Tribuna Sibiului, octombrie 1975 (Anul 27, nr. 5834-5838)

1975-10-02 / nr. 5834

Pagina 2 Tribuna Sibiului Anul XXVII, nr. 5834 SMSSUil MULTE || ^ Llevii, artizati de frumos şi util! Librăria cu autoservire şi fără . . . casier, iniţiativă inedită materializată la Şc. gen nr. 4 din Sibiu şi-a cîştigat, pe merit, unanime aprecieri. Tot aici a fost semnat „certificatul de naştere" al unei noi iniţiative: constituirea cercului „Mîinile harnice" în cadrul căruia elevii, avînd sădit în suflet cultul pentru muncă, plămădesc cu talent şi folos diferite obiecte pe care şi le fac reciproc cadou. Un sincer bravo micuţilor meşteri pionieri şi inimoşilor dascăli! # Pe frizerieine-i tunde? Întrebarea, deloc tendenţioasă, mi-o adresa deunăzi un cunoscut, îngrijorat de înmulţirea frizerilor . . . pletoşi, netunşi de luni de zile. Cum, în fond, tot de etică profesională e vorba, nu credeţi, tovarăşi cooperatori, că scurtarea părului e legată nemijlocit de . . . creşterea prestigiului dv.? • O recepţie costisitoare! „Întreprinzător“ nevoie mare, Vasile Opriţa din Mediaş (str. Petru Groza nr. 2) a sustras materiale de construcţie în valoare de 19 375 lei de pe şantierul unde fusese angajat, folosindu-le la construcţia casei proprii. Cind şi-a terminat-o a urmat, firesc, „recepţia“ şi, tot atunci, schimbarea domiciliului pentru 2 ani şi 10 luni. • Ştiaţi că . .. pentru neplata abonamentului pe lunile iulie, august şi septembrie, începînd cu 16 septembrie a.c., Spitalul din oraşul Copşa Mică este izolat, cel puţin telefonic, de restul lumii? • Unde duce băutura! După o „conversaţie“ prea lungă cu paharul Crăciun Ciurar din Alămar şi Luca Grancea din Slimnic n-au mai avut loc unul de celălalt în Autogara din Sibiu. S-au luat la bătaie, s-au „complimentat“ reeiproc, motiv pentru care instanţa le-a oferit fiecăruia o lună timp de meditaţie. • Everestul cucerit a 10-a oară! După cinci expediţii anterioare eşuate, cel mai înalt vîrf din lume (8 348 m) a fost escaladat pentru prima oară pe versanta lui sud-vestică de doi alpinişti englezi. Este pentru a 10-a oară cînd omul păşeşte pe „acoperişul lumii"! • N-aţi pierdut o ... autobasculantă? De două săptămîni, în Sibiu, pe str. Moscova, in dreptul imobilului cu nr. 47, „odihneşte“ autobasculanta nr. 32-B-3417, încăpută pe mina copiilor, nu ştim pe unde va scoate cămaşa cel care o are pe inventar . . . • Urbanizarea în anul 2 000. Ultimele studii în materie de urbanizare i-au condus pe demografi la concluzia că, pînă în anul 2000, populaţia gobului va creşte cu 3,5 miliarde, iar numărul oraşelor cu peste 1 milion de locuitori, care în prezent depăşeşte 300, va ajunge la cca. 3 000. Necesarul locuinţelor noi pentru plusul de populaţie se va ridica la 600—700 de milioane. * Consecinţele nesăbuinţei! Circulînd cu viteză excesivă pe raza com. Orlat, Vasile Benţea, şofer pe o autobasculantă a întreprinderii de industrie locală Sibiu, a pierdut la o curbă controlul volanului, intrind într-un stîlp. Maşina a luat foc, iar pasagerul Ioan Berbescu din Gura Rîului a fost grav accidentat. Părăsind locul accidentului, imprudentul şofer şi a agravat şi mai mult situaţia. mircea crivăţ Colţul epigramistului Mulţumim tuturor celor (mulţi) care se interesează de această rubrică. Este, însă, timpul să facem o precizare: prin intermediul epigramelor publicate dorim să abordăm cu prioriate aspecte ale vieţii sociale din judeţul nostru. Atenţie, deci, la tematică! „Cibinium" muzical 1975 Muzica? E desfătare Pentru cine vrea să ştie Dacă intr-un „strop“ de eintec Creşte-un „fir“ de poezie. N. GASTONE (Apropo de podul ce leagă cazangeria întreprinderii „Independenţa“ de întreprinderea „Libertatea“) Ce-a greşit sărmanul pod? Căci in loc să mi-i repare l-au trimis pe „specialiști“ Să-i blocheze eu ... grătare. F. NIȚA Mîinile măiestre ale gravorilor în sticlă S-au iniţiat în ultimii ani, acţiuni educative mai ales pentru tinereţe penetrante, cu mare putere emulativă, printre care se numără şi aceea frumos numită MTINI MĂIESTRE. S-a desfăşurat recent (în 27 şi 28 sept. curent) o competiţie de acest fel a gravorilor în sticlă — competiţie ajunsă în faza finală (pe ramură) ţinută la întreprinderea Vitrometan Mediaş. S-au strîns, aici, tineri şi tinere din multe întreprinderi de profil din ţară (Turda, Tomeşti, Bucureşti, Prahova, Dorohoi, Bistriţa) pentru a se întrece în pricepere, pentru a se cunoaşte şi a-şi împărtăşi din tainele acestei meserii ce stă pe picior de egalitate cu arta. Atît probele teoretice, cit mai ales cele practice au demonstrat înaltele calităţii cunoştinţe şi aptitudini ale participanţilor — în mod indirect şi pe cele ale colectivelor de muncă din care fac parte. Trebuie subliniată aici o altă latură a concursului — cuprinsă şi în regulament: „această acţiune nu este — după cum ne spune ing. Emilian Bărbat, directorul întreprinderii „Vitrometan“ — o simplă competiţie desfăşurată în mai multe faze, ci o permanenţă care vizează îndeplinirea sarcinilor de producţie (cantitate şi calitate) disciplină în muncă etc. — condiţii cerute a fi îndeplinite de concurenţi“. Lucru esenţial, credem, pentru educaţia profesională a tineretului. La concurs au participat 43 de concurenţi împărţiţi în patru grupe. Din cele 15 premii acordate, medieşenii au obţinut patru: un loc I — Emeric Şimon, două locuri III — Ioan Bonţida şi Maria Ioniţa, un loc IV — Ana Bisheriu. TRAIAN SUCIU Emeric Şimon - ciştigătorul unui loc I „Romelite S. A.” Sibiu Zilele trecute s-a anunţat oficial constituirea Societăţii mixte pe acţiuni „Romelite S.A.“ cu sediul la Sibiu, prin convenţia încheiată între Centrala industrială de utilaj energetic, metalurgic şi maşini de ridicat Bucureşti şi firma austriacă Franz Kohmaier. Obiectivul principal al societăţii este realizarea unei fabrici pentru producţia de lanţuri articulate de precizie şi elemente de transmisie, în scopul trecerii la fabricarea de lanţuri cu role, lanţuri transportoare şi lanţuri pentru utilaj agricol, inclusiv lanţuri de distribuţie auto. Societatea va funcţiona 20 de ani, cu un capital iniţial de 120 milioane şilingi austrieci, aportul asociatului român fiind de 51 la sută, iar al celui austriac de 49 la sută. Zilele Editurii „Dacia" Centrul de librării Sibiu, împreună cu Editura „Dacia» Cluj- Napoca organizează, vineri, 3 octombrie, ora 17,30 în sala Studio a Casei de cultură a sindicatelor din Sibiu prezentarea cărţilor „Opinia publică asupra dictatului de la Viena“, de Olimpiu Matichescu, „Reportaje despre reportaje“, de Alexandru Stark, „De la Oceanul Atlantic la Oceanul Indian“, de Nicolae Coman, „Săptămîni de dragoste“, de Vasile Sălăjan, „Antologie de poezie română contemporană în limba germană“, de Alexandru Căprariu, „Rime“, de Michelangelo, traducerea Eta Boeriu, şi „Privitor ca la teatru“ de Ion Cocora. De asemenea, sîmbătă 4 octombrie, ora 17, în sala Casei armatei din Sibiu va avea loc prezentarea cărţii Radio „Donau“ nu mai transmite. Un nou serviciu de pedichiură • De sîmbătă 27 septembrie a.c. în cadrul complexului de deservire din cartierul sibian Terezian cooperativa „Igiena» a pus la dispoziţia cetăţenilor un serviciu de pedichiură care se adaugă celor existente in complexele din Hipodrom II, Lazaret şi str. Ştefan cel Mare. • De curînd, E.G.C.L. Sibiu a fost dotată cu o maşină specială pentru curăţat canale, tip WOMA. Cu acest utilaj de mare randament va spori considerabil eficienţa lucrărilor de curăţire a reţelelor de canalizare. Tot în dotarea E.G.C.L. a intrat şi o maşină pentru dezinfecţia rampei de gunoi a oraşului. iMmmjh In oraşul Ocna Sibiului se află în fază avansată de execuţie lucrările la un rezervor de acumulare a apei, cu o capacitate de 1 500 m.c. Finalizarea obiectivului este prevăzută pentru acest an. Turneul circului „Central” Intre 8—12 octombrie, Circul Central din Bucureşti prezintă la Sibiu cîte două spectacole — orele 16 şi 19:30, sub genericul „Vine circul . . . pleacă circul“. Spectacolele — o selecţie din succesele circului românesc în turnee peste hotare — includ remarcabile evoluţii aeriene, dresuri de cimpanzei, elefanţi şi lei, un meci de fotbal susţinut de ... vedete canine etc. Universitatea populară Mediaş anunţă deschiderea festivă a anului universitar 1975/ 1976 în ziua de 4 octombrie, ora 17 la Casa de cultură a sindicatelor, cu tema: „Expediţia română trans-africană". Expunere cu proiecţii susţinută de prof. univ. Nicolae Coman din Cluj, membru al expediției. Secvenţe edilitare • Veritabil şantier edilitar la Agnita. Astfel, este aproape terminată reasfaltarea străzii Mihai Viteazul, iar pe strada Dealului se face canalizarea pluvială. Pe străzile Gării, Spitalului, Floreasca, Muncitorilor şi Crişan se amenajează trotuare noi. De menţionat faptul că la aceste lucrări participă un mare număr de locuitori ai oraşului. • Se lucrează la extinderea reţelei telefonice pe străzile Cloşca, Gării şi M- Viteazul. în acest fel, pînă la 1 octombrie a.c., încă 50 de posturi telefonice vor fi conectate la centrala oraşului (L. Jiman). in folosul creşterii productivităţii şi calităţii muncii în construcţii Un dialog rodol între producător şi beneficiar Sibiul a găzduit zilele trecute un dialog între constructori (din judeţele Braşov, Alba, Hunedoara, Vîlcea, Sibiu) şi principalul producător de utilaje, maşini şi scule pentru acest sector de activitate, întreprinderea „6 Martie“ din Timişoara. Schimbul de opinii a reliefat marile posibilităţi pe care colectivul de muncă timişorean le are spre a contribui la creşterea productivităţii şi calităţii muncii. S-au expus şi proiectat detalii de maşini, utilaje, dispozitive şi scule pentru mecanizarea tencuirii, maşini şi utilaje pentru betoane de la preparare pînă la compactare, troliu electric de 150, 250 şi 500 kgf, platforme telescopice universale, dispozitive de siguranţă pentru lucrul la înălţime etc. într-un cuvînt, s-au „afişat“ şi analizat toate programele privind mecanizarea lucrărilor din construcţii. După cum ne informează ing. Iosif Pitzer, directorul întreprinderii timişorene, unităţile de construcţii din Sibiu au fost întotdeauna receptive la nou, „fapt ce a prilejuit realizarea unei colaborări bune de substanţe“. Recent, bunăoară, urmare a introducerii pe şantierele sibiene a vibratorului cu motor înglobat, cu frecvenţa de 200 Hz, s-a îmbunătăţit considerabil calitatea betoanelor, a crescut fiabilitatea şi durata de funcţionare a utilajelor. (V. B.). • Ioan Dodoc — Sibiu. La încetarea raporturilor de muncă unitatea este obligată , conform art. 137 din Codul muncii să elibereze persoanelor încadrate în muncă, carnetul de muncă, completat cu toate datele la zi. • Sanda Grigoriu — Sibiu. Sporurile prevăzute de art. 196 din Legea 57/1974 se includ în calculul indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă din cauză de boală şi accident, precum şi cele pentru concediul prenatal şi postnatal. In acest sens s-a pronunţat şi Ministerul Muncii cu avizul nr. 95.350/ 16.09.1975, Teodor Pruş — Blăjel. Potrivit Decretului 244/1974, la data de 1.03.1974 s-a aplicat majorarea retribuţiei „mecanicilor agricoli“, iar la restul personalului din S.M.A. s-a aplicat de la 1.09.1975. • Alexandru Păun — Dorohoi. Cele semnalate de dv. sunt încălcări categorice în aplicarea Legii nr. 26/1967, deoarece concediul de odihnă se acordă numai persoanelor cărora li se cuvine. Aşteptăm să ne arătaţi concret cazurile respective spre a se lua măsuri în consecinţă. • Rodica Suciu — Sibiu. Răspuns la întrebarea dv. găsiţi în ziarul nostru din 25.09.1975 (cazul I. Negrilă). Indemnizaţia de concediu acordată pentru perioada nelucrată se restituie numai în cazurile limitativ prevăzute în art. 11 din Legea 26/1967. • C. Mihai — Mediaş. Art. 26 din Legea 5/1973 prevede că locatarii principali au dreptul să facă schimb de locuinţă, cu aprobarea unităţilor socialiste prevăzute de art. 1. Pentru clarificara cazului dv., competent este Corni juridice tetul executiv al Consiliului popular al municipiului Mediaş. # Maria Greceanu — Copşa Mică. Potrivit art. 147 din Codul muncii, persoanele încadrate în muncă, vor fi repartizate la alte munci, decît cele care le revin potrivit încadrării lor, pe baza recomandării medicale, în perioada în care se află sub tratament medical, fără ca prin aceasta să le scadă retribuția, pe o perioadă de pînă la 3 luni în cursul unui an calendaristic. # Ioan Haneş — Cisnădie. Conform prevederilor art. 29 din H.C.M. nr. 252/967, se consideră vechime în muncă și timpul cît o persoană încadrată se află în incapacitate temporară de muncă sau după desfacerea contractului de muncă, dacă în perioada respectivă primește ajutoare materiale prin asigurările sociale de stat. Cu OTTO POPESCU, directorul O.J.C.V.L. Sibiu, despre: Construirea şi cumpărarea de locuinţe — Tovarăşe director, numeroşi cetăţeni se interesează cit durează „formalităţile“ şi ce condiţii se cer pentru a-şi putea cumpăra apartamentul în care locuiesc? — Locatarii care deţin contract de închiriere apartamente în blocurile proprietate de stat pot cumpăra aceste apartamente în condiţiile stabilite prin Legea nr. 4/1973, H.C.M. nr. 880/1973, modificat prin H.C.M. nr. 756/1974. Cei care îndeplinesc condiţiile legale beneficiază de sprijin din partea statului prin acordarea de credit (împrumut) atît pentru avans cît şi pentru diferenţa de preţ pînă la valoarea integrală a locuinţei. De la depunerea cererii pînă la afişarea preţului de vînzare, nu trec mai mult de trei săptămîni. — Cîte apartamente au fost cumpărate pînă în prezent? — 464 apartamente, acest număr incluzînd şi apartamentele vîndute din fondul locativ vechi. In perioada următoare numărul celor care solicită cumpărarea apartamentelor din blocurile noi va fi mult mai mare întrucit cetăţenii s-au convins că acestea oferă condiţii optime de locuit (amplasament în zone deja sistematizate, dotări auxiliare etc.). Am calculat preţul informativ de vînzare la cca. 1 000 apartamente din cartierele Gh. Gheorghiu-Dej şi Hipodrom I, iar listele se află la Consiliul popular şi la O.J.C.V.L. — In altă ordine de idei, „cum merge*« construcţia de locuinţe proprietate personală? — Pină la sfîrşitul trim. IlI al acestui an au fost date in folosinţă 850 apartamente, urmînd ca pînă la 31 decembrie să mai fie recepţionate aproximativ 500. Cu excepţia a 424 apartamente din Mediaş, toate documentaţiile tehnice din planul pe 1975 au fost elaborate şi predate constructorului. — Ce probleme mai ridică acţiunea de contractare a apartamentelor cu populaţia? — Problemele se referă la faptul că întreprinderile şi instituţiile nu sprijină în toate cazurile această acţiune. De multe ori cetăţenii nu sunt înştiinţaţi la locul de muncă să se prezinte la O.J.C.V.L. cu actele necesare. Folosesc acest prilej pentru a solicita încă o dată sprijinul întreprinderilor, în sensul promptitudinii în rezolvarea sarcinilor ce le revin pe această linie. D. IONAŞCU Colegiul de redacţie: VICTOR DOMŞA (redactor şef), IOAN NISTOR (secretar general de redacţie), EMIL DAVID, IOAN DOBRA, ALEXANDRU GRAD. Redacţia şi administraţia: Sibiu, B-dul Victoriei 11, (intrarea prin strada Justiţiei). Telefon: 1 28 10, 1 31 83. Tiparul: întreprinderea poligrafică Sibiu, Șos. Alba lulia, nr. 40. (40064))