Steagul Roşu, iulie 1965 (Anul 20, nr. 3860-3886)

1965-07-01 / nr. 3860

VI, JűivlProletari din toate tarile unitivá! I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL RHR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU Nr. 3.860 (5.339) JOi 1 IULIE 1965 4 pagini 25 bani Legiferarea marilor realizări In țara noastră, poporul muncitor, eliberat de sub jugul burghezo-moșieresc, își orînduiește singur destinele sale, participă activ la conducerea statului, la elaborarea legii sale fundamentale în care sînt consacrate principiile de bază, ale conducerii statului, structura sa organizatorică, drepturile și îndatoririle fundamentale ale cetățenilor, libertățile și garanțiile lor personale. Aceasta explică entuziasmul și bucuria de nedescris, însuflețirea cu care de la un capăt la celălalt al țării a fost întîmpinat de către oamenii muncii proiectul Constituției Republicii Socialiste România. Prin conținutul său, proiectul oglindește mărețele victorii obținute de poporul român, condus de partid, în perioada de la data adoptării Constituției în vigoare (septembrie 1952) și pînă astăzi. Paralel cu dezvoltarea bazei tehnico-materiale a socialismului, prin înfăptuirea cooperativizării agriculturii, socialismul a triumfat pe deplin la orașe și sate, s-a încheiat procesul de făurire a relațiilor socialiste în întreaga economie, a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om. Așa cum se arată în proiectul de Directive ale Congresului al IV-lea al P.M.R. cu privire la dezvoltarea economiei naționale în perioada 1966- 1970, „România înfățișează tabloul unei țări în plin avînt, cu o economie socialistă multilateral dezvoltată, în care industria cunoaște un continuu proces de perfecționare și adaptare la cerințele progresului tehnic contemporan, iar agricultura socialistă pune în valoare tot mai larg marile ei rezerve, înflorește o cultură nouă, socialistă, crește an de an bunăstarea oamenilor muncii de la orașe și sate". La baza tuturor succeselor obținute prin munca plină de abnegație a poporului stă politica înțeleaptă a partidului, întemeiată pe aplicarea creatoare a învățăturii marxist-leniniste la condițiile țării noastre, capacitatea sa de a mobiliza imensa energie a oamenilor muncii, toate resursele materiale ale țării în opera de construcție socialistă. Proiectul noii noastre Constituții consacră acest rol măreț al partidului prin articolul 3: „In Republica Socialistă România forța conducătoare a întregii societăți este Partidul Comunist Român“. Politica externă a țării noastre este cristalizată în proiectul noii Constituții ca o politică a relațiilor de prietenie și colaborare frățească cu țările socialiste, a relațiilor de colaborare cu țările avînd alte orînduiri socialpolitice, de activitate susținută în organizațiile internaționale în scopul asigurării păcii și înțelegerii între popoare. Relațiile externe ale statului nostru se bazează pe principiile respectării suveranității și independenței naționale, egalității în drepturi și avantajului reciproc, neamestecului în treburile interne. Viața economică, culturală și socială a naționalităților conlocuitoare se desfășoară înlăuntrul Republicii Socialiste România în condiții de deplină egalitate în drepturi. Consfințind politica partidului și a statului nostru, proiectul noii Constituții acordă tuturor naționalităților conlocuitoare tratament egal cu al cetățenilor de naționalitate română, garantînd egalitatea în drepturi a tuturor cetățenilor indiferent de rasă, sex sau religie. Structura organizatorică a statului înfățișează, potrivit proiectului de Constituție a Republicii Socialiste România, un sistem unitar și armonios de organe ale puterii de stat ale cărui verigi își găsesc exprimarea cea mai înaltă în organul suprem al puterii de stat — Marea Adunare Națională. Activitatea organelor centrale și locale ale puterii de stat și a organelor centrale și locale ale administrației de stat se desfășoară pe baza principiilor participării active a maselor la conducerea statului, a unui larg centralism democratic. Organele centrale și locale ale administrației de stat activează pe baza principiilor leniniste ale conducerii colective și a dublei subordonări — orizontală și verticală — realizînd, prin caracterul lor de organe de dispoziție și executive, activitatea practică de zi cu zi a statului nostru democrat în îndeplinirea sarcinilor sale. Un capitol special din proiectul de Constituție al Republicii Socialiste România este consacrat drepturilor și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, libertăților și garanțiilor lor personale. Aceste drepturi fie că sunt socialeconomice, cum este categoria drepturilor la muncă, odihnă, învățătură, asigurarea materială la bătrînețe, asigurarea în cazul pierderii capacității permanente sau temporare de muncă, fie că este vorba de drepturi social-politice, cum este dreptul electoral ■ sau al libertății personale și garanții personale, ca de pildă, libertatea conștiinței, a cuvîntului, a presei, a întrunirilor, mitingurilor demonstrațiilor, a inviolabilității persisoanei, domiciliului și corespondenței, toate au o caracteristică, absolut necunoscută practicei burgheze a dreptului de stat și anume : realitatea și garantarea materială a realizării lor. O seamă de drepturi cum este dreptul la muncă și la odihnă sînt total inexistente în țările capitaliste, nefigurînd nici măcar formal în constituțiile burgheze. Acest fapt își are explicația în caracterul anarhic al economiei capitaliste, bîntuită de șomaj cronic, în caracterul exploatator al orînduirii capitaliste. Ca o ilustrare a grijii partidului și statului nostru pentru asigurarea dreptului la muncă este suficient să arătăm că în perioada 1959—1965 numărul salariaților a sporit cu circa 1.300.000 față de 1.000.000 cit se stabilise, iar în următorii cinci ani numărul de salariați va crește cu încă 900.000 oameni. Dreptul la odihnă este materializat prin stabilirea numărului orelor de muncă care este în funcție de greutatea și specificul muncii, fără a putea depăși 8 ore pe zi , prin acordarea unui repaos săptămînal și prin concedii anuale plătite, fapt care creează condiții optime pentru refacerea forței de muncă, pentru menținerea sănătății, în contrast izbitor cu situația din țările capitaliste, în proiectul noii Constituții se arată că, cetățenilor patriei noastre dreptul la învățătură le este asigurat prin învățămîntul elementar general și obligatoriu de ani, prin gratuitatea învățămîntului 8 de toate gradele, precum și prin sistemul burselor de stat. Dezvoltarea învățămîntului de toate gradele în perioada 1966-1970 se va caracteriza atît prin creșterea numărului de elevi și studenți cît și prin ridicarea nivelului său calitativ ca urmare a îmbunătățirilor ce se vor aduce sistemului de învățămînt. Conștienți de existența reală a acestor drepturi și libertăți, oamenii muncii din patria noastră aprobă din toată inima proiectul noii Constituții, convinși că el constituie un document care vorbește tuturor despre adevărul și materialitatea drepturilor și libertăților tuturor celor ce muncesc din țara noastră, constituind legiferarea marilor victorii obținute de poporul român pe calea construirii socialismului. O condiție esențială a realizării în fapt a drepturilor și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor o constituie apărarea și respectarea legalității socialiste. Această sarcină este încredințată instanțelor judecătorești de diferite grade. Un rol important este atribuit Procuraturii care exercită supravegherea respectării legii de către ministere și celelalte organe centrale ale administrației de stat, de organele locale ale administrației de stat, organele de urmărire penală, tribunale, precum și de către funcționari și ceilalți cetățeni. Consfințind realitățile vieții noastre socialiste, proiectul noii Constituții constituie o garanție a dezvoltării libere și fericite a poporului român , spre o viață materială și culturală din ce în ce mai bogată. Noua titulatură a țării noastre „Republica Socialistă România“ corespunde întrutotul etapei istorice în care trăim, exprimînd sintetic marile succese obținute de poporul nostru în opera de construire a socialismului. TEODOR BĂLAN 1 procuror șef al Procuraturii regionale — Bacău Metalurgiștii băcăuani, ca ceilalți oameni ai muncii din înttreprinderile și instituțiile regiunii noastre, au trăit o mare bucurie la primirea veștii că proiectul Constituției Republicii Socialiste România este publicat în presă. In sectoarele de producție, in birourile serviciilor tehnice și administrative s-au înfiripat vii discuții pe marginea articolelor cuprinse în proiect. Fiecare căuta să-și exprime marea satisfacție pentru cuprinsul noului proiect de Constituție, rod al marilor transformări petrecute în viața politică, economică, socială, culturală a țării în anii de avînt constructiv, sub conducerea înțeleaptă a partidului, spre culmile tot mai luminoase ale unei vieți libere și fericite în patria noastră socialistă. Inginerul GHEORGHE HUȚU, șeful secției de turnătorie din cadrul Uzinei metalurgice, a arătat că prevederile acestui proiect reflectă în mod just transformările ce au avut loc în țara noastră, în procesul de construire a orînduirii socialiste. Făcînd din muncă o îndatorire de onoare , a arătat inginerul Huțu, oamenii muncii din patria noastră, stăpîni pe destinele țării, au ridicat România pe treptele civilizației înaintate, spre atingerea țelului final — comunismul. Și suntem mîndri că prin munca noastră am pus și noi o cărămidă la temelia marilor înfăptuiri ale socialismului. — Sînt maistru la sectorul 11 strungărie, lucrez în această întreprindere de 9ări. Am trăit in acest timp bucurii mari ale muncii, împlinite alături de tovarășii mei. Și acum — arăta PETRU ROMEDEA, maistru in sectorul II Strungărie, trăim o nouă satisfacție ale cărei proporții sînt greu de definit. Fiecare rînd al proiectului de Constituție este o sinteză a muncii noastre de pînă acum, o consfințire a marilor realizări dobindite de poporul nostru sub conducerea partidului. In cuvinte calde, pornite din adincul inimii, și-au arătat marea satisfacție pentru cuprinsul proiectului Constituției Republicii Socialiste România, și maistrul de șarjă CONSTANTIN PASCU, strungarul GHEORGHE ȚARĂLUNGĂ, șeful de echipă la turnătorie EUGEN SAFCIUC. Mulți dintre ei s-au oprit asupra articolului din proiectul de Constituție care arată că „In Republica Socialistă România, întreaga activitate de stat are drept scop dezvoltarea orinduirii socialiste, creșterea continuă a bunăstării materiale și culturale a poporului, asigurarea libertății și demnității omului, afirmarea multilaterală a personalității umane“. DAN DRĂGULESCU laturna :ău CONSTITUȚIA SOCIALISMULUI VICTORIOS O nouă și mare satisfacție La apariția ziarelor și oamenii muncii din Combinatul de cauciuc sintetic, s-au interesat să afle noile prevederi din proiectul Constituției Republicii Socialiste România. Foto : C. BUTE In legatură cu eternizarea foriei In CM CrimeI In baza hotărîrii Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, referitoare la eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă organizează un concurs public pentru realizarea statuii lui Gheorghe Gheorghiu-Dej în Piața „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din București și Piața „Păcii“ din Cluj. Concursul este deschis tuturor celor ce doresc să participe individual sau în colectiv. Termenul de prezentare a machetelor este 1 decembrie 1965. Concursul este dotat cu mai multe premii. Juriul va alege din lucrările premiate pe acelea ce urmează a fi realizate în orașele București și Cluj. Totodată, Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, la recomandarea juriului, va acorda comenzi pentru realizarea de busturi ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, ce urmează a fi așezate la instituțiile prevăzute în Hotărîrea privind eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Concurenții pot obține regulamentul concursului, precum și orice alte informații necesare la Consiliul Artelor Plastice din Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, Uniunea Artiștilor Plastici și Filialele U.A.P. în numărul de azi o Proiectul de Statut al P.C.R. în dezbaterea comuniștilor, o In cinstea Congresului, o Sărbătorirea Zilei învățătorului în regiune. (Pagina a II-a) o Program profund realist și mobilizator al viitorului. (Pagina a III-a) I I I Solemnitatea de la Consiliul de Stat I O ÎNALTĂ PREȚUIREA ACORDATĂ I SLUJITORILOR ȘCOLII Miercuri a avut loc la Consiliul de Stat solemnitatea înmînării unor înalte titluri, și ordine cu prilejul Zilei învățătorului. în sala de marmură se aflau învățători și profesori, care s-au distins în nobila lor muncă de instruire și educare a tinerei generații, cadre didactice care au contribuit la dezvoltarea învățămîntului în țara noastră. și Cei prezenți au salutat cu îndelungi puternice aplauze pe tovarășii Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Ștefan Voitec, Paul Niculescu-Mizil. Frați de față tovarășii Avram Bunaciu, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Constanța Crăciun, președintele Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, Ion Teoreanu, șeful Secției de învățămînt și sănătate a C.C. al P.M.R. S-a dat citire decretelor privind conferirea titlului de „învățător Emerit al Republicii Populare Române“, „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“, „Ordinul Muncii", clasa a III-a, unor învățători și profesori din învățămîntul de cultură generală și din învățămîntul profesional și tehnic. Președintele Consiliului de Stat a înmînat apoi înaltele distincții, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române a luat cuvîntul tovarășul Chivu Stoica care a adresat învățătorilor și profesorilor participanți la solemnitate un călduros salut cu prilejul tradiționalei sărbători a „Zilei învățătorului“ și i-a felicitat pentru rezultatele bogate obținute în activitatea de educare și formare a tinerei generații, învățătorii și profesorii prezenți la solemnitate au primit cu căldură cuvintele de înaltă apreciere ce le-au fost adresate. Au luat cuvîntul, profesorul emerit Ioan Nimițan, de la Școala medie „Ștefan cel Mare" din Suceava, învățătoarea emerită Domokos Piroska din comuna Joseni, raionul Gheorghieni, profesorul emerit Ilie Teiușan-Popescu, care au mulțumit cu căldură partidului și guvernului pentru înalta apreciere, au asigurat că vor munci cu toate forțele pentru a-și îndeplini, alături de colegii lor, misiunea încredințată de partid de a pregăti și a educa tineretul în spiritul dragostei și devotamentului față de patrie, față de partid, față de cauza socialismului. în cadrul aceleiași solemnități s-a mai conferit titlul de „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“, Ordinul „Steaua Republicii Populare Române", Ordinul Muncii", unor cadre didactice din învățămîntul superior de artă, pentru activitate îndelungată și merite deosebite în dezvoltarea învățămîntului superior artistic. (Agerpres) I I I Conferirea de titluri și ordine unor cadre didactice Pentru activitate îndelungată și merite deosebite, precum și pentru contribuția adusă în dezvoltarea învățămîntului de cultură generală și a învățămîntului profesional și tehnic, s-a conferit: I Titlul de „învățător Emerit al Republicii Populare Române a tovarășilor : Gheorghe Andreica — Școala generală de 8 ani Căuaș—Cărei ,• Aglaia Arion — Școala medie nr. 33 București; Agricola Aurică — Școala generală de 8 ani Pecineaga — Negru Vodă; Paula Boldo — Școala generală de 8 ani ;Vulcan—Petroșeni, Maria Brașovan — Școala medie „Traian Vuia“ Făget; Dumitru Bucățică — Școala generală de 8 ani nr. 9 Constanța ; Maria Buiuc — Școala medie „Mihail Eminescu“ Constanța; Constantin Ciolan — Școala generală de 8 ani Rogos—Beiuș ; Tănase Cojocaru — vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al orașului Timișoara; Dumitru Crăciun — Școala medie Moreni—Cîmpina; Aristița Cristescu — Școala generală de 8 ani nr. 141 București; Ecaterina Dibu — Școala generală de 8 ani Liești—Galați; Piroșka Domokoș — Școala medie Joseni—Gheorghieni; Gheorghe Dornescu — inspector Secțiunea de învățămînt a raionului Roman; Nicolae Dumitriu — Școala medie „Mihail Eminescu“ Huși; Eleonora Fotescu — inspector Secțiunea de învățămînt a raionului „23 August“ București, Dumitru Ghenoiu — Școala generală de 8 ani Băicoi—Cîmpina; Alexandru Gheorghe — inspector Secțiunea de învățămînt a raionului Rupea; Gheorghe Ghica — învățător pensionar Smeeni—Buzău; Maria Hadnagy — Școala generală de 8 ani nr. 18 Brașov; Ana Hartmann — Școala generală de 8 ani Giarmata — Timișoara ; Estera Hoza — Școala generală de 8 ani Feliceni — Odorhei ; Gheorghe Ilișiu — Școala generală de 8 ani Florești—Năsăud; Vasile Măierean — Școala generală de 8 ani Herina—Bistrița; Victoria Manoliu — Școala generală de 8 ani Ruginoasa— Roman; Vasile Mihăilă — Școala medie Negru Vodă; Gheorghe Mireștean — Școala medie nr. 2 Reghin; Vasile Mitu — Școala generală de 8 ani Hunia—Calafat; Nicolae Năsăudeanu — vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al raionului Arad; Stancu Nedea — Școala generală de 8 ani Drăghiceanu — Giurgiu; Natalia Onofriescu — Școala generală de 8 ani nr. 1 Fălticeni; Simion Oros — învățător pensionar Șimleul Silvaniei—Șimleu , Ion Paraschiv — Școala generală de 8 ani Alimănești — Drăgănești—Olt; Andronic Petca — șef al Secțiunii de învățământ a raionului Ilia; Anton Petrescu — Școala generală de 8 ani nr. 10 Pitești; Elena Popescu — Școala medie nr. 3 Bârlad; Ion Popescu — școala generală de 8 ani Ghelmegioaia — Turnu Severin; Victor Popescu — Școala generală de 8 ani Mavrodin — Alexandria ; Gertrud Elisabeta G. Sadler — Școala generală de 8 ani Cisnădioara — Sibiu; Mihai Sălăgeanu — învățător pensionar Satu Mare; Dumitru Sălceanu — Școala generală de 8 ani nr. 2 Rădăuți; Mihai Sandu — cercetător Institutul de științe pedagogice București; Mihalache Solomon — Școala generală de 8 ani Măstăcani — Bujor; Constantin Stămulescu — Școala generală de 8 ani Slătioarele — Rîmnicu Vîlcea; Maria Suciu — Școala generală de 8 ani nr. 2 Gherla; Maria Tăcutu — Școala generală de 8 ani nr. 6 Brașov; Iosif Tamaș — Școala generală de 8 ani Hălmagiu—Gurahonț; Gherghina Tănase — Școala generală de 8 ani Boiștea—Moinești; Ilie Tarcea — Școala generală de 8 ani Mag—Sibiu; Alexandru Tartacan — Școala generală de 8 ani nr. 184 București; Nicolae Tăzlăoanu — inspector Secțiunea de învățămînt a orașului Focșani; Silvestru Toma — inspector Ministerul învățămîntului; Filimon Turcu — Școala generală de 8 ani Stupinii— Huedin; Ion Vișan — Școala generală de 8 ani Giurgița—Bănești. Titlul de „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“ tovarășilor : Gheorghe Aman — Școala medie „Nicolae Bălcescu“ Pitești; Wilhelm Barabaș — Școala medie Cristuru Secuiesc—Odorhei; Zlate Bogdanof — metodist Ministerial, învățămîntului; Ion Buraga —inspector Secțiunea de învățămînt a raionului Iași; Ileana Cernescu — Școala medie nr. 4 Timișoara; Florin Sabin Cibianu — Școala profesională C.F.R. Arad; Alexandru Cojocaru — Școala medie Roman; Petre Cucu — Școala medie nr. 3 Buzău; Irina Czompo — Școala medie Tg. Secuiesc; Alexandru Dabija — Școala medie „Nicolae Bălcescu“ București; Ioan Danielescu — profesor pensionar Ploiești; Nicolae Dumitru — Școala profesională „Semănătoarea“ București; Nicolae Enescu — cercetător Filiala Iași a Institutului de științe pedagogice; Constantin Fortunescu — profesor pensionar Craiova; Leontin Ghergariu — profesor pensionar Cluj; Emil Valer Giurgiuca — Școala medie „Dimitrie Cantemir“ București; Emilia Greavu — Școala medie nr. 4 Oradea; Aristide Hazgan — conferențiar Institutul de perfecționare a cadrelor didactice Iași; Hermann Ștefan Henning — Școala generală de 8 ani Agnita; Voicu Ioan — Școala medie nr. 7 Galați; Marioara Iordan — Școala medie nr. 39 București; Iulian Jura — director adjunct Ministerul învățămîntului; Vasile Macavei — Școala medie „Bolyai Farkas“ Tg. Mureș; Constanța Marinescu — Centrul școlar agricol Fundulea— Lehliu; Neculai Muscă — șef adjunct Secțiunea de învățămînt a orașului București; Ioan Nimițan — Școala medie „Ștefan cel Mare“ Suceava ; Grigore Orășeanu — profesor pensionar Ploiești; Eugen Pascu — Școala medie „Mihai Viteazu“ Turda; Titu Păsculescu — Școala medie Dăbuleni — Corabia; Ion Pătrășcoiu — profesor pensionar București; Ștefan Petre — Centrul școlar al Ministerului Industriei Alimentare Armășești — Urziceni; Timotei Petriche — Școala medie „Nicolae Bălcescu“ Brăila; Adela Pop — Școala medie „Costache Negruzzi“ Iași; Emil Popa — Școala medie „Avram Iancu“ Brad; Octavian Popescu — Grupul școlar comercial „Nicolae Kretzulescu“ București; Petre Popescu — Școala medie „George Bacovia“ Bacău; Ilie Teiușan-Popescu — cercetător Institutul de ștințe pedagogice București; Tuliu Racotă — Școala medie nr. 2 Sighișoara; Ilariu Săpceanu — profesor pensionar București; Vasile Sălăgeanu — Școala medie nr. 2 Satu Mare; Nicolae Simache — Școala medie „I. L. Caragiale“ Ploiești; Desdemonia Slavic — Școala medie nr. 2 Pitești; Virgil Stanciu — Școala pedagogică Cluj; Aristița Stoia — Școala medie nr. 3 Craiova; Emilia Stoian — Școala medie „Anghel Saligny“ Cernavoda; Grigore Ștefan — Școala pedagogică Arad; Stoica Teodorescu — profesor pensionar Ploiești; Gheorghe Vasilescu — inspector Ministerul Comerțului Interior, Irina Voichin — Școala medie „Nicolae Bălcescu“ Ploiești. Prin același decret au fost decorați cu „Ordinul Muncii“, clasa a III-a, 88 de tovarăși, și cu „Medalia Muncii“ 126 de tovarăși. In cadrul aceleiași solemnități, pentru activitate îndelungată și merite deosebite în dezvoltarea învățământului superior artistic, a fost conferit: Titlul de „Profesor Emerit al Republicii Populare Române“ tovarășilor : Ovidiu Drimba — Conservatorul „C. Porumbescu“ București; . Horia Teodoru — Institutul de arte plastice „N. Grigorescu“ București; Ion Vicol — Conservatorul „C. Porumbescu“ București. i A fost conferit: Ordinul „Steaua Republicii Populare Române“ clasa a II-a, profesorului Octavian Angheluță de la Institutul de arte plastice „N. Grigorescu“ din București; Ordinul Muncii clasa a II-a s-a acordat tovarășilor: Patru Demetrescu — conferențiar Institutul de arte plastice „N. Grigorescu“ București; Gheorghe Ghițescu — profesor Institutul de arte plastice „N. Grigorescu“ București. Ordinul „Steaua Republicii Populare Române" clasa a III-a i-a conferit profesorului Pericle Capidan de la Institutul de arte plastice „N. Grigorescu“ din București. Prin același decret au fost decorați cu „Ordinul Muncii“ clasa a III-a un număr de 24 tovarăși, iar cu ordinul „Steaua Republicii Populare Române“ clasele a IV-a și a V-a, 3 tovarăși. (Agerpres) I LA BACAU De Ziua învățătorului Casa de Cultură a sindicatelor din orașul Bacău a găzduit, ieri dimineață, oaspeți dragi, activiști de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor de masă, educatoare, învățători și profesori, veniți la entuziasta sărbătorire a Zilei învățătorului. Intîlnirea aceasta emoționantă, premergătoare evenimentului de importanță covirșitoare pentru întregul nostru popor — Congresul al IV-lea al partidului, a prilejuit o manifestare de recunoștință sinceră și dragoste nețărmurită a educatorilor generației tinere față de partid și guvern. La masa prezidiului au luat loc tovarășii : Ioan Ichim, membru al Biroului Comitetului regional de partid, prim-secretar al Comitetului orășenesc Bacău al P.M.R., Virgil Filimon, vicepreședinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, Valerian Ghineț, secretar al Comitetului orășenesc Bacău al P.M.R., Ioan Popovici, activist al Comitetului regional de partid, Ioana Lambru Grecu, vicepreședintă a Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc, conferențiar universitar, Gheorghe Hasan, rectorul Institutului pedagogic de 3 ani din Bacău, învățători și profesori emeriți și fruntași, reprezentanți ai organizațiilor de masă. Festivitatea a fost deschisă de tovarășul Ștefan Fotescu, președintele Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Bacău. Luînd cuvîntul, tovarășa Ioana Lambru Grecu a făcut o trecere în revistă a principalelor succese dobindite de poporul nostru în construcția socialistă a țării, sub conducerea partidului, evidențiind rezultatele frumoase înregistrate și pe linia dezvoltării învățămîntului de stat. In cursul expunerii au fost citate numele celor mai vrednice cadre didactice ale orașului Bacău, care, prin eforturi deosebite, au obținut succese însemnate în procesul instructiv-educativ și în activitatea obștească. Clipe de emoție... In sunetul plăcut al tobelor și trompetelor pionierești, soli ai generației tinere au venit să aducă salutul lor călduros celor dragi — învățătorilor și profesorilor. De la tribună se răspîndesc în sală cuvintele minore ale pionierei Sanda Lazan: „îngăduiți-mi, dragi dascăli, să vă adresez, cu prilejul Zilei învățătorului, din partea pionierilor școlarilor orașului nostru, un călduși ros „salut voios de pionier !“. Părinți prin vîrstă și prin menire, dumneavoastră legați copilăria noastră fericită de viitorul nostru de aur. Invățînd din lumina primită de la marele învățător al poporului nostru — Partidul, creșteți în noi, o dată cu anii, făptura din ce în ce mai robustă a omului de mîine. Pentru munca dumneavoastră nobilă, pentru dăruirea cu care vă desfășurați această muncă, vă cinstim și promitem să ne dăm toată silința pentru a îndreptăți încrederea pe care poporul o are în noi, generația viitorului“. Buchete de crini au fost dăruite oaspeților, învățătorilor și profesorilor dragi, iar după ce învățătoarea fruntașă Sofia Savin, profesorul Ioan Abramiuc și profesorul emerit Panait Oprea și-au exprimat bucuria sărbătoririi Zilei învățătorului, a luat cuvîntul tovarășul Ioan Ichim. Vorbitorul a adus un călduros salut, din partea Comitetului regional de partid, a Comitetelor executive ale Sfaturilor populare regional și orășenesc, învățătorilor și profesorilor din orașul Bacău cu prilejul sărbătoririi zilei lor. In expunerea sa, tovarășul Ioan Ichim a subliniat remarcabilele succese obținute de întregul popor, sub conducerea partidului, în cei aproape 21 de ani de la eliberare, evidențiind și nivelul de dezvoltare al învățămîntului, grija părintească și prețuirea pe care partidul nostru le acordă celui mai numeros detașament al intelectualității noastre — cadrele didactice. De Ziua învățătorului — și-a încheiat cuvîntul tovarășul Ioan Ichim — adresez.. dragi tovarăși, dumneavoastră și familiilor dumneavoastră urări de multă sănătate și deplin, succes în îndeplinirea cu cinste a sarcinilor încredințate de către partid în instruirea și educarea generațiilor tinere ale României Socialiste. ’ In continuarea sărbătoririi zilei cadrelor didactice, formația de teatru a Sindicatului învățămînt Bacău a prezentat un reușit spectacol cu piesa „Steaua fără nume“ de Mihail Sebastian. Text: TOMA JAMNEALA Foto : C. STOICESCU Aspect de la adunarea festivă a cadrelor didactice din orașul Bacău.