Steaua Roşie, ianuarie 1984 (Anul 35, nr. 1-25)

1984-01-03 / nr. 1

LA MULȚI ANI, CU SĂNĂTATE ! BINE-AI VENIT AN, NOU! Iată urarea, rostirea plină de încredere ce s-a auzit. In mirifica secundă de la miezul nopţii, în toate casele oamenilor muncii de pe aceste străvechi meleaguri româneşti, urare făcută din toată inima, pentru îzbînzi mai mari, pentru ca ţara să se înalţe mai demnă, mai mîndră către viitoarele împliniri, în toate localităţile judeţului — nu numai în jurul meselor, dar şi în locurile cu foc continuu, acolo unde fapta de muncă n-a cunoscut răgaz, — glasul preşedintelui ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a adus fireşti mulţumiri tuturor fiilor ţării pentru munca harnică din 1983, ne-a dat sentimentul tonic că un popor liber şi stăpin pe soarta sa, cum este poporul român, condus cu clarviziune de partidul comunist, poate învinge orice greutate ce se poate ivi, că numai prin propriul nostru efort putem adăuga noi şi înălţătoare frumuseţi chipului Patriei. Cum au întîmpinat oamenii muncii Noul An? Cum au petrecut în noaptea de Revelion? Ca să aflăm măcar o parte a răspunsurilor la aceste întrebări, ne-am aflat, pentru început, în legătură directă cu patru din localităţile judeţului, aflate în cele patru puncte cardinale. Deci, tovarăşa Eugenia Popovici, mai întîi cîteva amănunte despre starea vremii ... — La Sovata nu a nins, dar este zăpadă. Vremea-i splendidă, iar staţiunea arhiplină. Cu mai multe zile înainte, mii de oameni ai muncii din diverse judeţe ale ţării — Iaşi, Bacău, Dolj, Sibiu ş.a. — au sosit aici să-şi petreacă Revelionul.Hotelurile, celelalte spaţii de cazare sunt toate ocupate. Reţineţi că au fost prezenţi şi patru sute de studenţi din ţări afroasiatice, majoritatea străini, care studiază în ţara noastră. Li s-au alăturat turiştii străini, iar pentru noaptea de revelion gazdele staţiunii s-au străduit, şi au reuşit, să le ofere un program de neuitat. Am luat legătura şi cu Apold, comună situată în sudul judeţului. Ne-a răspuns tovarăşul Fogarascher Ioan, secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei. — Mulţi, foarte mulţi dintre cetăţeni au petrecut în casele lor, unindu-şi un an tot mai plin de bucurii. Cu emoţie, în clipa cînd secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a adresat întregii ţări Mesajul de Anul Nou, ne-am gîndit că ne aşteaptă multe de înfăptuit, dar prin muncă spornică, prin eforturi înzecite, într-un climat de pace, putem realiza toate planurile, pentru fericirea noastră, a copiilor noştri. Comitetul comunal al U.T.C. a organizat pentru tineri revelionul la căminul cultural de la Saeş. Am fost la miezul nopţii acolo, şi vă asigur că totul era minunat! Să tot fii tinăr! — Vă mulţumim şi dv., tovarăşe primar, şi să luăm legătura cu Răstoliţa, comună din nordul judeţului. Alo, Răstoliţa, ne auziţi? — Da. Vă auzim. Sîntem consiliul popular comunal, la aparat primarul comunei, Alexandru Movilă. — Noi am organizat revelionul la căminul cultural din satul Iod. Peste 200 de oameni ai muncii — în majoritate forestieri — şi-au dat întilnire la cumpăna dintre ani pentru a-şi dori cu mai multe succese în 1984. Oamenii aceştia harnici, care înfruntă munţii şi intemperiile vremii, au ascultat şi ei cu inimile pline de bucurie Mesajul adresat ţării de marele fiu al patriei, ce ne conduce cu luminos vizionarism comunist, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. S-a urat, în acele clipe de emoţie, pentru partid şi conducătorul său, pentru pace şi bună înţelegere între popoare. Iosif Florea, maistru, Mihai Florea, şef de echipă, Csoth Vilmos, Domokos Iosif, Mihai Truţa, Tamara Matei ş.a. — s-au angajat ca noul an să însemne şi pentru forestierii acestor locuri o nouă atestare a competenţei lor profesionale şi o dovadă a hotăririi de a răspunde prin fapte chemărilor partidului. — Tovarăşe primar, vă mulţumim şi dv. şi vă dorim „La mulţi ani“! Intre timp, de la Cheţani, localitate din vestul judeţului, sîntem informaţi că la căminul cultural din Grindeni s-au întîlnit harnicii cooperatori ai acestor locuri, mecanizatorii care au smuls pămîntului, în anul ce a trecut, recolte bune de griu, porumb, sfeclă ş.a. Bucuria, veselia au însoţit în toată seara şi noaptea pe cei prezenţi. Iată ce i-a declarat corespondentului nostru, tovarăşul Suciu Ioan, mecanizator din Cheţani: „Sîntem mîndri de ceea ce am făcut pînă acum, şi sîntem ferm hotărîţi ca recoltele anului viitor să fie şi mai mari. Mecanizatorii de aici vor face tot ce le stă în putinţă, aşa incit anul în care am intrat să fie unul al recoltelor record“. La datorie: Pe Csipor Janos, şofer, şi Tamasi Ibolya, asistentă medicală, i-am întîlnit pe strada Koos Ferencz nr. 12, din Tîrgu-Mureş, gata să intervină pentru urgenţă . , Revelion in casă nouă. Mulţi dintre oamenii muncii s-au mutat în ultima lună a lui 1983 în casă nouă. Printre ei şi Iszlai Szabolcs, din Tîrgu-Mureş, str. Corunca nr. 67, scara A, ap. 6. „Întîmpinăm Noul An în noua noastră casă, in care ne-am mutat de curînd. Sîntem foarte mulţumiţi, locuim într-un cartier nou, apărut pe harta municipiului în ultimul deceniu şi jumătate. Toate apartamentele sînt lucrate frumos de constructori, toţi oamenii sunt bucuroşi. Pentru toate acestea, mulţumim din inimă, şi vom răspunde grijii cu muncă mai harnică. STEAUA ROSIE PAGINA 3 REVELIONUL TINERETULUI Poate mai multă exuberanţă, mai mult „teribilism“ care însoţeşte firesc vîrsta tînără in astfel de ocazii au completat atmosfera sărbătorească, plăcută, neconvenţională, degajată, caldă ce a caracterizat pe parcursul întregii nopţi revelionul tineretului din Tîrgu-Mureş. In cantina complexului studenţesc, în noaptea ce aparţine deopotrivă şi anului 1983 şi 1984 peste 450 de tineri studenţi, muncitori, intelectuali şi-au dat mina în uriaşa şi minunata horă a trecerii peste an, ca un simbol al împlinirilor şi al vrerilor noastre viitoare. Intr-o excelentă organizare (felicităm şi grupul ospătarilor care au servit ca în „case mari“) — Comitetul municipal U.T.C. — revelionul tineretului a fost punctat cu surprize plăcute: dansul portocalelor, tradiţionala tombolă, miss revelion ş.a. Felicitări formaţiei de muzică uşoară „Novax“ care a prezentat un recital la „tensiune maximă“, făcînd dovada calităţilor sale vocale şi interpretative. Felicitări soliştilor Agneta Aciobăniţei, Sarvadi Ioan, Irsai Zsigmond care au întreţinut, prin cîntecele lor de muzică uşoară şi populară atmosfera de sărbătoare. O noapte de neuitat sădită în inima şi sufletul nostru ca un moment de răscruce. ★ 200 de elevi din Tîrgu-Mureş au întîmpinat noul an în sala festivă a Liceului nr. 4. Muzica disco, video-disco, meniul bogat, climatul vesel, jocurile distractive („cel mai mare băutor de pepsi cu „linguriţa“, „dansul portocalelor“, „cea mai frumoasă mascotă“, „cea mai bună anecdotă a serii“) au fost elementele care au dat nota de exuberanţă, de sărbătoare, de voie bună a revelionului elevilor. ANUL NOU LA SATE Prin tradiţie sărbătorirea Anului Nou la sate are o semnificaţie pitorească ce se reflectă în obiceiuri ce se moştenesc din moşi strămoşi, cărora li se adaugă noi şi noi împliniri, noi fapte. Aşa şi acum, odată cu lăsarea serii, copiii au împînzit uliţele revărsîndu-se în valuri într-o larmă de nedescris spre marginile satelor, pe care apoi le-au învăluit şi au pornit cu uratul. In acest alai care a durat cîteva ore, într-o armonie şi veselie au răsunat versurile, clinchetul clopoţeilor, însoţite de pocnetul bicelor. Aho, aho, copii şi fraţi / Staţi pe loc şi nu minaţi / Lingă boi v-alăturaţi / Şi cuvintu-mi ascultaţi / Mîine anul se-nnoieşte / Pluguşorul se porneşte / Pluguşor cu patru boi / Cum e datina la noi / Şi începe a ura / Pe la case a colinda / Iarna-i grea, omătu-i mare / Semne bune anul are / Semne bune de belşug / Pentru brazda de sub plug ... In decorul unui cer înstelat, pluguşorul a pornit pe la case aura, iar clinchetul clopoţeilor şi brăduţii împodobiţi au aşteptat şi au primit noul an cu optimism şi bucurie. Oamenii satelor, indiferent de preocupări, după ce şi-au isprăvit treburile gospodăreşti din ferme, ateliere sau acasă, după preferinţa fiecăruia şi-au petrecut cu voie bună, după obiceiul locului, noaptea Anului Nou. Şi în aceste momente solemne bunul gospodar şi-a dorit un an îmbelşugat. Oamenii muncii din Trustul I.A.S. au ridicat paharul pentru locul întîi pe ţară la cultura cerealelor. La fel ing. Constantin Pop, şef de fermă la C.A.P. Mureşeni, împreună cu cooperatorii, au simţit în dulceaţa vinului, mîndria de a fi cu cele 66.800 kg sfeclă la ha, în teren neirigat, pe locul întîi pe ţară. Unele echipe au doborît şi acest barem, înscriindu-se cu 70—80 tone la ha. Dovada acestei sîrguinţe este şi în venitul obţinut. Domnica Borz, cooperatoare fruntaşă a dus acasă numai din zahăr 147 kg ... Momente de relaxare, de voie bună au avut şi mecanizatorii, care alături şi împreună cu cooperatorii au făcut şi fac ca pămîntul să fie mereu mai darnic. Şi anul 1984 prin tot ce se va face, îl vrem cu toţii a se înscrie cu recolte record. Seara de revelion pentru oamenii cu tîmplele ninse constituie prin ieşirea la pensie, împlinirea activităţii de decenii în folosul ogorului românesc. I-am surprins în momente de relaxare pe Ioan Hurdugaciu, fost mecanic de atelier la S.M.A. Tîrgu-Mureş, secţia din Sîncraiu de Mureş, care-şi sărbătorea primul revelion ca pensionar. La fel Nagy Ladislau, tehnician, care a lucrat la Staţiunea de cercetare şi producţie pomicolă din Tîrgu-Mureş, după 38 de ani de muncă, din care 22 ani în pomicultura agriculturii de stat, în mijlocul familiei sale din Nazna, într-o casă nouă, frumoasă şi îndestulată şi-a petrecut cu cei dragi, primul revelion ca pensionar. La cumpăna anilor, a fost ascultat Mesajul de Anul Nou al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii în care s-au făcut noi urări de succese în producţia industrială, pentru obţinerea unei recolte record în agricultură, pentru prosperitate şi pace ... în activităţile cu flux continuu cum este zootehnia, munca în serele legumicole şi în alte locuri, după programul normal, oamenii au fost şi în prima zi a Anului Nou, la datorie, repurtînd primele succese în muncă, exprimate în mii de hectolitri de lapte livraţi la fondul de stat. După datină în ziua Anului Nou, de dimineaţă copiii au împînzit iarăşi uliţele trecînd pe la case cu sorcova... Fiind la început de drum, în noul an, dorim tuturor lucrătorilor de pe ogoare ca anul 1984 să fie unul Îmbelşugat în roade ale pămîntului şi în produse animaliere, la care adăugăm urarea de An Nou fericit şi La mulţi ani!... Pagină realizată de: MIHAI BOCAI VIORICA MANTA BAKO REMUS CÂMPEAN Magdalena Paiveiescu, tarimetristă pe mașina 3-Mc 199 79 a intrat în serviciu în data de 31 decembrie 1983, ora 19 și a la 1 ianuarie 1984, ora 7.