Steaua Roşie, aprilie 1965 (Anul 17, nr. 77-102)

1965-04-01 / nr. 77

Din primăvară pînă-n toamnă De cum se desprimăvărează şi timpul şi terenul permit ieşirea tractoarelor în cîmp, un grup restrîns de tineri din brigada a X-a de la S.M.T. Reghin, conduşi de comunistul Grigore Pintea, şeful brigăzii, pleacă la cooperativa agricolă de producţie din Gorneşti. Aici, unde cunosc oamenii şi locurile de ani de zile de cind împreună cu membrii cooperativei agricole luptă uniţi pentru a smulge pămîntului rod tot mai bogat, pe ogoarele fără haturi ale cooperativei, tinerii mecanizatori obţin an de an rezultate tot mai bune in munca ce o depun, spre lauda lor şi a staţiunii din care fac parte. Se ară şi se însămînţează, se prăşeşte mecanizat, se seceră şi se treieră cu combinele, se stropesc culturile împotriva dăunătorilor, cu alte cuvinte, din primăvară de cum timpul permite şi pînă toamna târziu, cînd timpul nu mai permite, aceşti tineri din brigada a X-a sunt mereu la datorie, de-a lungul şi de-a latul hotarului, strunind prin forţa şi priceperea lor hergheliile de cai putere ascunse în pîntecele tractoarelor. Stăteam, mai zilele trecute, de vorbă cu unul din tinerii care lucrează la Gorneşti, cu tov. Constantin Mărăndici, pontatorul alimentator al brigăzii a X-a de tractoare de la S.M.T. Reghin. — Eu nu sunt mecanizator ne spunea interlocutorul nostru — dar viaţa şi munca mea se identifică în cel mai înalt grad cu viaţa şi munca lor, a mecanizatorilor. Pentru că şi eu, de dimineaţă şi pînă noaptea tîrziu, ba uneori chiar fără a ne mai da seama unde se desparte ziua de noapte, sînt mereu cu ei, şi la bine şi la greu, împărtăşind împreună bucuriile muncii noastre ... Din discuţia avută cu el am aflat că în cadrul brigăzii domneşte cea mai perfectă armonie, o adevărată atmosferă de sprijin şi autor tovărăşesc între mecanizatori, că toţi împreună, unul ca şi altul, execută tot felul de lucrări, şi mai uşoare şi mai grele, ceea ce în final aduce bucurie brigăzii şi fiecărui membru al ei în parte. Anul trecut, cooperativa pe care o deserveşte această brigadă a obţinut adevărate producţii record. De pe o suprafaţă de 210 ha însăminţată cu sfeclă de zahăr s-a obţinut o producţie medie de 34.500 kg la ha, faţă de 18.000 kg planificat, la porumb şi grîu o producţie de 3.634 kg şi respectiv peste 1.900 kg la ha, iar la cartofia 21.500 kg la ha, faţă de 16.000 kg cît a fost planificat. lată de ce, brigada a X-a în care lucrează şi tinerii mecanizatori Alexandru Mező, Alexandru Oprea, Ioan Cagyi şi Andrei Berekméri, a fost în 1964 printre cele cinci brigăzi premiate din 29 cite are S.M.T. Reghin, fiecare mecanizator fiind stimulat în raport cu munca depusă şi cu producţiile obţinute de unitatea agricolă deservită. In aceste zile, tinerii din brigada a X-a de tractoare de la cooperativa de producţie agricolă din Gorneşti lucrează de zor la arat şi însămînţatul culturilor de primăvară. Hergheliile de cai putere ascunse în pîntecele tractoarelor s-au dezlănţuit în lungul şi latul hotarului de la Gorneşti, iar mecanizatorii, strunindu-i, sunt mereu la datorie în luptă cu timpul şi capriciile vremii, pentru ca producţia agricolă a anului 1965 să fie şi mai bogată. E cea mai mare satisfacţie pe care brigada şi fiecare mecanizator în parte o va avea la sfîrşitul anului petrecut pe ogoarele cooperativei agricole, din primăvară pînă-n toamnă. ION SIMA Intr-o pauză, mecanizatorii de la Gorneşti discută operativ unele probleme de plan. STEAUA ROȘIE Unul din brigada a 12-a Cooperativa agricolă de producţie din Fîntînele obţine an de an producţii tot mai bune. La aceasta contribuie efectiv brigada nr. 12 de mecanizatori de la S.M.T. Miercurea-Niraj, care lucrează de trei ani în această cooperativă agricolă. Pentru munca de calitate executată la tot felul de lucrări agricole, începînd cu arăturile şi însămînţările de primăvară şi pînă la cele de toamnă, pentru creşterea producţiei agricole în unitatea pe care o deserveşte, brigada mecanizatorilor a fost anul trecut evidenţiată pe staţiune şi premiată. Printre cei mai buni mecanizatori ai brigăzii se numără şi Mihai Prădoi. Achitîndu-se în mod exemplar de sarcinile încredinţate de organizaţia U.T.M., precum şi de cele profesionale, fiind exemplu demn de urmat în muncă şi în comportare, un luptător neobosit pentru creşterea recoltelor pe terenurile unde lucrează, organizaţia de partid l-a primit nu de mult pe Mihai Rădoi în rîndurile candidaţilor de partid. In această calitate, muncind pentru a răspunde prin fapte cinstei ce i s-a acordat, el este mereu în fruntea tinerilor din brigadă, în fruntea lucrărilor, brigada din care face parte realizîndu-şi planul de producţie din această etapă în proporţie de 82 la sută. E unul din brigada a 12-a de la S.M.T. Miercurea Niraj, care în aceste zile, alături de ceilalţi mecanizatori, îşi aduce contribuţia la sporirea producţiei agricole pe ogoarele cooperativei agricole din Fîntînele. Tinerii , mîndria staţiunii noastre Anul trecut a fost şi pentru staţiunea noastră un an rodnic. Mecanizatorii, în marea lor majoritate tineri (cca 90 la sută) au căutat tot timpul, şi putem aprecia acum prin prizma rezultatelor obţilul cu Pocan, unul iute sau din fruntaşii de sa se schite la S.M.T. Tîrnă cu cinste de sarveni,cinile trasate nouă de partid şi guvern privind creşterea an de an a producţiei agricole. Planul de producţie al Staţiunii de maşini şi tractoare Tîrnăveni a fost realizat în 1964 în proporţie de 103,3 la sută, mecanizatorii, tinerii staţiunii noastre cu care pe drept cuvînt ne putem mîndri, executînd lucrări de calitate superioară, fapt ce se reflectă în producţiile mari obţinute de cooperativele agricole deservite. Cooperativa agricolă de producţie din Şona, de pildă, unde lucrează brigada de tractoare condusă de Matei Vădu şi în care lucrează tinerii mecanizatori Ioan Răhăianu, Alexandru Cîmpeanu, Samuel Roth, Ştefan Konerth ş.a. a obţinut anul trecut o producţie de 1.730 kg grîu, 2.860 kg porumb boabe şi 28.000 kg sfeclă de zahăr la ha. Cooperativa agricolă din Bălcaciu, deservită de brigada a lil-a de mecanizatori în care lucrează printre alţii tov. Ioan Ilea, Mihai Reichman, Ioan Banu, loan Olischer, Nicolae Ignat ş.a., a obţinut în anul 1964 producţii de 1.550 kg grîu, 2.300 kg porumb boabe şi 24.000 kg sfeclă de zahăr la ha. Astfel de exemple de producţii agricole mari obţinute cu sprijinul efectiv al mecanizatorilor de la S.M.T. sunt multe în cele 29 de cooperative agricole de producţie deservite de staţiunea noastră. Acest lucru ne bucură şi ne obligă în acelaşi timp ca în acest an să obţinem rezultate şi mai bune în creşterea continuă a producţiei agricole. Exemplul celor peste 100 de fruntaşi în întrecerea socialistă din staţiunea noastră de maşini şi tractoare, în marea lor majoritate tineri inimoşi şi pricepuţi, printre care Dumitru Tătaru, Nicolae Gomboczi, Eugen Nuţiu, Iosif Matei, ş.a., va fi urmat de toţi ceilalţi şi sîntem siguri că bilanţul nostru va fi în acest an şi mai rodnic. Fireşte, organizaţia de partid, conducerea staţiunii, organizaţiile U.T.M. şi sindicală, analizînd rezultatele obţinute în 1964, au luat măsurile cuvenite pentru ca începerea campaniei agricole din primăvara aceasta să ne găsească pregătiţi din toate punctele de vedere, pentru ca angajamentele noastre să nu rămînă pe hîrtie, ci aşa cum ne-am obişnuit, să fie realizate şi chiar depăşite. In timpul iernii, au funcţionat cercuri şi cursuri ale învăţămîntului de partid şi politic U.T.M. şi, concomitent, s-a desfăşurat în cele mai bune condiţii învăţămîntul agrozootehnic de trei ani, în care au fost încadraţi absolut toţi tinerii din staţiune. In cadrul învăţămîntului agrozootehnic s-a pus accentul îndeosebi pe partea mecanică, funcţionarea şi buna îngrijire a tractoarelor şi maşinilor agricole, manipularea lor în cîmp în vederea obţinerii unui randament maxim, urmărindu-se în acelaşi timp ca mecanizatorii să posede cunoştinţele agricole necesare executării unor lucrări de calitate. Aşadar, în staţiunea noastră, sub conducerea şi cu sprijinul permanent al comitetelor raional şi orăşenesc de partid, s-au luat toate măsurile prin care să se asigure obţinerea în acest an de rezultate şi mai bune faţă de anii precedenţi. După cum am arătat, ne-am îngrijit în mod deosebit nu numai de pregătirea tractoarelor şi maşinilor, de efectuarea unor reparaţii de calitate care să asigure buna funcţionare a utilajelor, dar în acelaşi timp şi se poate spune în primul rînd, ne-am îngrijit de buna pregătire politică şi profesională a mecanizatorilor, a tinerilor noştri entuziaşti. Acum, tinerii — mîndria staţiunii noastre — se află peste tot în cîmp, la Cucerdea, la Biia, Cetatea de Baltă, Şona, Găneşti, Tirimia brăzdînd în lung şi în lat ogoarele înfrăţite ale cooperativelor agricole de producţie. Pe toţi îi găseşti la datorie, încadraţi într-o pasionantă întrecere socialistă pentru sporirea rodniciei ogoarelor. ing. PETRE MARGINEANU directorul S.M.T. Tîrnăveni 3 Tinerii mecanizatori Cîştigatorii Întrecerii Intr-o zi de februarie am trecut prin mai multe cooperative agricole de producţie. Peste tot am găsit preocupare intensă pentru o nouă bătălie în cîmp. Cooperatorii se îngrijeau de asigurarea şi tratarea seminţelor, transportau la cîmp îngrăşămintele, serile şi se petreceau, mulţi dintre ei, împreună cu specialiştii, studiind, îmbogăţindu-şi cunoştinţele agrozootehnice. Mecanizatorii efectuau lucrările mai mici de reparaţii la tractoare şi maşini agricole, pentru a începe campania de primăvară pregătiţi aşa cum se cuvine. Zilele acestea din nou am trecut prin cîteva unităţi agricole. Razele binefăcătoare, calde, pe care soarele Ie trimitea pe pămînt se reflectau în piesele metalice ale tractoarelor şi maşinilor agricole ce lucrau pe tarlalele întinse ale cooperativelor, unele la arat, altele la semănatul culturilor din urgenţa întîi. * Mecanizatorii de la S.M.T. Tg.Mureş au încheiat anul 1964 cu rezultate bune în îndeplinirea sarcinilor ce le-au stat în faţă. La obţinerea acestor rezultate cei aproape 200 de utemişti şi-au adus din plin contribuţia. Ei au avut de executat în cele trei campanii (primăvară, vară şi toamnă) 122.770 hantri de lucrări. Organizîndu-şi bine munca în brigăzi, muncind cu însufleţire în întrecerea socialistă, volumul de lucrări prevăzut l-au depăşit cu mult. Au depăşit şi angajamentul pe care şi l-au luat peste sarcinile prevăzute, efectuînd lucrări care se apropie de 142.000 de hantri, deci cu aproape 20.000 hantri mai mult decît le era sarcina. Prin străduinţa cu care au muncit, mecanizatorii s-au situat la loc de cinste în întrecerea socialistă. Consiliul Central al Sindicatelor a atribuit staţiunii „Diploma de întreprindere"15Videnţiată" pe ramură de producţie în întrecerea socialistă pe ţară, iar Consiliul regional al sindicatelor „Diploma de întreprindere fruntaşă în întrecerea socialistă" pe regiune. REZULTATELE OBŢINUTE — IMBOLD PENTRU NOI SUCCESE In perioada de iarnă, tinerii mecanizatori au urmat cercurile de învăţămînt politic U.T.M., cercurile agrozootehnice, s-au pregătit pentru ca anul acesta, aplicînd în practică cele învăţate, să ajute membrii cooperativelor în şi mai mare măsură la obţinerea de recolte bogate. Adunarea organizaţiei de bază U.T.M. a adresat tinerilor fruntaşi cuvinte de laudă pentru munca conştiincioasă pe care au depus-o, cerîndu-le ca anul acesta să lucreze în aşa fel încît calitatea lucrărilor să fie şi mai bună, iar sarcinile să fie îndeplinite în şi mai bune condiţii. — Numărul utemiştilor care deţin insigna de „Fruntaş în întrecerea socialistă" trebuie să fie anul acesta şi mai mare — spunea Vasile Laslo, secretarul organizaţiei U.T.M. la adunare. Cei 15 utemişti deţinători ai insignei, printre care Nicolae Gabor, Alexandru Kristof, Gheorghe Simon din brigada a 2-a Glodeni, brigadă fruntaşă pe staţiune; Anton Gazda din brigada a 3-a, Gheorghe Berkeczi şi Andrei Soós din brigada a 11-a, precum şi ceilalţi tractorişti, s-au angajat să muncească cu forţe sporite pentru ca succeselor obţinute în anul trecut să le adauge altele, şi mai frumoase. PRIMELE REZULTATE Brigada a 2-a din Glodeni era într-o pauză. După ce Francisc Zólyomi, şeful brigăzii, şi-a notat primele rezultate: 56 ha arături pentru sfecla de zahăr, 20 ha însămînţate cu grîu de primăvară, 10 ha însămînţate cu ovăz şi 5 ha cu floarea-soarelui, le-a adus la cunoştinţă celor 11 tractorişti, membri ai brigăzii, că a doua zi timpul fiind bun,,not»CDotinua arăturile pe cele 40 de ha ce le mai au şi vor începe semănatul sfeclei de zahăr pe suprafaţa de 138 ha planificată pentru această campanie, iar apoi discuitul celor 190 ha destinate porumbului boabe. Toate tractoarele, semănătoriie, plugurile, discuitoarele, sunt în perfectă stare de funcţionare. Dintre maşini ne-a mai rămas ceva de reparat la combină şi la cele două batoze, lucrări pe care le vom executa în scurt timp — ne informează şeful de brigadă. MAI MULT SPRIJIN GRUPELOR U.T.M. DIN BRIGĂZI Adunarea organizaţiei de bază U.T.M. a stabilit că, deşi în activitatea desfăşurată de utemişti s-au obţinut rezultate mult superioare faţă de anii precedenţi, mărturie fiind îndeplinirea sarcinilor de producţie, este necesar ca la nivelul brigăzilor de tractoare, grupele U.T.M. să-şi îmbunătăţească substanţial munca. Grupele U.T.M. fiind cele mai apropiate de problemele de producţie, pot şi sunt datoare să discute operativ, chiar şi în campanie, unele probleme urgente, dacă este necesar. Să stabilească în ce formă şi prin ce metode pot să-şi aducă contribuţia la rezolvarea problemelor ce se ridică. Bineînţeles, fără ca aceste discuţii operative să se transforme în şedinţe lungi, care să dăuneze producţiei. Uneori, munca în cîmp este stînjenită de ploi. Aceste ore pot fi pe deplin folosite pentru discutarea în grupă a problemelor. In scopul îmbunătăţirii activităţii grupelor se cere însă un mai mare sprijin din partea organizaţiilor U.T.M. pe staţiune, din partea tinerilor cu experienţă în activitatea U.T.M. Volumul lucrărilor efectuate mecanizat creşte din an în an. Sarcina tinerilor mecanizatori este de a folosi cu pricepere şi la întreaga lor capacitate maşinile şi cu ajutorul lor să execute în timpul optim şi cel mai scurt posibil fiecare lucrare, cunoscînd că aceasta are drept rezultat sporirea producţiei agricole şi sporirea cîştigurilor mecanizatorilor. OCTAVIAN FECHETE Brigada a 13-a de mecanizatori de la S.M.T. Tg.-Mureş, condusă de Grigore Băndean, pe ogoarele cooperativei agricole de producţie din Mureşeni. Preocuparea noastră pentru educarea tineretului încă nu se terminase campania agricolă din toamna anului trecut, tractoarele se mai găseau pe ogoare pregătind recolta acestui an şi organizaţia noastră de bază a luat deja anumite măsuri privind intensificarea muncii politice-educative în rîndul tinerilor mecanizatori în perioada de iarnă. Aceasta cu atît mai mult, cu cit realizarea sarcinilor mai mari în fiecare an presupune, pe lingă îmbogăţirea cunoştinţelor profesionale, dezvoltarea continuă a conştiinţei socialiste a mecanizatorilor. Privită din acest punct de vedere activitatea organizaţiei U.T.M din S.M.T. Luduş, se poate aprecia că ea a obţinut şi în anii trecuţi, sub conducerea organizaţiei de partid, rezultate frumoase în munca ce o desfăşoară pentru educarea comunistă, patriotică a tineretului. Aceasta se reflectă în munca şi comportarea tinerilor, în atitudinea lor combativă faţă de lipsuri, în exigenţa faţă de munca lor şi a tovarăşilor lor, în producţiile mari obţinute de cooperativele agricole de producţie deservite de mecanizatorii noştri. Cele 27.535 kg sfeclă de zahăr la ha realizate de cooperativa agricolă din Luduş, 3.626 kg porumb boabe de cea din Cuci, şi multe producţii mari obţinute anul trecut, sunt legate nemijlocit de numele unor tineri mecanizatori fruntaşi ca Nicolae Bucur, Ioan Mureşan, Vasile Preda, fraţii Vasile şi Bănică Mărgineanu, Gheorghe Pop, Iordan Gherman şi alţii. Aceştia şi mulţi alţii din cei cca 170 de utemişti mecanizatori, prin munca şi întreaga lor comportare şi-au înscris numele la loc de cinste în lupta pentru dezvoltarea continuă a agriculturii noastre socialiste. De altfel, cea mai bună dovadă a faptului că, condusă şi îndrumată de către organizaţia de partid, organizaţia U.T.M. a desfăşurat în 1964 o activitate bogată, este aceea că cu prilejul sărbătoririi celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre, organizaţia U.T.M. din S.M.T. Luduş a primit „Diploma de onoare a C.C. al Uniunii Tineretului Muncitor". E o dovadă de înaltă preţuire a muncii şi tineretul staţiunii noastre luptă pentru a se dovedi şi pe mai departe demn de înalta cinste acordată. Pentru a ne achita cu cinste de toate sarcinile puse în faţa noastră şi în special de cea principală de a fi organizatori ai producţiilor agricole mari, ne-am ocupat în timpul iernii, aşa cum spuneam mai sus, pe lngă pregătirea profesională a mecanizatorilor, de ridicarea continuă a nivelului lor politic şi ideologic. Astfel, organizaţia U.T.M. din staţiune a fost îndrumată să încadreze tinerii într-o formă a învăţămîntului politic, mai precis, au fost cuprinşi într-un ciclu de conferinţe care s-au ţinut în tot timpul iernii şi la care frecvenţa a fost în toate cazurile de 100 la sută. Printre conferinţele ţinute în faţa tinerilor putem aminti: „P.M.R. — conducătorul poporului nostru pe drumul desăvîrşirii construirii socialismului"; „Democratismul profund al orînduirii noastre de stat"; „Dezvoltarea intensivă şi multilaterală a agriculturii" etc. In timpul campaniei electorale s-a prezentat în faţa lor Manifestul F.D.P., din care tinerii au luat cunoştinţă cu mîndrie de marile noastre realizări şi de sarcinile ce ne stau în faţă în viitor. Desigur, activitatea noastră de educare comunistă a tineretului nu se rezumă doar la acest ciclu de conferinţe. Au fost invitaţi din oraş profesori şi alţi oameni cu pregătire corespunzătoare, care au vorbit tinerilor despre prietenie, dragoste, răspundere, despre marile drepturi acordate tineretului de către partidul şi statul nostru, iar la clubul muncitoresc din oraş au rulat filme educative, închinate vieţii şi activităţii tineretului, care au fost vizionate de un mare număr de mecanizatori. Din păcate, în organizaţia noastră au fost şi cazuri de abateri. De pildă, Liviu Micuşan şi Ioan Rotaru, doi dintre tinerii noştri buni de altfel, dintr-o neglijenţă şi-au pierdut pe teren carnetele de membru al U.T.M., împreună cu alte documente. După cercetarea cazului, organizaţia U.T.M., în prezenţa biroului organizaţiei de partid, a pus în discuţia adunării generale pe aceşti tineri. Cu acest prilej s-a prelucrat în faţa utemiştilor însemnătatea carnetului de membru al U.T.M., li s-a arătat încă o dată ce înseamnă marea cinste de a face parte din organizaţia revoluţionară a tineretului nostru condus şi crescut cu dragoste părintească de partid, obligaţiile tineretului ce decurg din apartenenţa lui la această organizaţie ete. Tinerii puşi în discuţie au înţeles gravitatea abaterii şi, în consecinţă, s-au angajat în faţa adunării că vor păstra cu cinste carnetul de U.T.M. şi că vor fi exemplu de muncă şi de conduită. Angajamentul lor a fost urmat de fapte, ceea ce dovedeşte că măsurile luate şi-au atins scopul lor educativ. Rezultatele muncii educative în rîndul tineretului sunt demonstrate şi de primele succese obţinute acum, în campania agricolă de primăvară. Fină la data de 30 martie, mecanizatorii noştri şi-au realizat planul de producţie în proporţie de 50,2 la sută, efectuînd, aşa cum ne-am angajat de altfel, lucrări de un înalt nivel calitativ. Dar munca noastră educativă nu se termină aici. Organizaţia de partid şi-a propus să îndrume şi să ajute efectiv organizaţia U.T.M. ca munca politică-educativă să fie continuată în rîndul mecanizatorilor în tot timpul verii — condiţie esenţială pentru realizarea tuturor sarcinilor ce ne revin în ridicarea producţiei agricole a cooperativelor agricole de pe raza de activitate a staţiunii noastre. ŞTEFAN GHERMAN secretarul organizaţiei de bază P.M.R. de la S.M.T. Luduș