P.M.R. (Continuare în pag. a III-a) Cum este organizată și cum se desfășoară întrecerea socialistă în gospodăriile colective din raionul Bacău Vizita în Austria a prim-vicepreședintelui Consiliului de Miniștri Gheorghe Apostol La invitația vicecancelarului Republicii Austria, Dr. Bruno Pittermann, prim-vicepreședintele Consiliului de Miniștri al R.P.R., Gheorghe Apostol, însoțit de vicepreședintele Consiliului de Miniștri Constantin Tuzu va face o vizită în Austria intre 6-11 iulie a.c. Aceasta constituie răspunsul la vizita făcută de vicecancelarul Austriei în R. P. Română în luna aprilie. CONSFĂTUIRE Ieri, în sala clubului Fabricii „Proletarul“ din orașul Bacău a avut loc o interesantă consfătuire, organizată de Ministerul Comerțului Interior și Ministerul Industriei Ușoare. Au participat reprezentanți ai fabricilor „8 Martie“ din orașul Piatra Neamț, de postav din Buhuși, „Proletarul“ și „Partizanul" din orașul Bacău, conducători ai organizațiilor comerciale, merceologi și șefii unor unități de desfacere cu amănuntul. In cadrul consfătuirii tovarășul Chircu A. Chircu, director al ICRTI—Bacău, a prezentat un referat privind analiza calității mărfurilor livrate de întreprinderile din regiunea Bacău aparținînd de Ministerul Industriei Ușoare. Din materialul prezentat și în urma discuțiilor care au avut loc a reieșit că întreprinderile de industrie ușoară din regiunea noastră au obținut succese de seamă privind îmbunătățirea calității mărfurilor. Acest lucru este confirmat de faptul că organizațiile comerciale sunt aprovizionate cu un sortiment tot mai variat de mărfuri, care satisfac în bună măsură exigența mereu sporită a cumpărătorilor. Materiale valorificate . Colectivul de muncă al Întreprinderii forestiere Roznov acordă o deosebită atenție valorificării materialelor provenite din sectorul silvic. Economiile obținute prin valorificarea acestor materiale se ridică de la începutul anului și pînă în prezent la 525.000 lei. Dintre materialele valorificate amintim 19.000 bucăți de brad, 27.000 kg cetină, 82.000 bucăți de ferigă etc. Imagine dintr-un nou cartier bacăuan. Ziua învățătorului LA CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÎNE Solemnitatea înmînării unor înalte titluri și ordine Marți, în Ziua învățătorului, a avut loc la Consiliul de Stat solemnitatea înmînării unor înalte titluri și ordine. In marea sală de marmură se aflau învățători și profesori cu o veche activitate, care au educat numeroase generații de oameni, cadre didactice care au contribuit la dezvoltarea învățămîntului în Țara noastră Cei prezenți au salutat cu îndelungi și puternice aplauze intrarea în sală a tovarășilor Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnăraș, Leonte Răutu, Ștefan Voitec, exprimîndu-și sentimentele de dragoste, recunoștință și încredere față de partid și guvern. Erau de față tovarășii Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Costin Nădejde adjunct al ministrului învățămîntului. Se dă citire decretelor privind conferirea titlului de „învățător emerit al Republicii Populare Romîne", „Profesor emerit al Republicii Populare Romîne“, „Ordinul Muncii", clasa a 11 l-a și Medaliei Muncii unor învățători și profesori din învățămintul de cultură generală și din învățămintul profesional și tehnic. Rînd pe rînd învățători și profesori primesc de la președintele Consiliului de Stat înalte distincții. Ei mulțumesc în cuvinte emoționante conducerii partidului și statului, personal tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej pentru această înaltă prețuire a activității lor. A luat apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej care, din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri, a felicitat călduros pe învățătorii și profesorii cărora le-au fost conferite înalte distincții arătînd că ele exprimă marea prețuire pe care partidul și guvernul o acordă învățătorimii noastre, corpului didactic, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a spus: „Cine nu-și amintește cu emoție de învățătorul care i-a pus întîia oară condeiul în mînă, l-a învățat să scrie și să citească, îndreptîndu-i primii pași pe calea științei de carte. Desigur, părinților le este plăcut să se mîndrească cu copiii lor. Dar acela care duce greul, acela care întîlnește și chemat să modeleze caractere atît de diferite, firi atît de deosebite, este învățătorul. Partidul și guvernul, care au prețuit întotdeauna activitatea dumneavoastră didactică — a spus în continuare tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej — au convingerea că și in viitor cadrele didactice își vor îndeplini nobila lor misiune: de a pregăti omul de mîine, omul societății socialiste, omul societății comuniste. Nu mă îndoiesc că veți fi la înălțimea acestei misiuni, încă o dată, din toată inima, vă felicit". învățătorii și profesorii prezenți la solemnitate au primit cu căldură și entuziasm cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate. Luînd cuvîntul, învățătorul emerit Teodor Boldea, din Galați, a spus: „Mă uit la șirul lung al celor 40 de ani care au trecut de cînd — ca proaspăt absolvent al școlii normale — pășeam pentru prima dată pragul școlii în care urma să lucrez, școală de țară, improvizată, cu pămînt pe jos, avînd doar o singură clasă. Am găsit aici o mină de copii slabi și prost îmbrăcați, dar avînd în ochi licărul inteligenței sănătoase, al dorinței de a învăța carte" Amintind in continuare marile greutăți pe care le întîmpinau odinioară școala și slujitorii ei, vorbitorul a spus : „Astăzi, eu și colegii mei din regiunea Galați, ca și cei de pe întregul cuprins al patriei noastre, lucrăm în condiții cu totul noi. Localuri sănătoase, clase spațioase, laboratoare, săli de sport și atîtea altele, ne stau la dispoziție. Asemenea condiții de muncă, precum și condițiile de trai ce ne sînt asigurate prin grija partidului, faptul că astăzi învățătorul se bucură de stimă și apreciere sporesc elanul și pasiunea învățătorului în îndeplinirea nobilei sale misiuni. Oglindind grija permanentă a partidului și guvernului pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale celor ce muncesc, recenta Hotărîre a C.C. a P.M.R. și a Consiliului de Miniștri cu privire la majorarea salariilor, constituie un imbold în munca noastră“. „Distincțiile acordate nouă astăzi sînt o dovadă a înaltei aprecieri pe care partidul și guvernul o acordă muncii de făurire a omului nou — a spus în cuvîntul său profesorul emerit Vasile Popeanga, de la Școala pedagogică din Arad. Eu lucrez într-o școală care formează viitori învățători. Adeseori în clasă arătăm elevilor noștri câtă deosebire există între munca și viața omului de la catedră din anii noștri față de trecut. Arătînd că altădată tinerii absolvenți ar fi bătut drumurile în căutarea unui post în învățămînt, și dacă l-ar fi găsit ar fi trebuit să lupte cu nenumărate greutăți, vorbitorul a spus în continuare: „Astăzi, absolvenții institutelor și școlilor pedagogice au locul asigurat în învățămînt, sînt așteptați în școli cu căldură și dragoste, sînt sprijiniți să muncească și să-și înjghebeze viața în condiții pe care noi nici nu le-am visat“. In încheierea cuvîntului lor vorbitorii au mulțumit cu căldură partidului, guvernului și personal tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej pentru înalta apreciere, au asigurat în numele celor distinși, a colegilor lor, că vor munci cu toate forțele pentru a-șî îndeplini misiunea încredințată de partid, de a pregăti tineretul chemat să participe la opera măreață de construire a noii societăți, de a-l educa în spiritul dragostei și devotamentului față de patrie, față de partid, față de cauza socialismului. La sfîrșitul solemnității conducătorii de partid și de stat au ciocnit un pahar de șampanie cu cei prezenți. In aplauzele entuziaste ale asistenței, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a urat celor distinși sănătate, ani îndelungați de viață, noi succese în munca lor. •A(Agerpres) Pentru activitate îndelungată și merite deosebite, precum și pentru contribuția adusă în dezvoltarea învățămîntului de cultură generală și a învățămîntului profesional și tehnic s-a conferit titlul de „învățător emerit al Republicii Populare Romîne“ unui număr de 79 de tovarăși, iar unui număr de 46 de tovarăși li s-au acordat titlul de „Profesor emerit al Republicii Populare Române“. Prin același decret au fost decorați cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a 78 de tovarăși și cu „Medalia Muncii“ 120 de tovarăși. de Din regiunea Bacău au primit titlul „învățător emerit al Republicii Populare Romîne“ tovarășii: EUGENIA MARUȚEANU, Școala de 8 ani Plopu, comuna Dărmănești, raionul Moinești, TIHON PLEȘCA, Școala de 8 ani Vîlcele, raionul Tg. Ocna. Titlul de „Profesor emerit al Republicii Populare Romine“ a fost acordat și tovarășilor : GETA GRIGORIU, de la Școala medie nr. 2 Piatra Neamț și IOAN POPOVICI, de la Școala medie nr. 2 Bacău. Cuier dragi cintit ha! j prifEirs și rispis! Cu bucuria și emoția caracteristice evenimentelor ce unesc laolaltă gîndurile și faptele unui colectiv a fost sărbătorită la Bacău Ziua învățătorului. In sala frumos pavoazată a Teatrului de stat s-au întilnit — reuniți de solemnitatea zilei — cadre didactice mai vîrstnice și mai tinere, dar cu aceleași preocupări și năzuințe izvorîte din pasiunea pentru profesiune, din dorința de a da patriei oameni de nădejde de care ea are nevoie. La masa prezidiului au luat loc tovarășii : Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., Elena Caramalău, secretar al Comitetului orășenesc Bacău al P.M.R., Petru Enășoaie, prim-secretar al Comitetului orășenesc Bacău al U.T.M., Ioana Grecu Lambru, vicepreședintă a Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Bacău, șefa secției de învățămînt, Ion Munteanu, inspector general în Ministerul Învățămîntului, profesori emeriți, profesori și învățători fruntași, educatoare, profesori pensionari și alții. Adunarea a fost deschisă de tovarășa Ioana Grecu Lambru, care a rostit cuvîntul omagial cu ocazia Zilei învățătorului. In materialul prezentat au fost trecute în revistă cele mai importante succese obținute nostru călăuzit de partid, de poporul realizării, meritorii ale cadrelor didactice din orașul Bacău pe linia îmbunătățirii continue a muncii instructiv-educative, creșterii măiestriei pedagogice, ridicării nivelului cultural al maselor. „Entuziasmul cu care învățătorii și profesorii lucrează la catedră — a spus vorbitoarea — își are izvorul în dragostea și recunoștința pe care o poartă partidului și poporului, acelora care le-au insuflat încrederea în munca lor, le-au redat demnitatea, care le fusese știrbită în anii regimului burghezo-moșieresc. Cadrele didactice desfășoară o muncă rodnică pe măsura cerințelor crescînde ale înaintării pe drumul desăvârșirii construcției socialiste a țării noastre. Ele au făcut din școală, din cultură, un element activ călăuzit de făclia marxism-leninismului. Examenele din sesiunea iunie, care s-au ținut în orașul Bacău, au dovedit că majoritatea cadrelor didactice au înțeles necesitatea de a da societății oameni capabili". Dar, deodată răsună o trompetă. E vestitoarea soliei pionierilor. Ea a venit la această sărbătoare pentru a exprima mulțumirile școlarilor către toți cei care le călăuzesc pașii pe drumul cunoașterii. E un moment emoționant. Masa prezidiului se acoperă cu flori, iar ropotele de aplauze nu mai contenesc parcă. Fiecare își amintește în aceasta clipă de primul său dascăl, de chipul de neuitat al celui ce i-a pus pentru prima oară condeiul în mină. După ce a evidențiat rezultatele obținute de unele școli și cadre didactice, materialul prezentat s-a referit la prețuirea de care se bucură azi slujitorii școlii. „Recenta hotărîre a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. cu privire la majorarea salariilor toate categoriile de salariați, reducelarea unor cote ale impozitului pe salarii și creșterea plafoanelor de salarii în funcție de care se acordă alocația de stat pentru copii este o nouă dovadă a grijii și dragostei față de cei ce se ocupă de educarea tinerei generații. Ropote de aplauze au izbucnit în sală. Cei prezenți au ovaționat îndelung pentru P.M.R., pentru tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. . Intr-o atmosferă de entuziasm și bucurie au fost anunțate numele celor distinși cu titlurile de Profesor fruntaș și învățător fruntaș. Au răspuns prin cuvinte calde de mulțumire față de partidul și statul nostru tovarășii : Constantin Vlad, Tiberiu Stan. In numele Comitetului orășenesc Bacău al U.T.M. a felicitat pe cei prezenți tovarășul Petru Enășoaie. In încheierea festivității închinată Zilei învățătorului a luat cuvîntul tovarășul Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R. „întregul nostru popor se pregătește să sărbătorească 20 de ani de la eliberarea patriei noastre scumpe în plină înflorire — a spus tovarășul Aurel Calimandric. La realizările obținute, la munca grea de formare și educare tineretului, de creștere a conștiinței spacialiste a maselor, participați și dumneavoastră, dragi tovarăși. Deseori, odihna vă este scurtă. Răsplată morală vă este însă dragostea cu care sînteți înconjurați. Permiteți-mi, ca în numele Comitetului regional de partid să vă felicit din inimă. Vă doresc noi succese, multă sănătate dumneavoastră și familiilor dumneavoastră". Festivitatea de la Bacău prilejuită de Ziua învățătorului s-a încheiat cu un bogat și frumos program artistic susținut de formații ale sindicatului învățămînt. PUNTEA ANILOR Sa nu credeți că ne-a fost ușor s-o facem pe Paulina Antoneac să vorbească despre ea. Modestia ei putem spune că-i este proporțională cu hărnicia. — Ce să vă spun despre mine, că muncesc ? Toate fetele din secție muncesc bine. Trebuie să scrieți și despre ele... Eu sunt mai veche în secție. Muncesc așa cum cred că trebuie să muncim toți, ne-a răspuns. CECILIA PASCARUL Era prin 1922. La poarta fabricii de hîrtie „Letea", din margine de Bacău, zilnic, sute de femei căutau de lucru. Printre ele era și Paulina. Avea numai 12 ani și căuta și ea de lucru. Copil încă, muncea alături de alți copii și femei, din zori și pînă-n noapte, în condiții inumane, ca să rotunjească averile patronului. Intr-o zi însă, peste trupul ei firav s-a prăvălit un teanc mare de hîrtie , apoi încă unul și încă unul... Paulina a fost accidentată la un picior. Patronul a dat-o afară. El nu avea nevoie de... bolnavi. Paulina s-a întors acasă, lipsită de sănătate și de pîine, fără ajutor. 1939. Paulina Antoneac bate din nou la poarta fabricii „Letea". Acum trebuia să lupte și pentru pîinea copiilor ei. S-a întors din nou, în fabrica de unde patronul o concediase după accident. Muncea și acum, în 1939, ca și atunci, la 12 ani, în secția F-3, la sortare. S-a terminat războiul. Soțul Paulinei s-a întors bolnav , după cîțiva ani a murit. Durerea i-a fost mare. Rămăsese singură. Au trecut anii... Copiii crescuseră, învățaseră meserie și lucrau în fabrică, alături de ea. Fabrica nu mai era de mult a patronilor. Era a lor, a muncitorilor. Alături de alți muncitori harnici, încă din 1946, Paulina Antoneac a fost primită în rândurile comuniștilor. își amintește întotdeauna de acest fapt ca de cea mai mare bucurie a vieții ei. De atunci au trecut mulți ani. Ea a muncit din ce în ce mai bine, ca un comunist. 1960. Numele Paulinei Antoneac a fost trecut, alături de numele celor mai harnici comuniști, în Cartea de Onoare a fabricii. In mijlocul tovarășelor ei de muncă, de-o vîrstă cu ea sau mai tinere, Paulina Antoneac a fost și este exemplu de hărnicie. Ea ajută, îi învață pe cei din jur, le împărtășește din experiența și cunoștințele ei. Pe tînăra Adela Filip, care acum este la școala de maiștri, a învățat-o tainele meseriei, la fel pe Adela Bujor, acum fruntașă în producție, pe Paraschiva Botezatu și pe multe altele. Paidina Antoneac își depășește zilnic norma cu 14 pînă la 40 la sută. încă de la începutul anului, depășește lunar media realizărilor. Fișa ei de calitate este albă. Nu a avut niciodată reclamații privind calitatea hîrtiei sortate de ea. Permanent este în întrecere cu tovarășele ei de muncă pentru depășirea planului și îmbunătățirea calității. La masa de lucru a Paulinei Antoneac străjuiește steagul de fruntașă în producție. De asemenea, pe pieptul ei se află și insigna de „Fruntaș în întrecerea socialistă" pe anul 1963. Intrebînd-o pe tovarășa Antoneac cum reușește să fie o „veterană" printre fruntașe, ea mi-a răspuns firesc : — Vin mai devreme la lucru în fiecare zi și-mi organizez locul de muncă. Lucrez cu multă atenție și nu fac nici un rabat calității. Folosesc la maximum cele 480 minute de lucru, planificîndu-mi cît mai judicios acest timp Deși tovarășa Antoneac are o experiență îndelungată în munca de sortatoare, văzînd-o cum lucrează, am observat că rezultatele muncii ei sînt determinate nu atît de experiență, cît de felul atent, organizat, de hărnicia și conștiinciozitatea cu care muncește. Dacă întrebim la Fabrica „Steaua roșie" din Bacău despre tovarășa Antoneac, ți se va răspunde : Care Antoneac... ? Intr-adevăr, la Fabrica „Steaua roșie" sînt mai mulți Antoneac. Antoneac-mama, Antoneac-fiii cu soțiile, tot Antoneac, fiica ei, toți muncitori harnici. Paulina Antoneac are cu ce se mîndri , alături de ea lucrează copiii ei , de la ea aceștia au învățat că trebuie să lucreze cu hărnicie, să fie fruntași. Paulina Antoneac este potrivită de statură, cu mișcări sprintene, tinerești. Părul negru, ochii negri și vioi, privirea caldă și mobilă, fața înflorită de zîmbet, parcă dezmint faptul că pe Paulina Antoneac n-o mai despart nici doi ani pînă la pensie, și, mai mult, că este și bunică. ... Ca o punte nevăzută, anii unui sfert de veac de muncă au trecut peste viața Paulinei Antoneac. Puntea anilor i-a condus firul vieții de la fetița de 12 ani, care batea la poarta fabricii „Letea", pînă la muncitoarea fruntașă de azi, stimată de întregul colectiv al Fabricii „Steaua roșie" din Bacău. Viața ei a urmat drumul muncii, al împlinirilor, al fericirii. Optimismul muncii se citește în ce face, în tot ce gîndește. Prin felul cum muncește, Paulina Antoneac mulțumește vieții noi, partidului. In aceeași sală, la ora 14, s-au adunat cadrele didactice din raionul Bacău, care au participat la festivitatea Zilei învățătorului — zi închinată unuia dintre cele mai numeroase detașamente ale intelectualității. Cuvîntul de deschidere al ședinței festive a fost rostit de tovarășul Drăgoi Ioan, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al raionului Bacău. A luat cuvîntul apoi tovarășul Pintilie loan, președinte al Comitetului executiv al Sfatului popular raional Bacău, care a arătat printre altele importanța zilei consacrate cadrelor didactice, a acelor intelectuali care depun cu dragoste tot elanul, talentul, energia și inițiativa creatoare pentru a-i învăța pe copiii oamenilor muncii să deslușească tîlcul primelor slove, să pătrundă în tainele cifrelor, să asalteze cetatea științei și culturii. In continuare, tovarășul Ioan Pintilie înmînează distincțiile și premiile celor care s-au evidențiat. Din partea Comitetului raional Bacău al U.T.M. a luat cuvîntul tovarășul Achelăriței Gheorghe, prim-secretar. M. Al ARDARE N. COS.MA (Continuare în pag. 3-a) LA SFATUL POPULAR REGIONAL Inminarea unor distincții Cu ocazia Zilei învățătorului, ieri dimineață, a avut loc la sediul Sfatului popular regional Bacău solemnitatea înmînării Medaliei Muncii unor profesori și învățători din regiunea noastră. La solemnitate a participat tovarășul Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R. După ce s-a dat citire decretului prin care s-a conferit această distincție, tovarășul Ștefan Boboș, președinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, a înmînat medaliile următoarelor cadre didactice : Acrîșmăriței Nicolae, Dănilă Gheorghe, Gheorghiescu Ana, Manciu Vasile, Petrescu Alexandrina, Rusei Nicolae, Trofin Gheorghe, Șova Alexandrina. Cu acest prilej, tovarășul Aurel Calimandric, secretar al Comitetului regional Bacău al P.M.R., a felicitat pe cei distinși cu Medalia Muncii, urîndu-le sănătate și spor la muncă.