Steagul Roşu, iulie 1969 (Anul 24, nr. 5099-5125)

1969-07-01 / nr. 5099

ANUL XXIV — NR. 5.099 (6.578) MARȚI 1 IULIE 1969 4 pagini — 30 bani Documentele celui de-al X-lea Congres al P.C.R. Marele dialog cetățenesc prilejuit de dezbaterea Tezelor și proiectului de Directive pentru Congresul al X-lea al P.C.R. a cunoscut în ultimele zile un moment de mare însuflețire în cadrul adunării organizate de Consiliul județean al Frontului Unității Socialiste cu oamenii de cultură și artă din municipiul Bacău. La adunarea din sala Teatrului de stat din localitate au participat tovarășii Aurel Ilie Calimandric, membru al Biroului Comitetului județean Bacău al P.C.R., vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, vicepreședinte al Biroului executiv al Consiliului județean Bacău, al Frontului Unității Socialiste, Radu Cârneci, membru supleant al Biroului Comitetului județean Bacău al P.C.R., membru al Biroului executiv al Consiliului județean Bacău al Frontului Unității Socialiste, redactor șef al revistei de cultură „Ateneu“. Asistența a primit expunerea tovarășului Aurel Ilie Calimandric pe marginea Tezelor și proiectului de Directive, într-o atmosferă de însuflețit entuziasm. După ce a făcut o amplă sinteză a realizărilor obținute de poporul nostru, condus de partid, ca urmare a aplicării în viață a Directivelor Congresului al IX-lea și a Hotărîrilor Conferinței Naționale a partidului, vorbitorul s-a referit pe larg la importantele sarcini ce vor fi adoptate de istoricul Congres al X-lea al partidului, pentru etapa următoare a construcției socialismului în patria noastră. Un mare interes în rîndul auditoriului au avut referirile la sarcinile majore ce revin oamenilor de cultură, creatorilor de frumos, celor care prin întreaga lor activitate ideologică și culturală contribuie la educarea și mobilizarea maselor pentru înfăptuirea programului Partidului Comunist Român de înflorire multilaterală a patriei noastre socialiste. Manifestîndu-și totala lor adeziune, din rîndul celor aproape 300 de participanți, au luat cuvîntul reprezentanți ai Comitetului județean pentru cultură și artă, ai revistei „Ateneu“, Teatrului de păpuși „Licurici“, Filarmonicii de stat, Școlii populare de artă, orchestrei de muzică populară, Bibliotecii municipale, Teatrului de stat, Muzeului județean de științele naturii, cinematogra(Continuare în în pagina a III-a) Program mobilizator pentru o muncă creatoare, plină de avînt Adunarea oamenilor de cultură și artă din municipiul Bacău Conferința extraordinară a organizației orășenești de partid Tg. Ocna Realizările obținute la baza îndeplinirii programului de viitor La Casa de cultură din Tg. Ocna, într-o atmosferă entuziastă, dominată de un puternic elan creator, s-a desfășurat sîmbătă după-amiază Conferința extraordinară a organizației orășenești de partid, care a dezbătut cu mult simț de răspundere Tezele și proiectul de Directive pentru Congresul al X-lea al P.C.R. Expunerea prezentată de tovarășul Vasile Sfîrcea, secretarul Comitetului orășenesc Tg. Ocna al P.C.R., a exprimat adeziunea totală și interesul major cu care au primit comuniștii din Tg. Ocna, toți locuitorii orașului, aceste documente, jaloane profund științifice și realiste, deosebit de importante pentru făurirea unei economii moderate în patria noastră, pentru perfecționarea întregii vieți sociale. După ce a făcut un scurt bilanț al realizărilor obținute de locuitorii orașului de-a lungul ultimului sfert de veac, cu referiri speciale la actualul cincinal, vorbitorul a arătat perspectivele dezvoltării viitoare ale acestei străvechi așezări, în lumina documentelor pregătitoare ale celui de-al X-lea Congres al partidului. In expunere s-a menționat că în primele 5 luni ale acestui an, pe întreg orașul, producția globală a fost realizată în proporție de 105 la sută, producția marfă 100,2 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 2,2 la sută. De asemenea, au fost reduse consumurile specifice în majoritatea întreprinderilor din localitate. Firește — a spus vorbitorul — mai sunt destule rezerve nevalorificate încă, pe care va trebui să le identificăm și să le folosim în așa fel nncit angajamentul luat în cinstea Congresului de către organizația noastră de partid să fie îndeplinit și chiar depășit. Numeroșii vorbitori care au luat cuvîntul în cadrul lucrărilor conferinței și-au exprimat totala lor adeziune față de documentele puse în dezbatere, pe care le-au aprobat din toată inima, angajîndu-se totodată să ducă la îndeplinire sarcinile ce le revin unităților în cadrul cărora își desfășoară activitatea. Astfel, tovarășul Mircea Brumă, directorul minei Salina a spus: „In întîmpinarea celui de-al X-lea Congres al partidului și a celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei, colectivul unității noastre raportează că încă de la data de 24 iunie a. c. a fost îndeplinit planul de stat, pe semestrul I al acestui an, la principalii indicatori, de asemenea, am realizat integral angajamentele luate în cinstea celor două mari evenimente din viața patriei noastre, care vor avea loc în luna august, iar la producția globală, producția marfă și economii la prețul de cost am realizat angajamentul nostru pentru întregul an 1969". Referindu-se la perspectivele de dezvoltare a întreprinderii, tovarășul M. Brumă a arătat că, avînd în vedere impetuoasa dezvoltare a industriei chimice, exploatarea resurselor de sare de la Tg. Ocna va contribui și în mai mare măsură la creșterea producției industriei chimice din județul nostru. Un alt vorbitor, tovarășul Gheorghe Iorga, directorul întreprinderii de industrie locală , spunea printre altele : „Unitatea noastră a îndeplinit integral angajamentul luat în cinstea celor două mari sărbători. In viitor, contribuția noastră la planul de înflorire a patriei va fi și mai substanțială. Și tovarășul Gheorghe Milea, de la I.G.E.X. — Baza tubulară Tg. Ocna a raportat conferinței G. MACOVEI (Continuare in pagina a III-a) Cercetarea științifică - suport al îndeplinirii angajamentelor Datorită avantajelor economice pe care le oferă știința, astăzi ea a devenit un important factor de producție. Nu putem să vorbim de progresul tehnic fără să amintim de cercetarea științifică. Atenția ce o acordă conducerea partidului și statului nostru investigațiilor științifice, rezultă și din faptul că anul acesta, pentru prima dată au fost nominalizate în planul de stat și unele dintre cele mai importante cercetări. In vederea realizării obiectivelor propuse se depun eforturi susținute pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale, în care să se desfășoare gîndirea creatoare a specialistului. Au fost înființate numeroase institute noi de cercetări, pentru diferite ramuri de activitate. In paralel însă cu acestea se dezvoltă și cercetarea la nivelul uzinelor, unde laboratoarele bine echipate stau la îndemîna oamenilor cu o înaltă pregătire profesională. Discuția purtată recent cu tovarășul Constantin Popa, șeful serviciului cercetări clorosodice de la Uzina chimică a Grupului industrial de petrochimie Borzești, ne-a facilitat o incursiune în munca colectivului de specialiști de aici. — Tovarășe inginer, se știe că cercetarea trebuie să răspundă necesităților reale ale producției, cerințelor care se întrevăd intr-un viitor mai apropiat, sau mai îndepărtat Așadar, pentru început, v-am ruga să ne prezentați cîteva din problemele mai dificile a căror rezolvare a necesitat aportul dumneavoastră și al colectivului pe care-l conduceți. — Probleme mai dificile ? Nu știu cu care să încep. Și aceasta tocmai din cauză că au fost multe întrebări la care noi a trebuit să le găsim răspunsul. Vă dați seama căte greutăți s-au ivit la început, cînd au intrat în funcțiune instalațiile din uzină, în primul rînd ne-a interesat în mare măsură reducerea prețului de cost. Dar pentru aceasta a trebuit să acționăm pe mai multe fronturi : diminuarea consumurilor specifice , înlocuirea unor materii prime cu altele mai ieftine , valorificarea deșeurilor și subproduselor și, în ultima instanță, îmbunătățirea tehnologiilor de fabricație. Un alt obiectiv al nostru tot atât de important a fost :îmbunătățirea calității, în această direcție am avut foarte mult de muncit. Este un fapt cunoscut că exigențele beneficiarilor interni și mai ales externi, sînt în continuă creștere. Or, pentru ca produsele noastre să aibă asigurată desfacerea, noi trebuie să le fabricăm cu însușiri superioare. Legat de aceasta, cercetările au vizat pe de o parte îmbunătățirea tehnologiei, iar pe de altă parte utilizarea unor materii prime cât mai adecvate. Fiindcă discutăm despre calitate aș vrea să amintesc încă un aspect, pentru a fabrica un produs cu caracteristici ridicate e necesar să existe și anumite metode exacte și rapide pentru analiza diferiților parametri, metode care au trebuit să fie găsite tot de noi. Mai adăugăm că am căutat tot timpul să ne îmbogățim gama de produse și că am descoperit căi care să ducă la ușurarea condițiilor de muncă. — Am dori ca cele relatate pînă acum să fie completate cu cîteva exemple concrete. — întrebarea nu este deloc ușoară. Lucrind de aproape noua ambuzină, „ecuația" activității colectivului pe care-l conduc a avut multe „necunoscute". Mă bucur că solicitați doar cîteva exemple. Am (Continuare în pagina a II-a) 1 Sesiune de comunicări științifice Duminică dimineața s-au desfășurat în municipiul Bacău lucrările Sesiunii de comunicări organizată de științifice, filiala Bacău a Societății de științe istorice, în colaborare cu Comitetul municipal pentru cultură și artă și filialele similare ale Societăților de științe filologice și științe geografice. Consacrate apropiatelor evenimente din luna august — Congresul al X-lea al P.C.R. și aniversarea a 25 de ani de la eliberarea patriei — comunicările științifice și-au axat tematica în jurul actului istoric al insurecției armate din august 1944. Au colaborat : profesor Dumitru Zaharia, directorul Arhivelor statului Bacău („Insurecția armată din august 1944 — piatră de hotar în istoria patriei"), profesor Ion Popovici („Un act constituțional de mare însemnătate istorică"), profesor Ion Ciută („Contribuții la cunoașterea stării materiale și spiritului revoluționar al maselor populare băcăuane în ajunul și în timpul insurecției naționale antifasciste“), lector universitar Iulia Văcărașu („Industrializarea socialistă — baza avîntului general al întregii societăți — dezvoltarea bazei industriale în județul Bacău“), profesor Relu Leoveanu („Dezvoltarea învățămîntului, științei culturii în județul Baicău în ultimul sfert de veac"), asistent universitar Nicolae Nicolescu („Momentul eliberării și ecoul său în actul folcloric nou"), în încheierea lucrărilor, actorul băcăuan Virgiliu Florescu a recitat versuri închinate patriei și partidului. Sărbătorirea Zilei învățătorului Aspect de la sărbătorirea Zilei învățătorului la Bacău. Distincții acordate cadrelor didactice din județul Bacău Pentru activitate deosebită în domeniul instruirii și educării elevilor și studenților și pentru contribuția adusă la dezvoltarea învățămîntului și culturii din patria noastră, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a conferit, cu prilejul Zilei învățătorului, titlurile „Om de știință emerit“, „învățător emerit“, „Profesor emerit", „Ordinul Muncii“, ordinul „Meritul cultural“ și „Medalia Muncii“ unor cadre didactice din învățământul de toate gradele. Publicăm mai jos numele cadrelor didactice din județul Bacău cărora le-au fost conferite înaltele distincții : „ÎNVĂȚĂTOR EMERIT“ Nicolae Mitrofan, învățător, Școala generală nr. 4 Bacău, „PROFESOR EMERIT“ Marin Cosmescu, profesor, Liceul nr. 2 Bacău ; Maria Iacobeanu, profesoară, inspector șef, Inspectoratul școlar județean Bacău; „ORDINUL MUNCII“, cd. a III-a Maria Atodiresei, educatoare, Inspectoratul școlar județean Bacău ; Constantin Botez, profesor, director Liceul economic Bacău; Traian Cantemir, lector unviersitar, Institutul pedagogic Bacău; Mihail Costea, învățător, director Școala generală Conțești — Sascut. ORDINUL „MERITUL CULTURAL", cl. a III-a Ion Farlă, profesor, Liceul pedagogic Bacău ; Costache Șova, învățător, director Școala generală Va(Continuare în pagina a II-a) Recunoștința și îndemn Ca-n fiecare an, slujitorii școlii și-au adunat mănunchi izbinzi și visuri, amintiri și năzuințe participind la festivitățile prilejuite de Ziua învățătorului. Înaltei prețuiri pe care partidul și statul nostru o acordă marelui detașament al intelectualității alcătuit de cadrele didactice i-au răspuns cu sîrguința faptelor, cu tăria recunoștinței și răspunderea profundă a angajamentului miile de participanți la adunări, numeroșii vorbitori. Florile — ale verii, ale împlinirii și zimbetul sărbătoresc — au dat culoare și farmec sporit, s-au adăugat cuvîntului de mulțumire adresat dascălilor lor de către seliile de pionieri venite în numele tuturor școlarilor. La Bacău, educatoare, învățători și profesori au luat loc în sala Teatrului de stat. Festivitatea este deschisă de tovarășul Ion Pintilie, vicepreședinte al Consiliului popular municipal Bacău. O amplă trecere în revistă a rezultatelor obținute în anul școlar care abia s-a încheiat este făcută de tovarășa Maria Iacobeanu, inspector șef la Inspectoratul școlar județean Bacău. Subliniind importanța celor două mari evenimente — Congresul al X-lea al P.C.R. și împlinirea unui sfert de veac de la eliberarea patriei de sub jugul fascist — în preajma cărora are loc sărbătorirea succeselor obținute, evidențierea strădaniilor de ridicare a activității didactice pe trepte tot mai înalte au căpătat consistența superioară a continuei dăruiri, expresia contribuției neprecupețite la trducerea in fapte a politicii partidului nostru. „Îmbunătățirea neîntreruptă a procesului de învățămînt — a spus vorbitoarea — adaptarea lui la nevoile actuale și de perspectivă ale economiei, culturii și științei românești au fost în atenția colectivelor didactice ale școlilor din județul nostru. In acest sens, eforturile au fost îndreptate către organizarea și desfășurarea unei ample activități de perfecționare a stilului de muncă a cadrelor didactice, a ridicării măiestriei pedagogice in instruirea și educarea elevilor. Un număr apreciabil de cadre didactice au participat la cursurile organizate pe plan central, unde au fost informate cu probleme noi, specifice clasei I cu copii de 6 ani, sau cu cele ridicate de conținutul nou al al programelor și manualelor clasei a XII-a, precum și privind aspecte noi cuprinse în programele tuturor obiectelor de învățămînt. Mulți învățători și profesori de la școlile din județul nostru s-au pregătit și au susținut cu succes examenele pentru obținerea gradelor didactice, dovedind interes pentru perfecționarea pregătirii lor metodico-științifice“. Pentru merite deosebite în activitatea personală și a colectivelor din care fac parte, unor cadre didactice cu vechime li s-au conferit titluri de „Învățător emerit“ și „Profesor emerit“, Ordinul Muncii clasa a III-a, Medalia Muncii, titluri de „învățător evidențiat“, „Profesor evidențiat“. Sistemul de gratificații introdus în acest an a constituit încă o modalitate de recompensare a muncii depuse de cadrele didactice la catedră și în domeniul social-cultural. A luat, apoi, cuvîntul tovarășul Emil Donici, prim-secretar al Comitetului municipal Bacău P.C.R., primarul municipiului Bcău. „Realizările obținute — a subliniat vorbitorul scot în evidență sensul profund social și m<Uic al profesiunii de dascăl care presupune o mare răspundere pentru modelarea conștiinței cetățenești, pentru cultivarea în rîndul viitorilor specialiști a unor înalte idealuri. Apreciem în mod deosebit munca educativă pe care multe cadre didactice o duc în rindurile (Continuare în pagina a II-a) l în pagina a IV-a : j * l — Sărbătoarea națională a Canadei | - Tulburări în Malayezia | | — Noi atacuri ale forțelor patriotice din Vietnamul de sud ’ ‘ *...................................................... i* Mecanizatori și cooperatori! Momentul începerii recoltării cerealelor păioase se apropie SINTEȚI PREGĂTIȚI în sudul țârii, unde stadiul de vegetație a culturilor păioase este mult mai avansat, deja a început recoltatul orzului ,iar în următoarele zile lucrarea se va desfășura din plin și la grîu. In județul Bacău — ca de obicei — recoltarea păroaselor începe ceva mai tîrziu, în această perioadă făcindu-se ultimele pregătiri în vederea bunei desfășurări a campaniei agricole de vară. Pentru a vedea stadiul in care ne aflăm, am considerat utilă o discuție pe această temă, la care au participat tovarășii: ing. Stan Mereuță — director adjunct al Direcției agricole județene, șeful Sectorului de mecanizare, ing. Mircea Cruceanu — directorul I.M.A. Hemeiuși și ing. Ioan Bucevschi — directorul I.M.A. Răcăciuni. — Mai intîi, tovarășe inginer Mereuță, am vrea să cunoaștem stadiul actual al pregătirii parcului de tractoare și mașini care vor lucra în campania de recoltare. — In campania de vară întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii din județul nostru vor lucra pa tarlalele cooperativelor agricole cu 1.547 tractoare, 480 combine, 155 batoze, 139 prese de balotat paie și altele. La această dată întregul utilaj este reparat și pus în perfectă stare de funcțiune. Afirmația are la bază verificările făcute în teren. Țin să menționez că noi am organizat niște comisii județene de suprarecepție a calității reparațiilor, comisii la care au luat parte ingineri din cadrul Sectorului de mecanizare și ale I.M.A. In baga unui grafic acești specialiști s-au deplasat în fiecare întreprindere și au verificat amănunțit utilajul care va lucra în campania de vară, în special tractoarele, combinele, batozele și presele de balotat paie. Pentru remedierea defecțiunilor constatate s-au luat pe Ioc măsurile corespunzătoare, incit apreciez că sunt toate condițiile pentru buna desfășurare a lucrărilor de recoltare și treieriș. ■— Dar despre pregătirea mecanizatorilor, , ce ne puteți spune ? — Da. Conducerile I.M.R., au avut sarcina ca, timp de două zile, să instruiască temeinic mecanizatorii cu toate problemele de producție specifice acestei campanii,, normele P.C.I. și de protecția muncii. Ținerea instructajelor urmează a se termina, conform graficului, pînă la 5 iulie a. c. — Ce volum de lucrări aveți de executat în actuala campanie și care va fi ritmul ? • - întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii din județul nos ing. Gh. LUPU (Continuare in pagina a H-a) Cartierul Zăvoi din Comănești w