Teatrul azi, 2001 (Anul 2, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 11-12 - 127

mim* 121 Oana BORŞ 7 august, portul Brăila - punctul terminus al unei călătorii începute cu mai bine de două luni în urmă. în tot acest răstimp, nava-şcoală „Constanţa“ a fost purtătoare de mesaj în spaţiul mediteranean. Artiştii îmbarcaţi la bord au reeditat, într-un mod simbolic, avatarurile lui Ulise, o „Odisee“ a timpului nostru, dar nu cale de iniţiere, ci încercare întru comunicare. Crezul lor: dorinţa de „prietenie şi fraternitate“. Sunt cuvintele lui Richard Martin, iniţiatorul proiectului Odiseea2001 şi vicepreşedinte al Institutului Internaţional de Teatru Mediteranean, sub patronajul căruia s-a desfăşurat proiectul. Se pare, de altfel, că întru acest spirit se derulează toată activitatea Institutului, că din această nevoie s-a născut acum 10 ani. Nevoia unor oameni ai cuvântului şi ai scenei de a se exprima dincolo de arta lor, de a refuza să fie simpli spectatori ai timpului pe care îl trăiesc. Căci societatea de astăzi, o societate a comunicării generalizate şi a pluralităţii culturilor, dă o şansă. Şansa de a fi mai umani, de a învinge nostalgia orizontului închis, securizant, puternic înrădăcinat în noi ca indivizi şi ca societate. „Din păcate - spunea directorul NTM-ului, José Monleón, prezent la sosirea vaporului în portul Brăila - astăzi locuim într-o cultură care a stabilit războiul drept principiu. Războiul personal, regional, naţional, rasist, PSt!Foto: Tudor Predescu Primire la Alger