Universul, octombrie 1892 (Anul 10, nr. 230-256)

1892-10-24 / nr. 250

. twit. X Ro. 95*.5 Bani în Capitala—10 Bani în Județe SâmMIȘ, H Octombre (5 Noembre) . CALENDAR PE 1E92 Ortodosc Vineri, 23 Octombre. Ap Iacob frat. Dom D. Catolic, Vineri, 4 Noembre. — Carol Bonom. Sórele resare la 6,43. apune la 4,44. București, 23 Octombre. Reprezintația proporțională Una dintre reformele susținute de mulți învățați și bărbați politici, e reprezintarea proporțională a diferitelor partide în corpurile legiuitoare, astfel ca nu numai numărul să hotărască și cei mai mulți să dicteze, ci să aibă glas in sfatul țării, după puterea lor, și cei mai puțin numeroși. Sufragiul universal, mitizat cu o deosebire între cei cari pot scrie și citi și cei ce nu știu; carte, cum și prin introducerea reprezentației minorităților, numai sistem revoluționar nu poate fi considerat. * * * Liberalii, ca partid de guvernământ, sunt datori să arate că nu revoluția, sau mișcările brusce, îi sunt ținta, ci că sunt oameni de ordine ; dar că darul lor e de a vedea din ce în Ce lărgindu-se drepturile poporului, imbunătâțindu-se soarta lor, — contrar sistemei conservatoare, care tinde la punerea sub un patronagiu — al celor mai culți și mai bogați — pe popor. Scopul final e, însă, Același: îmbunătățirea martei tuturor și combaterea mizeriei în tote straturile societății. * * * Reprezintația proporțională a poporului în parlament și în celelalte corpuri alese are ■ în sine ceva foarte drept. Sunt, spre pildă, în județul cutare 50.000 de alegători, cu cinci reprezintanți de ales. Conservatorii, da exemplu, au treizeci de mii de partizani, vor avea trei reprezintanți , liberalii vor întruni 10.000 de voturi, socialiștii sau radicalii alto 10.000; fiecare din aceste partide va avea câte un deputat. Astfel vom avea o proporție de 3 deputați pentru conservatori, unul pentru liberali și unul pentru cel l’alt partid. * * * Țara, în acest caz, arătând încredere conservatorilor, ei vor avea puterea și vor realiza reformele cari intră în „Crezul“ lor, dar și celel alte partide vor avea reprezintanți cari să-și poată face obiecțiile, să poată arăta greșelile unei partide sau a alteia. Căci, numai din ciocnirea tuturor ideilor se naște lumina. Pentru conservatori, ca și pentru liberali, acest sistem, „ori-și-când“, ar fi avantagios, căci ar dispare mare parte din acuzațiile că se fac ingerințe în alegeri, că se comit abuzuri, fără ca și cei lezați să aibă mijlocul de a-șî arăta solemn, în parlamentul țării, ideile și dorițiile. * * * fier, un stabiliment metalurgic, o fabrică de culori, alta de oțel, o imprimerie, 4 fabrici"" mari de condimente și parfumuri și mulțime altele de fabrici și stabilimente. Pagubele sa urcă la 100 de milioane de franci. O mulțime de case de asigurare din America și Anglia perd 30 de milioane de franci. Cele 3000 de persoane cari au rămas fără adăpost, locuisc în biserici și școli. Pentru ei s’au adunat până acum 1/2 milion de franci. Până acum nu s’a pomenit nici un incendiu așa de grozav de când cu marele incendiu care a distrus întreg orașul Chicago. O îmblânzitoare «Ie lei. — (Vezi pag. 3) asafis# anGso BE afastasm _ .■ ■«..—, sasssarizatoi— Amenințări anarciste Ca când a fost arestat la Londra anarhistul Francois, tovarășul lui Barachol, poliția și agenții secreți, umblă ziua și noaptea în număr mare pe străzi, căci e mare teamă de un atentat anarhist. Judecătorii tribunalelor cari au interogat pe Frangois că primit fiecare următorul bilet: — „D-le judecător, în caz când Frangois va fi condamnat și extrădat, să știi că vezidunarea noastră va teribilă. Vom arunca tribunalul în aer, iar pe voi pe toți ve vom? executa în masă“. Negreșit că bieții judecători tremură da frică, cu atât mai vîrtos, cu cât deunăzi poliția a aflat înaintea comisariatului din strada Brown o cutie cu dinamită. Au fost arestați până acum 3 indivizi, cari deși erau cunoscuți ca anarhiștî dar umblau liberi, nefiind prinși în flagrant delict de atentat. Din Anglia [Corespondența part. a ziarului „ Universul“] Londra, 18 Octombre. Grozavul incendiu din Milwaukee. 400 de case arse. — Daune de 100 milioane de franci Ziarul „Times“ primește următoarele ultime amănunte asupra teribilului incendiu din Milwaukee — despre care au fost înștiințați printr’o telegramă: „Incendiul a izbucnit de la o fabrică de lichoruri. Vântul sufla cu o violență extremă și focul s'a întins, în puține minute cu o repeziciune grozavă asupra caselor din jur, cuprinzând amândouă străzile Broadwax și Buffalo, înainte deja de sosirea pompierilor, un cartier întreg era în flăcări. Scânteiele cădeau în mase compacte. Focul a distrus imediat întregul cartier de vest, care se întinde pa un kilm pătrat. Fabricare, casele de comerț, băncile, magazinele de lemne, uzina de gaz și stabilimentele companiei din Chicago, pentru construcția corăbiilor, au devenit prada flăcărilor. Locuitorii erau cea mai mare parte germani, irlandezi, italieni și polonezi. Ei și-au perdut tot avutul. Scene mișcătoare s’au produs. Comercianții voiau să se arunce în flăcări ca sâ’șî scape averile și banii. Trei mii de persoane au rămas fără adăpost. Patru persoane și doi pompieri au perit în flăcări. 100 de vagoane au fost prefăcute în cenușă. O singură fabrică a perdut 1 milion și jura franci. Un alt ziar spune că focul nu s’a declarat la început nici în fabrica de lichede gaz, ci în fabrica de gaz fluid a d-lor Blade. O butie mare cu gaz a explodat și focul s’a propagat îndată la casele vecine, alimentat de un vent, a cirul iuțeală era de 60 miluri pe oră. Pe la casa Blade focul s’a comunicat printr’o ploie de scurtei, la un palat măreț cu 7 etaje, de unde apoi s’a întins la toate minele și fa’oricele din cartier. Flăcările se întindea și pe un teren de 1300 metri lungime și 1000 lățime. Locuitorii, înebuniți de spaimă se aruncau strigând pe stradă și ținând în mâni câte un obiect de valoare, pe care ’i putuseră scăpa. Priveliștea orașului era grandioasă și grozavă totodată. Flăcările semănau cu un munte umblător de foc. Din timp în timp se auziau detunatului puternice. Aceste erau definuți unele de dinamită puse ca să arunce în aer unele case și prin aceasta să oprească lățirea focului la altele. Incendiul a consumat 400 de case și magazinuri. Au ars: o fabrică de gaz, una de bere, stabilimentul construcției de corăbii, o fabrică de tapete și mobile, o fonderie de o interesantă invenție poștală In apropierea uriașei cutii cu scrisori din Charing Cross, în Londra, a fost așezat un automat, destinat pentru strângerea acelor scrisori pe care oficiul poștal le cere ca foarte urgente. Automatul stă în legătură electrică cu oficiul telegrafici care se află lângă gară. Dacă arunci 5 centine pe o găurire, iese îndată la o deschizătură un plic albastru. Acesta conține o carte poștală. Scrii repede ce vrei pe cartea poștală, o pui apoi în plicul albastru și o bagi în automat împreună cu prețul stabilit de 3 pence pe milă. Lovind de o clapă se dă semnalul drept la oficiul poștal de lângă gară, care trimete îndată pe un agent să-ți aducă scrisorea urgentă. West. Acte oficiale D. G. Emandi, actual prefect al județului Covurlui, este transferat în aceeași calitate la județul Tutova, în locul d-lui Gr. G. Șutau, care va trece ca prefect la județul Covurlui, în locul d-lui G. Emandi. * D. Constantin Vasilescu, este admis în cadrele corpului tehnic al Statului cu gradul de inginerij StH