Transilvania, 1871 (Anul 4, nr. 1-24)

1871-09-15 / nr. 18

— 210 — popu Ioana Metianu luanda cuventulu arata, ce nu afla in bugetu neci unu stipendiu menita pentru juristi, de cari avemu inca mare trebuintia, de aceea propune, a se prevedea in bugetulu an. 187/2 doue stipendie pentru juristi, fiendu a se luă sum’a necesaria d’in remuneraţiunea prevediuta in bugetulu comitetului pentru unu cancelistu alu asociatiunei si oblegandu-se juristii stipendiați a lucră in cancelaria aceasta. Dn. dr. Racuciu intreaba, ca nu ar fi bene se se cetesca si votulu minoritatiei, la care respunde negativu dn. Elia Macelariu. Dr. Borcia sprijinesce propunerea dini I. Metianu cu adausulu, că se se decidă numai in principiu crearea a duoe stipendie pentru juristi, era isvorulu d’in care se se forméza acestea, se se erueze la desbaterea speciale. I. V. Rusu e contra delaturarei unui cancelistu alu asociatiunei, de alta parte inse se invoiesce in principiu cu propunerea de a se crea stipendie si pentru juristi. Ios. Puscariu sprijinesce propunerea lui Metianu. In fine modificandu-si I. Metianu propunerea in sensulu cuventeloru dr. Borcia, presidiulu pune la votisare acesta propunere si adunarea o primesce. Dn. Marinii propune cu privire la postulu alu 9-lea d’in bugetu, că stipendistulu asociatiunei menitu de a studiă agricultura si silvicultura afara d’in Transilvania, se se deoblige a studiă numai agronomia si a servi apoi că profesoriu la unu institutu romanu de agricultura infiintiandu in patria. Asupra acestei propuneri se incinge desbaterea, la care iau parte I. Puscariu dechiarandu-se contra dn. presiedinte, care e de părere, că stipendistulu se se ocupe mai antaiu cu agricultura si apoi după absolvirea acesteia si cu silvicultura. I. Codru Dragusianulu propune, că stipendiulu se fia menitu numai pentru silvicultura. Gremoiu si Metianu, sprijinescu propunerea lui Codru Dragusianulu. In fine Macelariu aratandu, ca aceste se tieri de desbatere speciale, propune închiderea desbaterei generali si trecerea la desbaterea speciale, care propunere se primesce din partea adunare! Comissiunea bugetariu propune cu majoritate postulu I., remuneratiune pentru secretariulu I. că redactoriu alu fetei asociatiunei trans. cu 400 k. v. a. La acesta dn. adv. I. Pop’a desfasiura votulu separații alu minorității, că de oarece prin edarea fetei Transilvania, pana acumu nu numai ca nu s’a adusu neci unu venitu fondului, ba d’in contra pre totu anulu deficitu, si apoi de alta parte fei’a cumu se derigeaza de presentu, inca se cetesce prea plujinu si prin urmare nu avemu neci folosii spirituale dela ea, astfeliu propune încetarea fetei „Transilvania“ si stergerea postului de 400 fr., că remuneratiune pentru redactorulu ei, d’in bugetu. Escandu-se o desbatere înfocata asupra acestui punctu, propunerea lui Popa e combătută de I. Romainu, Vis. Romanu si I. Rusu, care sustienu propunerea majoritatiei, d’in motivele, ck asociatiunea nóstre nu este banca de castigu materialu, ci scopulu ei este curatu intelectuale si ck astufeliu nu avemu de a asteptă d’in edarea fetei ceva castigu materiale, si apoi in privintia intelectuala, faima este destula de însemnata si corespundiatoria scopului asociatiunei. losifu Puscariu este pentru votulu minoritatiei. Dr. I. Borcea face in privintia acestei cestiuni propunere, că postulu 1 si 2 d’in bugetu se se contraga intru umilu, staverindu-se numai pentru unu secretariu salariulu anuale de 600 fr. v. a., si acesta secretarii se fia obligatu a redige si fai’a „Transilvania.“ Dr. Nic. Popu sustiene propunerea minoritatiei, pre candu dn. Vis. Romanu si adv. Romanu pledéza pentru sustienerea feiei, propunendu celu d’in urma inchiarea desbaterei asupra acestui obiectu. Dupa ce dn. redactoriu alu Transilvaniei George Baritiu, îsi desfasiura punctele sale de vedere, d’in cari a purcesu la redigerea fetei desu-amintite, aratandu totu-odata greutățile cu cari a trebuitu se se lupte la redactarea fetei, de óarece densulu, nu a primitu sucursulu spirituale alu publicului in acésta privintia, era de alta parte densulu, la primirea redactiunei, si-a oferitu espresu culucrarea sa, numai pre terenulu istoricii, astufeliu au urmatu, ca in faia n’au potutu se apara materii variate, pentru toate clasele publicului, si d’in acestea motive, densulu simtindu greutatea, cu care e împreunată redigerea fetei, mai de multe ori si-a datu demisiunea sa, si era acumu de nou îsi depune înaintea adunarei demisiunea sa de secretariu primariu, propunendu, că spre venitoriu fai’a se se redige in Sibiiu, in sinulu comitetului; si dupa ce mai vorbescu dn. I. Popa pentru propunerea minoritatiei si Codru Dragusianu pentru votulu maioritatiei, face Macelariu propunerea formale, că in privintia votisarei asupra acestui punctu, se se purceda la votisare nominale. Aceasta propunere formale se sprijinesce de dn. redactorii falu „Federatiunei“ Ales. Romanu. In urma acesta I. Popa in numele minoritatiei recede dela propunerea sa, si-si sustiene numai propunerea dn. Borcea. Dupa ce demisionarea dlui Baritiu nu se primesce d’in partea adunarei, dn. presiedinte intreba, déca adunarea voiesce a se pune la votisare propunerea dn. Borcea. înainte de a se trece la acésta, mai vorbescu in acesta cestiune Nie. Densusianu combatendu propunerea dlui Borcea, I. Rusu dechiarandu, ck si de demisiunea de secretariu II., déca se va primi propunerea acesta, si Nic. Stravoiu spriginindu propunerea lui Borcea. In fine dn. Vis. Romanu si Ios. Romanu spriginindu in principiu propunerea lui Borcea, făcu urmatori’a noua propunere: „Positiunile d’in bugetu de cirte 400 fr. v. a. pentru fiacare d’in cei doi secretari ai asociatiunei, se se primeasca cu acela adausu.