Transilvania, 2011 (Anul 117, nr. 1-12)

2011-06-01 / nr. 6-7

lingvistică înseamnă că “aluziile nu mai sunt înţelese corect” şi că momentele şi comediile (în primul rând) ar trebui / ar putea fi însoţite de un comentariu asupra limbii. Teza lui Horia Petru-Petrescu este conectată la aceste tensiuni ale sfârşitului de secol XIX şi începutului de secol XX, ale tranziţiei româneşti. In istoria receptării creaţiei caragialiene, teza de doctorat a lui Horia Petru Petrescu, la Leipzig, despre creaţia lui Ion Luca Caragiale, sub îndrumarea lui Gustav Weigand, acum o sută de ani, constituie un exemplu clasic de tratare unitară a vieţii şi a operei, cronologică şi structurală, a textului literar şi contextului istoric şi social. Creaţia caragialiană viază într-un câmp al tranziţiei. In 1910-1911 Caragiale era, scrie I. Scurtu, “singurul scriitor (român) în viaţă careşi putea citi monografia”. De voie, de nevoie, exegeţii operei lui I.L. Caragiale trebuie să ţină cont de această realitate. In reprezentările noastre Lipsea şi lipscanii ocupă un loc important, dobândit în timp. Valorizarea lui I. L. Caragiale în acest mediu este una naturală şi nu poate decât să ne bucure călare pe două veacuri sau între faliile a două milenii: lipscan, cu diplomă de doctor, Horia Petru-Petrescu şi-a conservat un secol ideile şi aprecierile critice despre I. L. Caragiale. El începe mileniul trei testând piaţa critică şi (re)vizitând caragialienii şi caragialismul - (o) probă - parolă: chipul scriitorului (“...cu lancea ridicată”) pe hârtia de un milion, “ultima emisiune”. Bibliography: 1. Ion Luca Caragiale, Opere / Works, vol. I-IV, I. Proza literară / Literary prose, II. Teatru. Scrieri despre teatru. Versuri / Plays. Writings on theatre. Lines, III. Publicistica / Articles, IV. Corespondenta / Vetters, Ediţie îngrijită şi cronologie de Stancu Ilin, Nicolae Bârna, Constantin Harlav, Prefaţă de Eugen Simion, Editura Academiei Române şi Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2000, 2001, 2002 2. Horia Petru-Petrescu, I. L. Caragiale. Viaţa şi opera / Leben und Werke / I. L. Caragiale. Life and Work, Ediţie de Ioan Derşidan şi Rudolf Windisch, Prefaţă de Ioan Derşidan, Postfaţă de Klaus Bochmann, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004. 3. Publicişti ardeleni către Horia Petra-Petrescu / Transylvanian writers to Horia Petra-Petrescu, vol. I, II, III, de Elena Dunăreanu, Biblioteca “Astra” Sibiu, 1976, 1977,1979. 4. Georgeta Antonescu, Horia Petra-Petrescu, în Dicţionarul scriitorilor români, Dictionary of Romanian writers / III, Mft, coordonare şi revizie ştiinţifică Mircea Zaciu, Marian Papahagi şi Aurel Sasu, Bucureşti, Editura Albatros, 2001, pp. 689- 691. 5. Mircea Popa, Un prieten transilvănean al lui Caragiale: Horia Petra-Petrescu / A Transylvanian friend of Caragiale's: Horia Petra-Petrescu, în Adevărul literar și artistic, an XI (2002), nr. 610, 26 martie, p. 13. 6. Serban Cioculesagov/ lui I. L Caragiale. Caragialiana / The life of I. L. Caragiale. Caragialiana, București, Editura Eminescu, 1977. 7. Stefan Cazimir, Caragiale recidivus, București, Editura Pentru Literatura Naţională, 2002. 8. Alexandru George, Caragiale. Glosse. Dispute. Analize / Caragiale. Notes. Disputations. Analyses, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 1996. 9. Mircea Tomuş, Opera lui I. L Caragiale /The work of I. L. Caragiale, Bucureşti, Editura Minerva, 1977. 10. Ion Vartic, Clanul Caragiale / The Caragiale clan, Cluj- Napoca, Editura Apostrof, 2002. 11. I. Constantinescu, Caragiale şi începuturile teatrului european modern / Caragiale and the beginnings of modern European theatre, Bucureşti, Editura Minerva, 1974. 12. Florin Manolescu, Caragiale şi Caragiale. Jocuri cu mai multe strategii / Caragiale and Caragiale. Games with multiple strategies, Bucureşti, Editura Cartea Românească, 1983. 13. Georgeta Ene, Caragiale la Berlin / Caragiale in Berlin, Bucureşti, Editura Edinter, 1992. 14. Cornel Ungureanu, Geografie literară / Literary geography, Timişoara, Editura Universităţii de Vest, 2003. 15. Marta Petreu, Filosofia lui Caragiale / Caragiale’s philosophy, Bucureşti, Editura Albatros, 2003. 16. Gheorghe Glodeanu, Poetica misterului în opera lui Mateiu I. Caragiale / The poetics of mystery in the work of Mateiu I. Caragiale, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2003. 17. Eugen Simion, Prefaţă la ediţia Eminescu / Preface at Eminescu’s edition, Opere / Works, vol. VI, Bucureşti, Editura Academiei Române şi Univers Enciclopedic, 2003. 18. Irina Gregori, Studii literare / Literary studies, cap. Eminescu la Berlin /Eminescu in Berlin , Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2002. 19. Klaus Heitmann, Oglinzi paralele. Studii de imagologie româno-germană / Parallel mirrors. Studies of Romanian-German imagology, Traducere şi postfaţă de Florin Manolescu, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 1996. 20. C. Rădulescu- Motru, Timp şi destin / Time and destiny, Bucureşti, Fundaţia pentru Literatură şi Artă „Regele Carol II, 1940. 21. loan Dersidan, Clasicii junimişti şi învăţământul / The classics from junimea and education, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, Colecţia Akademos, 2000. 22. loan Dersidan, Nordul caragialian / Caragiale’s North, Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic, 2003. 23. loan Dersidan, Catilinari şi temperatori. Eminescu şi Caragiale / Catilinaries and temperators. Eminescu and Caragiale, Cluj Napoca, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2010. 24. loan Dersidan, Mateiu I. Caragiale - carnavalescul şi liturgicul operei / Mateiu I. Caragiale - the work’s carnivalesque and liturgic, București, Editura Minerva, 1997. 15.