Tribuna Sibiului, septembrie 1976 (Anul 28, nr. 5947-5972)

1976-09-01 / nr. 5947

Pag. 2 ■ Excursie documentară! învăţătorii Adrian Simion din Sibiu şi Vasile Costel din Turnu Roşu au efectuat, între 20 şi 23 august a.c., o excursie documentară. Cu această ocazie, inimoşii dascăli au cules floră acvatică pe care abia aşteaptă să o arate micuţilor pionieri îndrăgostiţi de natură. Interesant de ştiut este şi faptul că de la Turnu Roşu pînă la Călimăneşti, cei doi excursionişti au folosit exclusiv . .. pluta şi Oltul, evident. ■ O clipă de neatenţie! Descins in Mediaş pentru cîteva ore, pensionarul Gheorghe Duca din Blăjel şi-a prelungit mult mai mult şederea. Angajat în traversarea unei străzi fără să se asigure, Gh. D. a fost surprins şi accidentat (fractura piciorului drept) de o motocicletă. In mijlocul şoselei orice neatenţie costă scump! ■Tratamente cu... dureri de cap! Dorind să scape de sarcină, Zoiţa Ţepeluş din Cisnădie şi-a prescris singură „tratamentul“. Internată în stare gravă la maternitate, „moaşa“ de ocazie a fost salvată abia după intervenţia medicilor. Scăpată dintr-o belea, a intrat în alta. ■ Statistică! O recentă acţiune a lucrătorilor serviciului circulaţie din cadrul Miliţiei municipiului Mediaş a depistat — în numai 3 ore! — 26 de contravenienţi la regulile de circulaţie (valoarea amenzilor 1 235 lei). Costisitor şi periculos, nu credeţi? ■ Afumătoare de vecinătate! Andrei Solomon din Sibiu (str. Decebal nr. 31) ne sesizează faptul că vecinul său, Gheorghe Răulea, şi-a amenajat în propria-i curte un cuptor pentru ars cărămidă, fumul emanat de acesta înveninîndu-le de prea multă vreme existenţa. Întrucit există, totodată, şi pericolul producerii unor incendii, aşteptăm intervenţia urgentă a pompierilor.« Să rîzi, să plîngi! La Intersecţia străzii Strungului cu Maşiniştilor din Sibiu, pe uşa zăvorită (de vreo trei luni!) a centrului I.C.V.A. existent unei, citim următorul anunţ! „Magazinul închis fiindcă este bolnavă“!?! După o astfel de... descoperire nu-ţi rămîne decit să consulţi un psihiatru ... m Fără ocupaţie şi__ totuşi! Intr-una din nopţile trecute, un Fiat 850 se prelingea pe str. Turnului din Sibiu, condus cu desăvîrşită „discreţie“ Rugat de o patrulă a miliţiei să prezinte actele la control, Cristof Domokoş din Lupeni (fără ocupaţie) a căzut — la volan fiind — într-o desăvîrşită muţenie. Nici n-ar fi avut ce să spună, de vreme ce maşina o furase dintr-o parcare din Hipodrom. ■ Difuzare nedifuzată! Dialog consumat sîmbătă, 28.VIII, la Oficiul P.T.T. Tălmaciu. „— Un ziar „Tribuna“, vă rog!“ „— N-avem. Dacă veneaţi ieri vă serveam. Am avut 40 de bucăţi în plus. Cele 8 ziare pe care le comand zilnic pentru vînzarea liberă se trec foarte repede. Astăzi stăm prost, deoarece in sacul destinat Tălmaciului am constatat un minus de 47 ziare!?“Neavînd nici un motiv să ne îndoim de sinceritatea lui Gh. Coşa, şeful oficiului amintit, i-am ... difuzat, fără retuşuri, opinia). ■ Brăţara ... slăbiciunilor! In urmă cu trei săptămîni, Mihai Hintz din Apoldu de Sus nr. 287 şi-a cumpărat o brăţară metalică de la magazinul „Bijuteria“ din Sibiu. După numai 4 zile aceasta s-a defectat, nemaiputînd fi reparată. A cumpărat o a doua brăţară, dar după 11 zile deznodămintul a fost acelaşi (suma cheltuită totalizînd 105 lei). Fiind vorba de un material din import — se întreabă M. H. — cum s-a verificat în momentul recepţiei? SORIN CRIVĂŢ TRIBUNA SIBIULUI Anul XXVIII, nr. 5947 Ion Tudose, unul din cei mai buni şlefuitori de sticlă din întreprinderea Sticla Avrig Foto: HORST BUCHFELNER INFORMAŢII INFORMAŢII • INFORMATI __H Biletele pentru primul Cenaclu judeţean al tineretului au fost puse în vînzare la Casa de cultură a tineretului Sibiu şi agenţia de bilete a Teatrului de stat Sibiu. ■ In ciclul „Coordonată ale progresului tehnic“, azi, ora 17:31, la Casa tehnicii organizată în cadrul Casei de cultură a sindicatelor Sibiu, are loc o consfătuire vizînd „Procedeele moderne în prelucrarea metalelor". Participă cadre tehnice, specialişti din ramura construcţiilor de maşini. ■ La întreprinderea „Flamura roşie“, Casa de cultură a sindicatelor prezintă azi, ora 15,30 expunerea „Principiile trecerii la societatea comunistă". Acţiunea are loc în cadrul ciclului „Programul partidului, programul întregului popor“. Concurs profesional Clubul „Femina“ de la căminul de nefamilişti al întreprinderii de mănuşi şi ciorapi Agnita a găzduit recent o manifestare inedită. In organizarea Comitetului sindicatului şi a Comitetului U.T.C. s-a desfăşurat faza pe întreprindere a concursului profesional „Mîini măiestre“. La faza de masă au participat aproape 800 de tineri. Concursul (probe teoretice şi practice) a fost cîştigat de tînăra tricoteră Elena Dărîngă, urmată de Dorina Colţea şi Eugenia Neveş. Cîştigătoarea va reprezenta întreprinderea la faza finală, pe centrală. LUCIAN JIMAN Pe teme juridice ■ Gh. Lăpuşan — Sibiu. Potrivit art. 12 pct. 3 din Legea 26/967 programarea concediilor de odihnă se face la sfirşitul anului, pentru anul următor, de către conducerea unităţii, de acord cu organul sindical din unitate. Ordinea concediilor va fi stabilită eşalonat în tot cursul anului, ţinîndu-se seama de interesele bunei desfăşurări a activităţii şi de interesele persoanelor respective. Menţionăm că dreptul la concediul de odihnă nu poate fi obiectul unei tranzacţii, renunţări sau limitări, conducerea unităţilor avînd obligaţia să ia toate măsurile pentru ca acesta să se efectueze în fiecare an calendaristic. ■ Pavel Suciu — Copşa Mică. Art. 66 din Legea 57/974 prevede că sporul pentru vechime se acordă pe tranşa de vechime neîntreruptă în aceeaşi unitate în cote din retribuţia tarifară, astfel: între 5—10 ani, 3 la sută; între 10—15 ani, 5 la sută; între 15—20 ani, 7 la sută; peste 20 de ani, 10 la sută. Acesta se calculează în ani împliniţi şi se plăteşte cu începere de la data de întîi a lunii următoare aceleia in care s-a năsut dreptul. In cazul în care dreptul se naşte la la lunii, se plăteşte de la această dată. ■ Maria Munteanu — Orlat. Dacă aveţi o vechime în muncă de 20 ani şi aţi împlinit vîrsta de 55 ani, puteţi să vă pensionaţi pentru limită de vîrstă la cererea dv., conform art. 7 din Legea 27/966. , ■ Octavian Bratu — Copşa Mică. Pentru tinerii în vîrstă de pînă la 18 ani durata concediului de odihnă este de 18—24 zile lucrătoare, diferențiată în raport cu vîrsta lor,, conform art. l pct. 2 din Legea 26/967 și anume: pînă la 16 anii, 24 zile lucrătoare, de la 16—17 ani, 21 zile lucrătoare, iar de la 17—18 ani, 18 zile lucrătoare, la Ilse Krall — Sibiu. Drepturile personalului transferat în interesul lui in altă localitate precum și a personalului mutat în cadrul aceleiaşi unităţi, dar în altă localitate sunt prevăzute în art. 75 lit. a)e din legea 57/974. CAIUS CONSTANTINESCU jurist PIERSICI DIN PRODUCȚIA ANULUI 1976 La I.A.S. Șura Mică — ferma pomicolă — a început recoltarea piersicilor. Primele 10 tone au luat calea spre centrele de desfacere — magazinele I.A.S. şi C.L.F. Un paradis al turiştilor Urmare din pag. I cu turismul devine din ce in ce mai mult o problemă de interes general atit din partea statului cit şi a noastră a tuturor, în primul rînd datorită armonioasei îmbinări între veniturile pe care le aduce şi contribuţia importantă la menţinerea stării de sănătate a populaţiei. Iar una din formele cele mai plăcute şi aşteptate ale acestuia este turismul montan. Cred că admirarea frumoaselor peisaje combinată cu efortul fizic este necesară, înainte de toate, orăşenilor a căror tensiune nervoasă se menţine permanent la nivel ridicat. Am fos curios de a afla ce posibilităţi de petrecere a timpului liber in munţi au turiştii români. Încă de la puma excursie, in Făgăraş, aşteptările mi-au fost nu numai confirmate dar şi depăşite. In primul rînd o impresie copleşitoare o face drumul — însoţit de poteci — pină la Bilea lac. Facilităţile de acces deschid calea spre munţi tuturor categoriilor de turişti. Transfăgărăşa ■ nul este primul dar cel mai important pas pe calea punerii în valoare a excepţionalelor posibilităţi de turism pe care le oferă acest masiv. Cit despre celelalte excursii efectuate împreună cu bunii mei prieteni de la „Tribuna Sibiului“, trebuie să spun că ele mi-au lăsat impresii de neuitat. Potecile mi-au aruntit de cîteva zone din Tatra (ex. „Drumul Vuiturilor"), iar întinderea, dificultatea traseelor și climatul alpin reclamă un echipament corespunzător şi informaţiile necesare parcurgerii traseelor. Potecile slnt marcate foarte bine şi avînd în vedere condiţiile grele ■in care s-a lucrat, trebuie să adăugăm un plus notei mari acordate. Criteriile după care se face marcajul sînt clare şi funcţionale. Iipsesc încă informaţiile despre altitudinea vîrfurilor şi marcarea încrucişărilor de poteci. După cum am aflat în viitorul apropiat aceste minusuri vor fi înlăturate. Cabanele, ca şi în Polonia par a ceda, încetul cu încetul, locul hotelelor alpine. Altfel, clădirile mai vechi, din lemn se bucură in continuare de mare interes din partea turiştilor. Şi de ce nu am spune-o, nu trebuie să uităm că alături de hoteluri sunt necesare şi cabane, pentru adevăraţii îndrăgostiţi de potecile munţilor. Interesul faţă de un astfel de turism trebuie să fie mereu mai mare. Sincer cred că şi în Carpaţi. Iar pentru cei ce-l practică este uneori greu să meargă 7—10 ore de la o cabană la alta, mai ales atunci cînd au de purtat şi un rucsac in greutate de 20 kg. In Polonia, nu de mult s-a introdus sistemul cabanelor ieftine — „Bacajek". Turismul este o acţiune complexă. Ea presupune in afară de marcarea potecilor. cabane, hărţi, ghiduri etc. Multe s-au realizat. După cite am aflat, hărţile şi noile ghidui (pentru zona Făgăraş şi Cibin) sunt sub tipar. Munţii sunt minunaţi şi trebuie popularizaţi. Ceea ce voi face şi eu in paginile cotidianului „Slowo Ploskie“ din Wroclaw. Voi mai scrie neapărat despre ospitalitatea românească şi despre plăcutele intilniri pe care le-am avut cu oamenii locului. Sper ca între oaspeţii Sibiului să ■'.* afle mai mulţi locuitori ai Wroclawului. G 19,2( 19,3( 20,00 că 20,25 Fi te. 22,2£ Cum va fi vremea in luna septembrie? Luna septembrie a acestui an va fi, potrivit prognozei Institutului meteorologic, în general frumoasă. Se aşteaptă ca temperaturile aerului să fie apropiate de valorile normale. Cantităţile de precipitaţii ce vor cădea vor fi în jur de normă pentru această perioadă în prima decadă şi mai mici, îndeosebi în vestul şi sudul ţării, în ultimele două decade, între 1 şi 6 septembrie vremea va fi relativ călduroasă. Cerul va fi variabil cu înnourări mai accentuate după-amisza, cînd vor cădea ploi locale mai ales sub formă de averse şi însoţite de descărcări electrice. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 şi 17 grade, iar maximele între 20 şi 28 grade, local mai ridicate in sud-estul ţării. Va urma apoi, între 7 şi 11 septembrie, o vreme în general instabilă şi în răcire uşoară. Cerul va fi mai mult fioros şi, local, va ploua. Vîntul va sufla moderat. Temperaturile minime vor oscila între 5 şi 15 grade, iar maximele între 15 şi 23 grade. In continuare, in perioada 12 şi 17 septembrie timpul va fi în general frumos cu cer variabil, înnourări mai accentuate se vor semnala în nordul şi estul ţării, unde vor cădea ploi locale, de scurtă durată şi însoţite de descărcări electrice. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 4 şi 14 grade, iar maximele între 15 şi 23 grade. între 18 şi 23 septembrie vremea va fi în general frumoasă, cu cel variabil. în sud-estul ţării se vor produce înnourări mai accentuate şi, local, vor cădea ploi slabe şi va burniţa. Vîntul va sufla moderat cu unele intensificări în estul ţării. Temperaturile minime vor oscila între 2 şi 12 grade, iar maximele între 13 şi 23 grade. Dimineaţa şi seara se va produce ceaţă. Ultimele zile ale lunii septembrie vor fi frumoase şi călduroase, cu cel mai mult senin şi ploi izolate. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 4 şi 12 grade, iar maximele între 17 şi 27 grade, local mai ridicate. Izolat se va semnala ceaţă slabă. (Agerpres) SPORT • SPORT • SPORT Campionatul judeţean 0 etapă fără surprize Etapa a treia a campionatului judeţean de fotbal s-a desfăşurat in linişte, fără partide de un nivel tehnic deosebit şi fără surprize de proporţii. Electrica Sibiu — Vitrometan Mediaş 0—3 (0—0). Victorie netă a foştilor divizionari C, conturată spre sfirșitul partidei cînd gazdele au cedat fizic. Au marcat: I. Vasile (min. 55), Moldovan (min. 80) și Macovei (min. 85). Juniorul echipei Electrica, Pavel Mila a fost eliminat de pe teren pentru joc periculos. ■ Metalurgica — ELCA -Mediaș 1—3 (0—1). Avînd o bună linie de mijlocaşi şi o concepţie de joc mai clară, medieşenii au dominat în majoritatea timpului. Au înscris: Cula (min. 40 şi 78), Aldea (min. 80) pentru ELCA, respectiv, Cerchizan (min. 87), ■ Sparta Mediaş — A.S.A. Sibiu 0—5 (0—1). Pentru lovire reciprocă Atilla Bokor (Sparta) şi Ştefan Bucur (A.S.A.) au fost eliminaţi. Cele trei goluri ale învingătorilor au fost realizate de Tolu (min. 11), Soare (min. 59) şi Avram (min. 65). ■ Carpaţi Mîrşa — Construcţii 2—2 (0—2). Rezultat echitabil la capătul unui meci fără valenţe tehnice deosebite. ■ Unirea O. Sibiului — Avintul Dîrlos 5—1 (4—1). Fotbaliştii din Ocna Sibiului au realizat scorul etapei în faţa unei echipe care încă n-a dovedit că-şi merită locul în competiţia judeţeană. Au înscris: Popîrţan (min. 30 din 11 m), Nemeş (min. 33), din 11 m), Şoaită (min. 35) Balteş (min. 38) şi Fuşle (min. 86, din din 11 m), respectiv Medeşan min. 25). ■ Unirea Tălmaciu — Metalul I.O.S. 1—1 (1—1). Joc echilibrat, de nivel tehnic modest. Au marcat Greava (min. 15) pentru oaspeţi, respectiv, Kărăuş (min. 38). ■ A.S.U. — Gloria Dumbrăveni 6—3 (3—0). Studenţii conduceau la un moment dat cu 4—0 şi se credea că scorul va lua proporţii. In final însă lupta s-a echilibrat. Au înscris: Susceac (min. 36, 42), Tolciu (min. 38, 48) şi Peşec (min. 79, 84) pentru A.S.U., respectiv, Corlaciu (min. 61, 86) şi Simon (min. 65). ■ Textila Cisnădie — Record 2—2 (0—2). ■ C.F.R. Sibiu — Carbosin C. Mică 0—2. L. MIRCEA Handbal C. S. M. Sibiu - gata de start Echipa feminină de handbal C.S.M. Sibiu, antrenată de profesorii Lucian Albu şi Nicolae Mateiaş, este gata pentru a lua startul în noua ediţie a campionatului diviziei B în care va efectua o nouă tentativă de promovare în prima divizie. Lotul este alcătuit din 13 jucătoare: Mariana Coca, Monica Löw, Georgeta Zamfirache, Maria Cacoveanu, Brigitte Cacoveanu, Carmen Beju, Laura şi Livia Lupşor, Celina Sărac, Silvia Schiau, Mihaela Rişu, Stela Costea şi Elena Sădeanu. Karting Etapa a IV-a a Campionatului naţional La Braşov s-au desfăşurat întrecerile din cadrul etapei a IV-a a Campionatului naţional de karting. Concursul a fost dominat de reprezentanţii oraşuluigazdă, care au cîştigat trei din cele patru categorii de cilindree. Şirul victoriilor brașovenilor a fost întrerupt de sibianul M. Natanail (Cibinium), învingător la clasa 175 cm.c. călărie (un nou titlu balcanic pentru Al. Bozan Excelentul călăreţ sibian Alexandru Bozan a intrat în posesia celui de al doilea titlu de campion balcanic. El a făcut parte alături de O. Recer, C. Vlad și D. Velea din echipa reprezentativă a României care a ocupat locul întîi în proba de obstacole rezervată seniorilor. Pe locurile următoare s-au clasat formaţiile Bulgariei şi Greciei. La juniori, echipa noastră , alcătuită din N. Stroescu, A. Lăpăduş şi C. Rusu s-a situat pe locul secund, titlul balcanic revenind călăreţilor bulgari. 9,0 10,0 Îl Ole P 10.3 rr ce la 11,0 0 11,2 bl zi 11.5 11,5 g 16,0 16,3 ri 17,0 17,0 le C£ 17,31 B Bl ni vi ne di di SI tele orei, 18.30 sped orei, 16.30 nere nicită“, 18 si „Dr. 15.30 MI „Con orele 16.30 retul io: CII „Bloc orele AC „Prir rele Dl Noiei rele G Mii re p Editi pagii ste loare viziuniturgini. Alf „Din romă tera, lui betul dintină", și si Sport gvni. met. Vii insta biabi: amie: avers ie în cări în z munt fia s viti vest. minii între cele 20—2