Transilvania, 1869 (Anul 2, nr. 1-24)

1869-09-15 / nr. 18

206 — comitetului din 3. Noembre 1868 §. 153 si 8. Dec. 1868 §§. 161 si 162.) IL Conformii condusaloTM adun. gen. dela Gherl’a coprinse in p. XXIII. pos. 3, 4, 5, 7 comitetulu are onore a asterne strălucitei adunari gener, spre deliberare, urmatoriele proiecte, resp. opiniuni. a) Proiectulu, resp. opiniunea comit, in privinti’a tiparirei si edarei cartiloru de instructiune pentru scólele poporali pre spesele asociatiunei, care opinarne se alatura aici sub a.) b) Informatiunea despre venitele si spesele aprosimative ale unei tipografii infiintiande pre sam’a asociatiunei, dinpreuna cu opiniunea comitet, lasata pre starea si impregiurarile actuali ale asociat., aici alaturata sub b.) c) Proiectulu unui regulamentu despre modalitatea folosirei cartiloru aflatorie in bibliotec’a asociat, aici adusu sub c.) d) Proiectulu comit, in privinti’a infiintiarei despartiementeloru cercuali si agentureloru comunali recerute de interesulu latirei activitatiei asociate, alaturatu sub d.) e) Unu proiectil despre bugetulu preliminariu alu asociatiunei pre anulu 1869/70, elaboratu pre bas’a §. 26 din statute, luanduse in consideratiune pre catu numai s’a potutu, si îndreptările date din partea adunarei gen. dela Gherla p. XXI. adusu sub e) (vedi siedinti’a comitet, din 15. Sept. 1868 §§. 104 lit. d), 109, 110, 113, sied. comit, din 8. Iuniu 1869 §. 33, din 6. Iuliu 1869, din 22. si 26. Iuliu a. c.) f) Propunerea comitetului, relativa la facerea pasiloru necesarii din partea adunarei gener., pentru infiintiarea unei catedre de limba si literatura romana la universitatea din Vienn a, alaturata sub f), (siedint. comit, din 3. Aug. 1869 §. 77.) g) Presentarea aloni 4 concurse venite la comitetu, relative la premiulu de 25 fr. destinatu pentru acelia, cari pana la adun. gen. presente, voru dovedi ca au prasitu cehi pusinu 200 altoi prensi (alaturata sub g), (vedi sied, comit, din 3. Aug. a. c. ; unulu din aceste concurse l’amu primitu numai in G. Aug. după amiadi, si adeca in prediu’a pornirei, pentru acea nu s’a potutu presenta in sied. comit. h) Se mai presentéza in fine si raportulu comisiunei esmise prin admn. gen. dela Gherl’a, cu privire la efectuirea proiecteloru făcute in disertatiunea sa de dn. secret, minist. Ladislau Vaida sub h.) Conformu condusului adm. gener. dela Gherla p. XXIV. s’au facutu pasii necesari pentru estradarea manuscripteloru lui Claiiu si Sincai, aflatorie in bibliotec’a episcopesca din Oradea-mare; si in urmarea acestora, venerab. consistoriu episc. din Oradea-mare sub ddto. 21. Ianuariu 1869 Nr. 740/19 binevoindu a respunde, cumca acele manuscripte se voru strapune ecsel. sale dn. metrop. alu Albei-Iulie, spre a esopera tipărirea acelora, după cum va afla mai acomodatu si mai corespundietoriu scopului, comitetulu si-a trenutu de datoria a se adresa in astu obiecții deadreptulu la ecsel. sa dn. metropolitu si alu rugă, ca după cum va afla mai cu cale, se binevoiesca a midiuloci, cu atari manuscripte atata de pretioase, se védia catu mai curendu lumina in interesulu literaturei romane. Ecsel. sa dn. metropolitu alu Albei-Iulie dr. Ioane Vancea prin charthia prea pretiosa din 15. Iuliu Nr. 1203 a. c. avu bunavointi’a a rescrie comitetului, cumca in caus’a opuriloru amentite, pana atunci inca nu primise nemicu dela prea vener. ordinariatu episc. din Oradea-mare, dar totu atunci l’a provocatu, ca se se enuncieze in obiectulu din cestiune. In interesulu sporirei fondului asoc. si conformu insarcinarei primite dela adunarea gen. p. XXVI. n’a lipsitu comitetulu a roga pre vener. Ordinariate romane, ca se binevoiésca a provocă pre parochii resp., ca se indemne pre poponi a conferi de buna voia, catu de catu, din anu in anu, spre crescerea fondului asociatiunei. Si ordinariatele romane cea mai mare parte petrunse de insemnatatea acestui asiediementu natiunale, au si satisfacutu după potentia si impregiurari rogarei comitet. (Siedinti’a comit, din 15. Sept. 1868 §. 118.) III. Pre langa cele premise comitetulu conformu misiunei si datoriei sale, in siedintiele sale lunarie s’a mai ocupatu si cu alte afaceri si cestiuni privitori© la asociatiune, dar de o parte presupunendu, ca lucrările acestui comitetu, suntu degia cunoscute din procesele verbali ale siedintieloru lunarie publicate in totu coprensulu lorii, in fdica „Transilvania,“ de alta parte mai alesu din respectulu crutiarei tempului, mi voiu lua voia a mai amenti aici, numai pre cele mai demne de insemnatu si de consideratiune. Cu multiumire interna are comitetulu onore a aduce la cunosciinti’a strălucitei adunari gen., cumca fatia si cu impregiurarile presente, cam nefavoritorie pentru asoc., totusi s’au aflatu si acum individi zelosi, cari nu s’au indoitu a aduce sacrificiu si oferte pre altabulu acestui edificiu de cultura si prosperare nationale. Aici meriteza a se amenti repausatulu in Domnulu Ioanu Gavrila Vaida de Sposmeze, fostu controlorii la cass’a provine, din Sibiiu, carele inca pre candii era in patuui dureriloru, oferindu in favoarea asoc. 200 fr. in obligațiuni, deveni prin acéstea conformu statuteloru membra fundatoriu alu aceleia pentru totudeuna. Comitetulu din respectulu stimei catra resp. m. fundatoriu ai asociat, si-a trenutu de datoria a da espresiune simtiementeloru sale de durere, pentru trecerea din viatia a dlui I. Gavr. Vaida, trecunduse acea espresiune totuodata la protocolulu comit, cu unu documentu de pra aducere amente, (vedi prot. sied. comit, din 2. Fauni a. c. 1869 §. 10). Asemene dómn’a Salvin’a Tobiasiu din Abrudu oferi in bani gata orasi 200 fr. facunduse si domnia ei membru fundatoriu pentru totudeauna. Apoi dlui