Steagul Roşu, octombrie 1964 (Anul 19, nr. 3628-3654)

1964-10-01 / nr. 3628

Proletárt dió hate térile unitivá! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATUluI POPULAR REGIONAL BACAU Nr. 3.628 (5.107) JOI 1 OCTOMBRIE 1964 4 pagini 20 bani n industria chimică TEHNOLOGII NODEHNI PflODUCRIVITATE ÎNALTĂ Combinatul de cauciuc sintetic — Onești, unul din marile obiective ale industriei chimice, a fost construit pentru producerea de : cauciuc sintetic, fenol, acetonă, polistiren. Combinatul obține aceste produse prin valorificarea superioară a produselor petroliere ca : butan, butan-butene, propan-propilenă, benzen, etilena etc. livrate de Rafinăria Onești și de rafinăriile din Ploiești. Pornind de la aceste materii prime, in Combinatul de cauciuc sintetic se obțin nu numai produsele finite indicate, ci și toate produsele intermediare necesare acestor fabricații : butadienă, metilstiren, stiren și izopropilbenzen. Materiile prime sunt supuse unor prelucrări complexe în peste 20 de instalații construite la nivelul tehnicii moderne cu un înalt grad de automatizare. Punerea in funcțiune a acestor instalații a început în anul 1962, în luna august începînd producția de fenol și acetonă. In anul 1963 s-a obținut prima șarjă de cauciuc sintetic romînesc, iar la 1 ianuarie 1964 a intrat în producție fabricația de polistiren. Punerea în funcțiune în termen relativ scurt a acestui combinat reprezintă un succes al colectivului de salariați al acestuia care, sub conducerea organizațiilor de partid, nu a precupețit nici un efort pentru rezolvarea problemelor complexe ridicate. Rezultate tot mai bune se obțin pe linia atingerii capacităților de producție proiectate. Producția de fenol și acetonă obținută în primele 8 luni ale anului 1964 depășește cu 9 la sută producția întregului an 1963. In luna iulie 1964 s-a atins capacitatea de producție proiectată a acestei fabricații și de atunci se lucrează la nivelul ei. Acest succes își găsește explicația prin faptul că periodic s-a făcut analiza cauzelor, care duceau la nerealizarea pînă la acea dată a capacității de producție planificată întocmindu-se planuri de măsuri tehnico-organizatorice pentru eliminarea lor. Astfel, s-au înlocuit strangulările cauzate de coroziune, prin montare de aparate și utilaje rezistente la coroziune și prin dublarea unor linii supuse unei coroziuni puternice etc. Deși capacitatea de producție la fabricația de fenol și acetonă s-a atins, totuși mai sunt necesare unele măsuri tehnico-organizatorice, care să asigure realizarea celorlalți indicatori tehnico-economici proiectați, între care în primul rînd sînt consumurile specifice de materii prime și utilități, care să permită realizarea prețului de cost proiectat. Pe această linie s-au obținut unele rezultate bune. Astfel, consumurile specifice proiectate, cu excepția izopropilbenzenului fenol, au fost realizate. Consumul de izopropilbenzenfenol a scăzut cu 10 la sută față de consumul specific realizat în anul 1963. Totuși valoarea lui depășește încă cu 8 la sută valoarea din proiect, fapt care determină depășirea prețului de cost cu 0,4 lei/kg. Pentru realizarea consumurilor specifice și reducerea prețului de cost la fabricația fenol-acetonă sunt în curs de realizare unele măsuri ca : recuperarea stratului organic de la F-4, schimbarea umpluturii la unele coloane etc. Fabricația de cauciuc sintetic a trecut pe producție în august 1963. Producția obținută în perioada aprilieaugust 1964 depășește cu 14 la sută producția realizată în cursul celor 5 luni de fabricație din anul 1963. Industrial, instalațiile care deservesc fabricația de cauciuc au atins capacitățile de producție proiectate cu excepția treptei a 2-a de dehidrogenare și separarea izobutenei. Aceste instalații concură la obținerea butadienei, monomerul principal la obținerea cauciucului sintetic. Greutățile întîmpinate în fabricația butadienei impun luarea a încă o serie de măsuri, care să ducă la atingerea capacității de producție. In cazul special al fabricației de butadienă există o strînsă dependență între capacitățile de producție și consumul de materii prime: butan și butan-butene. Nerealizarea consumului specific proiectat duce implicit la nerealizări de capacități de producție. Din această cauză o atenție deosebită s-a acordat reducerii consumurilor specifice de butan și butan-butene. S-au obținut succese însemnate în această direcție. Gradul de utilizare a materiilor prime a crescut cu 40 la sută față de anul 1963. Explicația acestui succes constă în faptul că pe lângă unele măsuri organizatorice ca instruirea personalului, întărirea disciplinei în muncă etc., s-au luat unele măsuri tehnice a căror rezultate n-au întârziat să se arate. Astfel, s-au adus modificări fundamentale instalației de separare a izobutenei, s-a asigurat reducerea pierderilor de produse prin etanșarea frontală a pompelor, s-a realizat filtrarea suplimentară a soluțiilor absorbante la secția de separare a butadienei, s-au montat aparate de măsură și control pentru întocmirea zilnică a bilanțului de materiale etc. Pentru asigurarea funcționării la capacitatea proiectată a fabricației de butadienă, care condiționează atingerea capacității de proiect la fabricația de cauciuc, urmează a se lua încă în cursul acestui an unele măsuri suplimentare ca îmbunătățirea calității catalizatorului de la treapta a doua de dehidrogenare, mărirea selectivității procesului de chemosorbție separarea butadienei, înlocuirea, retropectiv modificarea unor utilaje etc. Realizarea acestor măsuri va permite reducerea suplimentară a consumurilor specifice de materii prime, prin utilizarea lor suplimentară alături de modificările tehnologice impuse, realizarea capacității de producție la fabricația cauciucului sintetic. La fabricația de polistiren, deși combinatul se află în primul an de producție, capacitatea de producție a fost atinsă la sortimentele de uz general și antișoc. Fabricația polistirenului expandat a fost însușită. Pentru atingerea capacității de producție la această fabricație urmează a se face îmbunătățiri la gazeificare, preexpandare și expandare. Realizările de pînă acum și măsurile propuse a se lua la toate fabricațiile ne îndreptățesc a afirma că, colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri al Combinatului de cauciuc sintetic va putea în viitorul apropiat să realizeze toate capacitățile de producție proiectate. Ing. E. ERDOS director tehnic al Combinatului de cauciuc sintetic — Onești IN RAIONUL ADJUD Măsuri pentru buna desfășurare a noului an de învăămînt de partid Imediat după închiderea anului de învățămînt de partid 1963-1964, biroul Comitetului raional de partid Adjud a analizat modul cum s-a desfășurat și închis învățămîntul de partid cît și cel politic U.T.M. In urma acestei analize s-au stabilit măsuri pentru pregătirea politică a membrilor și candidaților de partid în perioada de vară, cît și organizarea deschiderii noului an de învățămînt de partid. In toate organizațiile de partid s-a făcut analiza felului în care s-a desfășurat învățămîntul de partid în anul precedent. La aceste analize, în unele organizații de bază, au participat membrii biroului și Comitetului raional de partid. Așa de exemplu, tovarășul Nicolae Botușan, prim-secretar al Comitetului raional de partid a participat la analiză și a ajutat concret organizația de bază din G.A.C. Păncești în pregătirea și desfășurarea adunării în care s-a analizat învățămîntul de partid. La astfel de analize au mai luate parte tovarășii Nicolae Tănase Ioan Filip și alți membri ai biroului. Cu ocazia acestor analize a ieșit în evidență faptul că anul trecut, în majoritatea cazurilor, cercurile și cursurile învățămîntului de partid și-au desfășurat activitatea în bune condiții, lucru ce a influențat și asupra rezultatelor obținute de gospodăriile agricole colective respective. Astfel, la Păunești toate lecțiile au fost predate la timp, frecvența în cele 6 cercuri a fost bună în tot cursul anului Majoritatea celor 157 cursanți din anul trecut, cum ar fi Gheorghe Pătrășcanu, Radu Iacovache, Gheorghe Pintilie, Iordache Ariton și mulți alții sunt fruntași în lupta pentru continua dezvoltare a gospodăriei colective. Exemplul lor este urmat și de ceilalți colectiviști. In organizațiile de bază unde au fost membrii biroului au acordat ajutor concret cu privire la recrutarea propagandiștilor și a cursanților, stabilirea formei de învățămînt ele. Veriga principală a îmbunătățirii calitative a învățămîntului de partid, al asigurării conținutului său de idei, o constituie perfecționarea muncii propagandiștilor. Caracterul viu, interesant al propagandei, eficacitatea ei, depind în măsură hotărîtoare de propagandist, de gradul său de pregătire politico-ideologică, de metodele de muncă folosite de aceștia în conducerea cercului sau al cursului. Ținînd seama de toate acestea pentru noul an de învățămînt de partid în raionul nostru au fost selecționați și confirmați 296 propagandiști din care 37 sunt propagandiști noi. Anul acesta a crescut numărul propagandiștilor, care au absolvit școli de partid, școli medii și superioare de stat. O atenție deosebită a acordat biroul Comitetului raional de partid pregătirii politico-ideologice a propagandiștilor. Astfel, 102 propagandiști au urmat cursul de pregătire de 15 zile organizat de Comitetul regional de partid la Bacău în luna august 1964. Conform indicațiilor Comitetului regional de partid ceilalți propagandiști au fost pregătiți la comitetul raional. In acest scop, biroul Comitetului raional de partid a luat măsuri din vreme pentru stabilirea tematicilor, a programelor, a lecțiilor și a celorlalte materiale necesare asigurării unei pregătiri multilaterale și temeinice a propagandiștilor. Un ajutor prețios în pregătirea propagandiștilor l-am primit prin faptul că lectori al C.C. al P.M.R. și ai Comitetului regional de partid au predat propagandiștilor lecții pe diferite probleme. Astfel, tovarășul Constantin Petre, lector al C.C. al P.M.R., a predat lecția „Mișcarea comunistă — cea mai influentă forță politică a contemporaneității“. Tovarășul Ion Ardeleanu, directorul cabinetului regional de partid, a predat secția „Politica P.M.R. de dezvoltare a economiei naționale pe baza industrializării socialiste“. Lecții interesante, care au ajutat mult propagandiștii la pregătirea lor, au mai predat și alți lectori ai I. TEODORESCU secretar al Comitetului raional Adjud al P.M.R. (Continuare în pag. a lll-a) Cu contribuția tineretului La întreprinderea forestieră — Onești o contribuție însemnată la realizarea sarcinilor de producție și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă o aduce și tineretul. Tinerii muncitori — gateriști, circulariști, pendulariști — au muncit cu însuflețire în întrecere pentru o producție sporită și de calitate, mulți dintre ei fiind declarați evidențiați. La I. F. Onești în primele 8 luni ale acestui an planul la producția globală a fost realizat în proporție de 114,7 la sută, producția marfă 114,9 la sută, iar sarcinana de creștere a productivității muncii a fost depășită cu 2,4 la sută. NICU BOERU membru în comitetul U.T.M. de la I.F. — Onești Citiți în acest număr:A CARNET CULTURAL (pag. a 2-a) A1 Despre aprovizionarea populației din Onești în actualul sezon (pag. a 2-a) A1 Cantitatea de sămînță și densitatea plantelor pe unitatea de suprafață (pag. a 3-a) A1" Intensificarea campaniei electorale din Marea Britanie (pag. a 4-a) Vizita în regiunea Galați a conducătorilor de partid și de stat GALAȚI 30 (coresp. Agerpres). — Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, Alexandru Birlădeanu, Gh. Gaston-Marin, Gogu Rădulescu, Gheorghe Rădoi, ministrul industriei construcțiilor de mașini,Tanos Fazekas, ministrul industriei alimentare, au făut în zilele de 29 și 30 septembrie o vizită în regiunea Galați. Conducătorii de partid și de stat au vizitat șantierul Combinatului siderurgic de la Galați și Combinatul chimic de la Brăila, nava trauler de pescuit oceanic „Galați“, sosită de cîteva zile din prima cursă experimentală de pescuit, precum și faleza și scara monumentală-esplanadă din orașul Galați. In timpul vizitei, oaspeții au fost însoțiți de tovarășul Constantin Scarlat, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., Constantin Dumitrache, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular regional Galați, și alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. De-a lungul traseului pe unde au trecut, oaspeții au fost întîmpinați cu căldură de oameni ai muncii. Condiții tot mai bune pentru studenți Studenții din Capitală și din alte centre universitare ale țării vor avea la dispoziție în acest an de învățămînt noi amfiteatre, săli de studii și laboratoare. Astfel, tinerii care învață la Institutul de petrol, gaze și geologie din Capitală vor primi 12 noi săli de proiecte. Pentru studenții Institutului politehnic din Cluj s-au construit recent incă 2 amfiteatre, iar la Facultatea de farmacie din același oraș, s-au amenajat noi săli de curs. De asemenea, la Universitatea „Babeș-Bolyai“ s-au reorganizat și dotat cu utilaje moderne laboratoarele de fonetică, defectologie, rezonanță și fiziologie animală. Studenților timișoreni se vor da în folosință o aulă și amfili teatre care împreună vor totaliza mai mult de 700 locuri. La Institutul politehnic din orașul Galați au fost amenajate 7 laboratoare noi, dotate cu aparatură modernă, pentru chimie organică și anorganică, teoria mecanismelor, electronică, automatică și alte discipline. Și pentru studenții Institutului pedagogic de trei ani din Bacău urmează să se dea în folosință noi săli de seminar și laboratoare. (Agerpres) 1.250 de muncă patriotică Organizația U.T.M. de la U.I.S. „1 Mai“ Piatra Neamț se preocupă aproape de antrenarea tinerilor de muncă patriotică. Pînă în prezent tilanerii au efectuat circa 1250 de muncă patriotică la diferite acțiuni obștești ca : înpăduriri, amenajări de spații verzi, colectarea și predarea către I.C.M. a cantității de peste 8000 kg de fier vechi. S-au evidențiat în mod deosebit tinerii Mihai Boșa, Victor Rusu, Dumitru Popescu și alții. Tinerii din cadrul U.I.S. „1 Mai“ s-au angajat ca pînă la finele anului curent să mai efectueze încă 1000 de muncă patriotică și să colecteze cantitatea de 4000 kg fier vechi. CONSTANTIN CAZACU maistru Expoziție pe teme sanitare In cadrul Sâptămînii Crucii Roșii“ la sediul Comitetului raional de Cruce Roșie din Tg. Ocna a fost deschisă o expoziție pe teme de educație sanitară. Exponatele sînt deosebit de interesante și instructive, atît pentru cei maturi cît și pentru cei mici. De exemplu, colțul pentru elevi cuprinde exponate care contribuie la o educație fizică sănătoasă atît la școală cît și acasă, dînd indicații de comportare și dezvoltare : colțul femeii se ocupă de igienă atît la femeile prenatale cît și lehuze, dîndu-se indicații prețioase. Interesant ni s-a părut colțul „Combaterea cancerului“. El cuprinde exponate care arată felul cum trebuie să ne ferim și cum să combatem această boală periculoasă. Explicațiile ghidului sunt însoțite de înregistrări pe discuri electrecord cum sunt: „Igiena dinților“, „Combaterea viermilor intestinali“ etc. Zilnic expoziția este vizitată de vîrstnici și școlari. Pînă în prezent peste 800 de elevi din școlile orașului Tg. Ocna au luat cunoștință de conținutul instructiv-educativ al acestei expoziții. SILVIA BIBIRE Venituri de la cultura legumelor Un sector aducător de mari venituri colectiviștilor din gospodăria agricolă colectivă „Horia, Cloșca și Crișan“ din Gîrleni—Buhuși îl constituie și sectorul legumicol. Sectorul legumicol a adus gospodăriei colective un venit de 18.484 lei, cu 10.526 lei mai mult față de anul precedent. Dacă în anul 1963 planul de venituri de la grădina de legume a fost de 177.671 lei, anul acesta el este de 262.700 lei. Sectorul legumicol a fost încredințat comunistei Tita Rîncu, brigadieră, care luînd toate măsurile a reușit ca pînă în prezent să obțină bune rezultate. Din cadrul brigăzii, echipele conduse de colectivistele Elena Mișca și Anica Mișca s-au dovedit a fi cele mai vrednice. Din zori pînă în seară marea majoritate a colectiviștilor desfășoară o susținută muncă pentru recoltarea la timp a legumelor și zarzavaturilor. CONSTANTIN BOBOC învățător Școala generală de 8 ani Lespezi—Buhuși Recoltează fasolea Colectiviștii din comuna Brusturi, raionul Tg. Neamț dau zor, cu recoltatul celor 480 ha fasole intercalată prin porumb. In această muncă s-au evidențiat colectiviștii din brigada nr. 2 condusă de tovarășul Constantin Obreja. Mecanizatorii de la S.M.T. Hemeiiși, raionul Bacău, care in campania de vară au obținut frumoase realizări, s-au pregătit ca și în campania de toamnă să efectueze lucrările agricole la timp și de cea mai bună calitate, în clișeu , un grup de mecanizatori de la S.M.T. Hemeiuși înainte de a pleca în campanie. Foto : C. BUTE Adunarea festivă din Capitală cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze Miercuri după-amiază, la Teatrul de Operă și Balet al R.P. Române din București, a avut loc o adunare festivă organizată de Comitetul Executiv al Sfatului popular al Capitalei și Institutul român pentru relațiile culturale cu străinătatea, cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze. Au participat Gheorghe Apostol, membru al Biroului Politic al C. C. al P.M.R., prim-vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Avram Bunaciu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe Anton Breitenhofer, membru al C.C. al P.M.R., membru al Consiliului de Stat, Bujor Almășan, membru al C.C. al P.M.R., ministrul minelor și energiei electrice, Ghizela Vass, membru al C.C. al P.M.R., Petre Constantinescu-Iași, membru al Consiliului de Stat, Voinea Marinescu, ministrul sănătății și prevederilor sociale, reprezentanți ai conducerii unor instituții centrale și organizații obștești, academicieni și alți oameni de știință, cultură și artă, generali și ofițeri superiori. Au fost prezenți șefii unor misiuni diplomatice acreditați in R.P. Romina și alți membri ai Corpului diplomatic. Au fost intonate imnurile de stat ale R.P. Chineze și R.P. Române. Adunarea a fost deschisă de Octav Livezeanu, vicepreședinte al IRROS. Au luat apoi cuvîntul acad. Gheorghe Mihoc, rectorul Universității București. A vorbit apoi ambasadorul H. P. Chineze la București, Liu Fan. In încheierea adunării a fost prezentat un spectacol artistic. (Agerpres) Tovarășului MAO TZE-DUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU MAO-ȚI Președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIU DE Președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților populari din întreaga Chină Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși, p E KK' Cu prilejul marii sărbători a poporului chinez, a XV-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, al Consiliului de Stat, al Consiliului de Miniștri ai Republicii Populare Romíne și al poporului romín, vă transmitem dumneavoastră și prin dumneavoastră întregului popor chinez un fierbinte salut frățesc și cele mai calde felicitări. Instaurarea Republicii Populare Chineze a încununat lupta revoluționară îndelungată dusă cu eroism și abnegație de poporul chinez, sub conducerea încercatului Partid Comunist Chinez în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, împotriva forțelor coalizate ale reacțiunii interne și internaționale, a inaugurat o eră nouă în multimilenara istorie a Chinei Victoria revoluției populare chineze, eveniment de uriașă însemnătate istorică, a zdruncinat din temelii pozițiile imperialismului in Asia, a adus o contribuție considerabilă la schimbarea raportului de forțe pe plan mondial in favoarea socialismului, a dat un nou și puternic impuls mișcării de eliberare națională, luptei pentru progres social și pentru pace în lume. Luîndu-și soarta în propriile mninni, harnicul și înzestratul popor chinez, călăuzit de partidul său comunist, a înfăptuit adinci transformări revoluționare în toate domeniile vieții sociale, a desfășurat o gigantică muncă constructivă, obținând remarcabile realizări în dezvoltarea economiei și culturii, in opera de construire a socialismului. Succesele Chinei Populare, ale tuturor țărilor socialiste sporesc continuu uriașa forță materială și moral-politică a sistemului mondial socialist, înrurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării sociale contemporane. In rezolvarea problemelor vieții internaționale, în lupta dusă de țările socialiste, de celelalte forțe iubitoare de pace pentru zădărnicirea acțiunilor agresive ale imperialismului, pentru menținerea și consolidarea păcii, Republica Populară Chineză are un rol de mare însemnătate. Nutrind sentimente de adîncă prietenie și stimă față de poporul frate chinez, poporul român se bucură din toată inima de marile succese obținute in cei 15 ani de existență a Chinei Populare. Ne exprimăm convingerea că relațiile de prietenie frățească, colaborare și întrajutorare tovărășească dintre popoarele romín și chinez, dintre Republica Populară Romînă și R.P. Chineză se vor dezvolta continuu pe baza trainică a marxism-leninismului, în interesul ambelor popoare, al unității și coeziunii țărilor socialiste, al cauzei socialismului și păcii. In această zi de mare sărbătoare, vă adresăm, dragi tovarăși, dumneavoastră și întregului popor chinez, cele mai sincere urări de noi succese în făurirea vieții noi, în înflorirea patriei socialiste. Să trăiască și să se întărească prietenia frățească dintre popoarele român și chinez ! Textul acestui mesaj de felicitări a fost îmnînat de tovarășul Ion Gheorghe Maurer tovarășului Ciu Enlai cu prilejul întrevederii pe care a avut-o la Pekin în ziua de 29 septembrie. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Române ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Lucrările agricole de toamnă la timp și de calitate In aceleași condiții, rezultate diferite CIND EXISTĂ PREOCUPARE In toamna aceasta, colectiviștii din comuna Păncești raionul Adjud vor semăna cu gnu 360 hectare. Pentru acest lucru, ei s-au pregătit temeinic și din vreme. Au fost făcute arături adinei de vară pe toate suprafețele eliberate, s-a asigurat sămința necesară, iar cînd a sosit vremea semănatului s-a trecut cu toate forțele la treabă. Rezultatul ? In cîteva zile au fost semănate 150 hectare cu grîu și 22 hectare cu secară pentru boabe. In brigăzile de cimp nr. 1 și 3 semănatul griului e pe terminate. Demnă de apreciat e hărnicia mecanizatorilor din brigada de tractoare condusă de Costică Popa. Succese însemnate s-au dobîndit și la alte munci agricole. A fost recoltată o însemnată suprafață cu porumb, sfeclă de zahăr și alte culturi tîrzii, iar în ziua cînd am poposit la gospodărie, numeroase atelaje transportau de pe cimp coceni de porumb, care sînt însilozați cu dovleci și alte furaje. Și viile colectivei freamătă de muncă. Sus, pe dealul „Cărbuneștilor" am găsit culegători de struguri care nu mai pridideau cu strînsul roadelor podgoriei. Din viile gospodăriei au fost predate pînă acum aproape 170 tone de struguri de masă. Acum a început și culesul și livratul strugurilor pentru vin, care vor totaliza peste 200 vagoane. Se cunoaște peste tot munca de buni gospodari. Peste 700 de colectiviști lucrează zilnic în gospodărie. Care sunt secretele vredniciei ? Conducerea gospodăriei, îndrumată de comitetul de partid, a știut să chibzuiască bine treburile și prin mobilizarea susținută a colectiviștilor la lucru, cu sprijinul neprețuit al mecanizatorilor s-a izbutit să se imprime un ritm viu muncilor agricole de toamnă. Este o dovadă că acolo unde există preocupare, rezultatele nu întîrzie să se arate. CE SE ÎNTÎMPLĂ LA VECINI? De nenumărate ori, colectiviștii din Sascut-Tîrg au dovedit că știu să muncească cu vrednicie, să fie fruntași. Dovadă este gulerul de fruntași la muncile agricole, cîștigat cu cîteva luni în urmă. Către începutul acestei toamne se reușise să se facă unele lucrări importante. Aceasta însă pînă la un timp. Din vina consiliului de conducere al gospodăriei treburile se fac acum fără prea multă grabă. Cum s-ar spune, s-au culcat pe laurii victoriei. Pînă în ziua de 28 septembrie a.c. la această gospodărie colectivă se însămînțaseră doar 13 ha cu păioase de toamnă, iar porumbul fusese strîns doar de pe cîteva hectare. Atit președintele gospodăriei, cît și inginerul agronom au încercat să motiveze că porumbul nu e copt. Cită distanță e între tarlalele gospodăriei colective și cele ale gospodăriei de stat din Șascut-Tîrg? Cîteva sute de metri. In timp ce la gospodăria colectivă se justifică că porumbul n-a ajuns la maturitate, la gospodăria de stat se recolta porumbul din plin. Conducerea gospodăriei colective din Sascut-Tîrg deși știe că întîrzierea recoltării are ca urmare și rieeliberarea la timp a terenului pentru pregătirea patului germinativ și semănatul griului, totuși întîrzie să ia măsurile necesare. Un alt aspect negativ. O importantă suprafață ocupată cu roșii și alte legume nu era încă recoltată. Colectiviștii n-au fost mobilizați din vreme la recoltatul roșiilor, încet se lucrează și la construcțiile zootehnice. „Motive“ se găsesc cu duiumul și efectuarea lucrărilor de sezon nu se face cu destulă operativitate. Lipsurile existente la gospodăria colectivă din Sascut-Tîrg se datoresc stilului defectuos de muncă al comitetului de partid din gospodărie, care nu întreprinde măsuri energice pentru impulsionarea muncilor de sezon. Este neapărată nevoie de sprijinul consiliului agricol raional, care să ajute gospodăria colectivă din Sascut-Tîrg să fie la nivelul gospodăriilor fruntașe din raion la lucrările agricole de toamnă. De la început — munca bine organizată Din experiența anilor trecuți și mai cu seamă a anului acesta, cînd au obținut o producție medie la grîu de 1757 kg la hectar, depășind cu mult producția planificată, colectiviștii din comuna Vînători, raionul Tg. Neamț, au învățat lucruri deosebit de interesante. Producția la hectar realizată la cultura griului constituie pentru ei un puternic stimulent în lupta pentru a smulge pămîntului recolte și mai mari. In acest scop ei au început munca imediat după recoltarea păioaselor cînd, cu ajutorul mecanizatorilor de la S. M. T. Tg. Neamț au făcut alături de vară. Și cantitatea necesară de semințe a fost din timp pregătită. Acum, colectiviștii din Vînători lucrează din plin la semănatul griului, lucrare care așa cum s-a prevăzut în planul de măsuri tehnico-organizatorice va fi gata la 15 octombrie a.c. in trei zile, 60 de hectare Colectiviștii din comuna Petrești, raionul Bacău, vor semăna cu grîu anul acesta suprafața de 520 ha. Pregătirile în vederea acestei acțiuni s-au făcut la vreme. Folosind timpul prielnic dinaintea ploilor, care au căzut săptămîna trecută, membrii acestei gospodării au reușit, ca în numai 3 zile, să semene cu grîu 60 ha. Lucrarea s-a făcut corespunzător din punct de vedere agrotehnic. Colectiviștii de aici au mai semănat pînă acum și 25 ha cu secară. In actuala campanie de toamnă, cum de altfel și în celelalte campanii, colectiviștii din comuna Petrești primesc un puternic sprijin din partea mecanizatorilor din brigada lui Dumitru N. Florică. C. FUBDUI, colectivist N. D. KARNAZ1U planificator