Steaua Roşie, mai 1963 (Anul 12, nr. 102-126)

1963-05-03 / nr. 102

Cuvîntarea tovarăşului Ioan Cozma, secretar al Comitetului regional al P. M. R. (Urmare din pag. 1) partidului, care aplică în mod creator învăţătura marxist-leninistă, potrivit condiţiilor concrete din fiecare etapă a construcţiei socialiste din ţara noastră. Clasa noastră muncitoare, ţărănimea colectivistă, intelectualitatea, sînt mai strîns unite decît oricînd în jurul gloriosului nostru partid, care conduce cu mînă sigură milioanele de oameni ai muncii în lupta pentru desăvîrşirea construirii societăţii socialiste în patria păstră. .Tovarăşii! Oamenii muncii din regiunea noastră împreună cu întregul popor român, au întîmpinat ziua de 1 Mai cu rezultate înseminate obţinute în întrecerea socialistă. Astfel, în primul trimestru al acestui an, pe regiune, planul producţiei globale industriale a fost realizat în procent de102 la sută, iar al producţiei marfă de 103 la sută. S-au produs peste plan 302 tone fontă, 2.171 mp cherestea în valoare de 2.500.000 de lei, 5.400 mp geam tras şi altele. In numele Comitetului regional de partid şi al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, al Consiliului regional al sindicatelor, transmit tuturor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din uzinele şi fabricile regiunii noastre, calde felicitări şi le urez noi şi noi succese în munca lor plină de abnegaţie în lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru ridicarea bunăstării materiale şi culturale a celor ce muncesc din patria noastră. Felicităm călduros pe muncitorii, inginerii, tehnicienii şi întregul colectiv de muncă al Fabricii de mobilă „23 August“ Tg.Mureş şi al Fabricii de zahăr din Luduş, care sub conducerea organizaţiilor de partid, în întrecerea socialistă au cîştigat „Steagul roşu“ şi diploma de întreprindere fruntaşă pe ramură în întreaga ţară. Felicităm, de asemenea, colectivul Fabricii de geamuri Tîrnăveni, al întreprinderii de reparaţii auto nr. 2 Tg.Mureş şi al întreprinderii forestiere Gheorghieni, care au obţinut „diplomă“ de întreprindere evidenţiată pe ramură. Pentru rezultatele bune obţinute în lupta de întărire economicăorganizatorică a G.A.C., pentru executarea lucrărilor din campania agricolă de primăvară în condiţiuni foarte bune şi la timp, transmitem tuturor mecanizatorilor, Inginerilor şi tehnicienilor din G.A.S. şi S.M.T., precum şi ţăranilor colectivişti din regiune, salutul nostru tovărăşesc şi urări de noi succese pe drumul dezvoltării socialiste a agricuturii noastre. Transmitem salutul nostru fierbinte lucrătorilor instituţiilor noastre de ştiinţă, artă, cultură şi învăţămînt, pentru rezultatele remarcabile obţinute în munca lor. Tovarăşii Sărbătorim anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul luptei dintre cele două sisteme sociale opuse, al marşului triumfal al socialismului şi comunismului, al prăbuşirii imperialismului. Marea familie a ţărilor socialiste se prezintă în faţa lumii cu noi şi importante succese. Poporul sovietic construieşte comunismul, iar celelalte ţări socialiste, construiesc cu succes bazele socialismului, unele dintre ele, printre care şi R.P.R., ajungînd în etapa desăvîrşirii construirii socialismului. Izvorul principal al succeselor ţărilor socialiste îl constituie relaţiile economice de tip nou, care se bazează pe prietenie, colaborare şi ajutor reciproc, egalitate deplină în drepturi, respectarea independenţei şi suveranităţii naţionale, unitatea lor indestructibilă, sub steagul marxism-leninismului şi al internaţionalismului proletar. Adîncirea colaborării, perfecţionarea coordonării planurilor, a specializării şi cooperării creează condiţii pentru avîntul rapid al fiecărei ţări în parte şi al întregului sistem mondial socialist, pentru reducerea treptată a deosebirilor în nivelul de dezvoltare economică a ţărilor socialiste, pentru victoria socialismului în întrecerea paşnică cu capitalismul. Ziua de 1 Mai este sărbătorită în ţările capitaliste în condiţiile cînd masele populare tot mai largi, în frunte cu clasa muncitoare, conduse de partidele marxist-leniniste, duc uriaşe bătălii de clasă împotriva monopolurilor imperialiste şi a uniunilor monopoliste interstatale. Marea grevă a minerilor francezi, a tipografilor din S.U.A., demonstraţiile şomerilor englezi, acţiunile hotărite ale muncitorilor japonezi, sînt numai cîteva exemple care ilustrează lupta dîrză a maselor muncitoare din ţările capitaliste pentru o viaţă mai bună, pentru democraţie şi pace. Republica Populară Romînă, alături de celelalte ţări socialiste, acordă ajutor moral şimaterial popoarelor care luptă pentru eliberarea de sub jugul colonial, popoarelor din fostele ţări coloniale şi dependente, care luptă pentru întărirea independenţei cucerite şi progresul lor, împo- t triva încercărilor imperialiştilor de a-şi restabili dominaţia. Sărbătorirea zilei de 1 Mai se desfăşoară în acest an sub semnul intensificării luptei împotriva uneltirilor războinice ale cercurilor imperialiste. In lume s-a creat un nou raport de forţe, caracterizat prin precumpănirea crescîndă a forţelor păcii asupra forţelor războiului. Prin eforturile unite ale puternicului lagăr socialist, ale celorlalte state iubitoare de pace, ale clasei muncitoare internaţionale şi ale tuturor forţelor care apără cauza păcii, războiul mondial poate fi preîntîmpinat. Ţările lagărului socialist luptă neabătut pentru micşorarea încordării internaţionale şi reglementarea prin tratative a problemelor internaţionale litigioase, pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale — cale sigură spre statornicirea unei păci trainice, pentru coexistenţă paşnică între state cu sisteme sociale diferite. Exprimînd năzuinţele poporului nostru, Partidul Muncitoresc Român şi Guvernul Republicii Populare Romíne, duc o politică de prietenie, alianţă şi colaborare frăţească cu Uniunea Sovietică şi cu toate celelalte ţări socialiste şi luptă cu hotărîre pentru întărirea continuă a unităţii lagărului socialist, a coeziunii de monolit a partidelor comuniste şi muncitoreşti din lumea întreagă. Republica Populară Romînă militează cu consecvenţă pentru colaborarea paşnică între popoare, pentru demascarea acţiunilor agresive ale imperialismului, pentru înfăptuirea destinderii internaţionale, pentru triumful cauzei păcii. Tovarăşi! Cu prilejul trecerii în revistă a succeselor dobîndite, toţi oamenii muncii din regiune, împreună cu întregul nostru popor îşi string rîndurile şi mai mult în jurul partidului nostru drag, în jurul Comitetului său Central, în frunte cu cel mai iubit fiu al poporului nostru, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej şi luptă neobosiţi, cu toate forţele, cu pasiune şi elan revoluţionar, pentru a face patria noastră iubită — Republica Populară Romînă — tot mai îmbelşugată şi fericită, mergînd cu paşi siguri pe drumul însorit al socialismului. — Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni. — Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale! — Trăiască Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! — Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie - Republica Populară Romînă! It XII. Kör 11 „ 2 Mai 1963. Zi caldă, senină şi cu multe flori, la fel ca şi viaţa, ca şi gîndurile harnicei noastre generaţii de tineret. încă din primele ore ale dimineţii, grupuri compacte de băieţi şi fete, cu voioşia specifică lor, se îndreptau spre platoul „Corneşti" unde aveau să-şi petreacă marea parte a zilei închinate lor, „Ziua Tineretului din Republica Populară Romînă". Numai în cîteva ore, peisajul pădurii abia trezită din amorţirea iernii, s-a transformat cu totul. Afluenţa mare de tineret, veselia şi coloritul îmbrăcăminţii lor sărbătoreşti, i-a dat o rezonanţă nouă, plăcută, plină de optimism. In jurul orelor zece cînd a avut loc festivitatea deschiderii „Zilei Tineretului", pe platou, erau prezenţi circa 7.000 tineri muncitori, studenţi, elevi şi pionieri veniţi din toate colţurile orraşului. Despre însemnătatea zilei, despre rolul tineretului în făurirea unei vieţi mai fericite poporului nostru, a vorbit tovarăşul Király Carol, prim-secretar al Comitetului regional U.T.M. Nicicînd în istoria ţării noastre a spus vorbitorul, bogăţiile şi frumuseţile ei nu au fost ca acum, în anii regimului democrat-popular. Nici o generaţie nu s-a bucurat în trecut de asemenea condiţii de viaţă, de muncă şi învăţătură ca generaţia noastră. In aceste clipe de sărbătoare, gîndurile noastre pline de recunoştinţă şi dragoste, se îndreaptă către Partidul Muncitoresc Român, aşa cum florile îşi îndreaptă petalele spre soarele care le dăruieşte lumină. Partidului îi dăruim cele mai frumoase gînduri şi visuri ale tinereţii noastre şi în jurul său ne strîngem cu toate forţele şi capacităţile noastre. Festivitatea de deschidere a fost urmată de un program de gimnastică prezentat de Şcoala medie „Bolyai Farkas" care s-a bucurat de aprecierea unanimă a tinerilor prezenţi pe platou. In restul zilei, atît înainte cît şi după masă, au avut loc manifestaţii culturale şi sportive. La programul cultural şi-au adus contribuţia formaţiile: Institutului medico-farmaceutic, şcolii medii „Papiu Marian", şcolii profesionale „Encel Mauriciu" şi altele, iar la cel sportiv, echipele Ştiinţa, Lemnarul şi Mureşul care au jucat în finala cupei „2 Mai", handbal în 7 feminin şi masculin. De mult interes s-au bucurat jocurile distractive: „Spargerea vaselor", „Pescuitul sticlelor*, „Tragerea frînghiei", „Urcarea pe prăjină" etc. Seara s-a desfăşurat tradiţionala retragere cu torţe, la care cîntecele revoluţionare şi uralele adresate partidului, organizaţiei marxist-leniniste a tineretului şi prosperităţii patriei noastre, n-au contenit pe tot parcursul. „Ziua Tinereului din R.P.R." a fost încheiată în oraşul Tg. Mureş în parcul „23 August" unde a fost organizat carnavalul tineretului. 1HAI IN REGIUNEA NOASTRĂ LA TÎRNĂVENI In Piaţa 7 Noiembrie din Tîrnăveni, la orele 9, peste 11.000 de muncitori, ingineri, tehnicieni, maiştri, elevi etc., din întreprinderile, instituţiile şi şcolile din oraş au participat la mitingul organizat cu prilejul Zilei internaţionale a celor ce muncesc. La adunarea festivă a vorbit tov. Árpád Ballai, secretar al Comitetului raional de partid Tîrnăveni, care a scos în evidenţă rezultatele obţinute în producţie de colectivele întreprinderilor. Astfel, întreprinderile din raion şi-au realizat planul producţiei globale şi marfă pe primele 4 luni ale anului în proporţie de 101,1 la sută şi respectiv 101,5 la sută. 11 Mai *— măreaţa sărbătoare a celor ce muncesc a găsit Reghinul într-o însufleţire deosebită. Pe stadionul din parcul popular s-au întîlnit mii de oameni ai muncii, forestierii de pe Valea Gurghiului cu turnătorii de la „Republica", cu iscusiţii meşteri de la I.P.M. „Sport", cu metalurgiştii de la I.R.U.M. S-au adunat aici colectivele din toate întreprinderile şi instituţiile oraşului. Aproape zece mii de oameni ai muncii prezenţi pe stadion au întîmpinat cu aplauze îndelungate conducătorii organizaţiilor raionale de partid şi de stat. După cuvîntul de deschidere rostit de preşedintele Consiliului raional al sindicatelor, tovarăşul Vasile Căldare, prim-secretar al Comitetului raional P.M.R., a vorbit despre importanţa zilei de 1 Mai, despre succesele de seamă obţinute de oamenii muncii din întreaga ţară în cinstea acestei sărbători. In cuvîntul său vorbitorul a arătat importantele realizări dobîndite în întrecerea socialistă de oamenii muncii de pe întreg cuprinsul raionului Reghin. ... Semnalul demonstraţiei a fost dat de fanfara prezentă în faţa tribunei. Primii care au deschis şirul dedemonstranţi au fost pionierii şi elevii, dînd peste plan 270 tone de carbid, 54.000 mp geam tras, 331.000 buc ţigle profilate, 316 tone sticlărie, 422 perechi încălţăminte şi altele. Totodată, preţul de cost a fost redus, obţinîndu-se economii în valoare de 1.539.000 lei. O contribuţie deosebită la realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan au avut-o întreprinderi ca: Combinatul chimic „Karl Marx“, unde producţia globală planificată a fost depăşită cu 1,9 la sută, fabrica de geamuri, care prin darea în funcţiune cu 10 zile mai devreme, a cuptorului de geam tras a depăşit planul de producţie cu 4 la sută. LA REGHIN Au demonstrat apoi forestierii de la I. F. care şi-au îndeplinit planul la producţia marfă în procent de 107,19 la sută. Printre demonstranţii de la I. F. se aflau fruntaşi ca Teodor Sava, Ioan Tudoran, Emil Gliga şi mulţi alţii. Muncitorii de la „Republica" au întîmpinat 1 Mai cu 360.000 de lei economii la preţul de cost. Valoarea produselor realizate peste plan In dimineaţa zilei de 1 Mai, norii care acoperiseră de cu seară cerul, s-au risipit, lăsînd soarele să-şi trimită razele peste miile de oameni ai muncii care s-au strîns pe terenul sportiv din Luduş să sărbătorească această minunată zi a solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii de pretutindeni. In tribuna oficială au luat loc reprezentanţii tuturor întreprinderilor şi instituţiilor din oraş, activişti ai comitetului raional de partid, fruntaşi în producţie din fabrici şi de pe ogoare. Mitingul de1 Mai a fost deschis de acest harnic colectiv este de peste 270.000 de lei. In cursul trimestrului I, acestei întreprinderi i s-a decernat premiul II pe regiune. Şi însufleţitul colectiv de la Ilefor s-a prezentat la miting cu realizări însemnate: a dat peste plan 89 de garnituri de mobilă combinată tip „Constanţa" şi alte 38 de garnituri de dormitor tip „Reghin", de către tov. Ioan Kolozsvári, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular al oraşului Luduş. A luat apoi cuvîntul tovarăşul Ferdinand Braşoveanu, prim-secretar al comitetului raional de partid, care a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai, Ziua frăţiei şi unităţii muncitorilor de pretutindeni, evocînd episoade din eroicele lupte ale clasei muncitoare din lumea întreagă pentru pîine, libertate, pace pînă în zilele noastre, cînd poporul nostru sărbătoreşte al 19-lea Intîi Mai liber, sub conducerea înţeleaptă a partidului. Oamenii muncii din oraşul Luduş au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi succese în întrecerea socialistă. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la Fabrica de zahăr sunt mîndri că întreprinderii i s-a acordat titlul de fruntaşă pe ramură pe ţară şi Drapelul roşu de producţie. Topitoria de cînepă a realizat planul pe trimestrul I în proporţie de 105 la sută, I.G.R. — de 121 la sută; întreprinderea raională industrială locală (I.R.I.L.) — 142 la sută; cooperaţia meşteşugărească 109 la sută şi economii peste plan de 55.000 lei. Lucrătorii din gospodăriile agricole de stat şi S.M.T. au terminat la timp şi în bune condiţiuni lucrările din campania agricolă de primăvară. In continuare a urmat un frumos program artistic prezentat de brigada artistică a Sfatului popular raional, corul Casei raionale de cultură din Luduş şi echipa artistică a Şcolii medii din localitate. După miting, oamenii muncii au petrecut la serbările cîmpeneşti organizate de cooperativa Luduş. LA LUDUŞ Trec muncitoarele de la Ilefor Rechin LA ODORHEI Intr-o însufleţită atmosferă au sărbătorit ziua de 1 Mai şi oamenii muncii din oraşul şi raionul Odorhei. Miile de cetăţeni adunaţi în centrul oraşului şi-au manifestat ataşamentul faţă de partidul şi guvernul nostru, hotărîrea de a obţine noi succese în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialiste în patria noastră. Mitingul oamenilor muncii a fost urmat de bogate programe artistice prezentate de formaţiile Casei raionale de cultură şi ale întreprinderilor din oraş, de întreceri sportive şi excursii. Adunări festive au avut loc şi la Cristuru-Secuiesc şi la Uzinele de fier Vlăhiţa. După-amiază în aer liber Indată ce demonstraţia a luat sfirşit, deşi timpul s-a răcorit puţin, oamenii muncii din oraş au ieşit să sărbătorească, în aer liber, prima zi a lunii mai. La platoul Corneşti, în pădurea Cocoşului, la Beşa, zeci de tarabe, chioşcuri cu mîncăruri şi băuturi, scene amenajate pentru formaţiile artistice au făcut primirea oaspeţilor. Pădurea de pe platoul Corneşti a devenit un adevărat furnicar. Au venit aici ceferişti, muncitori de la Fabrica de mobilă „23 August" şi din alte întreprinderi, funcţionari ai instituţiilor din oraş, colectivişti din comunele şi satele din jurul oraşului Tg.Mureş, oameni de toate profesiile şi de toate vîrstele. Ora 16. Pe una din scenele de aici se anunţă începerea programului prezentat de colectivul Ansamblului de stat de cîntece şi jocuri din Tg. Mureş. De jur-împrejurul scenei, mulţimea de spectatori admiră frumoasele dansuri româneşti şi maghiare, cîntecele soliştilor pe care le răsplătesc cu ropote de aplauze. Programul a început şi pe o a doua scenă. Formaţia de dansuri a întreprinderii „Encel Mauriciu" îşi începe programul cu un dans rusesc. Apoi alte şi alte formaţii prezintă în faţa miilor de spectatori dansuri şi cîntece. Grătarele au fost deja puse în funcţie. Un miros care te îmbie să tot stai s-a împrăştiat pînă departe în inima pădurii. Jocuri distractive ca: căţăratul pe stîlpul lucios, aruncarea la ţintă, pescuitul dintr-o gheretă a diferitelor, obiecte şi altele au atras numeroşi copii şi chiar şi oameni mari. Printre numeroasele familii, zărim la umbra unui copac pe fraţii Balázs, evidenţiaţi în muncă la Fabrica de mobilă „23 August". Au venit cu familiile să sărbătorească această zi ca şi în alţi ani împreună cu colegii lor de muncă. In pădurea Cocoşului aceeaşi animaţie caracteristică marilor sărbători. Muncitorii de la fabrica de conserve, fabrica de zahăr, de cărămizi, de la Ilefor, cetăţenii din cartierul Mureşeni, cu cîntece, jocuri şi veselie petreceau împreună orele după-amiezii. Şi pe scena de aici formaţiile artistice ale întreprinderilor respective au prezentat în faţa spectatorilor un bogat şi distractiv program artistic. Cetăţenii din strada Libertăţii şi cele din jur şi-au amenajat o scenă în Piaţa Garibaldi. Programe frumoase au prezentat în faţa lor formaţiile artistice ale întreprinderii Mureşul şi altele. Mirosul grătarului se simţea şi aici de la distanţă. Melodiile interpretate de zecile de orchestre, acordeoane, chitare, cîntecele, jocurile şi veselia au dominat pădurile din jurul orașului pînă seara tîrziu. LA MIERCUREA CIUC La mitingul oamenilor muncii din Miercurea Ciuc s-au adunat aproximativ 7.500 de persoane. După ce participanţii au ascultat cuvîntările rostite despre semnificaţia zilei de 1 Mai, despre rezultatele obţinute de oamenii muncii din raion în domeniul dezvoltării economice a raionului şi regiunii noastre, ei au avut prilejul să asiste la numeroasele programe artistice prezentate de formaţiile artistice din oraş. LA TOPLIţA încă de dimineaţă, peste 3.500 de oameni ai muncii din raion, s-au adunat pentru a sărbători împreună ziua de 1 Mai. Primii care au sosit aici au fost, şi de data aceasta, forestierii din Topliţa. Apoi au venit harnicii muncitori de la C.I.L. Gălăuţaş. La adunarea festivă organizată cu acest prilej a vorbit tov. Ioachim Haţegan, prim-secretar al Comitetului raional de partid Topliţa. Vorbitorul, după ce a trecut în revistă realizările obţinute de poporul nostru, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român, a scos în evidenţă realizările muncitorilor din raionul Topliţa. In trimestrul I a.c., planul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 100,8 la sută, înregistrîndu se totodată economii de 730.000 de lei la preţul de cost. La obţinerea acestor rezultate au contribuit din plin colectivele de la I. F, Topliţa, Apemin Borsec, Ilefor şi altele. O asemenea adunare festivă a avut loc şi în staţiunea Borsec, cu participarea a aproape 2.000 de oameni ai muncii din staţiune şi din cei veniţi la odihnă. După miting, în oraşul Topliţa, la Borsec, în centrele muncitoreşti Gălăuţaş, Hodoşa, Lunca- Bradului şi Răstoliţa, au avut loc frumoase serbări cîmpeneşti. LA GHEORGHIENI Oraşul s-a trezit în acordurile orchestrelor Casei raionale de cultură şi a întreprinderii forestiere. O dimineaţă cu soare. In Piaţa Libertăţii s-au adunat peste 6.000 de oameni ai muncii. Printre ei şi muncitorii, tehnicienii şi inginerii întreprinderii forestiere, care se situează pe ţară pe locul II pe ramură, pentru îndeplinirea sarcinilor de plan şi care au primit pentru rezultatele din anul trecut Diploma Consiliului Central al Sindicatelor. Demonstranţii şi-au manifestat şi de data aceasta ataşamentul şi dragostea faţă de Partidul Muncitoresc Român, faţă de Comitetul său Central, în frunte cu iubitul nostru conducător, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Festivitatea a fost deschisă de către tov. Gáspár Székely, preşedintele Comitetului executiv al Sfatului popular raional. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai au vorbit tov. Ştefan Iani, prim-secretar alComitetului raional de scmid şi Carol Szász, preşedintele Consiliului local al sindicatelor. Mitingul a fost urmat de un bogat program artistic, prezentat pe scena amenajată în parcul 1 Mai, de către formaţiile artistice din oraş. De un succes binemeritat s-au bucurat programele prezentate de formaţiile Casei raionale de cultură şi brigada artistică de agitaţie de la I. F. Gheorghieni. In oraş au fost organizate şi alte distracţii pentru miile de oameni ai muncii. Pe arena sportivă s-au desfăşurat meciuri de fotbal, pe arena şcolii medii meciuri de voley şi alte întreceri sportive. Ziua următoare, 2 Mai, Ziua tineretului din R.P.R., oameni muncii din oraşul Gheorghieni au sărbătorit-o de asemenea printr-un bogat program cultural şi sportiv organizat de comitetele raional şi orăşenesc U.T.M. In această zi s-au organizat excursii la Lacul Roşu, la Bicaz şi In alte locuri pitoreşti.