Tribuna, 1928 -1929 (Anul 1, nr. 1-45)

1928-06-10 / nr. 10

Preţul unui exemplar Lei 3*— Duminecă, 10 Iunie 1928 An. I. Nr. 10 REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA SIBIU Str. PINTENULUI Nr. 23. DIRECTOR: Nicolae C. Droc ANUNŢURI DUPĂ ÎNVOIALA Ziar National Independent Bine aţi venit! Cetăţenii judeţului şi oraşului Sibiu vă primeşte cu toată dragostea frăţească şi cu respectul ce vi se cuvine. Sosirea Excelenţei Voastre a fost de mult aşteptată de populaţia nedreptăţită cu aplicarea legii reformei agrare, care ştiţi bine, că a făcut milionari din samsarii Comitetului agrar, iar invalizii, voluntarii şi văduvele de răsboi — în multe cazuri — au rămas fără pământ, cerşetori la colţul străzii! Cazul fraţilor Schebesch din Sibiu e destul de elocvent, cei doi invalizi, fără picioare, din Răşinari la fel, loturi de case au primit mulţi din aceia, cari au palate, iar lotul obţinut de la reforma agrară l-au vândut pe preţ de speculă. Consilierul agricol N. Iancu şi-a făcut de cap, a sfidat legea şi îndreptăţiţii, şi-a închipuit că Sibiul e într’o colonie africană. Cereţi Parchetului dos. Nr. 184/926 şi chemaţi pe furnizorul Schenn din Turnişor şi vă veţi convinge: chemaţi pichetul C. F.R.,şi epitropii bisericii ortodoxe din Tâlmaciu şi veţi vedea cum sa aplicat legea agrară! Cercetaţi cum s’a muncit rezerva de stat „Bruckenthal“ din Sibiu, cereţi dosarul de la Parchet şi veţi vedea cum a operat Consilierul Iancu! Nu mai înşirăm că ar fi prea mult! Populaţia vă aşteaptă cu toată dragostea, ca pe adevăratul salvator! Poporul ştie că veniţi să-i ascultaţi durerile, vi le va spune cu încredere,iar Excelenţa Voastră dacă îi va face dreptate va binemerita dela Patrie! Subalternii din Sibiu v’au minţit întotdeauna, fostul insp. veterinar Schoppelt, azi e sub acuza Parchetului pentru hoţii, insp. Iancu, a furat ca’n codru, l-am demascat de mult, dar tace, că ştie că-i vinovat! Întrebaţi pe dl. Consilier de Curte, Iliescu, cu cine a votat Iancu şi veţi vedea perversitatea acestui detracat! Faceţi dreptate, domnule Ministru, că numai aşa veţi putea dovedi că partidul liberal vrea să muncească şi să ducă ţara spre progres, iar nu de râpă, cum afirmă duşmanii. Suntem convinşi că vreţi dreptate şi binele ţării şi vă urăm: „Fiţi bine venit în Sibiul ahtiat după dreptate“. Tribuna" Abuzurile Consiliului Municipal! Consiliul Municipal al oropsitului şi uitatului de Dumnezeu Sibiu, îşi face de cap! După ce a ridicat preţul apei cu 50% pentru populaţia săracă, protejând industriile alimentare, cum e „Lica“ şi altele, cam pe spinarea proştilor şi favorizaţi de lipsa de organizare şi solidaritate a românilor a ajuns miliardari, acelaş Consiliu a mai comis un nou abuz, din care se vede clar că interesele oraşului sunt păgubite! In anul 1894 Primăria oraşului dă o concesiune dlui Ludovic Michelis din Sibiu, să clădească o vilă pe teritorul oraşului in muntele „Şanta“ cu condiţia ca după 30 de ani această vilă să devină proprietatea oraşului. Au trecut 33 de ani, dar vila încă n’a fost predată oraşului, ceva mai mult, delegaţia permanentă prin hotărârea Nr. 12119/1927 aprobă, fără nici un motiv, încă o prelungire de 10 ani! Această hotărâre a delegaţiei permanente s'a dat în anul 1927, iar Consiliul Municipal, în urma propunerii dlui Dr. I. Muţiu, în şedinţa din 14 Mai a. c. a aprobat hotărârea delegaţiei permanente ! Bravo, domnilor consilieri! Felicitările noastre! Consiliului comunal din Merghindeal, dacă ar fi dat o asemenea hotărâre, i s’ar putea erta, căci sunt simplii ţărani, dar gospodarii Sibiului, membrii delegaţiei permanente, sunt toţi doctori în drept şi nu li se pot acorda circumstanţe atenuante! Oraşul, de drept e stăpânul acelei vile, în care s’ar fi putut găzdui peste vară câţiva funcţionari ai Statului, sau Primăria ar fi putut-o vinde la licitaţie, dar nu să comită un asemenea abuz în paguba oraşului! Domnii consilieri pot face cadouri şi hatâruri oricui, din averea personală, dar nu din averea publică! Când au cerşit voturile cetăţenilor promiteau că vor apăra interesele comunei, iar acum ne dau dovada oblăduirei părinteşti, care ne duce de râpă! Din partea mea promit domnilor consilieri, că această hotărâre va fi anulată de Ministeru de Interne! N. C. Diac. Stabilizarea. Guvernul intenţionează a stabiliza leul cât mai curând posibil. Stabilizarea valutei — atât de mult depreciată după război, din cauza inflaţiei monetare — a dat rezultate excelente. Stabilizarea leului însă, nu se va putea face fără un împrumut pe pieţele străine. Acest împrumut se va încheia în câteva zile — cel puţin aşa se afirmă în cercurile guvernamentale. — Chestiunea cea mai grea este la ce curs se va face stabilizarea? Aceasta e singura întrebare la care nimeni nu poate da un răspuns precis. Fiecare categorie de cetăţeni are dorinţa sa, conform intereselor personale. — Dacă stabilizarea se va face la cursul zilei, pătura ţărănească n’ar avea pierderi, căci în ultimii ani preţul produselor ţărăneşti sau fixat aproape în întreaga lume. La noi a fost un mare neajuns taxele vamale, pe cari însă guvernul le-a redus aproape la nimic, căutând a da prin aceasta o extindere şi un avânt exportului, care în primul rând avantajează pătura producătoare, adecă ţărănimea. Taxele de export la leiţinul fasonat şi nefasonat au fost complectamente şterse. Dacă stabilizarea se va face mai sus decât cursul zilei, ar fi avantajaţi unii comercianţi, cari mai au datorii în străinătate, în valută forte însă în urma moratoriilor acordate în ultimii ani, aceste datorii ale marilor comercianţi aproape s’au lichidat. Cele mai mari datorii în străinătate însă le are statul. Pentru plata acelor miliarde, interesul statului ar fi, să facă stabilizarea la un curs mai ridicat decât cursul zilei. în cazul că stabilizarea s’ar face sub cursul zilei, ar fi avantajate industriile, căci mărfurile străine n’ar mai putea concura cu produsele indigene. In tot cazul, situaţia guvernului e destul de grea, având să aleagă între aceste mari categorii de cetăţeni deoparte şi interesele statului de altă parte. Sigur e, că stabilizarea se va face în curând, după care vom întră într-o nouă fază economică de siguranţă şi progres. N. C. D. Nereguli la Primăria Sighişoara. La Primăria oraşului Sighişoara a avut loc zilele acestea o anchetă administrativă făcută de un insp. general administrativ trimis anume din Ministerul de Interne. Inspecţia s-a făcut în mod inopinat. După cât suntem informaţi , deşi ancheta se face cu multă discreţiune, dl. inspector s’a oprit asupra faptului că la Uzina electrică de acolo s’a construit un dig de 7 milioane, sub guvernarea trecută, fără respectarea legii contabilităţii. Materialele necesare au fost cumpărate prin „bună învoială“, de unde le-a convenit edililor Primăriei. Cercetarea e încă în curs. Inspectorul gen, după cercetare a plecat la Bucureşti, pentru a pune în curent cu mersul cercetărilor pe dl. I. G. Duca, ministru de Interne. Tot la Primăria Sighişoara s’a făcut o nouă învârteală cu averea publică. O pădure a oraşului a fost înstrăinată tot prin „bună învoială“ faimosului Tischler. Credem că dl. insp. general Al. N. Ştefănescu va descoperi şi această afacere şi va lua măsuri pentru salvarea averii publice, — cât mai este timp — căci pădurea e tăiată, dar lemnele încă nu s’au transportat.