Țara, iunie 1943 (Anul 3, nr. 611-632)

1943-06-01 / nr. 611

2 TARA INTR’O ZI Raţionalizarea pâinii, cartofilor şi a mălaiului la Sibiu Primăria, Municipiului Sibiu, — biroul de aprovizionare — a dat o publicaţiune prin care dispune raţionalizarea pâinii, cartofilor şi a mălaiului la Sibiu. Astfel cu începere dela 28 Mai a. c. şi până la noul dispoziţiunii consumul pâinei, mala*oîului şi al cartofilor va fi următorul: ■ Lunea: zi de cartofi; Martia: zi de pâine; Miercurea: zi de mămăligă; Joia: zi de pâine; Vinerea: zi de mămăligă; Sâmbăta: zi de pâine şi Dumineca: zi de pâine. Se atrage atenţiunea că locuitorii municipiului Sibiu sunt obligaţi a se conforma întocmai acestor dispoziţiuni. Contravenienţii vor suferi rigorile legilor în vigoare. SI 8 10 — începând cu data de Marţi, 1 Iunie a c., pretul ziarului se va urca dela 8 la 5 Lei. — Plata ajutoarelor de familie pe luna Mai. Plata ajutoarelor familiilor concentraţilor pe luna Mai 1943, se va face la Primăria Municipiului, sala cea mare, în ordinea alfabetică a numelui de familie, conform specificărilor de mai jos: Litera A—G în ziua de 1 Iunie înainte de masă. H—P în ziua de 2 Iunie nainte de masă. R—Z în ziua de 4 Iunie înainte de masă. In ziua de 5 Iunie 1943, înainte de masă, se vor plăti ajutoarele acelora cari în zilele de mai sus, din diferite motive nu se vor putea prezenta să-şi ridice ajutorul. După această dată se închide orice plată.# — Seminarul de limbă şi de literatură italiană de pe lângă Facultatea de Filosofie şi Litere, în cadrul unei şedinţe solemne, care va avea loc în ziua de Miercuri 2 Iunie, la orele 6 d.m. în sala „Simion Bărnuţiu" a Facultăţii de Drept, comemorează prima aniversare a morţii profesorului BERTONI, membru al Academiei Regale Italiene şi membru de onoare al Academiei Române, care şi-a dovedit în toate câmpurile de activitate marea şi statornica lui prietenie pentru România. Participarea intelectualităţii sibiene la această şedinţă va fi expresiunea omagiului adus distinsei personalităţi comemorate. Discursul comemorativ va fi rostit de d. prof. Umberto Cianciolo fost asistent la Institutul de Filologie Romanică din Roma întemeiat şi condus de regretatul savant italian. «AH pe unii abonaţi ai ziarului .Tara" să achite abonamentul cu o anticipaţie mai mare, pentru că la o eventuală urcare a abonamentului vor fi scutiţi de diferenţă SPECTACOLE cinematografic® APOLLO prezintă în premieră „Sentinela de bronz“ cu artiştii: Fosco Giachetti, Doris Durante. Mari scene din roz- 6°iul italoabisinian. O capodoperă a filmului italian. Cel mai nou jurnal cu inspecţia Conducătorului în Transnistria. In fiecare Marţi, de la orele 14:30, mari matineuri pentru tineret. Reprezentaţiile încep în zile de lucru la orele 4, 6 şi 8 şi Dumineca la 3, 5, 7 şi 9. CORSO prezintă în premieră marele film german din munţii tirolezi: «Vraja codrului" cu Hansi Knoteck, Paul Richter. Jurnal nou. Bilete de vânzare Duminecă de la orele 10—12 a. m. In pauză se va produce pe scenă celebra atracţie mondială „Ciankan". Biletele de vânzare Duminecă a. m. de la ora 10—12. Revzentaţiile încep în zile de lucru la orele 5, 7 şi 9 şi Dumineca la 3 5, 7 şi 9. RIO prezintă cu începere de Vineri o comedie bufă muzicală cu întorsături de un haz nemaipomenit. Premieră: "Casa cu fantome" cu Vivi Gioi, Betty Stockfeld, Paolo Stoppa, Dina Gabi. Jurnal Nr 63. Reprezentaţiile încep în zile de lucru la orele 4, 6 şi 8 şi Dumineca la 3, 5, 7 şi 9. TARA Anul III. — Nr. 611 Declaraţiile de impunere la prestaţie SIBIU — Toţi locuitorii, domiciliaţi in oraşul Sibiu, cari — întrunind condiţunile de a fi prestatori, conform publicaţionii noastre Nr. 4785 din 29 Aprilie 1943 — n’au predat recenzorilor respectivi, declaraţia de impunere la prestarea 1943—44, sunt invitaţi ca, cel mai târziu până la 5 iunie 1943 inclusiv, să-şi prezinte aceste declaraţiuni, la Serviciul Financiar al Primăriei, str. Mitropolit 2—4, camera 113, în orele de birou, spre a nu se expune sancţiunilor cuprinse în art. 23 al Regulamentului legii, care prevede impunerea dublă, pentru cei cari, obligati fiind la prestatie, nu vor înainta declaraţia cerută, în timpul fixat. Formulare de declaratiuni se pot primi tot în camera 113. Cu această ocaziune se atrage atentiunea d-lor pensionari, cari n'au făcut declaratiuni, căci pensia trebue declarată, fiind asimilată salarului, de lege Tot astfel, salariaţii diferitelor întreprinderi particulare, a căror indemnizaţie (spor) de scumpete, este supusă impozitului pe salar, sunt obligaţi să declare şi această indemnizaţie, cunoscând că, excepţia prevăzută la pct. e, din formularul de declarație, se referă numai la funcționarii publici, a căror sporuri de scumpete sunt neimpozabile. ŞTIRI ŞI FAPTE ARDELENE ALBA-IULIA — Parastas pentru învăţătorii eroi din jud. Alba. Asociaţia învăţătorilor din judeţul Alba, a dat în ziua de 21 Mai, la ora 10:30, un parastas pentru pomenirea, învăţătorilor eroi, căzuţi pe frontul din răsărit. Parastasul s’a oficiat în biserica parohiei Maieri de către păr. Fodoreanu Mircea. • — „Cele două orfeline“ la Alba Iulia. — Vineri, 4 iunie 1943, la orele 20,30 precis, se va reprezenta în sala teatrului „Caragiale“ celebra piesă „Cele două orfeline11 în 4 acte (8 tablouri) de D’Enneré, prelucrare și adaptare modernă de Val Mugur, cu un ansamblu de valoare din care fac parte d-nii: Aurel Rogalschi, Maria Antonova, Piu Mironescu, Gaby Rădulescu, Zoe Traian, Teodor Păunescu, Gabrie Costiescu, Silvia Pancu, Veve Gigalia, G. Florea, Dem. Columbeanu, George Florescu, Nutzi Dumitrescu, Leny Savu, Elena Columbeanu, Mircea Pasuc şi Traian Marinescu. BRAD — Moartea unei învăţătoare. La spitalul Casei cercuale din localitate, după o scurtă şi grea suferinţă, a încetat din viaţă harnica învăţătoare Alexandra Sârbu, soţia diaconului Marcu Sârbu. Regretata o învăţătoare a fost condusă la locul de veci — în cimitirul ortodox din localitate — de un sobor de şapte preoţi, un foarte mare număr de funcţionari de la soc. „Mica" — colegi ai soţului decedatei — şi de mulţi prieteni şi cunoscuţi. Pe tot parcursul drumului până la cimitir a cântat corul „Asociaţia corală" din locaitate, învăţătoarea Alexandra Sârbu a murit în vârstă de numai 30 de ani şi în urma ei rămân neconsolaţi soţul ei şi trei copii, dintre care cel mai mare este în vârstă de numai 6 ani. braşov SPECTACOLE: — La 2 iunie a. c., matineu şi seara în sala „Astra“, un spectacol vesel. Turneul „Cărăbuş“ în frunte cu V. Vasilache, Tanti Căpaţina, Elena Burmaz, N. Roman, va prezenta comedia de mare succes „Un băiat de zahăr“. La 9 iunie a. c, în sala „Astra“ compania de teatru în frunte cu d-na Maria Antonova, d- Puiu Mironescu şi d. A. Rogalschi, va prezenta piesa „Cele două orfeline“. Spectacolul are loc sub auspiciile Consiliului de Patronaj şi ca atare beneficiile servesc scopurilor de asistenţă socială. Biletele la agenţia Petre Vanga, tutungeria „Luther“, Piaţa Libertăţii HUNEDOARA — Şedinţa de constituire a „Astrei". Au luat parte la această şedinţă toţi intelectualii şi fruntaşii satelor. D. pretor a arătat rostul şi scopul acestei organizaţii, mai ales pentru vremurile actuale. S’a fixat apoi data şi locul serbărilor pe comune, prezentatdu-se şi nu formular din subiectele ce urmează a fi tratate în conferinţele publice ce se vor ţine în cadrul acestei serbări. După şedinţă a urmat în localul şcoalei primare din loc o foarte frumoasă serbare şcolară organizată cu copiii şi tineretul comunei de către corpul didactic din localitate. Majoritatea celor veniţi la şedinţa Astrei ca şi un numeros public au participat la serbare a cărui venit a fost destinat şcoalei primare. In cadrul serbării a conferenţiat plin de avânt d. pretor Olaru despre: „Temeinicia răsboiului din răsărit". Bine documentat, cuvântul domniei sale a fost urmărit cu tot interesul de cei prezenţi. A urmat apoi o masă comună organizată de intelectualii şi fruntaşii comunei. MEDIAŞ — TEATRALE. In ziua de 6 iunie a. c., turneul companiei muzicale „Cărăbuş“ de sub direcţia d-lu Const Tănase, vine la Mediaş, pentru a prezenta pe Vasilache în cel mai vesel spectacol „Un băiat de zahăr“ comedie muzicală în 3 acte de Vasilache şi Cristoduro. Spectacolul va începe la ora 8 luni- seara, rolurile fiind interpretate de cei mai de seamă artişti, în frunte cu Vasilache şi g Tanţi Căpăţină Biletele se găsesc la Librăria Şcoalelor. Institutul de Cultură Italiană în România, secţiunea Sibiu, aduce la cunoştinţa invitaţilor că anunţatul concert de vioară al artistului SABATINI, va avea loc în ziua de 3 iunie 1943, la orele 20, în sala de muzică „Hermania" din str. gen. Moşoiu 2. Invitaţiile ridicate rămân valabile. * — Ultimul termen dat comercianţilor pentru înfiinţarea Registrului special, întrucât suntem informaţi că unii meseriaşi — cari în urma modificării aduse legii impozitului pe lux şi cifra de afaceri din 1 Aprilie 1943 — au devenit impozabili — nu s’au conformat dispoziţiunilor art. 18 din lege, de a-şi înfiinţa imediat registrul special, pe baza căruia să achite impozitul pe cifra de afaceri, în mod cu totul excepţional. Ministerul acordă un termen până la data de 15 iunie a. c., pentru intrarea în legalitate, prin înfiinţarea registrului special, în care să se treacă toate operaţiunile făcute dela data de 1 Aprilie 1943. După această dată, celor care nu se vor conforma acestor dispoziţiuni, li se vor dresa acte de contravenţie. • — Primăria Municipiului Sibiu — în conformitate cu ord. Ministerului Afacerilor Interne Nr. 9568—1943 — şi pentru executarea întocmai a Tratatului dela Craiova — invităm pe tot cetăţenii români de origine etnică bulgară, cari doresc a emigra în Bulgaria — să-şi înainteze declaraţiunea de emigrare la această Primărie pân& cel târziu la 31 Mai 1943, ora 18. Termenul de emigrare este până la 1 Noembrie 1943. SIBIU Tăcerea ta ucide în fiecare clipă câte un svon, adică o născocire a dușmanului. Cetatea universitară ORDINEA EXAMENELOR DE LICENŢA ŞI DOCTORAT DIN SESIUNEA IUNIE 1943 DELA FACULTATEA DE DREPT CLUJ-SIBIU ANUL I: Drept Constituţional în 7 Iunie; Drept Roman în 11 Iunie; Filosofia Dreptului în 16 Iunie; Drept Civil în 22 Iunie. ANUL II: Drept Civil în 7 Iunie; Economie Teoretică în 11 Iunie; Drept Roman în 15 Iunie; Drept Administrativ în 18 Iunie; Drept Civil (restanţieri) în 21 Iunie; Drept Penal în 23 Iunie. ANUL III: Drept Comercial 9 Iunie; Drept Internaţional 11 Iunie; Economie Teoretică 15 Iunie; Procedura Civilă 18 Iunie; Drept Civil (restanţieri) 21 Iunie 1943; Drept Civil 24 Iunie. ANUL IV: Drept Comercial 7 Iunie; Finanţe şi Statistică 9 Iunie 1943 ; Drept Internaţional public 11 Iunie; Istoria Dreptului 15 Iunie; Drept Civil 18 Iunie; Legislaţie Agrară 21 Iunie; Drept Internaţional privat 23 Iunie. Examenele de doctorat se țin în zilele de 5, 17 și 21 Iunie 1943.