Steagul Roşu, mai 1971 (Anul 26, nr. 5667-5692)

1971-05-04 / nr. 5669

ANUL XXVI — Nr. 5.669 (7.148) MARȚI 4 MAI 1971 4 pagini — 30 bani IN INTIMPINAREA SEMICENTENARULUI PARTIDULUI 1921-1971 • i:;«■V.; 1 Expuneri la sectoarele miniere din aceste zile, colectivele de mineri din Comănești sunt antrenate la numeroase activități dedicate aniversării Semicentenarului partidului. Printre altele, în cadrul unor expuneri care au loc la toate locurile de muncă, sunt evocate pagini din istoria P.C.R., realizările dobîndite de poporul nostru în anii construcției socialiste. Două expuneri, pe temele „Pagini din istoria partidului“ și ..P.C.R. — conducător încercat al națiunii noastre socialiste“ au fost susținute în fața minerilor de la sectorul R.A.L. și șantierul Lăloaia. Expoziție de inovații In cinstea zilei de 1 Mai și a Semicentenarului partidului, cei mai talentați inovatori din unitățile economice ale municipiului Bacau își expun, în cadrul unei expoziții deschisă in holul Casei de cultură (organizată din inițiativa Consiliului municipal Bacău al sindicatelor) cele mai valoroase creații realizate în perioada 1966—1970. Panourile expozante, pe care sunt înscrise grafice, cifre oglindind dinamica mișcării de inovații în perioada amintită, fotografii ale celor mai harnici inovatori, prototipurile realizate, ilustrează elocvent participarea crescindă a colectivelor de salariați din municipiul Bacău, prin actul lor de gîndire și creație tehnică, la introducerea noului in producție. Expoziția oglindește citeva dintre cele mai valoroase inovații de la Fabrica de șuruburi. Uzina metalurgică, Trustul de construcții, „Udea“, Complexul pentru prelucrarea lemnului, I.R.E., Partizanul, Proletarul, Confecția și alte unități economice din municipiul Bacău. La festivitatea de inaugurare a expoziției au luat parte tehnicieni, ingineri, maiștri, novatori, membri ai cabineteilor pentru organizarea științifică a producției și a muncii. In pragul marelui jubileu Pînă la marea sărbătoare au mai rămas citeva zile. Apropierea evenimentului o vestește și creșterea in amploare și intensitate a manifestărilor de evocare a anilor de lupte și glorii, desfășurate sub conducerea partidului, în cei 50 de ani de la crearea sa. In fabrici și uzine, în școli și facultăți, la căminele culturale, au loc în aceste zile adunări festive consacrate gloriosului jubileu. Membri ai comitetelor județean, municipale și orășenești de partid, secretari ai comitetelor comunale de partid, ilegaliști, trec în revistă, cu acest prilej, izbînzile obținute de poporul român, de-a lungul celor 50 de ani de existență a Partidului Comunist pe scara istoriei, evocă faptele de jertfă și sacrificii săvîrșite de fiii săi pentru triumful dreptății și echității sociale, pentru libertate națională, bunăstarea și progresul întregii națiuni. La Bacău, astfel de adunări au fost organizate în cea mai mare parte a întreprinderilor, în zilele ce preced ziua de 8 Mai urmînd să aibă loc întîlniri ale membrilor Biroului Comitetului municipal de partid cu unitățile de pionieri și organizațiile U.T.C. din școli. ★ In întîmpinarea Semicentenarului partidului, elevii Liceului pedagogic din Bacău au, invitat în mijlocul lor, în sala Cabinetului județean de partid, pe publicistul Zănel Florea, redactor la secția externe a Agerpres. Răspunzînd numeroaselor întrebări puse de elevi, oaspetele a făcut cu acest prilej o trecere în revistă a principiilor după care se călăuzește Partidul Comunist Român în relațiile dintre țări, o subliniere a înțelepciunii politicii sale externe. Pionierii cinstesc marea sărbătoare Pionierii din școlile județului Bacău se pregătesc asiduu pentru a întîmpina sărbătorirea Semicentenarului partidului. în cinstea acestui eveniment, micuții purtători ai cravatelor roșii de la Școala generală din comuna Secuieni, — ne scrie pionierul Toderiță Dan, din clasa a Vl-a, — au plantat pomi pe marginea ulițelor satului, au sădit flori în parcul de la intrarea în sat și în grădina școlii. Toate aceste fapte, ca și altele, se adaugă la realizările obținute de pionierii din Secuieni, ■ hotărîți să cîștige întrecerea dintre unitățile de pionieri din comună pentru „cea mai frumoasă școală, de ziua partidului“. Iar în vederea zilei de 8 Mai se pregătește o frumoasă serbare la care, în aceste zile, se fac ultimele retușuri. ■ La data de 24 aprilie a. c. sarcinile de plan pe 4 luni erau îndeplinite. ■ Producția globală realizată suplimentar se ridică la 17.420.000 lei, iar producția marfă la 20.000.000 lei. ■ Importante depășiri au fost obținute în sectoarele de exploatare : 16.900 mc bușteni de rășinoase, 9.800 mc bușteni de fag, 11.600 mc lemn pentru celuloză și pastă mecanică, 6.700 mc lemn pentru prelucrări industriale. ■ Activitatea de industrializare și prelucrare s-a circumscris pe aceleași înalte coordonate ; au fost produse, suplimentar : 2.011 mc cherestea de rășinoase, 1.460 mc cherestea de fag, 2.300 mp parchete, mobilă in valoare de 500.000 lei, case prefabricate în valoare de 550.000 lei ■ Au fost asimilate și introduse în fabricație de serie noi tipuri de mobilă și case prefabricate. ■ Beneficiarilor externi le-au fost livrate mărfuri, peste prevederile de plan, în valoare de 1.215.000 lei valută. Recapitulări : la începutul anului, colectivele de salariați din cadrul unităților ce alcătuiesc Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului din Bacău se angajau ca în acest prim an al actualului cincinal să desfășoare larg întrecerea socialistă, stabilindu-și o serie de obiective mobilizatoare : • Depășirea planului producției globale cu 15.000.000 lei, iar al celui de marfă de asemenea cu 15.000.000 lei; • Livrarea suplimentară la export a unor produse în valoare de 203.000 lei-valută. 0 Realizarea de sortimente noi, cu caracteristici economice și tehnicofuncționale superioare. • Depășirea planului sortimental cu : 1.500 m c bușteni de rășinoase, 720 m c bușteni de fag, 750 mc lemn pentru prelucrări industriale, 650 m c cherestea de rășinoase, 440 m , cherestea de fag, mobilă în valoare de 1.000.000 lei, case prefabricate și baracamente in valoare de 750.000 lei etc. Patru luni de clnd obiectivele, succint redate mai sus erau doar propuneri, sarcini riguros delimitate, criterii ale capacității de muncă, elemente ale conștiinței înaintate a celor peste 3.000 de comuniști ai combinatului, a tuturor categoriilor de salariați de aici. Așadar, patru luni. Mai puțin chiar cu 6 zile, pentru că pe data de 24 aprilie era consemnat un eveniment care ilustra tocmai hărnicia, entuziasmul cu care se înfăptuiseră prevederile de plan, cele ale angajamentelor asumate în întrecerea socialistă , principalii indicatori economici erau îndepliniți, deschizînd calea obținerii în continuare a altor realizări, la fel de semnificative. Producția globală, producția marfă, livrările la export, productivitatea muncii, consumurile (Continuare în pagina a II-a) C.E.I.S. Bacău FORESTIERII au TRimis IN FAPTE ANGAJAMENTELE Magazinul universal „Bacăul” săzut noaptea. Cooperația de consum din județ a depășit angajamentul asumat Antrenați în întrecerea socialistă, lucrătorii cooperativelor de consum din județul nostru întîmpină Semicentenarul partidului cu succese demne de reliefat. Pe primele patru luni ale anului acesta, de pildă, planul de desfacere al mărfurilor a fost îndeplinit în proporție de 101,4 la sută, vînzîndu-se cu 7.800.000 lei mai multe produse industriale și alimentare decit în perioada corespunzătoare a anului trecut. Demn de subliniat este faptul că angajamentul luat în cinstea Semicentenarului partidului a fost depășit, la volumul de desfacere a mărfurilor, cu peste 1.500.000 lei. O contribuție deosebită la obținerea acestui succes și-au adus cooperativele de consum din Urechești, Helegiu, Dărmănești care acordă multă grijă aprovizionării și deservirii Cumpărătorilor cu un bogat sortiment de mărfuri. Recenta hotărîre a Comitetului Executiv al C.C. al P. C. R. cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață a membrilor cooperativelor agricole de producție, primită cu viu interes și deosebită satisfacție Expresie a grijii nețărmurite față de om Măsurile adoptate de conducerea partidului și statului nostru cu privire la îmbunătățirea activității din agricultură au creat un cadru deosebit de favorabil pentru creșterea producției agricole, care sigură în sporirea veniturilor membrilor cooperatori și ridicarea nivelului de trai al întregului popor. Mă refer îndeosebi la acea prevedere potrivit căreia fiecare cooperator poate să cîștige nelimitat, posibilitate oferită prin introducerea sistemului de plată a muncii în acord global. De această dată, veniturile realizate cresc direct proporțional cu rezultatele obținute în producție, fapt deosebit de important în activitatea economică a unității. Zilele trecute a fost dată publicității hotărîrea Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață a membrilor cooperativelor agricole de producție, ale cărei prevederi reliefează, încă o dată, grija permanentă pe care o manifestă partidul față de țărănimea cooperatistă. Este vorba despre avantajele pe care le au cooperatorii ce participă efectiv la muncă, pensionarii, precum și membrii de familie ai acestora, beneficiind în mod gratuit de întreținere, medicamente și materiale sanitare pe timpul internării în spital. Apreciez că aplicarea acestor măsuri va avea o influență favorabilă asupra dezvoltării și consolidării cooperativei noastre, cooperatorii fiind interesați să participe cu toată răspunderea la desfășurarea tuturor activităților din unitate. Ca mamă a trei copii, îmi exprim deplina satisfacție față de acea prevedere care se referă la acordarea de ajutoare lunare, cite 50 lei pentru fiecare copil în vîrstă de pînă la 16 ani. In acest fel, muncind zi de zi în cooperativă, îndeplinindu-mi exemplar sarcinile ce-mi revin, voi putea ca, în afara retribuirii stabilite prin planul de producție, să beneficiez de încă 150 lei lunar. Nu vreau să trec cu vederea nici acea prevedere potrivit căreia femeile vor beneficia de concediul plătit pentru sarcină și lehuzie pe o durată de 60 zile lucrătoare. Măsurile prevăzute în recenta hotărîre dată publicității, asigură noi posibilități de ridicare a nivelului de trai al tuturor cooperatorilor, condiția esențială pentru a primi aceste drepturi fiind participarea efectivă la muncă în cooperativa agricolă. Anica Gh. DROBOTA, cooperatoare la C.A.P. Orbeni Mari avantaje acordate cooperatorilor Cu deosebită satisfacție am luat cunoștință de recenta Hotărâre a Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la unele măsuri de îmbunătățire a condițiilor de viață a membrilor cooperativelor agricole de producție. Prevederile documentului aprobat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. se referă la acordarea gratuită de asistență medicală și medicamente, înlesniri la trimiterea la tratament în stațiunile balneo-climaterice, acordarea de ajutoare pentru copii, ajutoare în caz de boală, pentru naștere și lecuzie. Fără îndoială, măsurile adoptate constituie o expresie a grijii permanente pe care o manifestă partidul față de țărănimea cooperatistă, în vederea îmbunătățirii nivelului ei de viață. Consider că aplicarea în practică a prevederilor hotărîrii , amintite va crea un nou climat, deosebit de favorabil desfășurării în bune condiții a tuturor activităților din cooperativele agricole. în cele ce urmează aș vrea să mă refer la acea măsură potrivit căreia familiile cooperatorilor vor primi un ajutor lunar de 50 lei pentru fiecare copil în vîrstă de pînă la 16 ani împliniți. Personal am 8 copii, din care 7 sînt în etate de sub 16 ani, iar în prezent soția este la maternitate, încît aș putea spune cu ajutorul, potrivit hotărîrii, îl voi primi pentru 8 copii, ceea ce înseamnă 400 lei lunar. Este un venit ce completează cîștigul pe care îl realizez muncind zi de zi în cooperativa agricolă. Nu mai amintesc despre celelalte înlesniri și avantaje cuprinse în hotărîre, toate venind în sprijinul nostru, al cooperatorilor. H. M. MARTIN, cooperator la C.A.P. Cleja Hidrocentrala Bacău II. Foto : B. CONSTANTIN Sub semnul trăirii plenare a istoriei Expoziția jubiliară de artă „50 de ani de la crearea P.C.R.“ Prilejul aniversării unei jumătăți de veac de la întemeierea partidului nostru face să vibreze pretutindeni în țară emoția întoarcerilor în timp. Evoluția și transformările radicale cunoscute de societatea românească în cei 50 de ani de existență glorioasă a partidului au întărit sentimentul istoriei. In conștiința omului erei socialiste, prezentul și istoria se luminează reciproc. Niciodată n-am fost mai aproape ca astăzi de spiritul a ceea ce numim luptă comunistă, sacrificiu de sine în numele unui ideal revoluționar, victorie de clasă. Visul eroilor, știuți și neștiuți de ieri, a devenit realitate vie. Spre acest nobil adevăr converg în chip firesc și manifestările artistice — de o amploare și varietate fără precedent — dedicate evenimentului de la 8 Mai, în rîndul cărora Expoziția datorată cenaclului plastic „Nicu Enea“ din Bacău merită, desigur, un interes special. Ca deosebit de semnificativ se cuvine a fi consemnat faptul că, în ciuda tinereții lor componenții cenaclului dovedesc o incontestabilă maturitate ideologică, prin capacitatea de a sesiza și exprima estetic, în modalități personale, ceea ce oferă mai tipic, mai relevant societatea noastră de-a lungul celor 5 decenii de istorie a partidului. Sunt numeroase lucrările care prin conținutul lor ar fi putut alcătui fiecare cite o variantă pentru genericul acestei expoziții. Valentina Popescu-Sulț, bunăoară, condensează mesajul uneia din compozițiile sale în titlul generos „TREPTELE BIRUINȚEI“. In același spirit și-a gîndit graficianul Ilie Boca o întreagă suită de lucrări din care vom aminti în primul rînd „EROICA“, „DURERE“, „UNITATE“: Constantin CUCOȘ (Continuare în pagina a Il-a) n apropiere de Tg.Ocna Primii oaspeți la punctul turistic Măgura Așa cum e obiceiul, ziua de 1 Mai a însemnat pentru amatorii de drumeții și cei dinții prînz la iarbă verde (chiar dacă soarele n-a cutezat să se arate). Mai atrași de un asemenea „ritual“ s-au dovedit a fi locuitorii orașului Tg. Ocna, curioși să viziteze și noul punct turistic de pe muntele Măgura; într-adevăr, o parte din cabanele de aici, bufetul au putut face față primelor solicitări. Peste puțin timp, cînd noul punct turistic de la Măgura va fi dat în folosință la întreaga sa capacitate se vor putea găsi aici camere confortabile pentru 80 de persoane. Mai amintim că, în curs de amenajare sunt lacul din apropiere (poate și un punct de atracție pentru pescarii amatori) și locul de parcare a autoturismelor. o pagina a lll-a o pagina a lll-a . Momente din lupta maselor populare din județul Bacău în etapa revoluției populare