Telegraful Roman, 1895 (Anul 43, nr. 1-143)

1895-07-22 / nr. 81

Nr. 81 ABONAMENTUL: Pentru Sibilu pe an 7 fl., 6 luni 3 fl. 50 el., 8 luni 1 fl. 75 cr. fj Pentru monarcie pe an 8 fl , 6 luni 4 fl., 3 luni 2 fl. Pentru străinătate pe an 12 fl., 6 luni 6 fl., 3 luni 3 fl. .. . ■" 11 n Sibiiu, Sâmbătă, 22 Iuliu (3 August) 1895. *tpate Marița. Jma $» Sâmbăta Pentru abonamente și inserțiuni a se adresa la Administrațiunea tipografiei archidiecesane Sibiiu strada Măcelarilor 45 Corespondențele sunt a se adresa la Redacțiunea „Telegrafului Român“, strada Măcelarilor Nr. 45. Epistolele nefrancate se refusă — Articolii nepublicați nu se Înapoiază Anul XLIII INSERTIUNILE: Pentru odată 7 cr., — de două ori 12 cr., — de trei ori 15 cr., rândul cu litere garmond — și timbru de S0 cr. pentru fiecare publicare. Nr. 5043 Școl. CONCURS. La începutul anului ocolar 1895/90 sunt a se conferi din fondurile archidiecesane următorele stipendii : 1. Un stipendiu de 50 fl din fundațiunea „Peroviciu“ pentru studenți de sculele medii. 2. Un stipendiu de 30 fl din fundațiunea „Ecaterina Rațiu“ pentru studenți de orice categorie. Aspiranții la aceste stipendii au să-și așternă suplicele la Consistorial archidiecesan până la 15 August st. v. a.c. instruite cu următorele documente : a) Atestat deja oficiul parochial al comunei, căreia aparțin, că sunt români gr. or.; b) Atestat școlar despre progresul făcut în studii în anul din urmă respective testimoniul de maturitate; c) Atestat medical, că sunt sănătoși ; d) Atestat de la primăria comunală despre posițiunea socială și starea meterială a părinților lor și e) Eventual alte atestate recomandătore. Suplicanții au anumi în suplicele lor și institutul de învățământ, la care vor să-și facă studiile: Sibiiu, 15 Iuliu, 1895. Consistoriul archidiecesan. Zacharie Boiu, asesor consistorial. Sibiiu 17 Iuliu 1895. Evenimentele din orient încep a lua dimensiuni tot mai mari și forme tot mai pronunțate, și nu e departe timpul, când va întreveni diplomația europena pentru potolirea focului. Cum că mișcarea din Macedonia s’a făcut la instigarea Rusiei prin agenți din Bulgaria și cu conlucrarea guvernului bulgar, despre acesta acuma nime nu se mai Indoesce, in special nu acuma în fața stărilor de lucruri din Sofia după omorîrea lui Stambulov. Deja acest fapt în sine a compromis totă autoritatea guvernului actual bulgar. Europa întregă se indigneză de acest fapt barbar, guvernul bulgar insestă cu mânile în sine și principele, care e chemat să salveze onorea țărei și a tronului cel puțin pentru ochii lumei, stă în platonică neactivitate la băi, și lasă frâu liber elementelor revoluționare Ce rol trist jocă guvernul din Sofia, au documentat lucrurile întâmplate după uciderea lui Stambulow. S’a întâmplat barbarismul nemai pomenit în vecul nostru, că Stambulow nici pe catafalc nu a fost cruțat de tirănia ucigașilor. La înmormântare poliția a stat la o parte și a privit cum mulțimea fanatisată a atacat coșciugul, a împușcat în carul cu coronele de pe coșciug, și a insultat pe representanții puterilor streine. Și pe când asupra coșciugului lui Stambulov se aruncau primele glii de pământ, mulțimea fanatisată cu musică și prin strigături demonstra la mormântul celor esecutați pentru încercare de a submina ordinea publică. Nu mult după acele scene revoltătore s’a arangiat o demonstrațiune la mormântul celor ce au Împușcat pe fostul ministru de justiție Belcev, cu care ocasiune s’au ținut cuvântări sgomotase contra erei lui Stambulov. Și guvernul în fața acestora stă cu mânile în sin. Ținuta acesta a guvernului demonstră nu neputință ci conivență cu asasinii lui Stambulov. Deputațiunea bulgară într’aceea se presenteza înaintea țarului Rusiei, carele o asigureză, că el artă păcatele poporului bulgar, și nu va lipsi de sprijinul seu. Din însuși mărturisirile deputația sei reese, că ea a mers la țarul Rusiei cu consensul principelui Ferdinand. Pe lângă aceste fapte, cari presenteza în adevărată lumină ținuta guvernului bulgar, se mai adaugă altele, cari scot la ivela legătura dintre guvernul bulgar și răscula din Macedonia. Guvernul bulgar a perdut terenul de sub piciire, și acji el nu mai domineza situațiunea. De la asasinarea lui Stambulov politica Bulgariei o conduc masele de pe strade. Politica europană priveșce cu îngrijire spre Orient. Ambasadorii puterilor europene au cerut satisfacțiune pentru insultarea consulilor străini cu ocasiunea înmormântărei lui Stambulov. Cum că în Orient se pregătesc lucruri cu grave urmări, se vede din măsurile preventive luate de către statele vecine. După sorrile mai prospere guvernul Serbiei în fața încurcăturilor din Orient a trimis pe fostul regent și ministrupreșidentistici la monarhul nostru spre a implora scutul monarhiei austro-ungare. Pasul guvernului sârbesc a dat signalul de alarm, și tóte fiarele din monarhie se ocupă serios cu încurcăturile din Orient. Se ventileza idea unui congres european, care ar autoriza România să între cu armata în Bulgaria, și se restabileze ordinea. In acest cas trebue să avem în vedere un nou răsboiu oriental, deorece Rusia a promis ajutoriu bulgarilor și mandatul puterilor europene ar sta în fața îndărătniciei Rusiei, care din nou a aruncat tăciunele aprins în peninsula balcanică. Evenimentele în Orient încep a lua forme tot mai pronunciate, și deodată cu mortea lui Stambulov a căzut stâlpul, care susține independența Bulgariei. Stăm în fața evenimentelor, cari ușor pot pune întreg Orientul în flăcări. Revista politică. Ministrul de culte și instrucțiune publică, Dr. Vlassies, a trimis mai in zilele trecute magistratului din Budapesta o adresă nostimă. El intreba, dacă n’ar fi bine, pentru ca elevii din scalele elementare să nu fie prea Îngrămădiți cu studiile, ca limba germană să nu mai fie obiect obligat de învățământ. Ministrul își motivază părerea cu următorele 3 afirmațiuni: 1. Elevii, cari vreau să Învețe limba germană, o pot învăța în scalele medii. 2. In scalele primare sunt prea îngrămădiți cu studiile Dacă ar fi elevii scutiți de limba germană, atunci scalele primare și ar pută împlini mai ușor misiunea lor principală, misiunea națională înțelege totă lumea, numai e trebuință de comentar!... * * * FOSTA Povestire scientifică. Carburul de calciu și acetilenul. — Producția alcoolului artificial. Acetilenul a fost descoperit de Berthelot, care a arătat tote aplicațiunile publice ale acestui gaz. El se pote prepara în mai multe feluri, în general se obține descompunând o materie organică prin căldură. Reacțiunile de laboratoriu neputând da o producțiune industrială de acetilen, se perduse speranța de a utiliza acest gaz așa de bogat în aplicațiuni de tot felul, când întâmplarea se însărcină să resolve problema In 1894 dl L. J. Wilson încercă se prepare calciu încălzind într’un cuptor electric un amestec de calce și de antracit în pulbere, el obținu o masă grea, cu aspect metalic, care nu era calciu. Aruncând acest produs într’un vas cu apă, ce degaiă un gaz care răspândea lui miros infect și ardea cu o flacără funinginosä. Astfel dl Wilson, grație întămplării, găsi mijlocul de a prepara acetilenul în chip economic prin amestecul a două substanțe eftine: var și cărbune. Carburul de calciu astfel preparat, tratat cu apă, dă naștere acetilenului. Acesta fiind principiul, mai multe mijlice au fost preconizate pentru prepararea carburului de calciu. Dl Wilson ia un amestec de 20 părți var și 12 părți cărbune (colț, antracit, grafit, cărbune de lemn) pe care le încălzesce într-un cuptor electric. Aparatul cere o forță de 4—5000 amperi. Cuptorul Wilson are câteva incoveniente: micile cantități de carbur obținute, necontinuitatea producțiunei, impuritatea produsului și în fine imposibilitatea de a supraveghia mersul operațiunei. Cuptorul electric al dlui Moissan înlătură tate inconvenientele semnalate. Costul carburului de calciu, după datele americane ar fi: 1200 livre engleze de cărbune pulverisat...................................12.50 lei 2000 livre engleze de var pulverisat................................... 20.000 180 cai electrici timp de 12 ore............................................. 30.000 lucru........................ 12.50 „ 200 livre engleze carbur de calciu ........................................ 75.00 „ 2000 livre engleze carbur acetilen........................................ 187.00 „ După. dl Lewes însă carburul se pote obține cu preț de 100 de lei tona, acetilenul revenind atunci la 24.40 pentru 100 a. m. c., căci o tonă de carbur dă aprope 4000 m. c., de gaz. Acetilenul (C2Ha) e un gaz transparent cu un miros pătrunzător, amintind pe acela usturoiului. El arde cu o flacără funinginosá și detună cu violență. In presența a două volume de oxigen, cu arama și cu argintul, formeza de asemena amestecături explosibile. Acest gaz e forte primejdios pentru om; el lucreza în același chip ca oxidul de cărbune, asfixiând organismul. O proprietate interesantă a acestui gaz e marea sa proprietate de a lumina; în adevăr, puterea sa luminatore e de 15 ori mai mare ca aceea a gazului de iluminat. D. Lewes propune, pentru iluminatul în mic cu acentilenul un cilindru de oțel conținând 400 gr. de carbur și o cantitate de apă proporțională, un mic bec cu flacăra lată care ar da o lumină de 20 luminări engleze timp de 10 ore cu o consumație de 15 litre de gaz pe oră. O altă aplicațiune a acentilenului este convertirea gazurilor sărace in gazuri bogate remediind slabei puteri de iluminare a gazului ordinar. In fine flacăra acentilenului neavând după d. Lewes, decât o temperatură de 100 °, cu egală putere de luminat el încălzesc cu camerile de șase ori mai puțin decât gazul. Deși nu tote versiunile, cari vin în public despre situația din Macedonia, nu merită credement, totuși nu putem trece cu vederea sei rea, că vaporul „Gagarin“ al societății dunărene a transportat de curând numeroși indivizi îmbrăcați în civil și Înarmați la Lompalanka, de unde s’au dus în Macedonia. Se zice despre ei, că ar fi fost soldați și ofițeri ruseșci. Tot așa s’a început și in 1876 transportul așa numiților voluntari rusesci. Există și o altă versiune, că insurgenții din Macedonia sunt spriginiți de deputații bulgari rusofili și de Evloghie Georgiev, un mare bogătan din Bucuresci, care dispune peste mai multe milione și are o bancă Luminatului cu acetileni-s-a imputa că atacă cuprul și argintul. Remediul e simplu, neîntrebuind induse decât aerul pentu becuri. Pe de altă parte acetilenul e toxic și face cu aerul amestecuri explosibile , ajunge pentru a înlătura aceste incoveniente, a ventila bine sălile luminate cu acetilen și a veghia ca arderea să fie complectă. Avantagiile ce re prezintă însă acest gaz, sunt cu mult mai mari decât inconvenientele. El luminază de 15 ori mai mult decât gazul ordinar, nu costă decât 2 lei 40 suta de m.c., și produce urmând mai puțini vapori de apă și acid carbonic. întrebuințarea sa e indicată pentru luminarea publică și de curând consiliul comunal al Parisului (Bulletin municipal officiel), invită administrația a studia aplicațiunile luminatului cu acetilen. Unul din produsele cele mai interesante ce se pot produce cu furnalul electric este carburul de calciu care descompunându-se în prezența apei, produce acetilenul, gaz cu o putere luminătare forte mare și care în curând se va întrebuința la iluminat. Acetilenul obținut cum dlferăm mai sus, mai póte servi și la producția alcoolului pur și forte ieftin. Tona de carbur de calciu preparată cu forța idraulică revine la 100 lei, și o tonă