Steagul Roşu, aprilie 1969 (Anul 24, nr. 5022-5047)

1969-04-01 / nr. 5022

BaBMMU'Wl'J.111 m WSBBSBBBJaiM Anul XXIV Nr. 5.022 (6.501) MARTI 9 1 aprilie 1969 4 pagini 30 bani Angajamentele asumate de proiectanți se îndeplinesc, dar... Răspunderea beneficiarilor e facultativă? ■IN CE MĂSURĂ S-Ă CONCRETIZAT ANGAJAMENTUL LUAT DE COLECTIVUL D.S.A.P.C. — BACĂU PRIVIND TERMINAREA, PINA LA 28 FEBRUARIE a. c., A DOCUMENTAȚIILOR TEHNICE NECESARE INVESTIȚIILOR ANULUI 1969 DIN PLANURILE CONSILIILOR POPULARE JUDEȚENE BACĂU ȘI NEAMȚ? SE VOR ASIGURA PÂNĂ LA 30 SEPTEMBRIE 1969 DOCUMENTAȚIILE TEHNICE PENTRU INVESTIȚIILE ANULUI 1970 ? cum se Acționează In vederea reducerii VALORILOR DE INVESTIȚII? Ne răspunde tovarășul inginer Ștefan Cichi, directorul D.S.A.P.C.-Bacău . 1. Angajamentul proiectanților referitor la terminarea, pînă la 28 februarie a.c., a documentațiilor tehnice pentru ivestițiile anului 1969 din planurile Consiliilor populare județene Bacău și Neamț nu a fost deloc ușor, deși la finele anului 1968 aveam o situație destul de bună din acest punct de vedere. Iată de ce au trebuit mobilizate toate forțele de care dispunem și îndreptată întreaga capacitate de proiectare spre realizarea a ceea ce ne-am propus. Acum, după scurgerea celor trei luni din acest an, pot afirma că, în cea mai mare parte, angajamentul a fost îndeplinit. Spun în cea mai mare parte deoarece nu la toate obiectivele ne-am înscris în termen cu predarea proiectelor și aceasta independent de noi. După cum se cunoaște, la elaborarea unei documentații în termen o contribuție importantă trebuie s-o aibă și beneficiarii prin asigurarea din timp a comenzilor, temelor de proiectare și avizelor. Din păcate însă, nu toți beneficiarii s-au ingrijit de rezolvarea corespunzătoare a acestor proteme. Astfel, Direcția de Industrie locală, neasigurind avizele ministerelor Industriei Construcțiilor și Căilor Ferate pentru lucrarea „Stație sortare balast — Urechești“, nu s-a putut trece nici pînă la această dată la întocmirea proiectului de execuție. Indiscutabil, situația creată de beneficiar va periclita realizarea investiției, dacă nu se va acționa cu fermitate pentru depășirea actualului stadiu în care se află. O situație necorespunzătoare există și la uni alt obiectiv: școala cu 16 săli de clasă — Cornișa, unde nu s-a obținut decretul de expropriere, deși lucrarea ar putea fi începută. Pentru județul Neamț singurul obiectiv restant este „Stația de salvare", unde, cu toate insistentele noastre, beneficiarul — Direcția sanitară — nu ne-a trimis tema de proiectare decit la 25 februarie a.c., deși proiectul de execuție avea termen 28 februarie și care, firește, nu a putut fi respectat, în concluzie aș putea afirma următoarele : beneficiarii care s-au preocupat intens de pregătirea documentațiilor necesare constructorului, au găsit în noi un sprijin și ajutor efectiv. In schimb, cei care au crezut și mai crect că alții trebuie să le rezolve anumite probleme ce cad efectiv în sarcina lor, suportă consecințele. 2. Pornind de la elaborarea planului de proiectare pe trimestrul I al acestui an, am avut în vedere și asigurarea, pînă la 30 septembrie 1969, a documentațiilor tehnice pen interviu consemnat de SISTRATI (Continuare în pag. a II-a) Lucrări de dezvoltare a Antrepozitului frigorifer Bacău Constructori de la întreprinderea nr. 4 — Iași au început lucrările de dezvoltare a Antrepozitului frigorifer — Bacău. Aici urmează să se construiască o secție de prelucrare a fructelor și legumelor, care vor fi conservate prin frig, cu o capacitate de 2.000 tone pe an. Totodată, în noua secție se vor prelucra, în sezonul rece, circa 1.600 tone produse din carne și 80 tone preparate culinare. Pentru congelarea legumelor și fructelor se va folosi o instalație ultrarapidă cu o capacitate de 1,5 tone pe oră, care va permite menținerea proprietăților inițiale ale produselor. In vederea asigurării spațiilor necesare depozitării produselor conservate prin frig, au început și lucrările de mărire a frigoriferului cu încă 3.000 tone, prin care se va dubla actuala capacitate a acestuia. Noile secții de producție, ce urmează să intre in funcțiune incepînd cu trimestrul III al anului viitor, vor permite o valorificare superioară a legumelor și fructelor care vor putea fi consumate proaspete și în sezonul rece. Proretan din toate" țările]un ifi/Vd ț, ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Preocupări diurne în unitățile viticole ■ !■—1— ........ ..... lina cooperatiste din județ Podgorenii se pregătesc temeinic pentru lucrările în vii Ridicarea continuă a producției de struguri, ca și crearea unor condiții optime dezvoltării noilor plantații viticole, preocupă într-un grad din ce în ce mai mare pe podgorenii din județul nostru. Afirmația este susținută de febrilele pregătiri pe care viticultorii din localitățile cu tradiție ca Sascut, Păncești, Valea Seacă, Orbeni, ca și din cele cu plantații tinere Faraoani, Cleja, Răcăciuni și altele, le fac pentru ca în vis să se asigure aplicarea la timp și Integral a complexului de măsuri agrotehnice cerute de aceasta cultură. In esență care sunt măsurile care trebuie întreprinse acum, în preajma declanșării campaniei agricole ? Principala asigurarea tuturor materialelor necesare pentru lucrul în vie. — La noi — ne spune ing. Eduard Bălan, președintele C.A.P. Faraoani — sectorul viticol în plină dezvoltare ne ridică probleme deosebite. Este vorba de asigurarea unor condiții optime pentru creșterea tinerei plantații. In primul rînd cu ajutorul secției proprii, am asigurat pentru 30 hectare susținerea pe spalieri. In această primăvară vom mai pune pe spalieri încă 38 hectare vie pe rod. Trebuie să spunem că avem asigurată și sîrma necesară. Vrem ca în anul 1969 să confecționăm pentru nevoile proprii 50.000 spalieri pe care să-i plantăm în toată via. în primăvară trebuie să completăm 40.000 goluri în vie și să plantăm încă 45 hectare. Deocamdată ne bizuim pe 67.000 fire viță, restul le vom primi nu peste mult timp. Deci, viticultorii de aici nu stau cu brațele încrucișate. Constatare făcută de altfel și la C.A.P. Cleja. Aici , după cum precizează președintele unității, Martin A. Iștoc și inginerul Constantin Lămășanu, pentru vie s-a început asigurarea plajei și a aracilor. S-a făcut aprovizionarea cu 28 tone sîrmă zincată pentru ca să fie așezată pe spalierii de pe cele 30 ha vie, 200 kg rafie și altele. — Avem o doleanța pe care o adresam această cale conducerii I.M.A. Rărăciuni : să se repartizeze o freză din R^atul ce-1 deține secția de mecanizare. Avem, rbărie trebuință la ___________. Vu_________________ executarea lucrărilor — ne-au spus cei doi interlocutori. Preocupări multiple am găsit și la C.A.P. Păncești. Șapte autocamioane erau plecate după araci și treaba aceasta se face zilnic și statornic. Aracii sunt depozitați în locuri optime și dați în primire brigadierilor. De altfel, asigurarea tuturor celor necesare trebuie să constituie o preocupare principală pentru viticultorii din județ. Aceasta se impune acut mai cu seamă că în unele unități există o experiență ceva marrifienta decit în altele cu tradiție.1 ün plan de aprovizionare judicios întocmit in care să se prevadă în principal cantitățile de materiale ce trebuie aduse în unitate și mai ales materialele de susținere a viei, pregătirea organizatorică a lucrărilor ce se vor desfășura constituie operațiuni ce nu pot fi amînate de la o zi la alta. Se mai știe că temperaturile scăzute în unele părți peste —20 grade C, au afectat negativ și vița de vie. Iată de ce specialiștii trebuie să facă încă din aceste zile controlul pierderilor de muguri la vița de vie, luînd măsurile corespunzătoare. Este in interesul tuturor podgorenilor să se preocupe intens de pregătirea campaniei agricole ,în vii, condiție hotărâtoare pentru dobîndirea în acest an a unor producții mari și calitative de struguri. STUDOR M O parte din instalațiile de la Combinatul de cauciuc sintetic. Nouă ediție a cercurilor • Vm >«■. pedagogice învățătorii și profesorii școlilor generale din cuprinsul municipiului Bacău și din comunele subordonate s-au întrunit ieri în cadrul tradiționalelor cercuri pedagogice. Pe ordinea de zi s-au aflat probleme privind recapitularea finală a materiei, perfecționarea programelor școlare, pregătirea elevilor din clasa a VIII-a pentru susținerea examenelor de admitere în licee și școli profesionale etc. Largul schimb de opinii în problemele amintite se înscrie in efortul general al cadrelor didactice din cuprinsul județului Bacău pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt. Această nouă ediție a cercurilor pedagogice continuă. Astfel de întruniri sunt programate pentru această săptămînă și in alte centre : Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej, Comănești, Podu Turcului. Extinderea Grupului școlar de chimie în Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej se află in construcție 4 noi corpuri de clădiri destinate elevilor Grupului școlar de chimie din localitate. Aici vor funcționa un liceu Industrial, care va pregăti tehnicieni pentru combinatele petrochimice de pe Valea Trotușului, o școală tehnică de maiștri și actuala școală profesională. Noile construcții vor adăposti încă 8 săli de clasă, un internat cu 300 de locuri, o sală de sport, precum și ateliere complexe de mecanică, electrotehnică și lăcătușerie. În cadrul laboratoarelor și atelierelor elevii vor fi pregătiți în condiții similare cu cele din unitățile industriale, acestea fiind dotate cu aparate și instalații specifice proceselor tehnologice din industria chimică. Prin darea în folosință ln trimestrul IV al anului curent a noului complex școlar, Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej va găzdui un adevărat orășel al elevilor. La Bacău Un nou complex de deservire a populației Azi se dă în folosință atelierul secției de confecții pentru comandă fără măsură (este vorba de confecții de gata, pentru proba a II-a) din noul complex de deservire a populației, ce aparține de cooperația meșteșugărească. Modernul complex este situat în piața dr. Aroneanu. Fină în prezent au mai fost date in folosință, în cadrul acestui impunător complex de deservire, o modernă secție pentru reparat televizoare (dotată cu tot , aparatajul tehnic pentru verificare și reglare a televizoarelor), secții de croitorie pentru femei și bărbați, toate aflîndu-se la parterul clădirii. Remarcăm că pentru realizarea acestui edificiu care vine să sprijine activitatea de bună deservire a populației, s-au investit 1.900.000 lei. Și, pentru că tot vorbim de bună deservire, menționăm că au fost selecționați pentru a lucra în acest complex cei mai buni meseriași ai cooperativelor meșteșugărești din Bacău. La Buhuși Magazin alimentar Fină nu de mult cartierului Bodești, din locuitorii orașul Buhuși, erau nevoiți să se deplaseze pentru aprovizionarea cu diverse produse alimentare, chiar și de mai mică importanță, la o distanță de aproximativ 2 km, pînă în centrul orașului. Acum însă, venind în întâmpinarea cerințelor lor, O.C.L. Alimentara Bacău, cu sprijinul organelor locale a deschis aici un magazin bine aprovizionat și deservit de personal calificat, care manifestă o deosebită grijă și solicitudine față de consumatori. CEZAR BĂLAIȚA muncitor textilist CULTURALE „Bogată și frumoasă ești Moldova mea“ Pentru prima dată de la inaugurarea sa, căminul cultural din Păncești — Sascut a găzduit faza finală a unui concurs județean — „Bogată și frumoasă ești Moldova mea“ —, organizat de Comitetul județean Bacău al U.T.C., special pentru tineretul de La sate. Popularizarea concursului — făcută cu promptitudine și gust — atrăsese un public mai numeros ca oricînd. Și speranțele n-au fost înșelate : cei 16 finaliști, reprezentînd 9 comune, au ținut treze emoțiile celor prezenți, timp de nouăzeci și cinci de minute. Final electrizant , reprezentanții comunelor Negri și Livezile se aflau la egalitate și după primele întrebări de baraj. A fost nevoie de o „abatere de la canoane" pentru departajarea concurenților , tinerii din Negri au scris: Intr-un minut, zece orașe ale Moldovei, față de numai 8 orașe consemnate de adversarele lor. Ciștigătorii, Ioan Andone și Vasile Troacă (Negri), au fost urmați în clasament de Natașa Lelescu și Sofica Dorina Iordan (Livezile), Zina Chirilă și Marcel Bourică (Hemeiuși), Constantin Baciu (Sascut), Emil Dănilă și Gh. Covaci (Oituz) etc. Au fost acordate premii și mențiuni in valoare de 2.000 lei. . . Un ultim amănunt pentru concurs au fost selecționați tinerii cooperatori cu cel mai mare număr de zile-muncă, efectuate in C.A.P. Confruntări artistice In ultimele zile ale săptăminii trecute au continuat întilnirile artistice din cadrul fazei orășenești (municipale) a celui de-al IX-lea concurs pe țară al formațiilor de amatori, muzicale și coregrafice, înscrisă pe primul loc în agenda manifestărilor recreativ-distractive ale județului nostru datorită participării numeroase a interpreților și a publicului, ea a înmănuncheat ce are mai bun mișcarea artistică de amatori din localitățile Bacău, Moinești, Comănești. Priin fața juriilor și a miilor de spectatori s-au perindat formații corale și grupuri vocale, orchestre de muzică populară și ușoară, soliști vocali și instrumentiști, formații de estradă și formații de dansuri, brigăzi artistice. Cîntecul și dansul moldovenesc, cu farmecul și vigoarea lor din totdeauna, au dat prestanță și colorit local unor întreceri entuziaste desfășurate sub îndemnul calității, al prestigiului interpretativ ca trepte obligatorii pentru promovarea spre fazele următoare ale concursului. Numai la Bacău, pe scena Casei de cultură, au evoluat peste 30 de formații artistice ale sindicatelor, cooperativelor meșteșugărești și așezămintelor culturale, peste 60 de soliști vocali și instrumentiști. Clubul „23 August“ din Moinești a găzduit, între altele, un bogat spectacol de estradă al sindicatului sanitar. Ne-ar fi foarte greu să-i cităm pe cei mai buni, în primul rînd că aceștia sînt foarte multi și în al doilea rînd pentru că nu intenționăm să o luăm înaintea unor jurii care încă nu și-au spus părerea. Ci despre unele discordanțe — nu organizarea și formațiilor — pregătirea asupra lor vom insista intr-un viitor articol. Deocamdată menționăm faptul că aceste confruntări artistice din cadrul fazei orășenești (municipale) a celui de al IX- lea concurs artistic a marcat o emulație, s-a impus ca un eveniment în viata cultural-artistică a localităților respective, ceea ce spune foarte mult. „Ateneul cultural băcăuan” în județul Iași După succesele repurtate de entlactori județul Vaslui, Comitetul județean Bacău pentru cultură și artă a organizat săptămînă aceasta un turneu similar al „Ateneului cultural băcăuan" in județul Iași. Schimbul de experiență efectuat sub această formă va avea, fără îndoială, o eficiență sporită, cunoscute , fiind multiplele patente cultural-artistice ale ambelor județe. Programul manifestărilor a fost mult restructurat sau de turneul efectuat anterior. Amintim câteva dintre punctele de atracție ale programului anunțat: conferințele „Moldova și neamul românesc" „Rosturile istorice ale poporului român", „Tlrguri și curți voievodale“, susținute de profesorul Iulian Antonescu, președintele Comitetului județean Bacău pentru cultură și artă , spectacolele Teatrului de stat din Bacău și ale orchestrei „Plaiurile Bistriței“, procesul cinematografic „Băieți și iele la răscruce de drumuri“, organizat de un grup de studenți ai Institutului pedagogic din Bacău, in colaborare cu Întreprinderea cinematografică Bacău etc. Astăzi după-amiază, in municipiul Iași, vor fi organizate primele manifestări in cadrul acțiunii sus-amintite. Festivalul primăverii” Simbătă, 29 martie a.c., tînărul cooperator V. Bortă din Corbasca era cu totul necunoscut în comuna Sascut. A doua zi, seara, numele lui se afla pe toate buzele. Cei care-l văzuseră și ascultaseră povesteau despre el, iar cei care nu mai găsiseră loc în sala cinematografului sătesc, care găzduise spectacolul, întrebau în dreapta și strigă cine-i flăcăul care vrăjise un sat Întreg cu fluierul, cu naiul și cu cimpoiul. V. Bortă nu e decit unul din sutele de tineri al căror talent în interpretarea cîntecului popular și de muzică ușoară a fost dezvăluit publicului cu prilejul fazei intercomunale a „Festivalului primăverii", inițiat de Comitetul județean Bacău al U.T.C. în colaborare cu Comitetul județean pentru cultură și artă. Succesul etapelor desfășurate pînă acum e un indiciu sigur că faza finală, pe județ, care va avea loc în curînd, nu va duce lipsă nici de interpreți, nici de spectatori. S în pagina a IV-a — Problema vietnameză — Conferința de la Viena a liderilor unor partide socialiste — Demonstrații în sprijinul retragerii Islandei din N.A.T.O. — Afacerea Sifarredivivus — Guvernul venezuelian studiază posibilitatea de restabilire a relațiilor diplomatice cu Argentina, Peru și Panama în pagina a lll-a alte infirmații . Din nou pericol la poarta „Farului“. Fază din meciul de fotbal dintre formațiile Dinamo — Farul. (Amănunte în pagina a 111-a a ziarului de azi). , E necesar mai mult sprijin asociațiilor de locatari A trecut mai bine de o jumătate de an de la constituirea asociațiilor de locatari, forme superioare obștești de gospodărire a fondului locativ, menite să asigure o mai bună Întreținere a părților și instalațiilor de folosință comună ale clădirilor. Încasarea la timp a cotelor de cheltuieli, promovarea unei atitudini de grijă față de avutul obștesc. Oferind un cadru mai bun pentru stimularea inițiativei și spiritului gospodăresc, pentru utilizarea cit mai eficientă a fondurilor destinate Întreținerii locuințelor, asociațiile de locatari din municipiul Bacău și-au cîștigat încrederea și se bucură din ce in ce mai mult de sprijinul membrilor lor. Sînt cunoscute rezultatele bune obținute de o parte din asociațiile de locatari, atît în ceea ce privește gospodărirea părților și instalațiilor comune, cit și în reducerea cheltuielilor de întreținere. Dar, deși a trecut destul timp de la constituire, în activitatea asociațiilor de locatari din Bacău există încă multe lucruri neclarificate, o serie întreagă de anomalii care fac ca rezultatele înregistrate să nu fie pe măsura așteptărilor. O primă anomalie o constituie sistemul diferit de conducere a asociațiilor. In vreme ce la unele din acestea (asociația nr. 5) de, îndeplinirea hotărîrilor ,adunării generale și rezolvarea treburilor curente se ocupă comitetul asociației, președintele și secretarul ei, la altele (asociațiile nr. 1, 3) atribuțiile acestora au fost lăsate în seama președinților comitetelor de bloc. Se pune întrebarea : in condițiile cînd comitetul asociației, președintele și secretarul acesteia și-au încetat activitatea, cine asigură îndrumarea și controlul operativ al împuternicitului și celorlalți salariați, cine veghează la gospodărirea cit mai chibzuită a fondurilor bănești ? Pentru că este greu de presupus că cei 20-30 de președinți ai comitetelor de bloc din cadrul asociației respective se vor putea ocupa de acest lucru. Iată și o altă nedumerire. La începutul anului acesta Comitetul executiv al Consiliului popular municipal a trimis o adresă tuturor asociațiilor de locatari în care se spune: „Vă punem în vedere că începînd cu data de 1 ianuarie 1969 toate actele de cheltuieli și plăți ce se vor efectua de către asociație vor fi mai întâi prezentate pentru verificare Consiliului popular municipal". Pe ce temei a preluat comitetul executiv această a C. DEl.EANU (Continuare în pag. a II-a) * )