Steagul Roşu, mai 1967 (Anul 22, nr. 4428-4452)

1967-05-03 / nr. 4428

ir Oamenii muncii au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai Anul XXII Nr. 4428 (5907) Miercuri 3 mai 1967 4 pagini 25 bani IIII IIIIIII m III [UNK]i IIIII I Demonstrația oamenilor muncii din Capitală 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut și in acest an amploarea unei demonstrații populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarității internationale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă și vibrantă afirmare a unității poporului nostru in jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate in politica sa înțeleaptă pusă in slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obținute in întimpinarea măreței sărbători, succese inmănunchiate în această primăvară într-un buchet mai bogat ca 011- cînd, insuflă poporului nostru o îndreptățită bucurie și încredere deplină în viitor. Dînd glas sentimentelor patriotice și internaționaliste ale oamenilor muncii, participanții la demonstrațiile care au avut loc in această zi in Capitală și in celelalte orașe mari ale țării au manifestat pentru prietenia trainică și frățească cu toate popoarele țărilor socialiste, pentru solidaritatea internațională cu cei ce muncesc din întreaga lume, au manifestat pentru uriașele forțe care militează in epoca contemporană pentru țelurile nobile ale democrației, socialismului și păcii. Piața Aviatorilor din București, împodobită sărbătorește, cunoaște o puternică însufletire. Ora 9. Salutați cu aplauze îndelungi și puternice uzâte, au luat loc în tribuna oficială tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Uimir Bodnaraș, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Vio Verdet, Maxim Berghianu, Constantin Dragan, Alexandru Moghioroș, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Stefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii Comitetului Central ai Partidului Comunist Român, vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. In tribuna oficială au luat loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. Alături de conducătorii partidului și statului nostru, în tribună se aflau Guy Mollet, secretarul general al Partidului Socialist Francez (SFIO) și Youssef Faysal, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Sirian. (Continuare in pagina a 3-a) Cuvîntarea tovarășului ILIE VERDE! Dragi tovarăși, Stimați oaspeți de peste hotare, Poporul român sărbătorește astăzi, împreună cu forțele progresiste de pretutindeni, ziua irației și solidarității internationale a oamenilor muncii in lupta pentru viață mai bună, libertate și independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici și uzine, pe șantiere și pe ogoare, în instituțiile de invățămînt și cultură un salut tovărășesc și cele mai calde felicitări pentru marile succese obținute în toate domeniile activității materiale și spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezența delegațiilor prietenești de peste hotare la această tradițională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este și în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanț bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii și tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate și depășite de toate ministerele și toate regiunile țării. Am încheiat în condiții bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producția globală industrială cu 101,4 la sută — ceea ce reprezintă o creștere cu 14 la sută față de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-și măiestria și mobilizîndu-și energiile și priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obțin succese în creșterea productivității muncii, în reducerea prețului de cost, în îmbunătățirea calității producției. Avem toate posibilitățile ca Si" în acest an, muncind cu plan și perseverență, să îndeplinim și să depășim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea in viață a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a țăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor și tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid și guvern pentru dezvoltarea multilaterală și complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obținut cea mai mare recoltă de cereale din istoria țării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară ; la principalele culturi campania de însămințări se apropie de sfîrșit. Intelectualitatea țării noastre adaugă noi creații și realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o prețioasă contribuție la propășirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfășoară o vastă activitate de construcții de locuințe, instituții de cultură și medico-sanitare, care schimbă continuu înfățișarea orașelor și satelor românești. Pe baza rezultatelor obținute în dezvoltarea economiei naționale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populației, în acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaților, pensionarea țăranilor cooperatori, au fost reduse prețurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor și activității creatoare a celor ce muncesc de la orașe și sate, sunt rezultatul aplicării în viață a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, forța conducătoare a societății noastre, inițiatorul a tot ce (Continuare în pagina a 3-a) Salutul Comitetului Central al P.C.R. adresat Uniunii Tineretului Comunist, tineret al patriei cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea U.T.C. întregului Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează, cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist Român, un cald salut tuturor uteciștilor, tinerilor muncitori, țărani, intelectuali, elevi și studenți de pe întreg cuprinsul patriei. In cei 45 de ani de existență, Uniunea Tineretului Comunist a îni scris in istoria revoluționară a poporului pagini pline de măreție și eroism. Tineretul și organizația sa revoluționară au constituit un ajutor de nădejde al partidului în anii grei ai ilegalității, în marile bătălii de clasă, în lupta dusă împotriva regimului de exploatare, a dictaturii militaro-fasciste, pentru înfăptuirea insurecției armate, în războiul antihitlerist pentru eliberarea patriei și înfrîngerea fascismului. Din rîndurile uteciștilor s-au ridicat luptători neînfricați care, înfruntînd prigoana și teroarea, sacrificîndu-și tinerețea și adeseori chiar viața, au dat minunate pilde de abnegație, în slujba cauzei partidului, pentru împlinirea năzuințelor și aspirațiilor poporului de eliberare națională și socială. Partidul dă o înaltă apreciere contribuției pe care tineretul patriei noastre a adus-o la înfăptuirea revoluției și construcției socialiste. La chemarea partidului, tineretul a participat cu entuziasm la opera de industrializare a țării, la transformarea socialistă a agriculturii, la dezvoltarea științei și culturii, la toate marile victorii dobîndite de poporul român în anii de edificare a noii orînduiri. Trăim, dragi tineri, într-o perioadă tumultuoasă, de intensă activitate creatoare. Prin eforturile întregului nostru popor se înfăptuiește programul multilateral de înflorire a patriei, stabilit de cel de-al IX-lea Congres al partidului, se obțin succese de seamă în dezvoltarea econo (Continuare In pag. a 3-a) Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din orașul Bacău In această dimineață de început de mai, orașul Bacău se prezintă îmbrăcat în haine festive. Piața Casei de cultură este dominată de înalta tribună oficială, împodobită cu steaguri roșii și tricolore, cu flori și motive naționale. Deasupra tribunei se află un mare glob pămintesc. El este înconjurat de o panglică purpurie pe care scrie „Proletari din toate țările uniți-vă !“, iar pe steagul roșu emblemei se află înscrisă data resaltivă 1 MAI. Pe fundal sunt așezate portretele membrilor Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. însoțite de lozinca „Trăiască Partidul Comunist Român“, iar mai jos urarea: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc". Pe fațada impunătoarei clădiri a Sfatului popular regional, încadrate de steaguri roșii și tricolore se află portretele clasicilor marxismleninismului — Marx, Engels, Lenin — și chemarea „Proletari din toate țările, uniți-vă !“. Pe blocurile din centrul orașului, împodobite sărbătorește cu steaguri, covoare și flori citim lozincile: „Sub conducerea P.C.R. spre desăvirșirea construcției socialismului în scumpa noastră patrie“ și „Oameni ai muncii ! Să desfășurăm larg activitatea pentru îndeplinirea sarcinilor celui de-al doilea an al cincinalului I“, „Trăiască 1 Mai". In piața Casei de cultură s-au adunat sute de băcăuani pentru participa la mitingul și demonstraația oamenilor muncii, prilejuite de 1 Mai — ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Ca și acum un an, in fața tribunei oficiale se află muncitorii, inginerii și tehnicienii modernului combinat de industrializare a lemnului din Bacău. In timpul care a trecut din acest an, ca urmare a măsurilor luate pentru ridicarea eficienței muncii depuse in fabricile de binale și mobilă, la această unitate industrială s-a reușit ca nici un produs să nu se mai realizeze cu pierderi. Acest succes contribuie substanțial la sporirea beneficiilor cu mai bine de 500.000 lei peste prevederile primului trimestru. Din anul curent începind, la acest combinat, alături de mobila clasică, se execută și mobilă sculptată stil românesc. Pînă acum au fost executate deja cite 3 garnituri denumite „Hora" și „Brincuși". In curs de terminare se află alte garnituri din „Hora“ și „Brîncuși“ care vor fi mesagerii hărniciei și talentului colectivului de la C.I.L. Bacău la tîrgurile internaționale de la Bruxelles, Copenhaga, Lyon și Leningrad care vor avea loc în lunile mai și iunie a.c. Pe piepturile multora dintre membrii colectivului de la C.I.L. — strălucesc steluțele de fruntași în întrecerea socialistă, tn 1960 au fost evidențiați lună de lună 188 (Continuare în pagina a 2-a) Cuvîntarea tovarășului AUREL CALIMANDRIC După ce a adresat, în numele Comitetului regional de partid, și al Comitetului executiv al Sfatului popular regional tuturor oamenilor muncii din orașul și regiunea Bacău un salut tovărășesc și calde felicitări cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai, vorbitorul a relevat marile succese obținute de poporul nostru în înfăptuirea mărețului program de înflorire a patriei adoptat de cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. Poporul nostru sărbătorește ziua de 1 Mai în plin marș pe calea desăvîrșirii construcției socialiste, în fabrici și uzine, pe șantierele de construcții, pe ogoare, oamenii muncii traduc în viață cu entuziasm și eroism sarcinile trasate de partid. Ca și în întreaga țară, oamenii muncii din orașul și regiunea Bacău raportează cu mîndrie despre succesele obținute în cinstea zilei de 1 Mai. Ca urmare a măsurilor întreprinse de organele și organizațiile de partid cît și a eforturilor depuse de colectivele întreprinderilor, planul producției globale industriale pe regiune în trimestrul I al acestui an s-a realizat în proporție de 100,9 la sută, cu o depășire de peste 27 milioane lei, obținîndu-se o creștere de 13,6 la sută față de aceeași perioadă a anului 1966. Merită evidențiate îndeosebi colectivele de muncitori, ingineri, tehnicieni de la Termocentrala Borzești, Combinatul de îngrășăminte cu azot — Piatra Neamț, fabricile „Letea" și Combinatul de industrializare a lemnului Bacău, „Reconstrucția" — Piatra Neamț, întreprinderile de foraj Moinești și Tg. Ocna, Combinatul de cauciuc, Trustul regional de construcții și altele. Muncind cu hărnicie, țăranii cooperatori, lucrătorii din G.A.S. și S.M.T. au efectuat în ritm susținut și de bună calitate lucrările agricole din campania de primăvară, hotărîți să obțină recolte tot mai bogate. Se evidențiază în mod deosebit raioanele Piatra Neamț, Tg. Ocna și Adjud, precum și numeroase unități agricole din celelalte raioane. Succesele obținute de poporul nostru în dezvoltarea economiei și culturii, unitatea oamenilor muncii — indiferent din naționalitate — în jurul partidului și guvernului Consolidează necontenit orînduirea noastră, dezvoltă și întăresc națiunea socialistă. Sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii de pretutindeni, toate forțele progresiste își string și mai mult, rîndurile sub steagul de luptă al clasei muncitoare, pentru pace, democrație și socialism. Țelurile păcii și colaborării între popoare cîștigă tot mai mult teren pe arena internațională. In prezent pentru apărarea păcii, pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru progresul omenirii se ridică forțe sociale uriașe pe toate continentele, mase populare din cele mai largi, oameni aparținînd unor categorii sociale și concepții politice dintre cele mai diferite. Aceste forțe își impun tot mai mult voința asupra mersului evenimentelor, exercită o influență tot mai puternică asupra evoluției vieții politice internaționale. Cu toate acestea, imperialismul continuă să reprezinte o gravă amenințare la adresa păcii. In încercările de a frîna mersul ascendent al omenirii, cercurile imperialiste, în primul rînd imperialismul american — centrul reacțiunii mondiale — recurg la acte de agresiune, se amestecă în treburile interne ale altor state, pun la cale comploturi și lovituri de stat, încurajează forțele militariste revanșarde, atentează la independența popoarelor — această politică găsindu-și cea mai flagrantă expresie în sălbatica agresiune a S.U.A. în Vietnam. Deplin solidar cu cauza justă a poporului vietnamez, cu lupta sa pentru apărarea dreptului sfînt de a-și hotărî singur soarta, poporul român i-a acordat și va continua să-i acorde sprijin material, moral, politic și diplomatic. Pornind de la răspunderea ce revine fiecărui popor, mare sau mic, fiecărui guvern în lupta pentru apărarea păcii, Republica Socialistă România desfășoară o vastă activitate internațională, în slujba păcii și secii(Continuare în pagina a 2-a) Copilăria băcăuană în alai sărbătoresc s-a revărsat în piața demonstrației de 1 Mai asemenea unei adieri proaspete dinspre grădina de primăveri a patriei. Copiilor, florile și viitorul țării, le-a revenit după tradiție, cinstea de a trece primii prin fața tribunei. Căci într-o astfel de zi cînd gîndul unește laolaltă conștiințe de pe toate meridianele globului, mugurelui de viață care poartă în el viitorul i se cuvine primul loc. Un grup de pionieri s-a desprins din coloană și a oferit buchete de flori reprezentanților organelor locale de partid și de stat. Flori culese poate de ei înșiși, flori și zîmbete înfrățite în gestul colectiv al recunoștinței față de partidul și statul nostru. Coloana are aspectul unei grădini înflorite. Inimile bat la unison. Copilăria e prezentă aici cu întregul ei univers, cu jocurile, preocupările, uneltele și visurile ei. Aproximativ 200 de pionieri de la școlile generale nr. 5 și nr. 8 își etalează succesele înălțînd de asupra capetelor cifrele 8, 9 și 10, copii simbolice ale notelor din cataloage. Cei care activează în cercurile cu elevii din unități și de la Casa pionierilor au adus cu ei cărți, compasuri, echere, corpuri geometrice, aparate de fotografiat, diverse obiecte confecționate de ei. O lozincă suspendată de baloane meteorologice este slobozită spre soare, trimițîndu-ne din înalt încă o dată urarea „Trăiască 1 Mai". Porumbei își iau zborul în aplauzele asistenței, readucînd în mintea fiecăruia gîndul că numai pacea poate asigura tinerelor generații climatul dezvoltării lor armonioase, multilaterale. Pentru pace și pentru înfăptuirea tuturor visurilor, copiii și-au exprimat încă o dată încrederea lor în partid. O sută șaizeci de pionieri de la Școala generală nr. 4 au înscris cu trupurile lor lozinca vie P.C.R. Copii și flori. Flori între flori. Iată în esență ceea ce am reținut, alături de imaginea tonică a prospețimii și viitorului care ne cheamă spre noi izbînzi, ademenindu-ne cu piscurile sale. ★ în fruntea coloanei liceenilor pășeau, elevii Liceului pedagogic, victori învățători, în brațele ridicate spre cer, ca un simbol al păcii, purtau primăvăraticile flori de măr. Ei păreau mîndri și mulțumiți că și-au ales cea mai frumoasă profesie, aceea de a educa, de a forma caractere, de a modela sufletul fragil și gingaș al copilului. Elevii Liceului nr. 4 se distingeau prin mulțimea batistelor tricolore. Aceștia raportau succese remarcabile: clase întregi cu mari procentaje de promovabilitate. Elevii claselor reale se pregătesc temeinic la matematică, fizică, chimie, spre a deveni viitori ingineri, buni constructori ai socialismului. Au urmat elevii celui mai bătrîn liceu din Bacău și totuși întinerit în anii socialismului. Din „mormînt al tinereții“ cum îl prezenta poetul Bacovia, azi a devenit leagănul viselor împlinite, pepinieră de cadre cu temeinică pregătire. Elevii Liceului nr. 1 duc mai departe frumoasele tradiții ale acestei școli care a dat în cursul anilor nume ilustre în cultura românească. Uteciștii liceului raportează cu mîndrie că pentru bunele rezultate au primit de curînd diploma de onoare a G.C. al U.T.C. Valul uriaș de eșarfe multicolore, machetele unor aparate de fizică chimie, corpurile geometrice, ca simșiboluri ale științei viitorului, elemente tradiționale ale ținutei festive, vesteau apariția elevilor liceelor nr. 2 și nr. 3. Preocupările pentru matematică și fizică sunt binecunoscute. Machetele unor aparate de fizică și corpuri geometrice purtate de tinerii demonstranți au readus în minte cuvintele celebrului Galileu, care, vorbind despre importanța matematicii, spunea : „Filozofia este înscrisă în această carte măreață, care în mod continuu ne stă în fața ochilor — universul întreg, dar care nu se poate pricepe dacă nu i se învață întîi limba, dacă nu se cunosc caracterele în care este scrisă". Creație a celui de-al IX-lea Congres al P.C.R., Liceul economic și cel industrial au demonstrat pentru prima dată în această senină primăvară a vieții. Grupul școlar profesional și tehnic. Grupul școlar profesional chimic și Grupul școlar profesional comercial (Continuare în pag. a 2-a) După așteptarea ce ne-a hărăzit anul acesta, primăvara s-a arătat în cele dintîi zile ale lunii mai parcă mai îmbietoare, mai prietenoasă ca oricînd. Ascultîndu-i chemările, alăturîndu-le îndemnurile inimii și tradiției de a lua masa „la iarbă verde“, mulțime de oameni au umplut parcurile și grădinile orașului. Sărbătoarea s-a revărsat nestingherită prelungind, aducînd pe un alt plan entuziasmul și bucuria ce au cuprins în cursul dimineții străzile orașului Bacău, piața demonstrației. Mii de cetățeni de toate vîrstele au gustat plăcerea unei ambianțe plăcute în jurul chioșcurilor cu bere și mici. După-amiaza a adus și ea clipe de destindere, pe scenele teatrelor de vară și estradele în aer liber evoluînd formații artistice de amatori. La Bacău mii de persoane au aplaudat orchestre de muzică ușoară și populară, formații de dansuri, brigăzi artistice de agitație, care au dat reprezentații în cele două mari parcuri ale orașului și pe estrada din fața Bibliotecii centrale regionale. Satisfacția a fost cu atît mai mare cu cît spectatorii și-au putut admira încă o dată proprii lor tovarăși de muncă, artiști amatori în timpul liber. După cum ne-au informat telefonic corespondenții noștri voluntari, aceeași veselie, aceeași atmosferă de petrecere populară domnit în toate orașele a regiunii, în raionul Moinești mii și mii de oameni au petrecut ziua de 1 Mai la cabana Piscul Măgura, grădina „Teiul“, pe dealul Comănești etc., în tovărășia unor formații artistice. Pe scena Casei de cultură din Adjud, în parcurile orașului Tg. Ocna, cîntecul și dansul au răsunat pînă tîrziu. Stadioanele care au găzduit întreceri sportive, s-au bucurat și ele de aceeași mare afluență de public. Ieri, petrecerile în aer liber au continuat. Lor li s-au adăugat manifestările închinate Zilei tineretului. Zîmbete din grădina de primăveri a patriei Ospitalitatea parcurilor și grădinilor i t