Steagul Roşu, august 1968 (Anul 23, nr. 4815-4841)

1968-08-01 / nr. 4815

Anul XXIII Nr. 4.815 (6.294) joi 1 august 1968 4 pagini 30 bani Stilul de muncă al comitetelor executive să se reflecte și în rezultatele practice Noua împărțire teritorial-administrativă e lucru știut — deschide posibilități largi de activitate consiliilor populare în toate domeniile unde prezența lor trebuie să se facă simțită. Dar, numai deschiderea unor perspective nu poate fi suficientă. Mai este nevoie de strădaniei perseverență, de priceperea și efortul de a Se realiza ceea ce se cuvine, într-un cadru nou, mai bun.. Asta este însă în funcție de oar meni, in primul rînd de cei care fiind la conducerea consiliilor populare știu să-și organizeze munca de așa natură, incit rezultatele să se vadă rapid. Se înțelege, totodată este nevoie și de pricepere în mobilizarea maselor prin antrenarea deputaților, a comitetelor de cetățeni,,a tuturor locuitorilor comunei. Principiul muncii colective trebuie să fie folosit cu maximum de eficiență. In unele locuri, stilul de muncă al comitetelor executive ale consiliilor populare, cu sprijinul efectiv și îndrumarea comitetelor de partid comunale, se răsfrînge pozitiv și asupra acțiunilor de gospodărire și înfrumusețare a satelor. Așa, de pildă, în comuna Cașin se poate spune că se păstrează bine tradiția sătenilor de aici, de buni gospodari ai locurilor in care viețuiesc. Tretuare, garduri aliniate, flori, multe flori, rinduite frumos. Pretutindeni gs P»tipul«to» Trtună-atentă de om harnic, grijuliu pentru fiecare amănunt care vorbește de înfățișarea comunei sale. Comitetul executiv al consiliului popular comunal și-a organizat astfel treaba incit rezultatele muncii să fie evidente ; oamenii răspund chemărilor sale, sunt dornici, ambițioși chiar, de aseminări cu noi realizări în această privință. Deputații, comitetele de cetățeni au sarcini precise, cu termene și date exacte, a căror responsabilitate este bine știută. Iar înfățișarea comunei e de toată lauda. Dar, din păcate, aceste rezultate nu sunt în cele mai multe locuri din județ. Totuși, în unele comune, pași în această direcție, mai mult sau mai puțin timizi, se văd. In urmă cu o lună, în coloanele ziarului nostru se critica comuna Sănduleni, pentru unele aspecte de negospodărire. Tovarășul Ion Grăjdeanu, secretarul comitetului comunal de partid, ne arată ci cum că, in urma materialului respectiv, s-a început din nou acțiunea de construire a trotuarelor. Și părculețul de peste drum,de,consiliul popular a fost mai îngrijit, iar în curtea consiliului popular au apărut flori. Acțiunile de gospodărire, s-au concentrat în satele Verșești și Coman. El de alte obiective, realizate prin muncă patriotică. Direcția în care trebuie să fie orientate aici eforturile este în acționarea organizată, conform unor situații limpezi. In această privință se mai observă lacune. Secretarul consiliului popular, tovarășul Mihai Chiriac, atunci cînd ii cerem situația operativă, limpede, a obiectivelor ce au mai rămas de realizat prin muncă patriotică, cînd îi cerem o evidență a ceea ce s-a realizat în ultimul timp, ne spune mirat Și intrigat : „Birocrații de astea căutați ? !". Probabil că tovarășul Chiriac nu știe că Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 273 din 1966, ianuarie, prevede că periodic trebuie să se întocmească procesele verbale ale comisiei de îndrumare a activității desfășurate prin muncă patriotică în comună, pe baza cărora se stabilesc situații operative. Așa se procedează și bine se procedează, în comuna Ștefan cel Mare, unde este secretar al consiliului popular comunal tovarășul Cezar fugaru. Poate că de aici ar trebui să ia exemplu cei care consideră o evidență clară, operativă ca fiind birocrație. Acesta este un aspect asupra căruia e necesar să insistăm. Nu este admis, după părerea noastră, ca un secretar de comitet executiv al unui consiliu popular comunal să considere ca fiind birocratice înseși atribuțiile sale. Dacă există o situație limpede, dacă este scris ceva realizat prin muncă, patriotica și ce a mai rămas de făcut, eforturile pot fi dirijate eficient, organizat. Tovarășul președinte al comitetului executiv al consiliului popular de aici ne spune sincer că a omis să se uite prin această evidență, fiind prins și de alte probleme. Iată de ce este necesar ca președintele consiliului popular să antreneze întreg comitetul executiv, să organizeze colective pe care să le investească cu încredere, pentru a-și putea desfășura activitatea in mod eficient. Aspectul comunei — și asta nu e, de asemenea, Reni CACIULARU f ’* * : j (Continuare în pagina a lll-a) Din activitatea consiliilor populare comunale Tribuna experienței înaintate Cu toate condițiile nefavorabile am obținut cîte 2.500 kg grîu la hectar In momentul cînd am cîntărit ultimii saci aduși de la combină, am încercat un justificat sentiment de bucurie : se recoltaseră, de pe întreaga suprafață, cite 2.500 kg grîu l a ha. Acest rezultat are o valoare cu atît mai mare cu cît a fost dobîndit în zona Zeletinului și mai mult, in condițiile unei secete care s-a prelungit pînă la recoltare. Efectele negative ale acesteia au fost însă mult diminuate datorită faptului că ferma noastră este înzestrată , cu tractoare și alte mașini agricole moderne, dispunem de îngrășăminte chimice și organice în cantități corespunzătoare, avem o experiență bună în lucrarea pămîntului, in folosirea semințelor din soiuri intensive cît și alte „secrete" ale obținerii unor producții superioare. Esențial este însă faptul că noi am aplicat diferențiat, în raport cu condițiile anului agricol, întregul complex de măsuri cerute de cultura griului, intervenind la nevoie si unde a trebuit, pentru a stimula vegetația acestei culturi. In toamna anului trecut, am ales pentru grîu parcelele care întruneau cerințele acestei plante. Subliniem faptul că, deși mijloacele tehnice de care dispunem ne dau putința să micșoram influența plantelor premergătoare, totuși nu am subestimat rolul acestora, alegînd pentru grîu culturi favorabile. Pe cele 16 ha miriște am executat imediat după eliberarea terenului, o discuție , apoi am împrăștiat cite 250 kg superfosfat în scopul măririi potențelor solului. Imediat am executat arătura de vară în agregat cu grupa stelată, administrînd totodată cite 100 kg azotat de amoniu la ha. Pentru a nivela bine solul, am executat un discuit în sens oblic. Aceleași lucrări de pregătire a terenului le-am executat și pe suprafața eliberată de porumb. O altă discuire în agregat cu grapa stelată am făcut-o cu 6 zile înainte de semănat, însămînțatul l-am executat la sfîrșitul lunii septembrie și începutul lunii octombrie. E locul să subliniem că a fost cel mai prielnic moment, dat fiind că grîul a putut să germineze în condiții optime și să intre bine înfrățit în iarnă. Sămînța folosită : soiul Bezostaia care ia microclimatul și pe solul fermei noastre dă cele mai bune rezultate. Un factor pe care-l considerăm covîrșitor îl constituie asigurarea unei densități optime la hectar, densitate care trebuie păstrată în limite optime, pînă la recoltare. în tot timpul iernii am acordat o atenție deosebită culturii griului. Am avut grijă, să executăm canale pentru scurgerea apei de pe semănături, să controlăm periodic starea de vegetație. Cu ce am mai influențat în primăvară asupra creșterii griului ? In mustul zăpezii am mai administrat cite 100 kg azotat de amoniu la hectar, apoi am efectuat o lucrare cu sapa rotativă.Recoltatul griului l-am făcut în momentul oportun : cind boabele au intrat in prima fază de coacere, în pîrgă. De pe o parcelă de 30 ha, noi am recoltat cite 4.500 kg griu 1g hectar. Producția, medie pe întreaga fermă , este de 2.500 kg la ha. Ce învățăminte se pot trage? In primul rînd, seceta a diminuat producția, dar nu într-o proporție mare, datorită faptului că am atenuat efectele condițiilor nefavorabile cu lucrările agrotehnice cerute de cultură. In al doilea rînd, ne-am convins că posibilitățile pe care le avem de a realiza producții și mai mari nu sînt nici pe departe epuizate. Iată de ce acordăm și în continuare o atenție deosebită pregătirii condițiilor optime pentru ca și în anul viitor să obținem rezultate superioare la cultura griului, întreaga suprafață de teren destinată griului pe care-l vom însămînța in toamnă a fost arată și îngrășată Vom acorda și în viitor o atenție deosebită aplicării întregului complex de măsuri agrotehnice, hotărîți, fiind să folosim cît mai bine posibilitățile ce există în ferma noastră pentru creșterea producției de grîu. Ing. Costel PLANTOS șeful fermei Feldioara a I A.S. Podu Turcului Tudor PRICOPIȚA - In Mexic, manifestațiile studențești continuă — -Ședința guvernului francez - Luptele din Vietnamul de sud 0 măsură chibzuită, în sprijinul cetățenilor Hotărîrea partidului și guvernului privind construirea mai multor tipuri de apartamente, cu un grad diferit de confort și ieftine, constituie pentru noi un motiv de mare satisfacție. Prin diversificarea tipurilor de locuințe vor fi satisfăcute cerințele celor mai largi categorii de oameni ai muncii, accelerîndu-se rezolvarea acestei probleme majore. Este evident, in interesul unui mare număr de cetățeni din întreaga țară faptul că în anii 1969—1970 se vor construi din fondurile statului circa 180.000—200.000 de locuințe noi, dublîndu-se numărul celor prevăzute inițial pentru această perioadă. Construindu-se în condițiile prevăzute de noua hotűrire, apartamente variate cu 1, 2, 3 sau 4 camere, mai ieftine, înseamnă că se va dubla și numărul familiilor care vor primi locuințe de la stat. Deosebit de importantă mi se pare nu numai prevederea referitoare la construirea de apartamente cu două, trei și patru camere, ci și cea care se referă la execuția de garsoniere. In condițiile în care statul nostru avea de rezolvat în primul rind problema familiștilor, eforturile nu puteau fi făcute la același nivel și in direcția construcției de garsoniere. Dar iată că în curând și această problemă va cunoaște o rezolvare corespunzătoare. Cei necăsătoriți sau căsătoriți și fără copii iși vor putea rezolva, după dorință, problema locuintei, avantajați fiind de noua hotărîre care prevede sporirea construcției de garsoniere. Iată de ce nu putem decit să ne bucurăm și să apreciem ca o măsură adina chibzuită, hotărîrea luată de conducerea partidului și statului de a folosi mai economicos fondurile destinate construcției de locuințe. Roman VIOREL tipograf la întreprinderea poligrafică Bacău. Satisfacție reală Recentele măsuri luate de conducerea de partid și de stat cu privire la dezvoltarea construcției de mi-au produs o locuințe reală satisfacție. Prin faptul că se va dubla numărul de garsoniere și apartamente prevăzute a se construi în următorii ani, se vor satisface și cererile unor tineri căsătoriți, cu familii puțin numeroase sau chiar fără copii. έn această situație mă aflu și eu. Sunt căsătorit abia de un an și o locuință îmi este necesară (in prezent locuiesc la părinți, care și ei au un spațiu foarte mic). O dată cu intensificarea construcției de locuințe mi se va rezolva și mie, ca urmare, această problemă. De asemenea, s-a bucurat și prevederea că se vor construi apartamente diferențiate ca grad de confort și, deci, chiriile vor fi și ele diferite, în funcție de apartamentul ocupat. Aceasta vine în întîmpinarea cerințelor mai multor categorii de cetățeni, cu venituri bănești diferite. Se menționează foarte clar în măsurile adoptate că diversificarea tipurilor de apartamente nu afectează cu nimic rezistența în timp a imobilelor. Sper că toți factorii care se ocupă de construirea de locuințe (proiectant, constructor, beneficiar), vor trece imediat la punerea in practică a acestor înțelepte măsuri. E necesar, cred, să nu se ajungă la tărăgănări, întirzieri nejustificate factorilor în cauză, alege vor lua, desigur, măsurile cuvenite în încheiere, țin să adaug că sînt impresionante importantele eforturi pe care partidul, statul nostru, le fac pentru continua ridicare a nivelului de trai al tuturor categoriilor de cetățeni din țara noastră. Ele vorbesc de grija crescîndă pentru om. Gheorghe MANCAȘ, de la secția marochinărie a cooperativei meșteșugărești „ProgresulBacău Adunările generale ale salariaților Potențialul economic al textiliștilor băcăuani trebuie valorificat la un grad superior Formă menită să creeze un cadru de valorificare deplină a inițiativei celor ce muncesc — adunarea generală a salariaților este investită cu atribuții și competențe largi între care dreptul de a se prezenta semestrial, din partea comitetului de direcție, informări asupra realizării planului economico-financiar, precum și măsurile preconizate pentru îndeplinirea sarcinilor pe perioada următoare. Cu prilejul adunării reprezentanților salariaților de la Fabrica de postav „Proletarul"Bacău, în care comitetul de direcție a expus darea de seamă asupra activității pe semestrul I al anului acesta, au fost dezbătute problemele de bază ale întreprinderii, s-au făcut propuneri privind bunul mers al activității economice. Rezultatele obținute în perioada la care s-a referit darea de seamă au fost bune. Producția globală și producția marfă vîndută și încasată au fost îndeplinite în proporție de 103,29 la sută și respectiv 101,37 la sută. Au fost realizați și indicatorii financiari. Beneficiul planificat a fost îndeplinit în proporție de 101,55 la sută, impozitul pe circulația mărfurilor în proporție de 102 la sută, iar economiile suplimentare însumează 96 000 lei. Toate aceste realizări au ca fundament organizarea științifică a producției și a muncii. Pilon solid al suceselor obținute de textiliștii băcăuani, această acțiune, care a mobilizat forțele colectivului spre problemele majore ale producției, s-a materializat în rezultate superioare. Bunăoară, studiul „Reamplasarea utilajului la vopsitoria de fibre" a rezolvat o serie de probleme stringente din acest atelier al fabricii, cu efecte pozitive asupra creșterii producției și productivității muncii, iar analizele întreprinse în scopul reducerii consumurilor specifice s-au concretizat în obținerea unor economii ce însumează, la nivel de șase luni, 11.000 kg amestec pentru fire. Darea de seamă prezentată de comitetul de direcție în fata reprezentanților salariaților a reliefat și un alt aspect al activității economice din fabrică si anume rezervele mari, nevalorificate in perioada la care s-a referit informarea. Vom insista în mod deosebit asupra factorilor care au grevat indicatorii financiari ai întreprinderii. In această ordine de idei se cuvine a fi amintită influența negativă a celor 4.623 ml cupoane care au diminuat beneficiul și impozitul pe circulația mărfurilor cu 80.068 lei." De asemenea, deficiențele în procesul de fabricație s-au repercutat in mărirea bonificațiilor care au ajuns în primul semestru la 3.736 ml, grevînd beneficiul cu 23.000 lei. In cuvîntul său, directorul Fabricii „Proletarul", tovarășul-inginer Vasile Blejușcă, a reliefat și alte aspecte negative care s-au manifestat în primul semestru al anului. Printre acestea, cazul cel mai cronic îl prezintă folosirea timpului de lucru care a marcat o tendință de scădere, utilizarea lui efectivă reprezentând 90,11 la sută. Calculul economic a evidențiat că, numai din absențele nemotivate, întreprinderea a pierdut o producție valorînd 116.000 lei. Retractări la capitolul disciplină, unii țesători ca: Maria Țarălungă, Virginia Chintă, Elena Pojan, Eugenia Ionescu, nu respectă programul de lucru, întîrziind sau părăsind secția înainte de terminarea timpului afectat pentru producție. Cît priveșteabsențele nemotivate,, sursa care se întreține este tot indisciplina. Eugenia Popescu, Carolina Blaga, Maria Dogaru, Lucreția Vîntu, sînt doar cîteva nume din cei care lipsesc nejustificat, fiind indolenți față de preocupările marii majorități a textiliștilor băcăuani pentru îndeplinirea indicatorilor de plan. Justificat se pune însă întrebarea : cum a acționat comitetul de direcție, comitetele de partid și sindicat din întreprindere pentru lichidarea acestui anacronism, sursă permanentă de nerealizare a unor sporuri de producție? Acești factori, în egală măsură, se fac răspunzători pentru înregistrarea unor absente de la program. S-a relatat mai sus despre preocupările colectivului de la Fabrica „Proletarul"Bacau pentru reducerea consumului specific. Rezervele însă nici S. ISTRATI (Continuare in pag. a IlI-a) Noile blocuri proprietate personala construite In Parcul Libertății din municipul Bacău. POPULAȚIA DIN BARURI Reținem de la, orele de fizică din liceu oglinzile convexe și concave, adinc deformatoare și ne amintim chipurile grotești, nefiresc alungite sau turtite, așa cum răsăreau spre noi din jocul ciudat al oglinzilor. Retrăiesc această senzație, privind populația din baruri Încremenită in obscuritatea traversată de fum și de țipătul magnetofonului. * Repaus total. Al ideilor, al crezului, al vîrstei. Senzația acuză că viața s-a oprit într-un punct, că spiritualitatea dominantă este abulia. Inerția ridicată la rang de principiu vital. Marele vid a pătruns într-o lume, a cărei medie de vîrstă nu depășește douăzeci de ani. Plictisul oficiază și înghite ritmuri. Sunt puțin trist și așv vrea să propun deschiderea ferestrelor, aș vrea să observ în ochii acestor tineri lumina unui gînd osc cel puțin să aud schimbindu-se idei. Dar tăcerea prelungită și penibilă mă alungă și nu rezist acestui subit proces de îmbătrînire. Mă gîndesc la ceasul moale din pictura lui Salvador Dali, menit să sublinieze halucinanta succesiune a orelor. Din iarba verde a memoriei cresc amintiri furtunoase. Cînd acești tineri se nășteau, alți băieți de douăzeci de ani însuflețeau pămîntul, la Bumbești-Livezeni, la Agnita-Botorca, la Salva-Vișeu. Azi, reluînd dimensiunile istorice ale entuziasmului, zeci de mii de oameni tineri dăruiesc șantierelor aceleași gesturi totale. La o astfel de vîrstă, viitorii oameni de știință încep deslușirea tainelor, iar poeții propun lumii primele lor aventuri lirice. La această vîrstă, omul deschide cărările cele mai cutezătoare: elan, dragoste, candoare, exclamație. Romeo și Julieta au trăit înăuntrul unei asemenea vîrste, ca și miile de îndrăgostiți anonimi, care sădesc flori nepieritoare în grădinile lumii. Undeva în baruri, unii așteaptă seara, îl privesc cu luare aminte, știu că sub crusta de inerție se ascund frenezii și elanuri, dorul de fapte eroice, nevoia de dragoste. Mai devreme ori mai tîrziu, rînd pe rînd, vor ataca marile drumuri, se vor desprinde. Dar timpul petrecut în afara temperaturilor vitale, cine-i va putea înapoia ? Cum se vor umple aceste goluri ? Destinul tinerei generații frămintă astăzi universul oamenilor de știință, din domenii apropiate educației. Sociologi, filozofi, pedagogi, psihologi caută să explice a patia care a cuprins pături tot mai largi ale tineretului. Beatnici hippy, tineri furioși sau noncon șiformiști profesează abalia ca o formă de protest împotriva unor inechități sociale. Unii dintre ei actionează poate în numele unui ideal moral, alții se complac in atmosfera zgomotului publicitar justificat pe alte meridiane, protestul iși pierde la noi sensul conținutul, împotriva cui protest și tează „bealnicii* și „furioșii" noștri ? într-o lume ale cărei eforturi sunt îndreptate spre ridicarea multilaterală a omului pe culmi de noblețe și demnitate, apatia agresivă reprezintă în mod cert o abdicare de la condiția umană. Nu doresc să exprim un punct de vedere puritan și nici nu cred că generațiile tinere trebuie judecate în raport cu tinerețea altor generații. Poate că optica prea severă conține un grăunte de exclusivism sau poate că, odată cu intrarea într-o altă vîrstă, noi am uitat incertitudinile și greșelile propriei tinereți. Dar populația din baruri nu reprezintă tonusul viu și efervescența oamenilor tineri, ci doar partea lor de umbră. Scriind despre imobilitatea spirituală unor grupuri nu am în vedere de- a ținut tinerei generații. Scriu despre o excepție și totuși Ținta mea protestează împotriva oglinzilor adînc deformatoare în numele izvorului limpede, unde omul își vede chipul luminat de focurile vii ale anotimpurilor. Mihail SABIN Blocnotes sentimental