Steaua Roşie, iunie 1976 (Anul 28, nr. 128-153)

1976-06-01 / nr. 128

Activitate politico-ideologică eficientă (Urmare din pag. 1) Újvári Erzsébet ne-a relatat că, ţinînd seama de rolul agitaţiei vizuale în educarea oamenilor, în mobilizarea lor la îndeplinirea sarcinilor economice, în acest an comitetul de partid nu a pus accentul pe creşterea numerică a panourilor, lozincilor, afişelor etc., ci pe îmbogăţirea conţinutului acestora. Angajamentele, lozincile, celelalte materiale intuitive expuse în secţii au căpătat astfel un caracter mai concret, mai mobilizator: întrecerea organizată între gazetele de perete şi satirice în scopul amplificării rolului şi eficienţei lor, are ca obiective principale: conţinutul de idei, forţa mobilizatoare, combativă, caracterul concis al articolelor, contactul strîns cu locurile de muncă, aspectul grafic etc. întrecerea a contribuit în mare măsură la îmbogăţirea conţinutului, la îmbunătăţirea aspectului grafic al acestora. Staţia de radioficare este, de asemenea, un instrument eficace în educarea politico-ideologică a lucrătorilor. Emisiunile proprii (săptămînal de 4 ori, cîte 15 minute) popularizează experienţa înaintată a fruntaşilor, rezultatele întrecerii, critică la concret actele de indisciplină. De asemenea, programul include prezentarea sistematică a vieţii culturale şi sportive din întreprindere; în general, emisiunile au devenit mai concrete, mai vii, mai mobilizatoare. Cele de mai sus demonstrează cu prisosinţă că unul din obiectivele principale urmărite de comitetul de partid al întreprinderii „Metalotehnica“ este traducerea în viaţă a Programului ideologic al partidului, formarea omului nou, socialist — garanţie sigură a participării tot mai conștiente a comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii la activitatea patriotică, creatoare pentru transpunerea în practică a politicii generale a partidului. Impresionantă serbare (Urmare din pag l)monstraţii in care conturul, albul uniformei de elev, panglicile tricolore constituie mărturisirea solemnă a prezenţei unor tineri întotdeauna acolo unde-i cheamă ţara. Se vor numi părinţi ai primelor slove, vor scrie pe tablă celor care învaţă să înveţe, să preţuiască şcoala. Ulterior, dreptunghiul gazonului, de un verde crud, al stadionului tirgumureşean, a găzduit, în mai multe reprize, exerciţii şi demonstraţii măiestrit pregătite de cei ce ascultă explicaţiile lecţiilor de şcoală şi glasul păcii. Masa tinerilor din tribune sau de pe gazon a realizat succesiv, cu trupurile lor, inscripţii şi date adinei încrustate în istoria patriei şi partidului, scene din activitatea lor de zi cu zi. In paralel, corurile reunite ale mai multor şcoli tirgumureşene au interpretat cîntece patriotice şi pioniereşti. A fost o frumoasă manifestare a copilăriei fericite pentru care li se cuvin, deopotrivă, felicitări pionierilor şi uteciştilor, cadrelor didactice şi organizatorilor. LA TIRNAVENI Festivalul cîntecului, jocului şi portului popular Şi în acest an, formaţiile artistice ale oraşului şi-au dat întîlnire cu cele ale căminelor culturale din zonă, întrecîndu-se în cîntec, joc şi voie bună. Actuala ediţie a festivalului a fost organizată în pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste. Mii de cetăţeni au admirat desfăşurarea paradei portului popular pe străzile oraşului, iar pe stadion au urmărit formaţiile artiştilor amatori şi ale sportivilor care au evoluat. Din bogatul program au impresionat mai ales corurile casei de cultură şi respectiv al spitalului orăşenesc, formaţia de dansuri populare bătrîneşti a căminului cultural din Găneşti, formaţia de dansuri populare germane din Băgaciu şi cele de dansuri populare româneşti ale căminelor culturale din Chinciuş şi Bobohalma şi a cooperativei „Tehnolemn“. Aceşti păstrători şi mesageri ai cîntecului şi dansului popular au încintat prin acurateţea realizărilor virtuozitatea şi măiestria interpretării, dovedind că sunt demni continuatori ai frumoaselor noastre tradiţii culturale. Ansamblurile sportive ale şcolilor de pe raza oraşului, însumînd peste 2.500 sportivi, au încheiat această frumoasă activitate cultural-artistică. MIRCEA ISTRATE corespondent voluntar SIMPOZION In pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste, Filiala din Tîrgu-Mureş a Societăţii de ştiinţe istorice din Republica Socialistă România a organizat sîmbătă, 29 mai, în comuna Bahnea, simpozionul pe tema: „Aspecte noi în istoria României în lumina istoriografiei actuale“. Au luat cuvîntul Valeriu Lázar, preşedintele Filialei Tîrgu- Mureş, Grigore Ploeşteanu şi Ioan Chiorean, cercetători ştiinţifici principali la Centrul de ştiinţe sociale şi politice din Tîrgu-Mureş. Cu acest prilej a fost constituită Subfiliala de științe istorice Tîrnăveni. CONCURS TEHNICO-APLICATIV Duminică a avut loc la Platoul Corneşti din Tg.-Mureş, în organizarea Comitetului judeţean al U.T.C., faza judeţeană a Complexului aplicativ pentru apărarea patriei. Au participat 26 de echipe din întreprinderi şi şcoli, ale tinerilor cuprinşi la activitatea de pregătire pentru apărarea patriei. Tinerii au parcurs un traseu pe distanţa căruia au avut de rezolvat teme tehnico-aplicative. Cea mai bună comportare au dovedit-o fetele de la I.C. „Mureşul“ din Tg.-Mureş, cîştigătoare atît la ciclul I cît şi la ciclul II de pregătire. La băieţi, pe primul loc s-au situat cei de la F.M.I.L. Luduş (ciclul I), şi tinerii constructori ai T.C.M. Mureş (ciclul II). Rado Coloman Cu profundă mîhnire aducem la cunoştinţă că la 29 mai 1976 a încetat subit din viaţă, la vîrsta de 62 de ani, ing. Rado Coloman, arhitect, fostul director al Institutului de proiectare judeţean, vechi militant al mişcării muncitoreşti. S-a încadrat în mişcarea muncitorească revoluţionară încă din anii studenţiei, în anul 1932. Pentru activitatea sa a fost arestat şi deţinut în închisoarea de la Jilava. In toată această perioadă a dat dovadă de fermitate comunistă. După ieşirea sa din închisoare a activat în continuare pe linia Ajutorului Roşu. In anii de după Eliberare, tovarăşul Radu Coloman s-a dedicat imediat activităţii de refacere, subordonîndu-şi energia creării noii orînduiri sociale. Ca membru al Comitetului regional de partid, şi în calitate de deputat în Consiliul popular regional, a depus o activitate obştească rodnică, multilaterală. Fiind director al întreprinderii locale de construcţii, mai apoi al Trustului judeţean de construcţii-montaj, iar, înainte de pensionare, director al Institutului judeţean de proiectare, a desfăşurat o muncă laborioasă. Pentru activitatea sa devotată cauzei partidului şi poporului a fost distins cu numeroase ordine şi medalii. Amintirea lui va rămîne veşnică în inimile noastre. Incinerarea a avut loc la Bucureşti. UN GRUP DE TOVARĂŞI 1 IUNIE (Urmare din pag. 1) Lidia Moldovan, Elena Andone, pe Florin Matei şi pe alţi şi alţi copilaşi, frumoşi şi sănătoşi, înconjuraţi de grijă şi dragoste. Alături de educatoare, de grija celor peste 240 de copii, între 3 şi 6 ani, se ocupă asistenta medicală G. Halaţiu, precum şi trei surori medicale, veghind şi de zi, ceas de ceas ca mîncarea să fie exemplar pregătită şi servită, sălile de clasă să fie curate şi copiii sănătoşi. Cu un autobus care le stă la dispoziţie sunt aduşi dimineaţa, iar după-amiaza, sunt din nou acasă. Privind copiii şi noul cămin, construit doar anul trecut de I.U.P.S., mă gindesc la daruri Ce dar poate fi oare mai preţios pentru ei decit acest cămin, decit celelalte creşe sau grădiniţe înălţate la Reghin, la Tg.-Mureş, Sighişoara, Luduş, Tîrnăveni şi în atîtea alte localităţi ale judeţului nostru? Căci, numai in perioada 1971—1975, în judeţul nostru s-au dat în folosinţă, paralel cu cele 287 săli de clasă şi numeroase laboratoare, ateliere şcolare şi săli de sport, peste 4.600 de locuri în creşe şi grădiniţe. Pretutindeni, atît la oraşe cît şi la sate, observăm grija partidului şi statului de a se asigura mamelor posibilitatea de a munci în linişte, iar copiii să crească sănătoşi. Concomitent cu construirea de noi săli de clasă, noi cămine, creşe şi grădiniţe, în cincinalul trecut alocaţiile de stat pentru copii au crescut cu 47 la sută, majorîndu-se totodată şi bursele studenţilor şi „elevilor. In acest cincinal, de asemenea, pe lingă altele, urmează să se construiască, pe ţară, încă 100.000 locuri în creşe, numărul lor ajungînd în 1980 la 200.000. Toate acestea le consider ca cel mai preţios dar oferit copiilor de ziua lor. Întreprinderea de autocamioane Braşov str. Poienelor nr. 5 ÎNCADREAZĂ MUNCITORI CALIFICAŢI (bărbaţi) în următoarele meserii: — STRUNGARI — SCULERI — SUDORI — FREZORI — LĂCĂTUŞI — FORJORI — TURNĂTORI precum şi MUNCITORI NECALIFICAŢI, pentru calificare. Virsta minimă — 18 ani. Pentru TURNĂTORI și FORJORI se asigură cazare. Informații suplimentare la sediul întreprinderii din Brașov, sau la telefon 3.72.22, interior 810. Ciştigători — toţi copiii! ... Deşi copiii erau îmbujoraţi şi copleşiţi de atîta atenţie, alese cuvinte de laudă se cuvin tuturor familiilor din cartierul tirgumureşean ,Rovineşti“. Căci, laolaltă, ele au pregătit cu migală întreaga suită de activităţi care s-a desfăşurat duminică atît de firesc şi impresionant pe spaţiile, anume amenajate, dintre blocuri. Firesc, pentru că, de cinci ani, de cînd s-au mutat aici primii locatari, se sărbătoreşte bine şi, intenţionat organizat, „Ziua copilului“. Impresionant pentru că, din cei 367 de copii, au fost sportivi şi actori 180 — adică toţi, dar absolut toţi preşcolarii, înainte de masă s-au întrecut in discipline sportive. S-au decernat 49 de diplome, 23 de cupe, 40 de pixuri şi trei fluiere, toate cu emblema „1 Iunie“. Apoi, mai tirziu, după ora 17, aşa cum sunt ei obişnuiţi să păstreze liniştea şi să doarmă, (credeţi că au dormit?) s-au prezentat pe scena în aer liber cu educatoarele de la grădiniţa nr. 15, unde au arătat părinţilor cite poezii şi cîntece ştiu ei. La urmă de tot, marea paradă a costumelor şi carnavalul! S-au decernat premii şi menţiuni — mai exact, multe, foarte multe table de ciocolată... Se cuvin părinţilor alese cuvinte de preţuire. Ei au ştiut, de la bun început, să găsească acea lungime de undă caldă, omenească, de comunicare deschisă şi sinceră în microclimatul social. Şi, astfel, micul cartier a devenit o adevărată familie de iscusiţi gospodari, care pun suflet şi fiu(Continuare în pag. a 4-a) • STEAUA ROSIE PAGINA 3 BREVIAR Sîmbătă şi duminică, în municipiile şi oraşele judeţului au avut loc ample acţiuni culturaleducative şi sportive organizate în pregătirea Congresului educaţiei politice şi culturii socialiste, Sighişoara. • La casa de cultură a municipiului s-a desfăşurat un interesant simpozion pe tema „Contribuţia României la soluţionarea marilor probleme ale lumii contemporane“. • Pe stadionul municipal concursurile sportive de fotbal, handbal şi tenis de cîmp au fost viu disputate şi au atras un numeros public. • Clubul C.F.R. a găzduit un frumos program cultural-artistic sub genericul „Copilărie fericită“, iar casa de cultură un spectacol muzical-coregrafic intitulat „Cîntăm partidul şi patria“, Reghin. „Momente din dobîndirea independenţei de stat a României“ s-a intitulat montajul literar-muzical pe care elevii Şcolii generale nr. 5 l-au prezentat la casa de cultură, iar cel pe care l-au susţinut elevii Şcolii generale nr. 4 la căminul cultural din Apalina a purtat genericul „Spre slava ta, partid biruitor“, Tîrnăveni. • Dezbaterea „Tinereţea oraşului nostru“, desfăşurată la casa de cultură a fost urmată de o seară distractivă pentru tineret. • In centrul oraşului locuitorii acestuia au urmărit cu interes festivalul cultural-artistic şi sportiv al copiilor preşcolari şi şcolarilor mici. • Două expoziţii de interes general au fost deschise: la librăria „Luceafărul“ una de carte social-politică şi beletristică cu vînzare, iar la biblioteca orăşenească o expoziţie de carte pentru copii. • Clubul „Femina" a organizat o excursie în nordul ţării pe tema „Să ne cunoaştem frumuseţile patriei socialiste“. Luduş. 9 „Românie, timp de aur“ a fost intitulat concursul de poezie patriotică găzduit de clubul muncitoresc. 0 Dezbaterea „Umanismul socialist — umanism militant, revoluţionar“ a fost urmată de piesa de teatru „Prima anchetă“ de C. Munteanu şi s-a desfăşurat la casa de cultură. 0 Tot la casa de cultură a avut loc un program cultural-artistic sub genericul „Partidului, inima şi cintul“. 0 Pe stadionul oraşului a avut loc „Ziua sportului luduşean“, Sovata. 0 „Sub steagul tău, partid iubit“ a purtat titlul festivalul cultural-artistic al pionierilor şi şcolarilor şi „Prietenie, pace, solidaritate pe glob“ a fost intitulat programul cultural-artistic, care au avut loc la casa de cultură. „ La clubul din localitate a mai avut loc un program de muzică populară din Transilvania, iar în biblioteca staţiunii un concurs „Cine ştie cîştigă“ despre viaţa şi opera compozitorului Ciprian Porumbescu. PENTRU CEI MICI Ca şi în alţi ani, I.C.R.M. Tg.-Mureş a luat măsurile cuvenite pentru a crea bucurii copiilor, de ziua lor, a livrat unităţilor de desfacere cu amănuntul jucării în valoare de 2.500.000 lei.