Steagul Roşu, decembrie 1964 (Anul 19, nr. 3680-3706)

1964-12-01 / nr. 3680

ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL RMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU Nr. 3.680 (5.159) | MARȚI 1 DECEMBRIE 1964 || 4 pagini 20 bani PE FRONTUL LARG AL ÎNTRECERII SOCIALISTE Pentru hărnicia și priceperea sa, comunistul Ștefan Apalaghiei, turnător la Uzina de țevi din Roman, se menține printre, evidențiații în întrecerea socialistă. Foto: G. BURSUC CU PLANUL ANUAL ÎNDEPLINIT Direcția regională a economiei forestiere Colectivele de muncă ale întreprinderilor forestiere din regiunea noastră, antrenate în însuflețită întrecere socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor luate la începutul acestui an, au reușit să raporteze că la 28 noiembrie au realizat sarcinile anuale de plan la producția globală și marfă. Cele 33 de zile avans în îndeplinirea sarcinilor pe întregul an sunt rodul eforturilor depuse în vederea cît mai bunei organizări a proceselor de producție din exploatările forestiere și unitățile de industrializare. Aceasta a permis ca indicii de creștere a productivității muncii să înregistreze depășiri însemnate față de plan. Printre cele mai eficiente măsuri tehnico-organizatorice aplicate în acest an, amintim extinderea organizării muncii în brigăzi complexe cu plata în acord global, dotarea cu noi utilaje și mecanisme (25 funiculare Wyssen, 56 tractoare, 98 ferăstraie mecanice ș.a.). O dată cu îndeplinirea sarcinilor anuale de plan la producția globală și marfă, forestierii din regiunea noastră și-au îndeplinit și angajamentele pe anul 1964 la economii și beneficii înregistrîndu-se la aceste capitole 14.578.000 lei și respectiv 5.612.000 lei peste sarcinile planificate. Succese remarcabile au obținut forestierii și în ce privește valorificarea superioară a masei lemnoase. Indicii realizați s-au ridicat la 95,9 la sută la rușinoase și 70,7 la sută la foioase, ceea ce reprezintă depășiri de 0,9 și respectiv 3,2 la sută peste sarcinile planificate. Aceasta a permis ca pînă acum să fie livrată peste plan cherestea de rușinoase de calități superioare in cantitate de 8914 m c. în urma succeselor obținute, colectivele de muncă ale întreprinderilor forestiere își intensifică eforturile ca pînă la sfirșitul anului să obțină noi și însemnate realizări. Totodată ele pregătesc condițiile corespunzătoare pentru producția anului viitor. IM. IRIMIA șeful serviciului plan al D.R.E.F. Bacău Antrepozitul frigorific Bacău Și colectivul de muncă al Antrepozitului frigorific din Bacău a raportat îndeplinirea sarcinilor anuale de plan la data de 28 noiembrie, însuflețită întrecere socialistă in care este antrenat întregul colectiv, buna organizare a muncii, îndeosebi în campania de prelucrare și congelare a fructelor, lărgirea gamei sortimentului de produse, sunt căile principale care au condus la obținerea acestui succes. Eforturile colectivului de muncă al Antrepozitului frigorific s-au îndreptat în același timp și spre continua îmbunătățire a calității produselor, eforturi care s-au soldat cu sporirea cantităților de produse de calitate superioară livrate beneficiarilor din țară și din străinătate. Eficientă economică sporită Pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul 1964, au fost asigurate de conducerea Uzinei de țevi din Roman, sub îndrumarea comitetului de partid, condiții corespunzătoare. Comitetul sindicatului, folosind experiența bogată acumulată în domeniul economic, a luat măsuri ca în acest an întrecerea socialistă să fie organizată mai bine și să se desfășoare avînd la bază obiectivele prevăzute în Directivele C.C. , al P.M.R., care pun în mod deosebit accentul pe lupta pentru o calitate superioară a produselor tubulare, concomitent cu sporirea producției și a productivitații muncii și reducerea prețului de cost. Comitetul sindicatului a stabilit în fiecare secție, cu concursul muncitorilor, inginerilor și economiștilor, obiectivele concrete ale întrecerii socialiste între brigăzi de producție și între secții — care au fost aduse la cunoștința tuturor salariaților. De remarcat este faptul că la stabilirea obiectivelor întrecerii socialiste s-a ținut seama în primul rînd de condițiile specifice din fiecare secție, și apoi de dificultatea realizării indicatorului prevăzut în planul de stat și de comparabilitatea acestuia,cu cei cu care secția se află în întrecere. De aceea, nu s-au stabilit mai mult de 2—3 obiective, dintre care unul s-a considerat „criteriu",deci cel mai important, iar celelalte „condiții". Ele sînt alese astfel încît,prin realizarea și depășirea lor, să se asigure îndeplinirea și a altor sarcini din planul de stat, cu care acestea sînt corelate. Membrii comisiei organizatorice și economice a comitetului sindicatului au privit cu deosebită răspundere sarcina de stabilire a obiectivelor întrecerii socialiste. Dovada acestui lucru constă în aceea că timp de 1 x luni ele nu au fost modificate, deci au fost bine alese, constituind sinteza activității, și mijlocul sigur de realizare a sarcinilor de plan. Concomitent cu aceasta, cu sprijinul conducerii uzinei, s-a asigurat urmărirea operativă zilnică a rezultatelor obținute, atît la nivelul brigăzilor cît și al secțiilor. Aceasta permite cunoașterea în orice moment a situației în care se află cei antrenați în întrecere. De regulă, rezultatele zilnice și cumulate, la cel puțin un obiectiv al întrecerii, se afișează pe panouri speciale, amplasate în locurile des frecventate de salariați, spre a fi cunoscute. Atunci cînd se obțin realizări deosebite sunt întrebuințate diverse metode de popularizare, printre care stația de radioamplificare, anunțuri la avizierul central al uzinei, felicitarea colectivului și altele, care constituie astfel stimulente și mijloace de mobilizare. Astfel, este explicat faptul că în întrecerea socialistă au fost antrenați 2.420 salariați, din care 70 echipe și 38 brigăzi de producție. In acest an, dintre participanții la întrecerea socialistă au reușit să se mențină evidențiați lună de lună 702 salariați, iar din aceștia 368 sunt purtători ai insignei de fruntaș în întrecerea socialistă pe anul 1963. Se mai mențin evidențiate 10 echipe și 8 brigăzi, precum și două secții : laminor (condusă de ing. O. Parascan) și serviciul de afaceri (condus de economistul Constantin Corduneanu). Dintre brigăzile de producție care la sfîrșitul celor 10 luni au cele mai bune rezultate se pot aminti de la secția laminor brigada „Păcii" — condusă de maistrul Popa Teodor, care a realizat sarcinile de plan în proporție de 103,85 la sută, de la secția filetaj, brigada „Voința" condusă de maistrul Hîra Ion — care a depășit volumul planificat cu 6,3 la sută, iar din secția prăjini — brigada „23 August" — condusă de maistrul Gherman Traian. De asemenea, rezultate bune au obținut și echipele de reparații cuptoare din cadrul MAGORESEI economist la Uzina de țevi din Roman (Continuare în pagina a 111-a) i Viitori tehnicieni agronomi, la o oră de curs practic în seră. In aula Academiei R. P. Române A 3-a Conferință de spectroscopie Luni dimineața au început în aula Academiei R.P. Române lucrările celei de-a 3-a Conferințe de spectroscopie, organizată de Academia R.P. Române în colaborare cu Institutul de fizică din București și unele ministere interesate în această problemă. Participă membri ai prezidiului Academiei, profesori universitari, cercetători din diferite institute, reprezentanți ai unor ministere și întreprinderi din București și din țară. Iau parte, de asemenea, delegați ai comisiilor de spectroscopie și ai academiilor din mai multe țări, precum și reprezentanți ai unor firme străine, producătoare de aparataj spectroscopie. Lucrările au fost deschise de acad. Ilie Murgulescu, președintele Academiei, care după salutul adus participanților, a făcut o expunere asupra direcțiilor de cercetare pe plan mondial, relevînd importanța teoretică și practică a cercetărilor din acest domeniu. După primul referat de ansamblu prezentat de prof. Ion Agîrbiceanu, membru corespondent al Academiei R.P. Române, participanții la conferință au vizitat expoziția de aparatură spectrală modernă, organizată cu acest prilej în localul Academiei. Firme producătoare din Anglia, Italia, Japonia și R.P. Ungară precum și Institutul de fizică atomică din țara noastră expun aparate științifice, prospecte și panouri. Manifestări cultural artistice dedicate comemorării lui Ion Creangă in cadrul ciclului de manifestări consacrate comemorării lui Ion Creangă a avut loc, duminică, 29 noiembrie a. c. la Tg. Neamț, un simpozion cu tema „Ion Creangă — mare povestitor din Humulești". Cu acest prilej profesorii Virginia Cozma, Ioan Timofte și Vasile Ștefan au ținut, în fața unui numeros public, expuneri avînd ca temă : „Humuleștiul Oglindit în Amintiri din copilărie“, „Caracterul autobiografic al „Amintirilor“ și „Ion Creangă învățător“. Cei prezenți în sală au vizionat apoi filmul documentar „Ion Creangă". În aceeași zi, Comitetul raional pentru cultură și artă Tg. Neamț a organizat în peste 20 de cămine culturale sătești conferințe despre viața și opera lui Ion Creangă, urmata de lecturi din basme și „Amintiri din copilărie“ făcute de cititori artistici. La Humulești, Răucești și Filioara,după conferințe, orchestra „Plaiurile Bistriței“ a Filarmonicii de stat din Bacău a prezentat concerte de muzică populară. __k la centrele de comune din raionul rud. jud . Podu Turcului, Răchitoasa, Tăvădărăști, Tănăsoaia, Stănișești și Glăvănești, s-au desfășurat, în cursul zilei de duminică 29 noiembrie a. c., întrecerile formațiilor artistice ale căminelor culturale din cuprinsul raionului, manifestare prilejuită de cel de-al 11-lea festival regional al artiștilor amatori „Ion Creangă". La acest concurs , faza intercomunală, au participat zeci de formații de dansuri, echipe de teatru, formmații corale și brigăzi artistice de ignație care au prezentat in fața unui public numeros spectacole atractive și bogate în conținut. S-a putut remarca că majoritatea formațiilor artistice de amatori ale căminelor culturale din cuprinsul raionului posedă un repertoriu destul de bogat care răspunde în cea mai mare parte problemelor ce le ridică satul de astăzi. Conferință la cinematograful „Tineretului" din orașul Bacău a avut loc, duminică dimineața, o interesantă conferință intitulată „Apariția și dezvoltarea gîndirii". Expunerea, organizată de către Comitetul orășenesc pentru cultură și artă, a fost prezentată de către tovarășul Victor Săhleanu, conferențiar universitar din București. In sala cinematografului au fost prezenți circa 350 de oameni ai muncii din orașul Bacău, care au urmărit cu viu interes conferința prezentată. Printre ceferiștii din Borzești Prin stația C.F.R. Borzești trec zilnic zeci de trenuri de călători și de marfă. Ceferiștii se îngrijesc ca toate trenurile care trec pe aici să ajungă în condiții optime la destinație. Zilele trecute i-am vizitat pe ceferiștii din Borzești. Prima cunoștință am făcut-o cu tovarășul Ion Iordache, secretarul organizației de partid. Deși era în țară liberă, venise la stație să rezolve unele probleme și tocmai discuta cu șeful stației asupra felului cum au fost îndeplinite angajamentele de la începutul anului și pînă acum, de — La începutul anului, colectivul muncă al stației C.F.R. Borzești — ne-a spus tovarășul I. Iordache — și-a luat angajamente frumoase, printre care : reducerea staționării vagoanelor la încărcare și descărcare, respectarea regularității circulației trenurilor de marfă și călători, compunerea și descompunerea trenurilor in timp, deservirea promptă a predătorilor și destinatarilor, prin punerea la dispoziție a mijloacelor de transport. Printr-o mai bună organizare a muncii in ture, asigurarea unei asistențe tehnice de calitate, întărirea disciplinei de producție, prin însușirea temeinică a tuturor instrucțiunilor de serviciu, ceferiștii din stația Borzești au înscris în acest an rezultate îmbucurătoare. Ei au expediat cu peste 69.432 tone mărfuri mai mult decât prevederile planului, au încărcat cu 2285 vagoane marfă în plus. Utilizînd rațional fiecare vagon destinat pentru incărcarea mărfurilor, în această perioadă sarcina statică a fost depășită cu 0,2 la sută, iar tonajul pe fiecare tren de marfă a sporit în medie cu circa 57 tone. ...La blocul semiautomat pentru dirijarea circulației trenurilor, impiegatul de mișcare Iancu Neghină, urmărea cu multă atenție intrarea și ieșirea trenurilor. Ținea legăplece din stația Borzești. Tura condusă de impiegatul de mișcare Iancu Neghină, în fiecare lună a obținut rezultate bune, iar graficul de circulație a fost respectat ca „la carte“. Cu rezultatele lor bune se mîndresc și ceferiștii din tura condusă de impiegatul de mișcare Traian Cucer, șeful de manevră Vasile Bercuț, manevrantul Nicolae Lazăr, acarul Ion Gherasim, scriitorul de vagoane Constantin Dițu și alții. La una din liniile stației, manevranții Nicolae Trandafir, Ion Neagu, Constantin Gal, Grigore Hurmuzache, sub îndrumarea impiegatului de exterior Nicolae Jipescu, formau un tren, dirijau vagoane spre rampa de încărcare și descărcare. Și această formație organizîndu-și bine munca a reușit să cîștige aprecieri unanime din partea colectivului în mijlocul căruia își desfășoară activitatea. In fiecare lună și-a depășit sarcinile încredințate, tituîndu-se in fruntea întrecerii socialiste. ★ La revizia de vagoane, la centrul de frînă, la rampa de încărcare și descărcare a vagoanelor, peste tot, ceferiștii lucrează cu entuziasm. Fiecare dintre ei este hotărît să asigure aprovizionarea ritmică cu materii prime și materiale a întreprinderilor și șantierelor din cadrul Complexului petrochimic din Onești, precum și transportul produselor chimice și petrolifere către beneficiarii interni și externi. Plecînd din mijlocul acestui harnic colectiv am rămas încredințați că eforturile lui se vor concretiza pe mai departe în îndeplinirea cu regularitate a tuturor sarcinilor ce îi revin, a angajamentelor luate. Foto-text. C. BUTE tura prin telefon cu formația de manevră care tocmai făcea manevra de formare a ținii,tren de marfă ce urma nu peste mult timp să Manevranții Ion Neagu, Constantin Gal, Grigore Hurmuzache, Nicolae Trandafir și impiegatul de exterior Nicolae Jipescu de la stația C.A.R. Borzești, într-o pauză de lucru. La pupitrul de comandă al blocului semiautomat , impiegatul Iancu Neghină dă semnalul de intrare a unui tren. Pregătiri pentru iarnă Cooperativa de consum din comunăi Pipirig, raionul Tg. Neamț, are un număr de 21 de unități de desfacere, care asigură aprovizionarea cu mărfurile necesare a celor peste 3.700 membri cooperatori. In vederea sezonului de iarnă, conducerea cooperativei a luat o serie de măsuri care să asigure buna desfășurare a activității în perioada de iarnă la toate unitățile. Astfel, pentru aprovizionarea chioșcului cu legume și zarzavaturi au fost însilozate peste 4.000 kg de cartofi, 2.500 kg ceapă și alte legume. Pentru restaurantul din comună s-au pregătit însemnate cantități de gogonele, ardei cu varză, legume etc. De asemenea, s-au reparat și curățat toate localurile, s-au instalat sobele, s-a făcut aprovizionarea tuturor unităților cu lemne de foc. GH. NIȚA __________pensionar Cu zece zile înainte de termen Multe cooperative de consum din raionul Tg. Neamț, prin mobilizarea forțelor de care dispun și antrenarea lucrătorilor în întrecerea socialistă, au reușit cu zece zile înainte de termen să îndeplinească planul de desfacere pe 11 luni din acest an. Dintre acestea fac parte cooperativele din : Filioara care pe această perioadă a desfăcut mărfuri în valoare de 3.538.000 lei, Vînători și Crșcăoani care au desfăcut mărfuri în valoare de 5.375.000 lei și respectiv 5.400.000 lei. N. D. KARNAZIU planificator Căminul cultural, în sprijinul învățămîntului agrozootehnic de masă In perioada desfășurării învățămîntului agrozootehnic de masă din anul precedent, consiliul de conducere al căminului cultural din Blăgești (director, tovarășa învățătoare Lucia Găină) a răspuns satisfăcător nevoilor acestei activități de instruire a maselor de colectiviști. Conferințele pe teme agricole expuse în fața unui public destul de numeros, filmele documentare prezentate săptămînal, serile de calcul privind sporirea producției de cereale, plante tehnice, legume și zarzavaturi, întîlnirile cu specialiștii din G.A.C. etc., au ajutat la îmbogățirea cunoștințelor colectiviștilor căpătate la cercurile de învățămînt agrozootehnic, determinîndu-i să aplice aceste cunoștințe cu mai multă siguranță în activitatea de producție. Dacă G.A.C. din Blăgești a făcut în acest an un însemnat pas înainte pe drumul consolidării economico-organizatorice, desprinzîndu-se destul de vădit din rîndul gospodăriilor colective slab dezvoltate, apropiindu-se de grupa celor cu activitate bună, aceasta se datorește în mare parte felului în care membrii acestei unități socialiste au știut să aplice în producție cunoștințele căpătate la învățământul agrozootehnic de masă, la a cărui bună desfășurare a contribuit și căminul cultural. Pentru desfășurarea cu succes a acestei activități de instruire a colectiviștilor și-n etapa următoare, consiliul de conducere al căminului cultural și-a stabilit în planul de muncă pentru perioada de iarnă unele acțiuni concrete. Astfel, principalele lecții predate la cercuri vor fi urmate de seri de calcul interesante și atractive axate pe teme adecvate. Au fost prevăzute, de asemenea, cîteva concursuri „Cine știe, cîștigă“ care să stimuleze însușirea de către cursanți a cunoștințelor predate la cercuri. Nu lipsesc din planul de activitate nici întîlnirile cu brigadierii și colectiviștii fruntași care vor împărtăși celor prezenți la căminul cultural din rezultatele lor de producție la care au ajuns prin participarea permanentă la învățământul agrozootehnic și aplicarea la locul de producție a acestor cunoștințe. Vor fi prezentate în această perioadă numeroase filme documentare care să întregească și să consolideze cunoștințele însușite de colectiviști în cercurile învățământului agricol. Pentru aceasta, operatorul cinematografului sătesc a solicitat secției raionale de cineficare filme documentare pe anumite teme care vor secunda lecțiile susținute de lectori. N-au fost uitați nici țăranii colectiviști necuprinși la învățămîntul agricol de masă. Pentru aceștia s-a organizat un ciclu de conferințe cuprinzînd 12 expuneri strîns legate de specificul comunei și profilul G.A.C. Profesorul Nicolae Mălinici, care răspunde de organizarea acestui ciclu de conferințe, s-a consultat în prealabil cu inginerii și tehnicienii G.A.C. în stabilirea celor mai adecvate teme. Graficul ținerii acestor conferințe va fi afișat la căminul cultural, sediul G.A.C., cooperativă pentru informarea colectiviștilor, asigurându-se o participare largă a sătenilor la audierea expunerilor programate. Au fost prevăzute și prezentări de filme documentare în completarea acestor expuneri. Completarea a ținut s-o facă de această dată noul bibliotecar comunal, Gheorghe Popescu, care și-a stabilit cîteva acțiuni cu cartea destul de concrete cu... ...orientare spre sectorul zootehnic Deși mă aflu în această localitate numai de două luni — ne-a relatat între altele bibliotecarul Gheorghe Popescu — am constatat că, în comparație cu G.A.C. din Romîni, unde am lucrat, la sectorul zootehnic al gospodăriei colective din Blăgești treaba nu merge tocmai bine. Probabil și cercul de învățământ zootehnic și-a desfășurat mai slab activitatea în anul trecut. Nici biblioteca nu și-a adus contribuția necesară. Pentru a veni concret în sprijinul învățământului zootehnic, am prevăzut în planul de muncă al bibliotecii comunale : recomandări de cărți privind zootehnia, două consfătuiri cu cititorii pe această temă, prezentarea unor broșuri, organizarea unei biblioteci volante la sectorul zootehnic al G.A.C. Mi-am propus, de asemenea, organizarea de vitrine cu cărți zootehnice și a unui concurs „Cine știe, cîștigă“, pe tema amintită. Voi încerca să aplic conștiincios în practică experiența căpătată în munca cu cartea pe care am desfășurat-o pînă de curind în comuna Romîni, raionul Buhuși — a încheiat interlocutorul. Mai lipsește simțul gospodăresc Ca și în anii precedenți, cursurile învățământului agrozootehnic de masă vor avea loc la căminele culturale și în sălile de clasă din școlile comunei. Pentru buna desfășurare a acestei activități s-au luat o serie de măsuri (Continuare în pag. a 2-a) Citiți pagina a II-a : ÎNVĂȚĂMÎNT AGROZOOTEHNIC DE CALITATE — PRODUCȚII SPORITE